Diesel startar ej
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Beroende
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
- Ort: Gästrikland, exilnorrbottning
För exakt läge behöver du en indikatorklocka.
Men för att den ska starta räcker det om pumpens låspinne går att få i läge när veven och kammen är i nolläge. Vet inte vilken diameter låspinnen på en 1.5 har men det är ett hål i drevet och pinnen går genom drevet, fästplattan och in i pumpgaveln.
Men kolla glödstiften först!
Edit: du kan ta starthjälp från nån annan bil så blir det bättre snurr på startmotorn och pumpen luftas ur effektivare.
Men för att den ska starta räcker det om pumpens låspinne går att få i läge när veven och kammen är i nolläge. Vet inte vilken diameter låspinnen på en 1.5 har men det är ett hål i drevet och pinnen går genom drevet, fästplattan och in i pumpgaveln.
Men kolla glödstiften först!
Edit: du kan ta starthjälp från nån annan bil så blir det bättre snurr på startmotorn och pumpen luftas ur effektivare.
Funkar tills man stöter på en motor med förvärmning modell "stor brödrost" i insugetdansken skrev:Jag har startat många dieslar med gas, aldrig haft problem...MPalm skrev:Startgas är jättebra om man vill kröka vevstakar. Den tänds av kompressionen men man vet inte när, kan lika gärna tändas alldeles för tidigt och kröka staken.
Du har väl gasen i botten när du startar?
Den luftar ur bäst då.
Jag hade kört den på gas tills den startar...
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
använd väldigt sparsamt med gas i så fall och helst inte någon diesel i insuget då man kan få tvärstopp om man fyller en cylinder
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Ryker det ur avgassystemet när du malt på starten en stund??
Får bilen bränsle så borde det komma vit rök som luktar skarpt.
Prova att lossa ett utav spridarrören lita grand och kolla så att det kommer diesel där när motorn går runt.
Brukar inte vara så känsligt med timingen till pumpen, motorn borde starta ändå men gå dåligt.
Men inte disel utan rök så prova om det ryker
Får bilen bränsle så borde det komma vit rök som luktar skarpt.
Prova att lossa ett utav spridarrören lita grand och kolla så att det kommer diesel där när motorn går runt.
Brukar inte vara så känsligt med timingen till pumpen, motorn borde starta ändå men gå dåligt.
Men inte disel utan rök så prova om det ryker
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.
Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982
Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982
-
- Beroende
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
- Ort: Gästrikland, exilnorrbottning
Jag räknar med att du är säker på att stiften får ström.
Diesel verkar den ju få, du skrev väl att du hade soppa vid spridarna tidigare, har jag för mig?
Eftersom motorn gått bra tidigare och ingen har mekat med den så tippar jag på att du fortfarande har luft i systemet.
Har du möjlighet att bogsera igång bilen så prova med det, den luftas ur snabbt när det blir rejäl snurr på motorn.
Diesel verkar den ju få, du skrev väl att du hade soppa vid spridarna tidigare, har jag för mig?
Eftersom motorn gått bra tidigare och ingen har mekat med den så tippar jag på att du fortfarande har luft i systemet.
Har du möjlighet att bogsera igång bilen så prova med det, den luftas ur snabbt när det blir rejäl snurr på motorn.
antingen så har pumpen invertes läckage så inte de blir rätt tryck till spridarna å dom inte öppnar.. eller så är spridarna kass så dom inte öppnar.. hur mycket diesel kommer de vid spridarna när du släpper på ledningarna vid spridarna?Mini skrev:jag kopplar stiften direkt till batteriet
det kommer diesel i retur ledningen hela tiden så jag tror att det kommer diesel jag har nästan fyllt 5 liter från retur ledningen
bilen står uppallad nu så det är svårt att bogsera se om den kommer ner på hjulen i morgon
jag hittade denna sida
http://www.4crawler.com/Diesel/index.shtml#Links
http://www.4crawler.com/Diesel/index.shtml#Links
Engine Code(s) Displ.
cc Bore
mm Stroke
mm C/R HP@
RPM Torque@
RPM
1.5 NA CK 1471 76.5 80.0 23.5:1 48 @
5000 58 @
2500
1.6 NA CR, JK
ME 1588 76.5 86.4 23.0:1 52 @
4800 71 @
2500
1.6 ECO ? 1588 76.5 86.4 23.0:1 59 @
? 81 @
?
1.6 TD CY, MF 1588 76.5 86.4 23.0:1 68 @
4500 98 @
2500
1.9 NA 1Y 1896 79.5 95.5 22.5:1 62-70* @
4200 100* @
2400
1.9 TD AAZ 1896 79.5 95.5 22.5:1 75 @
4200 107 @
2400
1.9 TDI 1Z 1896 79.5 95.5 19.5:1 90 @
4000 149 @
1900
-
- Veteran
- Inlägg: 2131
- Blev medlem: ons dec 31, 2008 21:47
- Ort: Berg (Mitt i mellan Skövde, Skara & Mariestad)
- Kontakt:
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5922
- Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
- Ort: Söderhamn
- Kontakt:
Skulle alla ringarna på alla cylindrar fastnat likadant så det blir 10 i alla cylindrar?Mini skrev:Har ni några bra tipps på hur man får loss kolvringar som fastnat utan att riva motorn
Jag har ca 10 bar i komp på alla cylindrar
mini
nä tror mer på naturligt slitage isåfall...
lyft toppen och ta bort tråget så du får ur kolvarna, är det rent och snyggt, så är det bara att borra och köpa överdim kolvar, ser det för jäkligt ut med sot osv, så gör rent och prova..
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!