jeep cherokee som plogbil

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

snowy
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: ons apr 15, 2009 10:35

jeep cherokee som plogbil

Inlägg av snowy » ons apr 15, 2009 11:18

Hej hur är Jeep Cherokee - 89 som plogbil. Är ute efter en plogbil, å funderar på en jeep, och sedan sätta på en stor plog fram. Hur tar den sig fram i djup snö. Jag bor i norra sverige och där kan vägen driva igen rejält. Har dessutom en brant uppförsbacke på 200 meter som måste plogas regelbundet. Klarar den det, i djupsnö, uppför att pressa mängder med snö bort från vägen?
Är det ett bra köpval? Hade tänkt slänga på snökedjor på den också för att den ska få ännu bättre fäste..
/ snowy

Wild_Devil
Guru
Inlägg: 2666
Blev medlem: sön sep 21, 2008 22:58
Ort: Köping

fundering

Inlägg av Wild_Devil » ons apr 15, 2009 11:33

Är det inte bättre att ha en traktor enbart till det då??
eller så backar du upp och plogar nerför..får du ju tyngdhjälp att trycka undan snön och pressar bilen mindre..
Tankar bara..
/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..

Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3.. ;)

Lason
Hemmastadd
Inlägg: 146
Blev medlem: fre jan 04, 2008 20:57
Ort: Kalmar

Inlägg av Lason » ons apr 15, 2009 15:51

Skulle tro Comanchen är bättre då den har flak att lägga nått tungt på så dne bli stabilare. Eller Pickup överhuvudtaget är nog bättre.
Jeep Comanche Laredo 4,0 -88 under uppbyggnad :)

jeepetorp
Beroende
Inlägg: 1405
Blev medlem: lör jun 02, 2007 21:53
Ort: Södertälje

Inlägg av jeepetorp » ons apr 15, 2009 17:17

Jag har sett cherokee med plogblad, så nog går det. Den är ju ganska tung och bra vrid i 4.0 I6an. Dock vet jag inte hur automaten tycker om att köra med plogblad framför.
Köper du däremot en med dieselmotor så brukar det vara manuell låda på dem.
Tar sig fram i djup snö klarar den nog lika bra som vilken 4x4 som helst. Den har ju dessutom "riktig" fyrhjulsdrift, inget visco-hittepå-smeck.
Det enda jag skulle oroa mig för är kylningen, som är ett ganska känsligt kapittel på XJn.
Men den är ju 1000 ggr ballare än en King Kab...
Jeep Wrangler Unlimited Sahara -07.
http://jeepetorp.blogg.se

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » ons apr 15, 2009 17:47

Föreslår en lång G-Wagen.
Då har du spärrar fram och bak.
I en sådan får du lasta 1040 kg om du behöver tynga ner bilen.
Dessutom finns ju stadiga infästningar. Fallskärmsrören t ex.
Tycker jag :tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Anders G
Hemmastadd
Inlägg: 142
Blev medlem: ons okt 03, 2007 11:57
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Anders G » lör apr 18, 2009 9:20

Finns andra som tänkt i samma banor!

http://www.blocket.se/vi/20656145.htm?ca=10_s

jeepetorp
Beroende
Inlägg: 1405
Blev medlem: lör jun 02, 2007 21:53
Ort: Södertälje

Inlägg av jeepetorp » lör apr 18, 2009 15:05

Vad grym den ser ut med dom däcken, fast dom är nog ruskigt bra till ändamålet.
Bild
Jeep Wrangler Unlimited Sahara -07.
http://jeepetorp.blogg.se

turbomannen
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jul 21, 2008 18:41
Ort: Örby mark

Inlägg av turbomannen » mån apr 20, 2009 23:07

kan väl säga så här i min bibel från jeep med alla detaljer fråm minsta mutter till motor kåpa så finn det original delar för just plog saker att sätta på alla olika jeepar pumpar slangar ja allt kan se om det går att få ngn som kan hjälpa mej få in bilder så får ni utdrag av min bok hur man monterar det på dom olika bilarna och modellerna... :)
livet börjar med en cheerokee chief

snart e den 16"hög

Skriv svar