huvudbry

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

jeepxj
Användare
Inlägg: 24
Blev medlem: ons dec 05, 2007 9:36
Ort: vetlanda

huvudbry

Inlägg av jeepxj » tor nov 20, 2008 18:16

Min xj vill inte starta :( har ingen aning om vad som krånglar kanske har ni tips. Följand när jag vrider om nycklen för att starta täder de till helt perfekt går i typ en sek. Börjar om med ett nytt start försök samma visa igen, efter 4-5 försök vill den inte alls. Man kan mala länge utan något livs tecken bara några få tändningar uppkommer. När batteriet börjar ta slut börjar bilen vilja gå igång igen men det går aldrig hela vägen bara (tjoffsar).. Batteriet är fräscht, kollat upp läges givaren den hade rätt värden enligt manual, bytt bränsle filter kollat upp bränsle regulator. Bytt ut fördelare rotor tändstift men det känns som att det är något annat som lurar,
Jag börjar fundera på om det är ecu`n eller kanske generatorn :?: är tacksam för tips jag är helt slut.

SC
Hemmastadd
Inlägg: 118
Blev medlem: mån nov 03, 2008 22:41
Ort: Strax söder om Göteborg

Inlägg av SC » tor nov 20, 2008 18:23

Tändspole? Årsmodell?

jeepxj
Användare
Inlägg: 24
Blev medlem: ons dec 05, 2007 9:36
Ort: vetlanda

Inlägg av jeepxj » tor nov 20, 2008 18:27

tändspolen har jag ej bytt det blir fin gnista, det är en 90

chrizze
Rutinerad
Inlägg: 274
Blev medlem: mån maj 12, 2008 21:09
Ort: SKÅNE

Inlägg av chrizze » fre nov 21, 2008 0:30

Hur har du kollat gnistan? Under komprition eller "ute" i det fria?Grejen är den att ett stift som visar gnista ute i det fria kan mkt väl slockna under komp. Ju högre fyllnadgrad du har i cylindern desto svårare har stiftet att slå. Kolla med tänningslampa när du kör på starten. Förvissa dig om att du inte har något annat överslag på kabelen eller i hatten för ett överslag är samma sak som gnista för lampans del.

jeepxj
Användare
Inlägg: 24
Blev medlem: ons dec 05, 2007 9:36
Ort: vetlanda

Inlägg av jeepxj » fre nov 21, 2008 7:23

Jag har testat ute i det fria. Bra tips chrizze ska kolla upp gnistan efter jobbet med hjälp av lampa

Coppertail
Hemmastadd
Inlägg: 248
Blev medlem: sön okt 05, 2008 8:35
Ort: Strängnäs

Inlägg av Coppertail » fre nov 21, 2008 8:34

Matarpumpen i tanken är ju annars ett klassiskt fel.
Den kanske inte orkar hålla tillräckligt bränsletryck?

Tänder den till om du vrider tändningen av/på långsamt ett par gånger innan du försöker starta?

jeepxj
Användare
Inlägg: 24
Blev medlem: ons dec 05, 2007 9:36
Ort: vetlanda

Inlägg av jeepxj » fre nov 21, 2008 13:04

jo
Senast redigerad av jeepxj den fre nov 21, 2008 13:05, redigerad totalt 1 gånger.

jeepxj
Användare
Inlägg: 24
Blev medlem: ons dec 05, 2007 9:36
Ort: vetlanda

Inlägg av jeepxj » fre nov 21, 2008 13:04

kan den också krångla :( pumpen går igång när jag vrider nyckeln till läge 1 och avlastar precis som den bör. Jag har testat med att tömma matarledningen med nycklen i läge 1. Pumpen startar inte men det har nog med något säkerhets system impulsen att pumpen ska igång kommer nog när ecu´n vill det. Men jag har också byglat reläet till pumpen och försökt att starta men inte :( . jag hör hur det forsar över i regulatorn när jag på verkar den via mänskligt vaccum det ändrar läte på forsandet och pumpen går upp i varv. Jeepen får bränsle för den jäveln har samlat cirka 3 liter bensin i sumpen

Cönny
Beroende
Inlägg: 1005
Blev medlem: ons sep 05, 2007 9:38
Ort: Mariestad

Inlägg av Cönny » lör nov 22, 2008 15:34

Kan vara som så att de e termostaten som krånglar.

Hur gick bilen innan detta fel uppkom?
FORSVIKS FÖNSTERMONTAGE AB
Mariestad
Undrar du över något, ring lr sms:à Mobil: 073 849 71 22
745 -90 med reg:nr HOF
Mb 320 CE -93 pågående modifiering
Gamla bilar: mb 190 Volvo 940 tre gånger Ford sierra BMW E30 turbo
King cab Mazda b2600

Crf 250 -08

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » lör nov 22, 2008 15:53

Cönny skrev:Kan vara som så att de e termostaten som krånglar.
?????

Termostaten????



Skulle termostaten orsaka att bilen inte startar????
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » lör nov 22, 2008 15:57

Har några snabba frågor...
Kolla...
1. Skick och motstånd i tändkablar??? Gäller samtliga...
2. Motstånd i lågspänningslindning i tändspole???
3. Motstånd i högspänningslindning i tändspole???

Det är vanligt att tändspolen får invändiga kortslutningar och avbrott som gör att värdena på spolen förändras mycket...
Du får gnista, men det är ingen kraft i den....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Cönny
Beroende
Inlägg: 1005
Blev medlem: ons sep 05, 2007 9:38
Ort: Mariestad

Inlägg av Cönny » lör nov 22, 2008 16:20

Lasse. Ja sa exakt samma sak till kompisen.när han sa så.

Hans söta opel var termostaten kass på. han hävdar att billen gick jättebra då den var kall. men ju varmare motorn blev så började bilen gå surare och surare. när den var varm så startade inte bilen. men tog han ur säkringen till b-pumpen och tog ur stiften och malde tills motorn var dränerad och satte tillbaka allt igen så startade den igen.

Han säger att bilen gick på kallstartsprogrammet hela tiden tack vare en kass termostat.
FORSVIKS FÖNSTERMONTAGE AB
Mariestad
Undrar du över något, ring lr sms:à Mobil: 073 849 71 22
745 -90 med reg:nr HOF
Mb 320 CE -93 pågående modifiering
Gamla bilar: mb 190 Volvo 940 tre gånger Ford sierra BMW E30 turbo
King cab Mazda b2600

Crf 250 -08

Coppertail
Hemmastadd
Inlägg: 248
Blev medlem: sön okt 05, 2008 8:35
Ort: Strängnäs

Inlägg av Coppertail » lör nov 22, 2008 16:52

Cönny skrev: Han säger att bilen gick på kallstartsprogrammet hela tiden tack vare en kass termostat.
Ja, fast nu vill ju inte bilen gå tillräckligt länge för att hinna bli varm.

@jeepxj.
Synd att du bor lite långt bort, annars kunde du ju lånat fungerande prylar av mig att testa med. Kanske bor någon lite närmare.
Btw, ECU´n vore ju ovanligt om den är paj på en XJ.

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » lör nov 22, 2008 16:52

Cönny skrev:Hans söta opel var termostaten kass på. han hävdar att billen gick jättebra då den var kall. men ju varmare motorn blev så började bilen gå surare och surare. när den var varm så startade inte bilen. men tog han ur säkringen till b-pumpen och tog ur stiften och malde tills motorn var dränerad och satte tillbaka allt igen så startade den igen.

Han säger att bilen gick på kallstartsprogrammet hela tiden tack vare en kass termostat.
Ja!
Men här pratar vi om en helt annan sak...
Hans Opel startade och gick att köra med, MEN pga av trasig termostat så gick motorn för fett, och stannade efter någon/några km körning...
En trasig termostat påverkar ALDRIG några startförsök...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

SC
Hemmastadd
Inlägg: 118
Blev medlem: mån nov 03, 2008 22:41
Ort: Strax söder om Göteborg

Inlägg av SC » lör nov 22, 2008 18:38

Filosofisk fundering, kanske den får för mycket bränsle? Om du har en massa bensin i tråget, på hur många startförsök? Stiften borde vara sura, och lukta bensin. Koppla in en glödlampa istället för en spridare och se hur det beter sig. Lyser den hela tiden med tändning på så är antagligen ecu kass. Lampan ska blinka när du gör ett startförsök.
Har ingen aning om vad det är för pulslängd under starten (lampan kanske inte hinner tändas), ett oscilloskop är ett bättre instrument naturligtvis.

Sen finns standardfelet med dom här, jordfel. Kan få vilka symtom som helst.

Skriv svar