startmotor

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

jocke sundberg
Rutinerad
Inlägg: 325
Blev medlem: tor feb 16, 2006 18:28
Ort: äspered
Kontakt:

startmotor

Inlägg av jocke sundberg » lör sep 02, 2006 20:19

är nu innne på min tredje start motor i år...

det finns någon annan start motor som passar på 413 motor
så min fråga är vilka andra startmotorer passar? :roll:

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » lör sep 02, 2006 20:25

Vitarans passar, inte omöjligt att swiftarnas åsså är samma.

Men är la bättre att ta reda på varför dom dör för dig, har aldrig haft nåt problem med min.
I aim to misbehave

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » lör sep 02, 2006 20:51

Det är väll alldrig så att du badar och badar med din bil?
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

jocke sundberg
Rutinerad
Inlägg: 325
Blev medlem: tor feb 16, 2006 18:28
Ort: äspered
Kontakt:

Inlägg av jocke sundberg » sön sep 03, 2006 13:27

MrHawk skrev:Vitarans passar, inte omöjligt att swiftarnas åsså är samma.

Men är la bättre att ta reda på varför dom dör för dig, har aldrig haft nåt problem med min.
kan ju tillägga att do jag satt dit har varit beg o därför vet man ju inte hur mycket dom gått innan :wink:

jocke sundberg
Rutinerad
Inlägg: 325
Blev medlem: tor feb 16, 2006 18:28
Ort: äspered
Kontakt:

Inlägg av jocke sundberg » sön sep 03, 2006 13:28

niva_mats skrev:Det är väll alldrig så att du badar och badar med din bil?
det händer väll :oops:

GreenMountain
Beroende
Inlägg: 1438
Blev medlem: tor feb 23, 2006 10:00
Ort: småland-ryd
Kontakt:

Inlägg av GreenMountain » sön sep 03, 2006 14:06

MrHawk skrev:Vitarans passar, inte omöjligt att swiftarnas åsså är samma.

Men är la bättre att ta reda på varför dom dör för dig, har aldrig haft nåt problem med min.
tror inte swift passar? jag hade två olika starmotor liggandes och den ena var mycket längre och den andra som var 413 var mindre? fast det kanske inte var en swift startmotor jag hade.. :roll:
Cherokee XJ on 39.5's IROK
http://www.facebook.com/Cherokee.Woody" onclick="window.open(this.href);return false;
Chevrolet k20 dually dragbil
https://www.facebook.com/pages/Chevrole ... 6201527986" onclick="window.open(this.href);return false;

B_G_K
Användare
Inlägg: 28
Blev medlem: tis jun 06, 2006 11:04
Ort: Linköping

Inlägg av B_G_K » sön sep 03, 2006 15:32

Hej! Du verkar vara som jag och tycker det är skoj att ta med bilen
på en liten simmtur i bland.
Men på min Cherokee 92 så hadde jag som du problem med startmotorn
ibland.
Montera ner starten och ren gör den ordentligt invändigt, det är otroligt
så mycket skit som får plats i en startmotor.
Rengör kolector och inspektera kolen, att det ej rostat i kolhållarna.
Smörj sedan det som skall smörjas, med ett fett typ"proppelleraxel"
det löses ej upp i vatten.
Sedan täta hela motordelen med polyturentätning (finns på Biltema)
även orginal dräneringshål i botten, då det gör mer skada än nytta
när man kör i lera och vatten,och släpper in en massa skit.

Min har nu fungerat i ca 1,5 år, efter senaste renoveringen
ganska bra med tanke på dom prov som jag har utsatt den för.
Cherokee XJ 92:a Deitroit Lockers 4,56
Whinch, Snorkel, mm mm.

Range Rover V8
Range Rover TD40

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » sön sep 03, 2006 17:35

B_G_K skrev:Hej! Du verkar vara som jag och tycker det är skoj att ta med bilen
på en liten simmtur i bland.
Men på min Cherokee 92 så hadde jag som du problem med startmotorn
ibland.
Montera ner starten och ren gör den ordentligt invändigt, det är otroligt
så mycket skit som får plats i en startmotor.
Rengör kolector och inspektera kolen, att det ej rostat i kolhållarna.
Smörj sedan det som skall smörjas, med ett fett typ"proppelleraxel"
det löses ej upp i vatten.
Sedan täta hela motordelen med polyturentätning (finns på Biltema)
även orginal dräneringshål i botten, då det gör mer skada än nytta
när man kör i lera och vatten,och släpper in en massa skit.

Min har nu fungerat i ca 1,5 år, efter senaste renoveringen
ganska bra med tanke på dom prov som jag har utsatt den för.
Låter vettigt....!
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

jocke sundberg
Rutinerad
Inlägg: 325
Blev medlem: tor feb 16, 2006 18:28
Ort: äspered
Kontakt:

Inlägg av jocke sundberg » sön sep 03, 2006 17:54

okay får vl plocka ned den o kolla..

kom just på att det nvar väl så vi gjorde med din start marcus :wink:

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » sön sep 03, 2006 19:48

jocke sundberg skrev:okay får vl plocka ned den o kolla..

kom just på att det nvar väl så vi gjorde med din start marcus :wink:
Precis... det fixade ju du galant på den, så då borde du ju "rent" teoretiskt vara kapabel att laga din egen med.... :lol: :lol:
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

jocke sundberg
Rutinerad
Inlägg: 325
Blev medlem: tor feb 16, 2006 18:28
Ort: äspered
Kontakt:

Inlägg av jocke sundberg » sön sep 03, 2006 19:51

Marcus skrev:
jocke sundberg skrev:okay får vl plocka ned den o kolla..

kom just på att det nvar väl så vi gjorde med din start marcus :wink:
Precis... det fixade ju du galant på den, så då borde du ju "rent" teoretiskt vara kapabel att laga din egen med.... :lol: :lol:
så himmla knasigt det kan bli i bland :oops: :lol: :lol:

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » sön sep 03, 2006 20:08

Lite klassiska ställen att täta på suzukin är slitsen uppepå sprängkåpan och även en mindre under kåpan.
Sedan är det väldigt bra om gummiproppen till tändinställningshålet finns kvar.
Detta brukar dra ner starmotor och kopplingsproblem drastiskt :wink:
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Skriv svar