Min 11a får motorstopp i motlut!

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

jenik
Beroende
Inlägg: 1192
Blev medlem: sön nov 04, 2007 18:46
Ort: Kristianstad

Inlägg av jenik » sön jun 14, 2009 22:05

Olof skrev:De är ju inga raketer på landsväg, men det ska ju gå att varva ur på 4:an utan problem. Med 38:or vet jag inte, men tappar du effekt, så borde det ju vara lite fläckvis och inte en konstant trött bil.

Angående Terrängbil.net, så var det ju kul att tankegångarna var liknande. Kolla glaskoppen under färd lät ju som en bra ide.

Däremot är jag osäker på om det sitter en backventil bak vid tanken. Vad jag minns är det bara en vinkelanslutning, men jag kan ha fel. Det ska i a f sitta backventiler i en mekanisk pump.

Att låta sin bil stå i brant backe på tomgång kan vara intressant. Är oljenivån lite låg står ju motorn utan oljetryck tills man kommer tillbaka :(
Vad säger du om att konvertera, dvs koppla förbi den mekaniska bränslepumpen och ersätta med en elektrisk från biltema?
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Inlägg av Olof » sön jun 14, 2009 22:21

jenik skrev:
Olof skrev:De är ju inga raketer på landsväg, men det ska ju gå att varva ur på 4:an utan problem. Med 38:or vet jag inte, men tappar du effekt, så borde det ju vara lite fläckvis och inte en konstant trött bil.

Angående Terrängbil.net, så var det ju kul att tankegångarna var liknande. Kolla glaskoppen under färd lät ju som en bra ide.

Däremot är jag osäker på om det sitter en backventil bak vid tanken. Vad jag minns är det bara en vinkelanslutning, men jag kan ha fel. Det ska i a f sitta backventiler i en mekanisk pump.

Att låta sin bil stå i brant backe på tomgång kan vara intressant. Är oljenivån lite låg står ju motorn utan oljetryck tills man kommer tillbaka :(
Vad säger du om att konvertera, dvs koppla förbi den mekaniska bränslepumpen och ersätta med en elektrisk från biltema?
Nä, är det samma pump som till B20 är det ju så enkelt att fixa. En mekanisk pump är mer driftssäker tror jag. Kanske om originalpumpen är speciell och svår att få tag i, eller som temporär lösning, men i längden tror jag det är bättre att hålla sig till originallösningar om de inte är helt tokiga.

......Fast jag är rätt sugen på att bygga om min TGB till Gasol/bensin hybrid, men det är ett helt annat projekt om jag får tid nån dag. 8)
Beyond bolt-on. Beyond recond.

jenik
Beroende
Inlägg: 1192
Blev medlem: sön nov 04, 2007 18:46
Ort: Kristianstad

Inlägg av jenik » sön jun 21, 2009 14:20

Nu har jag gjort lite enkel och initial okulär felsökning.
Jag har ett bensinfilter längst bak vid tanken istället för den backventil som sätt där tidigare. http://www.biltema.se/products/producti ... emId=89445
Det är ett modell biltema och är helt nytt, dvs när felet inträffade första gången så satt den gamla backventilen där.

I "halvliggande" läge blir detta vid gaspådrag maximalt fyllt till hälften, vid tomgång 1/4-del fyllt och kör jag upp i ett motlut så är där knappt någon bensin alls utan det bubblar bara längts nere vid botten.
Av detta drar jag slutsatsen att bensinpumpen helt enkelt inte orkar suga fram tillräckligt med soppa. Fär visst borde filtret vara fyllt med bensin?

Jag har ännu inte kollat om det finns skit i tanken, men filtret är helt rent och skulle flagor lossat i tanken hade väl dessa inte enbart varit stora. Eller?

Med tanke på att man kan köpa en ny mekanisk bensinpump på Biltema för 199:- kommer jag att göra det. Art: 52-3259. Därefter kommer jag att demontera filtret bak vid tanken så att det inte kan bildas ngn luftficka där. Vad tror ni om den lösningen? För visst pekar det mot att pumpen är trött och sliten?
Eller kan det bildas så mkt vaccum i tanken att pumpen inte orkar suga, dessa trots att jag har satt ny slang till avluftningen vid tanklocket?
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Inlägg av skogsvild » sön jun 21, 2009 14:40

jenik skrev: I "halvliggande" läge blir detta vid gaspådrag maximalt fyllt till hälften, vid tomgång 1/4-del fyllt och kör jag upp i ett motlut så är där knappt någon bensin alls utan det bubblar bara längts nere vid botten.
Av ovanstående drar jag slutsatsen att den suger luft, där av bubblorna. Om mekaniska soppapumpen inte skulle orka suga så skulle det inte komma bubblor.då skulle bara nivån stå stilla.
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

chrizze
Rutinerad
Inlägg: 274
Blev medlem: mån maj 12, 2008 21:09
Ort: SKÅNE

Inlägg av chrizze » sön jun 21, 2009 15:04

jag håller med skogsvild. Bubblor innebär att den tar luft nånstans. prova vänd på steken. trycksätt ledningen med ett svagt overtryck, felsök med sopvatten i sprayflaska kolla var det ev bubblar

jenik
Beroende
Inlägg: 1192
Blev medlem: sön nov 04, 2007 18:46
Ort: Kristianstad

Inlägg av jenik » sön jun 21, 2009 15:06

Jepp, det ska jag göra. Jag skulle också kunna tänka mig att helt skippa det bakre filtret och sätta en ny slang där istället, jag har ju ett filter framme innan förgasarna som är nytt. Det borde räcka?
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » sön jun 21, 2009 15:44

chrizze skrev:jag håller med skogsvild.
X3....
Hur ser anslutningen på tanken ut? Kan ju rostat hål i röret där. Inte ovanligt...

Att filtret bara blir halvfullt är däremot inte onormalt, och tyder INTE på något fel. Dock ska det som tidigare sagts alltid vara ungefär lika mycket i det...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

jenik
Beroende
Inlägg: 1192
Blev medlem: sön nov 04, 2007 18:46
Ort: Kristianstad

Inlägg av jenik » sön jun 21, 2009 15:50

Lasse Suzicán skrev:
chrizze skrev:jag håller med skogsvild.
X3....
Hur ser anslutningen på tanken ut? Kan ju rostat hål i röret där. Inte ovanligt...

Att filtret bara blir halvfullt är däremot inte onormalt, och tyder INTE på något fel. Dock ska det som tidigare sagts alltid vara ungefär lika mycket i det...
Nu börjar jag bli riktigt övertygad ;-)

Men varför kommer bara luft in och inte bensin ut?
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » sön jun 21, 2009 15:54

jenik skrev:Men varför kommer bara luft in och inte bensin ut?
Anslutningen är ju högsta punkten på tanken, väl....

Provtryck tanken försiktigt och spraya såpvatten på den så ser du...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

jenik
Beroende
Inlägg: 1192
Blev medlem: sön nov 04, 2007 18:46
Ort: Kristianstad

Inlägg av jenik » sön jun 21, 2009 16:01

Lasse Suzicán skrev:
jenik skrev:Men varför kommer bara luft in och inte bensin ut?
Anslutningen är ju högsta punkten på tanken, väl....

Provtryck tanken försiktigt och spraya såpvatten på den så ser du...
Ja, iaf rättså högt. Men pump och förgasare sitter såklart högre. Min tanke var att ret kunde rinna "baklänges" tillbaka när man stängt av bilen och då läcka.
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion

chrizze
Rutinerad
Inlägg: 274
Blev medlem: mån maj 12, 2008 21:09
Ort: SKÅNE

Inlägg av chrizze » sön jun 21, 2009 18:41

som lasse skrev, tex vid armaturen kan det vara en liten,liten por som bara släpper in tjuvluft pga att normalt sett bara har undertryck där. Därav behöver det inte läcka ut bensin.

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Inlägg av Olof » sön jun 21, 2009 20:14

...........eller ännu värre: rosthål / tjuvluft i röret inne i tanken. Betydligt svårare att både hitta och laga. Men i så fall skulle allt funka bra med full tank och det var väl samma problem då?

Jag tror f ö inte att jag sett nån backventil vid tanken på mina TGB, bara en vinkelanslutning, men jag kan ha fel.
Beyond bolt-on. Beyond recond.

jenik
Beroende
Inlägg: 1192
Blev medlem: sön nov 04, 2007 18:46
Ort: Kristianstad

Inlägg av jenik » sön jun 21, 2009 23:31

Jag har läst era tips och tankar och till viss del använt mig av dem vid felsökning.

Jag har tryckt med tryckluft baklänges och sprutat på såpavatten, men inga bubblor eller läckage har kunnat hittas.
Jag har också öppnat tanken där mätararmaturen sitter och tittat ned och tanken ser jättefin ut invändigt. Ingar flagor eller någon skit. Jag kan även se röret som suger upp bensinen och det ser fint ut.

Så det lutar start åt en ny bensinpump för min del......
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion

jenik
Beroende
Inlägg: 1192
Blev medlem: sön nov 04, 2007 18:46
Ort: Kristianstad

Inlägg av jenik » mån jun 22, 2009 21:33

Felsökning har fortsatt. Hur mycket ska un pump orka suga egentligen?
Med ny slang uppe vid pumpen orkar den knappt suga upp ur en dunk på golvet.
Detsamma gäller faktiskt en ny pump från biltema.
Jag blir inte klok på detta fel, men frågan är hur mycket den ska suga. Någon som vet?
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » mån jun 22, 2009 21:40

Det är inte så excenter på kamaxeln är utsliten?
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Skriv svar