Diesel startar ej

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

IsuzuDiesel
Beroende
Inlägg: 1444
Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
Ort: Gästrikland, exilnorrbottning

Inlägg av IsuzuDiesel » tis feb 24, 2009 21:49

För exakt läge behöver du en indikatorklocka.

Men för att den ska starta räcker det om pumpens låspinne går att få i läge när veven och kammen är i nolläge. Vet inte vilken diameter låspinnen på en 1.5 har men det är ett hål i drevet och pinnen går genom drevet, fästplattan och in i pumpgaveln.

Men kolla glödstiften först!

Edit: du kan ta starthjälp från nån annan bil så blir det bättre snurr på startmotorn och pumpen luftas ur effektivare.

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tis feb 24, 2009 21:58

dansken skrev:
MPalm skrev:Startgas är jättebra om man vill kröka vevstakar. Den tänds av kompressionen men man vet inte när, kan lika gärna tändas alldeles för tidigt och kröka staken.

Du har väl gasen i botten när du startar?
Den luftar ur bäst då.
Jag har startat många dieslar med gas, aldrig haft problem...
Jag hade kört den på gas tills den startar...
Funkar tills man stöter på en motor med förvärmning modell "stor brödrost" i insuget :lol: :lol: då smäller det !
använd väldigt sparsamt med gas i så fall och helst inte någon diesel i insuget då man kan få tvärstopp om man fyller en cylinder
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Mini
Rutinerad
Inlägg: 476
Blev medlem: ons jul 04, 2007 20:03
Ort: Lysekil

Inlägg av Mini » tis feb 24, 2009 22:03

skall hämta nya glödstift i morgon

när jag försökte starta var den kopplad till en bil som stod och snurrade




tack för alla svar jag skall prova mer i morgon
så får vi se om den vill starta

Bertilson
Veteran
Inlägg: 2088
Blev medlem: sön sep 16, 2007 22:06
Ort: Borås

Inlägg av Bertilson » ons feb 25, 2009 0:11

Ryker det ur avgassystemet när du malt på starten en stund??

Får bilen bränsle så borde det komma vit rök som luktar skarpt.

Prova att lossa ett utav spridarrören lita grand och kolla så att det kommer diesel där när motorn går runt.


Brukar inte vara så känsligt med timingen till pumpen, motorn borde starta ändå men gå dåligt.

Men inte disel utan rök så prova om det ryker
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.

Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982

Mini
Rutinerad
Inlägg: 476
Blev medlem: ons jul 04, 2007 20:03
Ort: Lysekil

Inlägg av Mini » fre feb 27, 2009 15:38

nu har jag nya glödstift men det hjälper inte.

använder den som bojsänke snart

mini

IsuzuDiesel
Beroende
Inlägg: 1444
Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
Ort: Gästrikland, exilnorrbottning

Inlägg av IsuzuDiesel » fre feb 27, 2009 15:46

Jag räknar med att du är säker på att stiften får ström.
Diesel verkar den ju få, du skrev väl att du hade soppa vid spridarna tidigare, har jag för mig?
Eftersom motorn gått bra tidigare och ingen har mekat med den så tippar jag på att du fortfarande har luft i systemet.

Har du möjlighet att bogsera igång bilen så prova med det, den luftas ur snabbt när det blir rejäl snurr på motorn.

Mini
Rutinerad
Inlägg: 476
Blev medlem: ons jul 04, 2007 20:03
Ort: Lysekil

Inlägg av Mini » fre feb 27, 2009 15:54

jag kopplar stiften direkt till batteriet

det kommer diesel i retur ledningen hela tiden så jag tror att det kommer diesel jag har nästan fyllt 5 liter från retur ledningen

bilen står uppallad nu så det är svårt att bogsera se om den kommer ner på hjulen i morgon

Joel
Veteran
Inlägg: 2074
Blev medlem: sön jul 01, 2007 19:08
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av Joel » fre feb 27, 2009 16:59

Mini skrev:jag kopplar stiften direkt till batteriet

det kommer diesel i retur ledningen hela tiden så jag tror att det kommer diesel jag har nästan fyllt 5 liter från retur ledningen

bilen står uppallad nu så det är svårt att bogsera se om den kommer ner på hjulen i morgon
antingen så har pumpen invertes läckage så inte de blir rätt tryck till spridarna å dom inte öppnar.. eller så är spridarna kass så dom inte öppnar.. hur mycket diesel kommer de vid spridarna när du släpper på ledningarna vid spridarna?

Mini
Rutinerad
Inlägg: 476
Blev medlem: ons jul 04, 2007 20:03
Ort: Lysekil

Inlägg av Mini » sön mar 08, 2009 15:57

Hej på er

Vad skall det vara i komp på en 1.5 d?


Mini

Joel
Veteran
Inlägg: 2074
Blev medlem: sön jul 01, 2007 19:08
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av Joel » sön mar 08, 2009 16:02

jag hittade denna sida

http://www.4crawler.com/Diesel/index.shtml#Links

Engine Code(s) Displ.
cc Bore
mm Stroke
mm C/R HP@
RPM Torque@
RPM
1.5 NA CK 1471 76.5 80.0 23.5:1 48 @
5000 58 @
2500
1.6 NA CR, JK
ME 1588 76.5 86.4 23.0:1 52 @
4800 71 @
2500
1.6 ECO ? 1588 76.5 86.4 23.0:1 59 @
? 81 @
?
1.6 TD CY, MF 1588 76.5 86.4 23.0:1 68 @
4500 98 @
2500
1.9 NA 1Y 1896 79.5 95.5 22.5:1 62-70* @
4200 100* @
2400
1.9 TD AAZ 1896 79.5 95.5 22.5:1 75 @
4200 107 @
2400
1.9 TDI 1Z 1896 79.5 95.5 19.5:1 90 @
4000 149 @
1900

Mini
Rutinerad
Inlägg: 476
Blev medlem: ons jul 04, 2007 20:03
Ort: Lysekil

Inlägg av Mini » sön mar 08, 2009 16:10

Jag har kollat upp kompet på den och det är för lågt .
Det blir att smörja och se om ringarna släpper annars får den rivas :(

mini

Mini
Rutinerad
Inlägg: 476
Blev medlem: ons jul 04, 2007 20:03
Ort: Lysekil

Inlägg av Mini » sön mar 08, 2009 18:49

Har ni några bra tipps på hur man får loss kolvringar som fastnat utan att riva motorn

Jag har ca 10 bar i komp på alla cylindrar


mini

beelzebubs
Veteran
Inlägg: 2131
Blev medlem: ons dec 31, 2008 21:47
Ort: Berg (Mitt i mellan Skövde, Skara & Mariestad)
Kontakt:

Inlägg av beelzebubs » sön mar 08, 2009 19:02

Diesel brukar väl lösa sot, antar att ringarna fastnat p.g.a det...
Kanske värt å pröva.

Annars så vet jag folk som använt cocacola men det brukar va när kolvarna rostat fast i loppen.

mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » sön mar 08, 2009 19:23

Mini skrev:Har ni några bra tipps på hur man får loss kolvringar som fastnat utan att riva motorn

Jag har ca 10 bar i komp på alla cylindrar


mini
Skulle alla ringarna på alla cylindrar fastnat likadant så det blir 10 i alla cylindrar?
nä tror mer på naturligt slitage isåfall...
lyft toppen och ta bort tråget så du får ur kolvarna, är det rent och snyggt, så är det bara att borra och köpa överdim kolvar, ser det för jäkligt ut med sot osv, så gör rent och prova..
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

Mini
Rutinerad
Inlägg: 476
Blev medlem: ons jul 04, 2007 20:03
Ort: Lysekil

Inlägg av Mini » lör mar 21, 2009 22:19

hej !

Nu ha jag bytt motor och fått start på den
Jag har en fråga om glödningen.
Skall jag skaffa ett glödrelä eller finns det något annat bra sätt?



mini

Skriv svar