Växellådsbyte King Cab 4x4 - bensin vs diesel?

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

beercreek
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: tor jan 15, 2009 1:02
Ort: Lycksele

Växellådsbyte King Cab 4x4 - bensin vs diesel?

Inlägg av beercreek » tor jan 15, 2009 1:30

Bytte in en ruggigt fin KC 4x4 4 cyl. bensin -88 trots att lådan (manuell) lät som en stenkross :( eftersom jag trodde att det fanns en låda lokalt. Det visade sig bara vara fördelningslådan kvar men fick snart tag på en dikeskörd -93 diesel 4x4 med fin låda, är det samma låda på den? En del säger att det passar, andra säger att man byter sprängkåpa, en tredje säger att det inte går alls??? Har noterat att sprängkåpan verkar utgöra en del av huset på lådan (med tapplugg o.s.v.) något man bör se upp med när man delar på lådan??
Vore dj-ligt tacksam för svar!
If it wasn´t for bad luck, I would have no luck at all..

Cönny
Beroende
Inlägg: 1005
Blev medlem: ons sep 05, 2007 9:38
Ort: Mariestad

Inlägg av Cönny » tor jan 15, 2009 14:07

Hur känns lådan förövrigt. funkar den på alla lägen men bara väsnas så kan de räcka med att byta ingående lager i lådan då de gärna går ner sig.


De du ska tänka på e när du fyller på ny olja i lådan är att ställa bilen så den lutar lite åt sidan för på så vis kunna få i en liten skvätt olja extra mot vad som e rekomenderat då ingående lager i lådan gärna vill gå ner sig p.g.a. oljenivån inte riktigt räcker upp till lagret.

Skillnad på dessa lådor vågar jag inte svara med säkerhet på men vad jag vet så är det samma lådor men med annan sprängkåpa. och det går visst flytta spränkåpan mellan diesel och bensinlådorna. däremot osäker på V6:ans låda.

Växellådan jag har liggandes hemma började sin karriär bakom en dieselmotor. de sista nu så satt den bakom en bensinare. vart skiftat sprängkåpa bara. De var en -86 bensinare.

Mvh Conny
FORSVIKS FÖNSTERMONTAGE AB
Mariestad
Undrar du över något, ring lr sms:à Mobil: 073 849 71 22
745 -90 med reg:nr HOF
Mb 320 CE -93 pågående modifiering
Gamla bilar: mb 190 Volvo 940 tre gånger Ford sierra BMW E30 turbo
King cab Mazda b2600

Crf 250 -08

Peterw
Hemmastadd
Inlägg: 204
Blev medlem: ons jan 24, 2007 20:50
Ort: Östersund/Sundsvall

Inlägg av Peterw » tor jan 15, 2009 14:16

Jag ska inte säga att det är så på denna låda, men haveri på ingående lager brukar vara vanligare på sekundärsmorda lådor på bilar som står på tomgång ofta och länge.
Gamla dieslar med mindre vridstarka motorer dödar oftare lådor än bensinarna(pratar gamla dieslar, nu är det ju mest tvärtom med vridet). Kan ju vara så att en del med diesel lämnar oftare bilen på tomgång och tänker inte på lådans konstruktion.
mvh
Peter W
Willys CJ3 -50

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » tor jan 15, 2009 18:11

KC med diesel rasar alltid på 5:ans växel.......V6:ans låda passar INTE på en 4 cyl motor

Cönny
Beroende
Inlägg: 1005
Blev medlem: ons sep 05, 2007 9:38
Ort: Mariestad

Inlägg av Cönny » tor jan 15, 2009 20:22

Där fick vi svar på V6:ans låda.
FORSVIKS FÖNSTERMONTAGE AB
Mariestad
Undrar du över något, ring lr sms:à Mobil: 073 849 71 22
745 -90 med reg:nr HOF
Mb 320 CE -93 pågående modifiering
Gamla bilar: mb 190 Volvo 940 tre gånger Ford sierra BMW E30 turbo
King cab Mazda b2600

Crf 250 -08

beercreek
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: tor jan 15, 2009 1:02
Ort: Lycksele

Inlägg av beercreek » tor jan 15, 2009 23:03

Tack för tipsen :D Slumpar sig så att jag hittat en upprostad bensin KC 91:a som skall ha o.k. låda men kunskap skadar aldrig. Lådan som sitter i nu rasslar och har sig direkt man startar bilen, lever sedan en högre djävul hela tiden man kör men är tystare på 4:an, tror det kan vara bottenstocken??
If it wasn´t for bad luck, I would have no luck at all..

Cönny
Beroende
Inlägg: 1005
Blev medlem: ons sep 05, 2007 9:38
Ort: Mariestad

Inlägg av Cönny » fre jan 16, 2009 13:48

Om de e bottenstocke så e den inte värd att renovera. lättare, billigare och snabbare att få tag på en bättre begagnad :wink:
FORSVIKS FÖNSTERMONTAGE AB
Mariestad
Undrar du över något, ring lr sms:à Mobil: 073 849 71 22
745 -90 med reg:nr HOF
Mb 320 CE -93 pågående modifiering
Gamla bilar: mb 190 Volvo 940 tre gånger Ford sierra BMW E30 turbo
King cab Mazda b2600

Crf 250 -08

machzman
Användare
Inlägg: 12
Blev medlem: fre sep 07, 2007 14:39
Ort: Sävar

Inlägg av machzman » lör jan 17, 2009 23:17

Har en 87 KC låda 4x4 DIesel.
I Västerbotten.

U

machzman
Användare
Inlägg: 12
Blev medlem: fre sep 07, 2007 14:39
Ort: Sävar

Inlägg av machzman » lör jan 17, 2009 23:17

Har en 87 KC låda 4x4 DIesel.
I Västerbotten.

U

machzman
Användare
Inlägg: 12
Blev medlem: fre sep 07, 2007 14:39
Ort: Sävar

Inlägg av machzman » lör jan 17, 2009 23:18

Har en 87 KC låda 4x4 DIesel.
I Västerbotten.

U

King-cab
Rutinerad
Inlägg: 291
Blev medlem: sön okt 14, 2007 21:31
Ort: Finland

Inlägg av King-cab » lör jan 17, 2009 23:26

Hasse skrev:KC med diesel rasar alltid på 5:ans växel.......V6:ans låda passar INTE på en 4 cyl motor
Inte :roll: jag har dock en v6 låda i min kc med 4cyl diesel :D
Nissan King-cab 2.7Td intercooler snart med winch

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » sön jan 18, 2009 12:55

King-cab skrev:
Hasse skrev:KC med diesel rasar alltid på 5:ans växel.......V6:ans låda passar INTE på en 4 cyl motor
Inte :roll: jag har dock en v6 låda i min kc med 4cyl diesel :D
ja med en adapter imellan ja då kan man sätta i en 920 låda från en scania o aldrig behöva tänka på den mer ;)

King-cab
Rutinerad
Inlägg: 291
Blev medlem: sön okt 14, 2007 21:31
Ort: Finland

Inlägg av King-cab » ons jan 21, 2009 8:49

Hasse skrev:
King-cab skrev:
Hasse skrev:KC med diesel rasar alltid på 5:ans växel.......V6:ans låda passar INTE på en 4 cyl motor
Inte :roll: jag har dock en v6 låda i min kc med 4cyl diesel :D
ja med en adapter imellan ja då kan man sätta i en 920 låda från en scania o aldrig behöva tänka på den mer ;)
Precis :D
Nissan King-cab 2.7Td intercooler snart med winch

Skriv svar