Patrol -00

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

majo_yj
Nybörjare

Patrol -00

Inlägg av majo_yj » lör maj 30, 2009 2:36

Hejsan, e i köpa tagen av en patrol -00 3l diesel. Och tänkte höra om ngn har lite erferenheter att se upp med och gärna lite var man kan hitta en bra billig höjning för att den ska funka med 35".
Men alla tips och råd avseende denna bil uppskattas.

MVH

Mathias

Roger Patrol
Guru

Inlägg av Roger Patrol » lör maj 30, 2009 9:58

hej å grattis till en potent offroadbil
du kan billigt göra en fjäderhöjning med enbart distanser under fjädrarna,2" räcker för 35or men du kan höja 6" det har jag på min 91a å det är samma ram å axlar/fjädrar som din
jag satte ut min här på forumet till försäljning i går så kolla där så ser du hur fjädringen fungerar :)
du kan få bilder på min höjning om du vill

majo_yj
Nybörjare

Inlägg av majo_yj » lör maj 30, 2009 15:55

Låter ju lovande.. Självklart vill man ju ha så stora däck som möjligt. Men som vanligt den ständiga fråga hur vägenegenskaperna blir och orket om man nu inte byter utväxling.. Men om man börjar med 2" höjning, var får man puckar ifrån, och e det något annat man behöver tänka på, swaybar, bromslangar osv?
Funkar orginalfälgarna med 35 x 13.5"are??
En annan fråga hur e fyrhjulsdriften på dessa, när e mittdiffen låst??
MVH
Mathias

Roger Patrol
Guru

Inlägg av Roger Patrol » lör maj 30, 2009 19:12

Bild
37x14,5 -16 på org fäljar funkar bra.
du har ingen diff...eller hur han säger..det är rakt i så den driver hela tiden m fyrhjulsdriften i så den 'tuggar' när du svänger

majo_yj
Nybörjare

Inlägg av majo_yj » sön maj 31, 2009 17:42

Ok, som sagt verkar vara en riktigt schysst vagn.. hur e det med bakaxel diffen. E den helt öppen, behöver man komplettera med låsbara diffar ngn gång när plånboken tillåter??

majo_yj
Nybörjare

Inlägg av majo_yj » sön maj 31, 2009 20:46

Tjena! Hittade detta på nätet.. E det ngt känt problem??

SUBJECT: NISSAN PATROL ST 3L DIESEL, 2000 - Very disgruntled Nissan customer (20/06/2006) *ENGINE* *CONSUMER ADVICE*

"I recently purchased a a 3 Litre Diesel Patrol. The vehicle was purchased from a car yard and I had a pre inspection. Last week, on returning from the long weekend the vehicle stated to blow heavy smoke. I immediately switched the vehicle off and pulled over to the side of the road. Yep it was a tow truck job.
The statutory warranty had expired by 400 km. I put the vehicle in for repair to find out that I had blown a piston in number 4 pot and number 2 had a hole in it.
I have since been advised that this problem is common place for the 2000 model 3L Diesel and this expensive repair is carried out regularly.
I am disappointed that Nissan are not interested and will only discuss the matter if I have the full service history of Nissan dealer service. I did not own the vehicle prior to 3 months ago. My question being if Nissan was aware of a well documented problem why did they not recall the vehicle and replace the problem components. I own a Nissan X-Trail as well from new. I now have serious concerns related to Nissan customer service and care for their customers. This will influence future purchases. Let this be a warning to all who buy a 2000 3 Litre Diesel Patrol to have the head removed and the pistons checked prior to purchase it will save you around $6000. Very disgruntled Nissan customer" P Bates, Mooroolbark VIC 0407 131119
YJ-93, med lite xtra allt
Montero-94
Förhoppningsvis snart Patrol-00 :-)

majo_yj
Nybörjare

Inlägg av majo_yj » fre jun 05, 2009 6:53

Var mycket naera att koopa denna patrol -00, var vaeldigt overtygad men har blivit avskrackt av denna ZD30 motorn.. Ngn som har nga asikter. Har borjat vaent blickarna at Landcruiser och pajero istaellet..
Sa tips och lankar om detta sporsmal e mkt valkommande..

Mathias
YJ-93, med lite xtra allt
Montero-94
Förhoppningsvis snart Patrol-00 :-)

qwerty
Nybörjare

Inlägg av qwerty » mån jul 06, 2009 23:44

Roger Patrol skrev:hej å grattis till en potent offroadbil
du kan billigt göra en fjäderhöjning med enbart distanser under fjädrarna,2" räcker för 35or men du kan höja 6" det har jag på min 91a å det är samma ram å axlar/fjädrar som din
jag satte ut min här på forumet till försäljning i går så kolla där så ser du hur fjädringen fungerar :)
du kan få bilder på min höjning om du vill
2" känns som en bra nybörjarhöjning :D
Klarar man besiktningen med distanserna monterade?
Måste man göra andra modifieringar för att använda distanserna?

Roger Patrol
Guru

Inlägg av Roger Patrol » tis jul 07, 2009 13:24

det är lungt m 2" men sen börjar det bli behov av lite mera pul.
jag har inte några problem m bes på min 6"höjda :D

Skriv svar