liten fördelnings låda....

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

nutte
Hemmastadd
Inlägg: 194
Blev medlem: ons feb 07, 2007 19:17
Ort: dalarna

liten fördelnings låda....

Inlägg av nutte » sön jul 19, 2009 20:43

Jag ska, om allt går som det ska, bygga en egen side by side farkost, att leka med å ev, regga om det går (sfro) det blir en mindre bilmotor på runt 1200-1300 cc å ca 60-70 hk, har dock inte bestämt vilken än måtten är ganska viktiga, ju mindre destå bättre... därför behöver jag en "LITEN" fördelningslåda, det ska vara kompakta mått, å inte minst BILLIGT, nån me nå tips? har subaru nått kanske, eller hur stor är en från Suzuki SJ? det vore bra om det kom från nån "vanlig" bil som finns tillgänglig på skrotar osv... Hjulen kommer bli typ bogfoot hjul till 4-hjuling tror dom ligger på ca 28-29"... å det ska vara hög låg¨på lådan....
Så som sagt, nån med tips?
Terrano V6 -91

w_larsson
Hemmastadd
Inlägg: 214
Blev medlem: mån feb 09, 2009 19:02
Ort: Mitt i skåne

Inlägg av w_larsson » sön jul 19, 2009 21:07

Kan väl inte finnas nån mindre än niva, om du ska ha en lös låda!?

Morf the champ
Hemmastadd
Inlägg: 101
Blev medlem: sön okt 29, 2006 8:45
Ort: Hörby
Kontakt:

Inlägg av Morf the champ » mån jul 20, 2009 8:04

Ta motor och växellåda från en framhjulsdriven bil och svetsa diffen.
Du får inge hög och låg men ett litet paket.

Micke

Anders G
Hemmastadd
Inlägg: 142
Blev medlem: ons okt 03, 2007 11:57
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Anders G » mån jul 20, 2009 10:30

Har läst om någon som använt lådan som sitter mellan kraftuttag och vinch på volvo valp. Du får ingen hög och låg och heller ingen nedväxling men iaf en in och två ut.

nutte
Hemmastadd
Inlägg: 194
Blev medlem: ons feb 07, 2007 19:17
Ort: dalarna

Inlägg av nutte » mån jul 20, 2009 14:57

Morf the champ skrev:Ta motor och växellåda från en framhjulsdriven bil och svetsa diffen.
Du får inge hög och låg men ett litet paket.

Micke
Funkar det bra?... det hade ju varit ett alternativ iaf... åsså borde det bli ganska ner drevat kan ja tänka?!
Terrano V6 -91

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Inlägg av pjocke » mån jul 20, 2009 15:06

nutte skrev:Funkar det bra?... det hade ju varit ett alternativ iaf... åsså borde det bli ganska ner drevat kan ja tänka?!
Det är så spindelbilarna som är populära i biltrial är byggda. De går inte jättefort, direkt. Gissar att utväxlingen från växellådan till drivaxlarna är låg nog.

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Inlägg av AndersW » mån jul 20, 2009 15:08

nutte skrev:
Morf the champ skrev:Ta motor och växellåda från en framhjulsdriven bil och svetsa diffen.
Du får inge hög och låg men ett litet paket.

Micke
Funkar det bra?... det hade ju varit ett alternativ iaf... åsså borde det bli ganska ner drevat kan ja tänka?!
Ja det funkar bra, se här för mer info: viewtopic.php?t=7877

Den gör väl 40-50km/h med lite vilja.

nutte
Hemmastadd
Inlägg: 194
Blev medlem: ons feb 07, 2007 19:17
Ort: dalarna

Inlägg av nutte » mån jul 20, 2009 18:32

ja får nog kolla lite på den här lösningen, den verkar ju vara nått att kika på.... hur krångligt är det att svetsa diffen på en framhjulsdriven bil då?... finns det nått generellt?...
Terrano V6 -91

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Inlägg av AndersW » mån jul 20, 2009 20:16

nutte skrev:ja får nog kolla lite på den här lösningen, den verkar ju vara nått att kika på.... hur krångligt är det att svetsa diffen på en framhjulsdriven bil då?... finns det nått generellt?...
Bild
Bild

På en vw 1.8 automat lossar man ett par bultar till ett lock och svetsar på plats.
På andra lådor måste man säkert plocka isär lite mer.

NivaMicke
Hemmastadd
Inlägg: 229
Blev medlem: ons mar 19, 2008 20:47
Ort: Tomelilla

Inlägg av NivaMicke » tis jul 21, 2009 13:29

Anders G skrev:Har läst om någon som använt lådan som sitter mellan kraftuttag och vinch på volvo valp. Du får ingen hög och låg och heller ingen nedväxling men iaf en in och två ut.
Nerväxling får man visst!! 1,67:1 om jag minns rätt.
Lada Niva -05
Lada Niva -04 Siberian edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78

Den som inte är ett bra föredömme , får istället bli ett varnande exempel...

adde4x4
Användare
Inlägg: 67
Blev medlem: ons jul 30, 2008 23:02
Ort: Sweden,Norduppland,Gimo

Inlägg av adde4x4 » tor jul 23, 2009 22:13

Kan någon tala om vilken utväxling och mått det är på fördelningslådorna från niva och även en bild om någon har.

/ADDE
GD300-79 SWB OM617 cab 35"Tire
GD300-81 SWB OM617A picup 35"Tire
GD300-83 SWB OM606 39"Tire
GD300-91 SWB OM605 36" Tire
GD300-97 LWB
G400-02 LWB
(G300D-85 LWB res.dels bil)

LR Defender 90-02

NivaMicke
Hemmastadd
Inlägg: 229
Blev medlem: ons mar 19, 2008 20:47
Ort: Tomelilla

Inlägg av NivaMicke » lör jul 25, 2009 11:32

adde4x4 skrev:Kan någon tala om vilken utväxling och mått det är på fördelningslådorna från niva och även en bild om någon har.

/ADDE
Tyvärr inga bilder då båda mina lådor är nerplockade.....men om du
kollar på Nivaforumet så lär du hitta några där + sprängskisser....

Ungefärliga mått då : bredd 35 cm utan fästbultarna...
höjd: 27cm
längd runt 20cm utan medbringare.....

Utväxling: Hög 1,2:1 Låg 2,135:1
MVH Micke
Lada Niva -05
Lada Niva -04 Siberian edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78

Den som inte är ett bra föredömme , får istället bli ett varnande exempel...

adde4x4
Användare
Inlägg: 67
Blev medlem: ons jul 30, 2008 23:02
Ort: Sweden,Norduppland,Gimo

Inlägg av adde4x4 » lör jul 25, 2009 23:38

Tack för infon.

/ADDE
GD300-79 SWB OM617 cab 35"Tire
GD300-81 SWB OM617A picup 35"Tire
GD300-83 SWB OM606 39"Tire
GD300-91 SWB OM605 36" Tire
GD300-97 LWB
G400-02 LWB
(G300D-85 LWB res.dels bil)

LR Defender 90-02

Skriv svar