HJÄLP !!Problem med Nissan King Cab motor.

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

highlander_1
Användare
Inlägg: 18
Blev medlem: tis dec 02, 2014 16:52
Ort: Vrigstad

HJÄLP !!Problem med Nissan King Cab motor.

Inlägg av highlander_1 » sön okt 01, 2017 6:40

Har ett stort problem med min Nissan King Cab motor !!
Provar med att fråga här på forumet om någon annan har råkat ut för samma problem och har LYCKATS lösa det.

Det är en bensinare årsmodell 01 med 2,4 L motor på 120 hk och har för några år sedan haft problem med ryckig gång och att motorn till slut inte svarade vid gaspådrag utan hela bilen ''hoppade'' fram på vägen.
Via uteslutningsmetoden så hittades till slut felet och då var det lamdasonden som var felet.

Detta var 7-8 år sedan och nu har i princip liknande symptom uppstått och jag var NÄSTAN säker på att sonden hade lagt av igen MEN så var inte fallet.
Har innan sonden byttes bytt ut bensinfilter,kablar och stift men motorn gick fortfarande likadant.

Det finns så mycket som kan vara felet och i o m att det inte finns något riktigt OBD uttag så är det enligt vad fått sagt till mig SVÅRT att få info den vägen,det lyser heller ingen motorlampa .

Vad jag själv har funderat över att fortsätta felsöka på är ÄR: katalysator-tändspole-luftmassemätare -mäta upp tryck på bensinpump mm.
EGR ventilen är pluggad och var pluggad då jag köpte bilen men motorn gick bra tills lambdasonden behövdes bytas ut och sen funkade den bra igen så verkar inte som den är problemet.

Vill inte göra mig av med denna bilen då det i princip inte finns några bensinare kvar och diesel är INGET alternativ för mig då de är väldigt mycket dyrare i drift då jag har bilen som privatperson .

Vore helt suveränt om någon här på forumet läser detta kunde ge mig en fingervisning ELLER själv haft samma eller liknande problem och vet vad problemet är.
Det har nästan blivit lite ''psykiskt'' att hitta VAD som ÄR felet men ska man gå igenom allt blir det dyrt till slut.

OM någon här vet var felet kan ligga eller vet VAD felet är som själv har råkat ut för det så kontakta mig gärna via min mailadress ELLER ännu trevligare via telefon,jag lämnar mailadress och telefonnummer nedan.

Mailadress : highlander_14@live.se

Mobil : 0706 87 50 21

svana
Forumräv
Inlägg: 933
Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Ort: Nynäshamn (Sthlm)

Re: HJÄLP !!Problem med Nissan King Cab motor.

Inlägg av svana » sön okt 01, 2017 12:25

Kan inte fatta hur du påstår att en diesel skulle vara mycket dyrare i drift privat.. kanske du menade dyrare i ägandet isåfall?

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: HJÄLP !!Problem med Nissan King Cab motor.

Inlägg av Fisketorp » sön okt 01, 2017 20:42

Dra kontakten till lmm. Fungerar den som min Volvo borde den gå på förprogramerat värde.

Gaswire eller elektroniskt spjäll på en sådan?

Borde det inte vara ett obd uttag på så "ny" bil

highlander_1
Användare
Inlägg: 18
Blev medlem: tis dec 02, 2014 16:52
Ort: Vrigstad

Re: HJÄLP !!Problem med Nissan King Cab motor.

Inlägg av highlander_1 » mån okt 02, 2017 6:53

svana skrev:Kan inte fatta hur du påstår att en diesel skulle vara mycket dyrare i drift privat.. kanske du menade dyrare i ägandet isåfall?

De ''äldre'' diesel Nissan i mitten på 2000 vet jag flera som äger och som påstod att de inte var speciellt snåla utan drog per mil mellan 1.3 och 1.6 liter.

Som privatperson då man inte kan dra av eller köpa diesel väldigt billigt så är diesel INGET alternativ.

Har man det gott ställt man ju köpa en ny eller två-tre år gammal turbodiesel och då få ner bränsleåtgången rejält sen å andra sidan om man har gott ställt och kan köpa bil för flera hundra tusen så är ju bränsleåtgången kanske inte så viktig för man har ju råd att tanka ändå.

Min bensinare tar INTE mer än litern och den ÄR snål förutsatt att jag kör ''snällt'' runt 90-100 på landsvägskörning.

Diesel och bensin är i princip lika pris på och ibland brukar diesel vara dyrare så det är hugget som stucket.

Lägger man ihop bränsleförbrukning per år,försäkring samt fordonskatten = ägande, då ÄR dieselbil mycket dyrare i samma årsmodell och fram till mitten/slutet på 2000 talet.

Fordonskatten ÄR dubbelt så dyr som på en bensinare.

highlander_1
Användare
Inlägg: 18
Blev medlem: tis dec 02, 2014 16:52
Ort: Vrigstad

Re: HJÄLP !!Problem med Nissan King Cab motor.

Inlägg av highlander_1 » mån okt 02, 2017 7:12

Fisketorp skrev:Dra kontakten till lmm. Fungerar den som min Volvo borde den gå på förprogramerat värde.

Gaswire eller elektroniskt spjäll på en sådan?

Borde det inte vara ett obd uttag på så "ny" bil
Har varit inne på väldigt mycket som KAN vara problemet och då b l a LMM,ska kolla upp det också men har tagit de lättaste ''felen'' först som stift,kablar och tog även lambdasonden då den var problemet sist då den betedde sig något liknande,bytte sonden för 6-7 år sedan och har funkat bra tills nu.Tyvärr var sonden inte lösningen på problemet denna gången :? .

OBD har vi letat efter men hittar inget ''standard uttag'' däremot tror jag det finns ett diagnosuttag som enbart nissan har apparatur till MEN har fått sagt att om inte motorlampan lyser så finns heller inga felkoder att läsa av......och den lyser inte !

Har även spånat om spjällhuset och spridare OCH en massa saker utöver det.
Det kan även vara : katalysator-dålig kontakt i tankarmaturen =pumpen funkar dåligt-generellt dålig jordning-tändspole mm-mm-mm :(

Vore därför guld värt om någon här på forumet hade erfarenhet av just detta PROBLEMET :roll: så man vet lite i vilken riktning man ska söka.

Ska man lämna in på verkstad för detta fel så kan det bli DYRT och ändå kanske inte få felet avhjälpt.

Ghosthack
Rutinerad
Inlägg: 413
Blev medlem: mån jun 16, 2014 14:35
Ort: Stockholm

Re: HJÄLP !!Problem med Nissan King Cab motor.

Inlägg av Ghosthack » tor okt 05, 2017 11:37

När det gäller felkoder så är det princip samma prosedur som det är med de äldre KA24e motorerna och det är att det finn indikeringslampa som du får räkna blinkningar och sedan kolla i enverkstadsmanual (Vilket det finns gott o på nätet och gratis). Desenare KA24DE som är sista varianten av KA24 släktet har ODB II anslutning.

När det kommer till förbrukning så är allt över 1.25l/milen onormalt, samt som gäller det flästa Nissan motore upp tillbörjan av 2000, så kräver de kontunerlig service och endast NKG stift för att gå effektivt och bibehållen livslängd (KA24 motorn är byggd för att klara ca 33 000 mil oberoende Z,e,DE mm)...

highlander_1
Användare
Inlägg: 18
Blev medlem: tis dec 02, 2014 16:52
Ort: Vrigstad

Re: HJÄLP !!Problem med Nissan King Cab motor.

Inlägg av highlander_1 » fre okt 06, 2017 6:16

Ghosthack skrev:När det gäller felkoder så är det princip samma prosedur som det är med de äldre KA24e motorerna och det är att det finn indikeringslampa som du får räkna blinkningar och sedan kolla i enverkstadsmanual (Vilket det finns gott o på nätet och gratis). Desenare KA24DE som är sista varianten av KA24 släktet har ODB II anslutning.

När det kommer till förbrukning så är allt över 1.25l/milen onormalt, samt som gäller det flästa Nissan motore upp tillbörjan av 2000, så kräver de kontunerlig service och endast NKG stift för att gå effektivt och bibehållen livslängd (KA24 motorn är byggd för att klara ca 33 000 mil oberoende Z,e,DE mm)...
Tack för tipset !!
Allt som pekar vilket håll man ska söka åt är många sparade timmar i s f ,ska kolla upp detta Du tipsade om !!

:lol: visste inget om det Du nämner om stiften MEN då jag beställde stift och kablar så fick jag hem NGK stift så då är det rätt på den biten i a f .

Återkommer här senare med resultat av felsökningen.

highlander_1
Användare
Inlägg: 18
Blev medlem: tis dec 02, 2014 16:52
Ort: Vrigstad

Re: HJÄLP !!Problem med Nissan King Cab motor.

Inlägg av highlander_1 » ons nov 01, 2017 8:22

Fisketorp skrev:Dra kontakten till lmm. Fungerar den som min Volvo borde den gå på förprogramerat värde.

Gaswire eller elektroniskt spjäll på en sådan?

Borde det inte vara ett obd uttag på så "ny" bil
Lämnar svar här till Dig Fisketorp VAD felet var på min KA 24e MOTOR :shock:

Du var inne på rätt spår och jag hade även testat det innan med att rycka ur kontakten till LMM........MEN ....den visade då inte att den var problemet utan att den var OK.

Kunde ändå inte släppa att LMM var problemet och ett par veckor senare då jag inte hittat felet,även att jag då uteslutit det jag kunde och bytt ut mycket så fokuserade jag igen på LMM.

I o m att bilen bara gick sämre under belastning vid vissa varvtal och inte hela tiden så skruvade jag bort LMM och såg att det var smuts på sensor.
Sprayade på sensorrengöring,skruvade tillbaka LMM och sedan provkörde.........fick en HELT NY MOTOR !!

Detta var alltså problemet MEN det var ett problem som ändå inte var så lätt att felsöka då den betedde sig precis som den skulle då kontakten togs bort.

Är nästan säker på att det är original LMM som sitter i och ville då FÖR SÄKERHET SKULL ha en i reserv om den pajar helt och hållet.

Fick till svar av Hedins att den fanns inte som EN enhet utan MÅSTE köpas ihop med annan enhet,jag frågade då om det i s f var spjällhuset och fick till svar ....JA !

M a o så skulle det kosta mig i runda slängar 10 000:- att kunna få en ny luftmassemätare från Hedins originaldelar,köpte en ny på EBAY för 540:- att ha som reserv :lol:

Samlar på mig delar till denna D22:a jag har i o m att det finns i princip inga bensinare kvar vad jag har förstått och då den ÄR fräsch i ram och kaross så är den värd att bygga på.

Har bytt till ny tank som jag fick till ett väldigt HUMANT pris och det gjordes i samband med denna felsökningen bara för att utesluta.

Bytte även lambdasonden mm så då BÖR den biten hålla X antal tusen mil.

Är det någon här på forumet som HAR eller VET om reservdelar till just en bensinare D22 så är jag i s f spekulant på delarna.

Just nu söker jag efter en bra tankarmatur då jag fick fixa till den gamla då jag bytte tanken och hittar jag en i BRA skick så är det ett byte som gäller.

Söker även modulen under ratten som b l a styr elbackspeglar och radio mm.

Har hittat en ny startmotor men är osäker på om den passar då jag inte riktigt vet VAR jag söker för att få reda på det.
På startmotorn står det : REMANUFACTURED FOR NISSAN -2300 U6007-RE -S 114-295B-RE 12V-HITACHI.

Pt3
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: tor jul 30, 2020 8:21

Re: HJÄLP !!Problem med Nissan King Cab motor.

Inlägg av Pt3 » tor jul 30, 2020 8:28

Hej!

Jag försöker skaka liv i denna gamla tråd. Jag har precis samma problem med ryckig gång, bytte lambdasonen förra helgen. Bilen blev piggare och går bättre men "rycken" försvann inte. LMM låter som en het kandidat, skall undersöka det. Jag har en Nissan KingCab 2,4 4wd -98 D22 2,4l bensin. KA24(E). Är det någon som har numret eller vet var man hittar det till en LMM för att köpa på ebay som highlander_1 gjorde?

/Pt3

Ghosthack
Rutinerad
Inlägg: 413
Blev medlem: mån jun 16, 2014 14:35
Ort: Stockholm

Re: HJÄLP !!Problem med Nissan King Cab motor.

Inlägg av Ghosthack » tis nov 17, 2020 14:26

Har du gjort som personen innan och ren gjort LMM? CRC har bra rengöring för LMM och det gör skillnad. Sedan kan du ha samma problem som jag hade med min och det är att den får tjyvluft från "kol filter" behållaren som skall hantera bränslegaser från tanken.

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: HJÄLP !!Problem med Nissan King Cab motor.

Inlägg av Fisketorp » tor nov 19, 2020 20:12

Ghosthack skrev: tis nov 17, 2020 14:26 Har du gjort som personen innan och ren gjort LMM? CRC har bra rengöring för LMM och det gör skillnad. Sedan kan du ha samma problem som jag hade med min och det är att den får tjyvluft från "kol filter" behållaren som skall hantera bränslegaser från tanken.
Här har du flera st för en billig peng, dock står de D21 men verkar vara till ka24e motor.
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... n+king+cab

Skriv svar