Soppaförbrukning

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

mickelin
Användare
Inlägg: 14
Blev medlem: ons dec 10, 2008 18:40
Ort: Uppsala

Soppaförbrukning

Inlägg av mickelin » lör dec 27, 2008 18:31

Hur i h-vete kan det ens vara möjligt att en bil från den här sidan millenieskiftet drar så mkt soppa som min Dodge RAM gör!?!??!
Det är ingen överraskning och jag är medveten om att är törstiga men jag fattar inte, helt enkelt. Kör jag på E85 så kompenserar den med att dra mer sås så det är inget bra alternativ. Är det för att jänkarna inte bryr sig? För att dom håller på att evolvera sig själva till dinosaurie-storlek? Finns det inte material eller teknik på andra sidan pölen? Vaf-n, har dom silicon valley till för?
Nä, lite konstruktiva förslag från er på hur dom tänker så blir jag lite gladare...
FFS!!!

IsuzuDiesel
Beroende
Inlägg: 1444
Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
Ort: Gästrikland, exilnorrbottning

Inlägg av IsuzuDiesel » lör dec 27, 2008 18:42

För att det fortfarande krävs samma mängd energi för att flytta på 3 ton som för 20 år sen?
Hög vikt och stora däck är bra ingredienser för hög förbrukning.

Vet inte om du kan göra så mycket, gasa försiktigt och motorbromsa mycket inför korsningar, då stängs väl bränslet av även på jänkepickuper?

Spjutet
Guru
Inlägg: 3287
Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:51
Ort: Bollebygd N 57° 39.459', E 12° 37.967'
Kontakt:

Re: Soppaförbrukning

Inlägg av Spjutet » lör dec 27, 2008 18:51

mickelin skrev:Hur i h-vete kan det ens vara möjligt att en bil från den här sidan millenieskiftet drar så mkt soppa som min Dodge RAM gör!?!??!
Det är ingen överraskning och jag är medveten om att är törstiga men jag fattar inte, helt enkelt. Kör jag på E85 så kompenserar den med att dra mer sås så det är inget bra alternativ. Är det för att jänkarna inte bryr sig? För att dom håller på att evolvera sig själva till dinosaurie-storlek? Finns det inte material eller teknik på andra sidan pölen? Vaf-n, har dom silicon valley till för?
Nä, lite konstruktiva förslag från er på hur dom tänker så blir jag lite gladare...

Skaffa en sot-hora istället då... :idea:
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!

Mail: enesberg[A]gmail.com

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Soppaförbrukning

Inlägg av Lasse Suzican » lör dec 27, 2008 19:31

mickelin skrev:Kör jag på E85 så kompenserar den med att dra mer sås så det är inget bra alternativ.
Ska den ju göra, så det är inget fel.. Gäller ju alla bilar...
mickelin skrev:Är det för att jänkarna inte bryr sig?
Stämmer nog rätt bra det...
Om soppan kostar någon krona litern, vem bryr sig om några deciliter hit eller dit????
mickelin skrev:För att dom håller på att evolvera sig själva till dinosaurie-storlek?
"Big and fat" kräver ju stort och fett, så... Mycket möjligt..
mickelin skrev:Finns det inte material eller teknik på andra sidan pölen?
Noppe...
Är inte alls omöjligt att det sitter en rejäl näve Bosch-pryttlar i den...
mickelin skrev: Vaf-n, har dom silicon valley till för?
Skryt, tillverka stereotypa proamerikanska filmer samt uppfinna skit som vi egentligen varken vill ha, eller behöver...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

mickelin
Användare
Inlägg: 14
Blev medlem: ons dec 10, 2008 18:40
Ort: Uppsala

Inlägg av mickelin » lör dec 27, 2008 19:35

Hade sot-hora förut. Funkade bra men tänkte testa bensin igen med den här bilen.
Vet dock inte om jänkarna har det här med motorbroms inbyggt. Jag kör med ägg under gasen men det bär ändå iväg. Känns som om den slirar för mkt på kopplingen. För hög utväxling känns ochså som ett problem.
Att tillägga är att det är min arbetsbil så det är inte särskilt mkt nöjeskörning som gör att jag lackar ur.
Vet heller inte om det är för att samma mängd energi krävs för att flytta en stor bil nu som då som problemet uppstår. Tekniken går ju framåt med stormsteg på de flesta områden men här står det f-n still!
FFS!!!

mickelin
Användare
Inlägg: 14
Blev medlem: ons dec 10, 2008 18:40
Ort: Uppsala

Inlägg av mickelin » lör dec 27, 2008 19:51

Någon som har erfarenhet av flashpaq till jänkare? Börjar kännas motiverat med ett inköp...
FFS!!!

IsuzuDiesel
Beroende
Inlägg: 1444
Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
Ort: Gästrikland, exilnorrbottning

Inlägg av IsuzuDiesel » lör dec 27, 2008 20:04

Hur mycket drar den då?
Kan ju vara nåt fel på tex tempsensor eller nåt..

Du har rätt om energimängden, men det som hänt de senaste 20åren är ju att bensinmotorer fått högre effekt från samma slagvolym. Det har satsats på att vinna hästkraftskriget istället för att få fram en snål motor :roll:
Det gäller även dieslar men de är fortfarande rätt så snåla även om de har mycket effekt.

mickelin
Användare
Inlägg: 14
Blev medlem: ons dec 10, 2008 18:40
Ort: Uppsala

Inlägg av mickelin » lör dec 27, 2008 20:48

Ligger på två liter milen med försiktig körning. Jag funderar i banor kring elektrisk vattenpump osv. Felaktigheter i motorn borde ju en flashpaq kunna diagnostisera om? Är även inne på lägre rullomkrets med lite mer bredd på däcken (bredden för att kunna fortsätta köra i lättare terräng.)
FFS!!!

IsuzuDiesel
Beroende
Inlägg: 1444
Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
Ort: Gästrikland, exilnorrbottning

Inlägg av IsuzuDiesel » sön dec 28, 2008 18:53

En elektrisk vattenpump belastar ju generatorn mer, tror inte att det finns mycket att hämta där.
2 l/mil är väl vad de drar, är ju ingen liten bil direkt.

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » sön dec 28, 2008 19:11

MPalm skrev:En elektrisk vattenpump belastar ju generatorn mer, tror inte att det finns mycket att hämta där.
Faktiskt så sparar man soppa genom att ha eldrivna AC-kompressorer, servostyrningar, fläktar och liknande iom att dom arbetar endast när det behövs och med exakt den kapacitet som behövs.
Ett bra exempel är den gamla kylarfläkten som tog 3-5 hk (2000-3500W) och den ersattes med elfläktar på 100-150W.
Energivinsten med en elvattenpump ligger dock förmodligen på någon enstaka ml/mil så vinsten lär ju dröja rätt många år. Betydligt mer vinst i att stänga av AC:n....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

JBT
Forumräv
Inlägg: 519
Blev medlem: ons maj 03, 2006 19:59
Ort: Solna
Kontakt:

Inlägg av JBT » sön dec 28, 2008 19:14

Köp en Cheva eller Ford istället. Betydligt snålare än Dodge. Dodge Ram med bensin motor är ju känd för sin törst.
Jacob

G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737

Andreas
Beroende
Inlägg: 1078
Blev medlem: fre jun 01, 2007 11:17
Ort: Tibro

Inlägg av Andreas » sön dec 28, 2008 19:44

polsrens dodge ram med 5,9 bensin motorn och 20" ligger på ett snitt på 1,5 blandad körning, åk och kolla upp ifall det är nån givare som spökar för två liter milen låter ju lite väl saftigt även om bilen inte är liten..

mickelin
Användare
Inlägg: 14
Blev medlem: ons dec 10, 2008 18:40
Ort: Uppsala

Inlägg av mickelin » sön dec 28, 2008 20:07

Var iväg till en kille med bromsbänk. Det är ngt tjall med spridarna på ena sidan. Går fett som sjutton.
Ac är för övrigt, fusk! Används aldrig, luktar hellre illa. :shock:

Utförlig rapport kommer. Tack för tips och feedback! Ibland behöver hjärnkontoret lite extrahjälp.
FFS!!!

Skriv svar