Diesel startar ej

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Mini
Rutinerad
Inlägg: 476
Blev medlem: ons jul 04, 2007 20:03
Ort: Lysekil

Diesel startar ej

Inlägg av Mini » tis feb 24, 2009 20:22

Hej

Jag håller ju på att byta motor till vw 1.5 d.
Allt är ihop monterat utom avgassystemet.
Men den vägrar att tända .
Det är diesel vid spridarna så jag tror inte det är luft .
Det kommer även ut diesel i returslangen till tanken
Jag vet ej hur bra glödstiften är (jag har beställt nya)

Har ni några förslag vad jag skall göra ?

Mvh mini

Nymoen
Veteran
Inlägg: 1822
Blev medlem: sön mar 12, 2006 18:40
Ort: Gustafs (säter)
Kontakt:

Inlägg av Nymoen » tis feb 24, 2009 20:23

Ge han en skvätt diesel i insuget och se ,,

Mini
Rutinerad
Inlägg: 476
Blev medlem: ons jul 04, 2007 20:03
Ort: Lysekil

Inlägg av Mini » tis feb 24, 2009 20:36

tack

det skall jag prova i morgon

mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » tis feb 24, 2009 20:43

har du ok kompression i motorn, dvs gick den helt ok förut??
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

Mini
Rutinerad
Inlägg: 476
Blev medlem: ons jul 04, 2007 20:03
Ort: Lysekil

Inlägg av Mini » tis feb 24, 2009 20:52

Jag köpte den av en på forumet och han hade startat den. Jag har även pratat med han och han är lika förvånad som mig

IsuzuDiesel
Beroende
Inlägg: 1444
Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
Ort: Gästrikland, exilnorrbottning

Inlägg av IsuzuDiesel » tis feb 24, 2009 20:57

Mät strömmen till glödstiften.
Mät resistansen i alla stift, du måste koppla ifrån strömkablarna först.

Om alla stift har låg resistans och får ström, och du har soppa vid spridarna så ska den starta om den har gått bra tidigare och ingen har skruvat med den.
Har du bytt kamrem på den så kanske pumpen inte är rätt injusterad.

dansken
Veteran
Inlägg: 2120
Blev medlem: lör mar 04, 2006 20:14
Ort: Åstorp

.

Inlägg av dansken » tis feb 24, 2009 20:58

Jag tror det är luft, eller så är där ingen ström fram till magnetventilen på pumpen...
Prova med startgas :wink: ...

mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » tis feb 24, 2009 21:09

Om det inte är nåt elfel, så prova med att värma insuget ordentligt..fortsätter det krångla, så ta ett kompprov för säkerhets skull..
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

IsuzuDiesel
Beroende
Inlägg: 1444
Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
Ort: Gästrikland, exilnorrbottning

Inlägg av IsuzuDiesel » tis feb 24, 2009 21:10

Startgas är jättebra om man vill kröka vevstakar. Den tänds av kompressionen men man vet inte när, kan lika gärna tändas alldeles för tidigt och kröka staken.

Du har väl gasen i botten när du startar?
Den luftar ur bäst då.

Mini
Rutinerad
Inlägg: 476
Blev medlem: ons jul 04, 2007 20:03
Ort: Lysekil

Inlägg av Mini » tis feb 24, 2009 21:16

magnetventilen på pumpen hör jag att det låter i när jag sätter på den

Jag har provat med startgas (ja vet att man inte skall ha det till diesel)
och då tänder den till lite men inte så mycket mer

ej bytt kamrem

mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » tis feb 24, 2009 21:17

har du luftat i rätt ordning..?
Och är filter och kopplingar täta, så den inte suger luft vartefter..?
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

dansken
Veteran
Inlägg: 2120
Blev medlem: lör mar 04, 2006 20:14
Ort: Åstorp

Inlägg av dansken » tis feb 24, 2009 21:25

MPalm skrev:Startgas är jättebra om man vill kröka vevstakar. Den tänds av kompressionen men man vet inte när, kan lika gärna tändas alldeles för tidigt och kröka staken.

Du har väl gasen i botten när du startar?
Den luftar ur bäst då.
Jag har startat många dieslar med gas, aldrig haft problem...
Jag hade kört den på gas tills den startar...

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tis feb 24, 2009 21:32

1.luft
2.glödstiften
3.tändläget

Det är vad jag skulle kolla i alla fall
Ibland kan kolvringarna fastna i gammalt sot med dåligt komp till följd,dom brukar dock släppa om man är enveten med starten
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Mini
Rutinerad
Inlägg: 476
Blev medlem: ons jul 04, 2007 20:03
Ort: Lysekil

Inlägg av Mini » tis feb 24, 2009 21:40

Värmde insuget tills värme pistolen brann upp så där var det varmt.

Jag skall ta ett kompprov i morgon

har inte haft gasen i botten när jag startat

när jag provade startgas tände den bara till men det hände inte mer den startade inte upp

Mini
Rutinerad
Inlägg: 476
Blev medlem: ons jul 04, 2007 20:03
Ort: Lysekil

Inlägg av Mini » tis feb 24, 2009 21:42

hur kollar man tändläget ?

Skriv svar