All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
Mini
- Rutinerad
- Inlägg: 476
- Blev medlem: ons jul 04, 2007 20:03
- Ort: Lysekil
Inlägg
av Mini » tis feb 24, 2009 20:22
Hej
Jag håller ju på att byta motor till vw 1.5 d.
Allt är ihop monterat utom avgassystemet.
Men den vägrar att tända .
Det är diesel vid spridarna så jag tror inte det är luft .
Det kommer även ut diesel i returslangen till tanken
Jag vet ej hur bra glödstiften är (jag har beställt nya)
Har ni några förslag vad jag skall göra ?
Mvh mini
-
Nymoen
- Veteran
- Inlägg: 1822
- Blev medlem: sön mar 12, 2006 18:40
- Ort: Gustafs (säter)
-
Kontakt:
Inlägg
av Nymoen » tis feb 24, 2009 20:23
Ge han en skvätt diesel i insuget och se ,,
-
Mini
- Rutinerad
- Inlägg: 476
- Blev medlem: ons jul 04, 2007 20:03
- Ort: Lysekil
Inlägg
av Mini » tis feb 24, 2009 20:36
tack
det skall jag prova i morgon
-
mattebigge
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5922
- Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
- Ort: Söderhamn
-
Kontakt:
Inlägg
av mattebigge » tis feb 24, 2009 20:43
har du ok kompression i motorn, dvs gick den helt ok förut??
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!
-
Mini
- Rutinerad
- Inlägg: 476
- Blev medlem: ons jul 04, 2007 20:03
- Ort: Lysekil
Inlägg
av Mini » tis feb 24, 2009 20:52
Jag köpte den av en på forumet och han hade startat den. Jag har även pratat med han och han är lika förvånad som mig
-
IsuzuDiesel
- Beroende
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
- Ort: Gästrikland, exilnorrbottning
Inlägg
av IsuzuDiesel » tis feb 24, 2009 20:57
Mät strömmen till glödstiften.
Mät resistansen i alla stift, du måste koppla ifrån strömkablarna först.
Om alla stift har låg resistans och får ström, och du har soppa vid spridarna så ska den starta om den har gått bra tidigare och ingen har skruvat med den.
Har du bytt kamrem på den så kanske pumpen inte är rätt injusterad.
-
dansken
- Veteran
- Inlägg: 2120
- Blev medlem: lör mar 04, 2006 20:14
- Ort: Åstorp
Inlägg
av dansken » tis feb 24, 2009 20:58
Jag tror det är luft, eller så är där ingen ström fram till magnetventilen på pumpen...
Prova med startgas
...
-
mattebigge
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5922
- Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
- Ort: Söderhamn
-
Kontakt:
Inlägg
av mattebigge » tis feb 24, 2009 21:09
Om det inte är nåt elfel, så prova med att värma insuget ordentligt..fortsätter det krångla, så ta ett kompprov för säkerhets skull..
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!
-
IsuzuDiesel
- Beroende
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
- Ort: Gästrikland, exilnorrbottning
Inlägg
av IsuzuDiesel » tis feb 24, 2009 21:10
Startgas är jättebra om man vill kröka vevstakar. Den tänds av kompressionen men man vet inte när, kan lika gärna tändas alldeles för tidigt och kröka staken.
Du har väl gasen i botten när du startar?
Den luftar ur bäst då.
-
Mini
- Rutinerad
- Inlägg: 476
- Blev medlem: ons jul 04, 2007 20:03
- Ort: Lysekil
Inlägg
av Mini » tis feb 24, 2009 21:16
magnetventilen på pumpen hör jag att det låter i när jag sätter på den
Jag har provat med startgas (ja vet att man inte skall ha det till diesel)
och då tänder den till lite men inte så mycket mer
ej bytt kamrem
-
mattebigge
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5922
- Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
- Ort: Söderhamn
-
Kontakt:
Inlägg
av mattebigge » tis feb 24, 2009 21:17
har du luftat i rätt ordning..?
Och är filter och kopplingar täta, så den inte suger luft vartefter..?
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!
-
dansken
- Veteran
- Inlägg: 2120
- Blev medlem: lör mar 04, 2006 20:14
- Ort: Åstorp
Inlägg
av dansken » tis feb 24, 2009 21:25
MPalm skrev:Startgas är jättebra om man vill kröka vevstakar. Den tänds av kompressionen men man vet inte när, kan lika gärna tändas alldeles för tidigt och kröka staken.
Du har väl gasen i botten när du startar?
Den luftar ur bäst då.
Jag har startat många dieslar med gas, aldrig haft problem...
Jag hade kört den på gas tills den startar...
-
Mathias T
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6345
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
- Ort: Nol
Inlägg
av Mathias T » tis feb 24, 2009 21:32
1.luft
2.glödstiften
3.tändläget
Det är vad jag skulle kolla i alla fall
Ibland kan kolvringarna fastna i gammalt sot med dåligt komp till följd,dom brukar dock släppa om man är enveten med starten
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
-
Mini
- Rutinerad
- Inlägg: 476
- Blev medlem: ons jul 04, 2007 20:03
- Ort: Lysekil
Inlägg
av Mini » tis feb 24, 2009 21:40
Värmde insuget tills värme pistolen brann upp så där var det varmt.
Jag skall ta ett kompprov i morgon
har inte haft gasen i botten när jag startat
när jag provade startgas tände den bara till men det hände inte mer den startade inte upp
-
Mini
- Rutinerad
- Inlägg: 476
- Blev medlem: ons jul 04, 2007 20:03
- Ort: Lysekil
Inlägg
av Mini » tis feb 24, 2009 21:42
hur kollar man tändläget ?