Var köpa 1310 svets yokar?

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

King-cab
Rutinerad
Inlägg: 291
Blev medlem: sön okt 14, 2007 21:31
Ort: Finland

Var köpa 1310 svets yokar?

Inlägg av King-cab » tor mar 12, 2009 10:48

Var köper man 1310 svets yokar förmånligast? Tips på material val till kardan röret mottages varmt :D Skall nämligen bygga ny kardan till min kc trött på delad kardan axel som viberar och har sig :D
Nissan King-cab 2.7Td intercooler snart med winch

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » tor mar 12, 2009 19:04

Kan du inte bara kapa bort yokarna från din gamla kardan?

En liten fundering bara, hur får du den längdjustering som krävs när bilen fjädrar om du monterar en fast kardan istället?

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » tor mar 12, 2009 19:55

henke_99 skrev:Kan du inte bara kapa bort yokarna från din gamla kardan?

En liten fundering bara, hur får du den längdjustering som krävs när bilen fjädrar om du monterar en fast kardan istället?

han kanske menar framaxeln, den är ju delad och rör sig ju inte alls mycket. :?: :D
The sound of eight hooves tear the earth.
sleipner is here!

ΧΞΣ

http://www.asfaltseliten.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Bertilson
Veteran
Inlägg: 2088
Blev medlem: sön sep 16, 2007 22:06
Ort: Borås

Inlägg av Bertilson » tor mar 12, 2009 20:06

eller så syftar han på den bakre kardanen som antagligen har ett stödlager och en knut ungefär en meter bakom lådan.
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.

Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982

King-cab
Rutinerad
Inlägg: 291
Blev medlem: sön okt 14, 2007 21:31
Ort: Finland

Inlägg av King-cab » tor mar 12, 2009 23:11

TMT skrev:
henke_99 skrev:Kan du inte bara kapa bort yokarna från din gamla kardan?

En liten fundering bara, hur får du den längdjustering som krävs när bilen fjädrar om du monterar en fast kardan istället?

han kanske menar framaxeln, den är ju delad och rör sig ju inte alls mycket. :?: :D
Inga problem med fjädrings rörelsen är ju slip yoken som tar hand om det :D Och det är bakkardan som skall byggas om finns original att köpa i usa från nissan frontier 01-04 men de blir nog för dyr frakt på en bak kardan den e ju inte riktit kort på en kc :D
Därför tänkta jag bygga en egen

Så här ser den ut
Bild
Nissan King-cab 2.7Td intercooler snart med winch

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » fre mar 13, 2009 18:07

Varför har dom slipyoke och delad kardan?

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » fre mar 13, 2009 19:44

Tänk bara på att ju längre kardan desto större diam på röret krävs för att unvika "hopprepseffekten",detta syns ju tydligt på bilden med
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Skriv svar