Soppaförbrukning
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Soppaförbrukning
Hur i h-vete kan det ens vara möjligt att en bil från den här sidan millenieskiftet drar så mkt soppa som min Dodge RAM gör!?!??!
Det är ingen överraskning och jag är medveten om att är törstiga men jag fattar inte, helt enkelt. Kör jag på E85 så kompenserar den med att dra mer sås så det är inget bra alternativ. Är det för att jänkarna inte bryr sig? För att dom håller på att evolvera sig själva till dinosaurie-storlek? Finns det inte material eller teknik på andra sidan pölen? Vaf-n, har dom silicon valley till för?
Nä, lite konstruktiva förslag från er på hur dom tänker så blir jag lite gladare...
Det är ingen överraskning och jag är medveten om att är törstiga men jag fattar inte, helt enkelt. Kör jag på E85 så kompenserar den med att dra mer sås så det är inget bra alternativ. Är det för att jänkarna inte bryr sig? För att dom håller på att evolvera sig själva till dinosaurie-storlek? Finns det inte material eller teknik på andra sidan pölen? Vaf-n, har dom silicon valley till för?
Nä, lite konstruktiva förslag från er på hur dom tänker så blir jag lite gladare...
FFS!!!
-
- Beroende
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
- Ort: Gästrikland, exilnorrbottning
-
- Guru
- Inlägg: 3287
- Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:51
- Ort: Bollebygd N 57° 39.459', E 12° 37.967'
- Kontakt:
Re: Soppaförbrukning
mickelin skrev:Hur i h-vete kan det ens vara möjligt att en bil från den här sidan millenieskiftet drar så mkt soppa som min Dodge RAM gör!?!??!
Det är ingen överraskning och jag är medveten om att är törstiga men jag fattar inte, helt enkelt. Kör jag på E85 så kompenserar den med att dra mer sås så det är inget bra alternativ. Är det för att jänkarna inte bryr sig? För att dom håller på att evolvera sig själva till dinosaurie-storlek? Finns det inte material eller teknik på andra sidan pölen? Vaf-n, har dom silicon valley till för?
Nä, lite konstruktiva förslag från er på hur dom tänker så blir jag lite gladare...
Skaffa en sot-hora istället då...
![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!
Mail: enesberg[A]gmail.com
Mail: enesberg[A]gmail.com
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: Soppaförbrukning
Ska den ju göra, så det är inget fel.. Gäller ju alla bilar...mickelin skrev:Kör jag på E85 så kompenserar den med att dra mer sås så det är inget bra alternativ.
Stämmer nog rätt bra det...mickelin skrev:Är det för att jänkarna inte bryr sig?
Om soppan kostar någon krona litern, vem bryr sig om några deciliter hit eller dit????
"Big and fat" kräver ju stort och fett, så... Mycket möjligt..mickelin skrev:För att dom håller på att evolvera sig själva till dinosaurie-storlek?
Noppe...mickelin skrev:Finns det inte material eller teknik på andra sidan pölen?
Är inte alls omöjligt att det sitter en rejäl näve Bosch-pryttlar i den...
Skryt, tillverka stereotypa proamerikanska filmer samt uppfinna skit som vi egentligen varken vill ha, eller behöver...mickelin skrev: Vaf-n, har dom silicon valley till för?
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Hade sot-hora förut. Funkade bra men tänkte testa bensin igen med den här bilen.
Vet dock inte om jänkarna har det här med motorbroms inbyggt. Jag kör med ägg under gasen men det bär ändå iväg. Känns som om den slirar för mkt på kopplingen. För hög utväxling känns ochså som ett problem.
Att tillägga är att det är min arbetsbil så det är inte särskilt mkt nöjeskörning som gör att jag lackar ur.
Vet heller inte om det är för att samma mängd energi krävs för att flytta en stor bil nu som då som problemet uppstår. Tekniken går ju framåt med stormsteg på de flesta områden men här står det f-n still!
Vet dock inte om jänkarna har det här med motorbroms inbyggt. Jag kör med ägg under gasen men det bär ändå iväg. Känns som om den slirar för mkt på kopplingen. För hög utväxling känns ochså som ett problem.
Att tillägga är att det är min arbetsbil så det är inte särskilt mkt nöjeskörning som gör att jag lackar ur.
Vet heller inte om det är för att samma mängd energi krävs för att flytta en stor bil nu som då som problemet uppstår. Tekniken går ju framåt med stormsteg på de flesta områden men här står det f-n still!
FFS!!!
-
- Beroende
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
- Ort: Gästrikland, exilnorrbottning
Hur mycket drar den då?
Kan ju vara nåt fel på tex tempsensor eller nåt..
Du har rätt om energimängden, men det som hänt de senaste 20åren är ju att bensinmotorer fått högre effekt från samma slagvolym. Det har satsats på att vinna hästkraftskriget istället för att få fram en snål motor
Det gäller även dieslar men de är fortfarande rätt så snåla även om de har mycket effekt.
Kan ju vara nåt fel på tex tempsensor eller nåt..
Du har rätt om energimängden, men det som hänt de senaste 20åren är ju att bensinmotorer fått högre effekt från samma slagvolym. Det har satsats på att vinna hästkraftskriget istället för att få fram en snål motor
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Det gäller även dieslar men de är fortfarande rätt så snåla även om de har mycket effekt.
-
- Beroende
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
- Ort: Gästrikland, exilnorrbottning
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Faktiskt så sparar man soppa genom att ha eldrivna AC-kompressorer, servostyrningar, fläktar och liknande iom att dom arbetar endast när det behövs och med exakt den kapacitet som behövs.MPalm skrev:En elektrisk vattenpump belastar ju generatorn mer, tror inte att det finns mycket att hämta där.
Ett bra exempel är den gamla kylarfläkten som tog 3-5 hk (2000-3500W) och den ersattes med elfläktar på 100-150W.
Energivinsten med en elvattenpump ligger dock förmodligen på någon enstaka ml/mil så vinsten lär ju dröja rätt många år. Betydligt mer vinst i att stänga av AC:n....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Köp en Cheva eller Ford istället. Betydligt snålare än Dodge. Dodge Ram med bensin motor är ju känd för sin törst.
Jacob
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737