KingCab V6 -90? startar ej.

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Mooraknife
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: mån jan 05, 2009 11:44
Ort: Sanda

KingCab V6 -90? startar ej.

Inlägg av Mooraknife » mån jan 05, 2009 12:28

Hej!

Ny här på forumet.

Har ett problem, tänkte hjälpa min kompis att få igång hans Kingcab V6 från runt 90 nånstans.

Han bor på fastlandet och jag bor på gotland, tänkte åka och hälsa på honnom å jaga lite i slutet av januari och passa på att laga hans bil förhoppningsvis som tack, för pengar eller nått vill han ju inte ha. :)

Bilen har stått i nått år nu, han var på väg till jobbet å så tvärdog den halvägs, bärgade hem den och pillade lite utan resultat,(han är nog rätt insnöad på bilar men det erkänner han förståss inte) :) .
Han gav upp å nån månad gick, han fick för sig att göra ett nytt försök laddede batteriet å vipps så starta Cabben, glad i hågen gav han sig ut på provtur men efter ca: en kvart stendog bilen igen å gick inte att få liv i.
Vad jag förstår har han provat lite med att ta ur batteriet några timmar å då har bilen ibland startat å gått för att sedan sten dö igen.
De gånger han fått i gång bilen säger han att den går precis som vanligt varavar bra orkar som den ska å rycker ingenting, och han påstår att det kommer ginst på stifften när bilen dött, jag är lite skeptiskt till det men han säger så i alla fall,

Om det gnistar som han säger så kan det ju inte va nått annat än soppapumpen va? eller skit i ledningarna fasst då borde man få förvarningar innan bilen dör kan jag tycka, han själv yrar nått om stöldskydd men den klipper väll tändningen? nått relä till soppa pumpen eller kanske till och med Luftmängd mätarn som glappar.

Det är mina funderingar, öppen för flera förslag förslag.

Finns det inte nån typ av självdiagnos på dom där? hur gör man i så fall?

//Mvh

robban
Rutinerad
Inlägg: 493
Blev medlem: mån maj 26, 2008 19:02

Inlägg av robban » mån jan 05, 2009 12:58

jag hade en terrano o den va sådan o det va elfel vid tanken.
robban

Mooraknife
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: mån jan 05, 2009 11:44
Ort: Sanda

Inlägg av Mooraknife » mån jan 05, 2009 15:58

Ja det låter ju rätt troligt att det kan va så på den här me, var det glapp/ärgel i kontaktstycket till soppa pumpen då eller?

robban
Rutinerad
Inlägg: 493
Blev medlem: mån maj 26, 2008 19:02

Inlägg av robban » mån jan 05, 2009 16:33

ja :D o grus o lera rost mm
robban

Mooraknife
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: mån jan 05, 2009 11:44
Ort: Sanda

Inlägg av Mooraknife » tis jan 06, 2009 12:38

Snackade lite med ägarn i går kväll, nu var han inte helt säker på om det kommer gnist eller ej, som jag misstänkte :)

Han hade tydligen årdnat lite me bilen för ett tag sen och fått igång den men den stannar bara igen efter rätt exakt 5min även om han inte rör bilen, bara står på tomgång så är det som nån stänger av tändningen, låter ju inte som nått glapp kan jag tycka. han har tydligen försökt att koppla stöm rätt på soppa pumpen men det hände inget, dock osäker på om han varit på rätt kablar :roll: om soppa pumpen är död så kan den ju inte gå helt plötsligt för att sedan bara dö igen efter 5min eller?

//Mvh

chrizze
Rutinerad
Inlägg: 274
Blev medlem: mån maj 12, 2008 21:09
Ort: SKÅNE

Inlägg av chrizze » tis jan 06, 2009 13:19

Hade ju varit ganska intresant och veta om där va gnista när den dött..

robban
Rutinerad
Inlägg: 493
Blev medlem: mån maj 26, 2008 19:02

Inlägg av robban » tis jan 06, 2009 16:46

min bränslepump gick en stund ca en halvmil sedan stanna den o säkringen gick sönder efter någon tim gick det o starta igen efter säkringsbyte. men titta på elkablarna vid pumpen först
robban

robban
Rutinerad
Inlägg: 493
Blev medlem: mån maj 26, 2008 19:02

Inlägg av robban » tis jan 06, 2009 16:50

glömde o berätta att jag bytte pump efter det så gick bilen bra :woot:
robban

Skriv svar