Däckmaskin

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Ivansson
Hemmastadd
Inlägg: 158
Blev medlem: mån maj 14, 2007 22:16
Ort: Värnamo

Inlägg av Ivansson » tis jan 06, 2009 15:36

mrwolf skrev:Hm är du så svag ... krängde på 31tums däck med endast däckjärn själv

Ska du ställa upp i Sveriges starkaste man nu med eller?
mrwolf skrev:men försöker bara hjälpa killen på tips om billiga grejer inte gnälla massa om saker eller kör områden ....
I denna tråden gnälls det väl inget?

Har du verkligen läst tråden med "gnället" ordentligt?
Jag hittade inget gnäll om området i sig, mer att Lasse inte tyckte det var intressant, å som jag fattar det vill ha lite mer utmaningar än att leka i leran. Orkade inte lägga mig i diskussionen i den tråden ens. (Leran är för övrigt bara en liten del av området, resten är ett stort hygge, men det är ett körområde och vi är nöjda med att ha det att köra på iallafall, för vårt ordinarie körområde är ganska litet) Ska vi få lite mer utmaningar på det området så måste vi ta några dagar på oss att göra lite slingor. För det finns faktiskt möjlighet att få det bättre. Frikörning e väl skoj med, men jag tror att Lasse är mer ute efter utmanande slingor att köra. Tävling osv. (Rätta mig om jag har fel) Medans vi nöjer oss med att "leka"/träna lite på det området vi har. Tror vi hamnade väldigt mycket OT från denna tråden nu.

4x4Power vill kränga däck, helt enkelt. Eventuellt bygga en maskin till det.

Får man bara loss däcken från fälgen är det för det mesta inga problem att kränga av dem. Tycker "Gevens" "Glidhammare" verkar smidig, vi hade något liknande i skolan när vi lärde oss kränga lastbilsdäck. Den var iallafall enkel att lossa däcken med. Sen är det som han skriver bara att ta fram däckjärnen.
Toyota Landcruiser LJ70 -85
http://www.p-ivansson.pixbox.se

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Inlägg av 4x4power » tis jan 06, 2009 15:50

tycker denna som lasse länkade verkar ganska bra?
http://www.verktygsboden.se/?id=80216 :D
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

bureå
Rutinerad
Inlägg: 454
Blev medlem: tis jun 27, 2006 23:22

Inlägg av bureå » tis jan 06, 2009 16:54

Det finns massor av bra bondknep för att kränga däck av och på fälg utan däckmaskin. Förr gjorde ju folk sånt ofta, man tog lös däck och lappade bilslangar vid vägkanten som vi lappar cykelslangar idag.

Av alla funktioner på en riktig däckmaskin så tycker jag dock det viktigaste är att man inte bänder med däckjärn mot fälgen när man demonterar däcket, utan man bänder mot ett mothåll.

Jag köpte en gammal enkel och robust maskin från Luleås gatukontor som klarar upp till 37" för 5000:-. Det är absolut bättre med en sån än många nya lågprismaskiner. Jag har tappat den i backen en gång då den stod på en pall. Den tippade när jag skulle flytta den, ingenting hände den funkar lika bra ändå.

Cönny
Beroende
Inlägg: 1005
Blev medlem: ons sep 05, 2007 9:38
Ort: Mariestad

Inlägg av Cönny » tis jan 06, 2009 19:06

Vad jag menar med 2tummsexa= en bräda som är 2 tum tjock och 6 tum bred. i cm 5X15.

Den lägger du mot däcket, nära fälgkanten men inte på fälgkanten. sen tar du ett stycke bil och kör upp på plankan med. brukar få slå lite på däcket nära kanten med släggan. sen när däcket släppt så backar man ner bil igen och vrider på fälgen och lägger upp plankan igen och kör upp bilen igen osv osv.

så hålls man tills däcket verkligen släppt från kanten runt om.

Innersida av fälgen(den som sitter in mot bilen) brukar vara jävligast.

De e lite pyssel o pussel :wink: första gångerna innan man riktigt fattat hur man ska göra.
FORSVIKS FÖNSTERMONTAGE AB
Mariestad
Undrar du över något, ring lr sms:à Mobil: 073 849 71 22
745 -90 med reg:nr HOF
Mb 320 CE -93 pågående modifiering
Gamla bilar: mb 190 Volvo 940 tre gånger Ford sierra BMW E30 turbo
King cab Mazda b2600

Crf 250 -08

Mäki Offroad Racing
Användare
Inlägg: 55
Blev medlem: tor okt 12, 2006 16:36
Kontakt:

Inlägg av Mäki Offroad Racing » tor jan 08, 2009 13:55

Jag kan tipsa om följande "bra att ha" verktyg för att trycka av däcket från fälgkanten. http://www.allstarperformance.com/produ ... t=ALL10105
Funkar dock bara på 15" men det är en ganska smal sak att modda verktyget så det passar andra storlekar.
Ser att det finns 2 modeller, jag köpte den "vanliga" 10105. Den andra ser ut att ha bredare käft.
Persåker tar hem från AllStar varje vecka, vill minnas att den kostade dryga 600:- http://www.persaker.se

//Mäki

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » tor jan 08, 2009 18:38

Jag har gjort som Cönny rekommenderar. Det brukar gå bra. Sen stora däcksjärn och mycket såpvatten.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Cönny
Beroende
Inlägg: 1005
Blev medlem: ons sep 05, 2007 9:38
Ort: Mariestad

Inlägg av Cönny » fre jan 09, 2009 23:08

De som krånglar för en dom första gångerna e tekniken som man lär sig undan för undan.
FORSVIKS FÖNSTERMONTAGE AB
Mariestad
Undrar du över något, ring lr sms:à Mobil: 073 849 71 22
745 -90 med reg:nr HOF
Mb 320 CE -93 pågående modifiering
Gamla bilar: mb 190 Volvo 940 tre gånger Ford sierra BMW E30 turbo
King cab Mazda b2600

Crf 250 -08

Anders G
Hemmastadd
Inlägg: 142
Blev medlem: ons okt 03, 2007 11:57
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Anders G » lör jan 10, 2009 17:03

Ett tips på smörja när man ska kränga av/på däck är det man använder när man skjuter ihop avloppsrör av pvc, borde finnas att köpa på närmaste byggvaruhus.

Cönny
Beroende
Inlägg: 1005
Blev medlem: ons sep 05, 2007 9:38
Ort: Mariestad

Inlägg av Cönny » mån jan 12, 2009 14:12

Ja de funkar. ganska klenigt. men de e inget jag rekomenderar. räcker med vanligt YES diskmedel och klena på lite.

Kanar på så lätt så.
FORSVIKS FÖNSTERMONTAGE AB
Mariestad
Undrar du över något, ring lr sms:à Mobil: 073 849 71 22
745 -90 med reg:nr HOF
Mb 320 CE -93 pågående modifiering
Gamla bilar: mb 190 Volvo 940 tre gånger Ford sierra BMW E30 turbo
King cab Mazda b2600

Crf 250 -08

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Inlägg av 4x4power » mån jan 12, 2009 16:29

tack för alla svar ska ut och testa cönnys ide nu får se hur de går :D
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

Stenström
Beroende
Inlägg: 1036
Blev medlem: sön feb 19, 2006 12:43
Ort: Olsfors

Inlägg av Stenström » mån jan 12, 2009 17:11

http://www.radaplat.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » mån jan 12, 2009 17:46

Fy f**n vad billigt. Det snickrar man ju inte ihop den för själv för om man sen ska förzinka den. :shock:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Greven
Rutinerad
Inlägg: 397
Blev medlem: tis okt 30, 2007 15:34
Ort: Kallinge

Inlägg av Greven » tor jan 15, 2009 18:03

Eftersom här fanns en däcktråd så bidrar jag med en liten bild från tiden då jag jobbade på däckverkstad, måste varit tagen kring ca -93.

Det var inte varje dag som Arne Linding tittade förbi!Bild
Bild

Nalle
Hemmastadd
Inlägg: 103
Blev medlem: tis aug 12, 2008 21:47
Ort: High Chaparral

Inlägg av Nalle » tor jan 15, 2009 18:19

Datumen står på kortet. 12/7-91 :D

Greven
Rutinerad
Inlägg: 397
Blev medlem: tis okt 30, 2007 15:34
Ort: Kallinge

Inlägg av Greven » tor jan 15, 2009 18:29

Nalle skrev:Datumen står på kortet. 12/7-91 :D
Ja det gjorde det ju! :o
Jösses, där var jag endast 21 år gammal... :lol:

Skriv svar