suzuki krypare? 4,16 :4,15

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

jonko
Forumräv
Inlägg: 571
Blev medlem: fre feb 17, 2006 16:33
Ort: Uppsala/Åland

suzuki krypare? 4,16 :4,15

Inlägg av jonko » lör mar 04, 2006 18:36

samuraierna har visst 4,15 ? hur kommer det sig ? iochmed att 413 har 4,16 ? eller hur är det ?
/jonko med H4:an

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » lör mar 04, 2006 18:44

4,15? 413 o Samurai har samma utväxling i f-lådorna. Så det spelar ingen roll vilken av dom man tar drev ifrån för att svetsa ihop drev till en 4,16:1 låda.

Däremot har Samurai 3,7 i diffarna medans 413 har 3,9.
I aim to misbehave

jonko
Forumräv
Inlägg: 571
Blev medlem: fre feb 17, 2006 16:33
Ort: Uppsala/Åland

Inlägg av jonko » sön mar 05, 2006 16:52

då har jag säker fått det hela bakom framfoten...

men en annan fråga, hur blir en bil med krypare(4,1x) hur långsamt går den på lågen? och backen, blir den helt värdelös ?
/jonko med H4:an

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » sön mar 05, 2006 17:01

Orginal 413 har 2.268:1 på lågen (inte hundra på vad 410 har) och en vanlig stenkrypare har 4,16:1 så det blir nästan halva hastigheten på lågen då.
I aim to misbehave

jocke sundberg
Rutinerad
Inlägg: 325
Blev medlem: tor feb 16, 2006 18:28
Ort: äspered
Kontakt:

Inlägg av jocke sundberg » sön mar 05, 2006 18:55

FÖRDELNINGSLÅDA 410



Låg utväxling 2,511
Hög utväxling 1,580

jonko
Forumräv
Inlägg: 571
Blev medlem: fre feb 17, 2006 16:33
Ort: Uppsala/Åland

Inlägg av jonko » sön mar 05, 2006 19:12

jocke sundberg skrev:FÖRDELNINGSLÅDA 410



Låg utväxling 2,511
Hög utväxling 1,580

jag har 2.558 låg...
/jonko med H4:an

jonko
Forumräv
Inlägg: 571
Blev medlem: fre feb 17, 2006 16:33
Ort: Uppsala/Åland

Inlägg av jonko » sön mar 05, 2006 19:16

MrHawk skrev:Orginal 413 har 2.268:1 på lågen (inte hundra på vad 410 har) och en vanlig stenkrypare har 4,16:1 så det blir nästan halva hastigheten på lågen då.
javisst ... men siffror är en grejj, hur blir det live?
jo den går hälften så fort på lågen... ja men hur upplever man det? blir det ändå för fort på låg 1 eller ? hur upplever NI det ?
/jonko med H4:an

jocke sundberg
Rutinerad
Inlägg: 325
Blev medlem: tor feb 16, 2006 18:28
Ort: äspered
Kontakt:

Inlägg av jocke sundberg » mån mar 06, 2006 10:29

Oki så kan det kanske vara...

här är en länk med teknisk data 410/413 bla utväxlingar

http://www.angelfire.com/or/jeepagubbar ... kdata.html

jonko
Forumräv
Inlägg: 571
Blev medlem: fre feb 17, 2006 16:33
Ort: Uppsala/Åland

Inlägg av jonko » mån mar 06, 2006 11:29

jocke sundberg skrev:Oki så kan det kanske vara...

här är en länk med teknisk data 410/413 bla utväxlingar

http://www.angelfire.com/or/jeepagubbar ... kdata.html
ville bara retas lite ...
jag har en sån där knäpp f-låda som man inte kan bygga om till krypare ...
så jag tänkte att jag skulle retas lite ...
:? :? 8) :wink:
/jonko med H4:an

jocke sundberg
Rutinerad
Inlägg: 325
Blev medlem: tor feb 16, 2006 18:28
Ort: äspered
Kontakt:

Inlägg av jocke sundberg » mån mar 06, 2006 19:36

JAG VILLE BARA VARA VÄÄÄLDIGT TYDLIG!!!!!!!!

he heh he :lol:

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » tis mar 07, 2006 18:00

stenkrypare är helt underbart!

klart ett måste om man vill vara 100% i skogen, eller annan nedväxling.


själv blir det nog vitaradiffar 5.12:1 med stenkrypare 4.16:1
på syrrans bil skulle jag tro. allt ligger kryparn är monterad men diffarna väntar tills i sommar, varför är jag inte säker på då hon ändå bara har 30tums däck men som man säger, det kan aldrig gå förlångsamt i skogen typ.



jonko du har ju tjatat som fan rent ut sagt om stenkrypare och annat varför börjar du inte bygga eller göra något? allt detta visste du ju redan väl?
för jag vill minnas att du förde en större diskussion på bazuki också.
du har ju tillgång till svarv vet jag att du sa engång då är det ju bara börja bygga, tex en M40 låda eller något.

minnet är bra men allt för kort =)

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » tis mar 07, 2006 18:34

TMT skrev:
kan aldrig gå förlångsamt i skogen typ.
Gillar man lera så gäller det att inte växla ner bilen för mycket bara, gäller ju att kunna få bra spinn på däcken då :D
I aim to misbehave

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » tis mar 07, 2006 18:54

TMT skrev: det kan aldrig gå förlångsamt i skogen typ.
Jooo!
Jag testbyggde en liten grej för några vintrar sedan och det blev för långsamt... Vid 1000rpm hade den gjort 480 m i timmen i 1:ans växel, topphastigheten i 5:an (megahög OD [0,7någonting] ) hade fått "Damen" att rusa fram i den extrema hastigheten av c:a 14km/h...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

jonko
Forumräv
Inlägg: 571
Blev medlem: fre feb 17, 2006 16:33
Ort: Uppsala/Åland

Inlägg av jonko » tis mar 07, 2006 20:04

TMT skrev:
jonko du har ju tjatat som fan rent ut sagt om stenkrypare och annat varför börjar du inte bygga eller göra något? allt detta visste du ju redan väl?
för jag vill minnas att du förde en större diskussion på bazuki också.
du har ju tillgång till svarv vet jag att du sa engång då är det ju bara börja bygga, tex en M40 låda eller något.

minnet är bra men allt för kort =)
japp jag vet!!

det är det att det kommer upp nya bud hela tiden...

och att få tag på en 410 låda när man har pengar så är ju ett mer avancerat problem...

m40, japp... skulle vara jätte fint, dock bara så sprack det iochmed att den lokala besiktnings stationen inte skulle gilla det, varför? jaa det undrade jag med! men fick inte något bättre svar. (tror att det har med att de inte börjar gilla när bilarna ser ut som monster och sen till påköpet går som monster... )

det jag inte riktigt ännu har på g är hurvida man vill ha 4,16 eller mera!
är det värt att satsa på en ännu lägre ?

men skit i de...
/jonko med H4:an

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » tis mar 07, 2006 20:16

jonko skrev: det jag inte riktigt ännu har på g är hurvida man vill ha 4,16 eller mera!
är det värt att satsa på en ännu lägre ?
Beror på, fördelen med ännu lägre är att dom även påverkar högen och då hjälper dig att dra runt däcken på gatan också.

Nackdelen är att det bli ruskigt långsamt på backen när du kör lågväxel, nackdel om man vill spinna däcken.
I aim to misbehave

Skriv svar