Mitsubishi l200 -03 blinkande 4x4 lampa i instrumentering ??
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Mitsubishi l200 -03 blinkande 4x4 lampa i instrumenterin
Kan det vara givaren som känner av i vilket läge du har spaken i fördelningslådan som är kass, om den inte känner av att du har lagt 4x4 hög så kopplar den inte i framaxeln.
Om det vore ett vakuum fel så borde den försöka koppla in axeln men misslyckas vilket skulle göra att den gröna lampan blinkar.
Om det vore ett vakuum fel så borde den försöka koppla in axeln men misslyckas vilket skulle göra att den gröna lampan blinkar.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Mitsubishi l200 -03 blinkande 4x4 lampa i instrumenterin
Är det den jag har ringat in i bilden nedan?Danne skrev:Kan det vara givaren som känner av i vilket läge du har spaken i fördelningslådan som är kass, om den inte känner av att du har lagt 4x4 hög så kopplar den inte i framaxeln.
Om det vore ett vakuum fel så borde den försöka koppla in axeln men misslyckas vilket skulle göra att den gröna lampan blinkar.
Re: Mitsubishi l200 -03 blinkande 4x4 lampa i instrumenterin
Nej den borde sitta på fördelningslådan. Har inte petat på den själv så kan tyvärr inte ge nån detaljerad information om den
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Mitsubishi l200 -03 blinkande 4x4 lampa i instrumenterin
Okej, men tack för tipsen är så länge!
Re: Mitsubishi l200 -03 blinkande 4x4 lampa i instrumenterin
Nu när jag svängde in på jobbet lös fyrhjulsdrift-lampan och man hörde tydligt hur det klickar när den läggs i eller ur. Fettet behövde väl bara "goa" till sig lite [THUMBS UP SIGN]
Skönt!
Skönt!
-
- Användare
- Inlägg: 60
- Blev medlem: sön jun 17, 2012 9:44
Re: Mitsubishi l200 -03 blinkande 4x4 lampa i instrumenterin
Ja, tydligen så strular det en hel del med fyrhjulsdriften på både L200 och Pajero Sport. Väl att bemärka efter en del år. Dom 10 första åren funderade detta utan problem för mig.
Jag har ju haft problem med blinkand egrön lampa i många år, men för några månader sen så blev den helt "crazy" Lyser o blinkar hela tiden, och kopplar ut ABS en så att den gula ABS lampan tänds. Mao så går den inte igenom besiktningen nu, så nu har jag varit tvungen at ta tag i det.
Kollade den dubbla magnetventilen som styr vaccumactuarton, och den var död på bägge spolarna, avbrott....
Nu har jag köpt en ny magnetventil från China, och den skall jag montera om ett par timmar. Skall bli mycket intressant att se hur detta utfaller. Blir inte detta bra skall jag fortsätta att felsöka ner i systemet mot slangarna och själva actuatorn.
Återkommer med resultatet av felsökningen inom kort.
Vad jag förstår så är det följande switchar/kontakter som ingår i 4x4 systemet på Pajero Sport
1. den switchen på framaxeln som säger om splineshylsan kopplat ihop framaxeln. Krävs för at axeln
skall kunna driva
2. Den switchen som sitter på fördelningslådan och säger att du lagt in fyrhjulsdrift (hög eller låg).
Detta är fö samma switch som den som sitter på framaxeln, fast med en 15 cm lång kabel i stället
för en halvmeter.
3. En switch som sitter på fördelningslådan och ger en PULS varje gång man byter mellan 4x4 HÖG
och 4x4 LÅG. Vet ej exact vad denne switchen har för funktion, men tror den har med ABS att göra
bl.a.
Switchen på framaxeln är ju mycket lätt att komma åt om man tar ner hasplåten, medan de två switcharna på fördelningslådan är i stort sett omöjliga att komma åt om man inte släpper ner fördelningslådan genom att lossa bakre motorfästet.
Jag har ju haft problem med blinkand egrön lampa i många år, men för några månader sen så blev den helt "crazy" Lyser o blinkar hela tiden, och kopplar ut ABS en så att den gula ABS lampan tänds. Mao så går den inte igenom besiktningen nu, så nu har jag varit tvungen at ta tag i det.
Kollade den dubbla magnetventilen som styr vaccumactuarton, och den var död på bägge spolarna, avbrott....
Nu har jag köpt en ny magnetventil från China, och den skall jag montera om ett par timmar. Skall bli mycket intressant att se hur detta utfaller. Blir inte detta bra skall jag fortsätta att felsöka ner i systemet mot slangarna och själva actuatorn.
Återkommer med resultatet av felsökningen inom kort.
Vad jag förstår så är det följande switchar/kontakter som ingår i 4x4 systemet på Pajero Sport
1. den switchen på framaxeln som säger om splineshylsan kopplat ihop framaxeln. Krävs för at axeln
skall kunna driva
2. Den switchen som sitter på fördelningslådan och säger att du lagt in fyrhjulsdrift (hög eller låg).
Detta är fö samma switch som den som sitter på framaxeln, fast med en 15 cm lång kabel i stället
för en halvmeter.
3. En switch som sitter på fördelningslådan och ger en PULS varje gång man byter mellan 4x4 HÖG
och 4x4 LÅG. Vet ej exact vad denne switchen har för funktion, men tror den har med ABS att göra
bl.a.
Switchen på framaxeln är ju mycket lätt att komma åt om man tar ner hasplåten, medan de två switcharna på fördelningslådan är i stort sett omöjliga att komma åt om man inte släpper ner fördelningslådan genom att lossa bakre motorfästet.
Mitsibishi Pajero Sport, 3,0. 2000-2017
IZUSU Trooper 1984-1994
IZUSU Trooper 1984-1994
-
- Användare
- Inlägg: 60
- Blev medlem: sön jun 17, 2012 9:44
Re: Mitsubishi l200 -03 blinkande 4x4 lampa i instrumenterin
Bytte magnetventilen(erna) i går. Det gick ju enkelt förutom att de lilla anslutnings av vacuumslangen på vacuumtanken gick av pga ROST.....Grrr....Det blev e luten rörbit kvar på ca 5 mm och på den lyckades jag trä på slangen och fästa med en lite kabelstrips.
Kollade alla slangar så dom var täta etc
I alla fall så blev det ingen 100% succe, men nu är det i alla fall normalt vid bara bakhjulsdrift, och ABS lampan lyser inte vid normal körning....Mao bör det gå att besiktiga bilen....
Det som kvarstår är ju då att försöka ta sig in mellan fördelningslåda och karossen för att byta en eller bägge av dom switcharna där. Usch...skjuter på detta ett tag...Nu är det besiktningen som gäller först.
Kollade alla slangar så dom var täta etc
I alla fall så blev det ingen 100% succe, men nu är det i alla fall normalt vid bara bakhjulsdrift, och ABS lampan lyser inte vid normal körning....Mao bör det gå att besiktiga bilen....
Det som kvarstår är ju då att försöka ta sig in mellan fördelningslåda och karossen för att byta en eller bägge av dom switcharna där. Usch...skjuter på detta ett tag...Nu är det besiktningen som gäller först.
Mitsibishi Pajero Sport, 3,0. 2000-2017
IZUSU Trooper 1984-1994
IZUSU Trooper 1984-1994