Strönade datorproblem

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » ons aug 12, 2009 16:51

Helt rudis på datorer.
Min bärbara Dell med Vista Basic låser sig också ibland.
Jag drar ur nätsladden och plockar bort batteriet.
Efter en stund stoppar jag i batteriet och.......Voila - den funkar igen.
Inget vidare vetenskapligt, men för mig är det viktigaste att den fungerar.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Inlägg av macke » ons aug 12, 2009 16:56

sos skrev:Prova stäng av energispar läget... kontrollpanelen, dvs markera allt som "alltid på" - jag hade en dator som gjorde likadant (fujitsu-siemens).

"suspend to RAM" och annat ville inte alls... byte till XP löste det hela... verkade som att hårdvara/bios-energispar/OS inte ville lira ihop...
skärmen går inte ens på :evil: så kommer inte in
TGB 13

Lason
Hemmastadd
Inlägg: 146
Blev medlem: fre jan 04, 2008 20:57
Ort: Kalmar

Inlägg av Lason » ons aug 12, 2009 17:20

Är det så illa så att t.om tangentbordet slutar svara så skulle jag varken säga grafikkort eller hårddisk, för jag skulle säga att moderkortet är trasigt... Elelr så glappar minnen/processor, vilket inte är så sannolikt :)
Jeep Comanche Laredo 4,0 -88 under uppbyggnad :)

Knegolf
Rutinerad
Inlägg: 373
Blev medlem: mån maj 26, 2008 18:02
Ort: Eslöv - Malmö T/R

Inlägg av Knegolf » ons aug 12, 2009 19:13

Jag har hört att det bästa sättet att lösa datorproblem är att hälla lite bensin över den och sen tända på. Helt ärligt så slipper man ALLA tänkbara datorrelaterade problem hädanefter.

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » ons aug 12, 2009 19:21

Lason skrev:Är det så illa så att t.om tangentbordet slutar svara så skulle jag varken säga grafikkort eller hårddisk, för jag skulle säga att moderkortet är trasigt... Elelr så glappar minnen/processor, vilket inte är så sannolikt :)
Om minnen eller processor glappar så kommer man fortfarande fram till systemmenyn som finns programmerad o moderkortet. Den kommer man åt så länge grafikkort, nätagg och moderkortet i sig funkar. Inget annat behövs...

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Inlägg av macke » ons aug 12, 2009 19:34

Lason skrev:Är det så illa så att t.om tangentbordet slutar svara så skulle jag varken säga grafikkort eller hårddisk, för jag skulle säga att moderkortet är trasigt... Elelr så glappar minnen/processor, vilket inte är så sannolikt :)
oh fan det låter inte roligt. Då får den fan stå o skämmas till man har råd med nytt då....
Knegolf skrev:Jag har hört att det bästa sättet att lösa datorproblem är att hälla lite bensin över den och sen tända på. Helt ärligt så slipper man ALLA tänkbara datorrelaterade problem hädanefter.
jo tack du jag har god lust att slänga ut den från fönstret 15 meter ner
TGB 13

AtEase
Moderator
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:40
Ort: Lysekil
Kontakt:

Inlägg av AtEase » ons aug 12, 2009 23:31

Vad är det för dator? Vilka grejer är det i? Berätta allt du vet så brukar det gå att lista ut.

Billigast möjliga moderkort brukar inte kosta så många hundralappar.

Förresten, vart ligger Segeltorp nånstans?
En inställd spelning är också en spelning.

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » tor aug 13, 2009 9:25

Segeltorp ligger utefter E4/E20 strax söder om Stockholm.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Lason
Hemmastadd
Inlägg: 146
Blev medlem: fre jan 04, 2008 20:57
Ort: Kalmar

Inlägg av Lason » tor aug 13, 2009 9:43

Det värsta med att köpa nytt moderkort är inte att det i sig är dyrt, finns från typ 300 kr, men det värsta är att om du har en ett par år gammal dator med ett AGP-Grafikkort så lär det inte gå att använda i ett nytt moderkort då alla nya har PCI Ecxpress istället...

Fan jag har ett moderkort med en P4 1,2GhZ liggande... Men det moderkortet har så dålig prestenda att om man kör samma hårdvara i dem så blir den ifrånkörd av en P2 350 MhZ med god marginal...

Annars kunde du fått det mot att du betalar frakten... Tror det har en AGP och tre PCI, fabrikat Shuttle. Funkade sist jag provade det, men inte bra...
Jeep Comanche Laredo 4,0 -88 under uppbyggnad :)

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Inlägg av macke » tor aug 13, 2009 17:55

wältmeister det stämmer :D


Det är en HP Pavilion Slimline s3230.sc.

Bild

Det är PCI express
TGB 13

AtEase
Moderator
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:40
Ort: Lysekil
Kontakt:

Inlägg av AtEase » tis aug 18, 2009 19:16

Det är en sån där jätteslimmad liten grej då eller?

Det sura med moderkort är ju att det blir så mycket jobb som kan kanske inte alls är intresserad av att göra för att utesluta alla andra möjliga felkällor.

Jag tycker ju iaf att det är värt det att höra om du har nån datorbutik i närheten vad de kan tänkas ta för att kolla den åt dig. Du har ju redan testat nytt grafikkort och skärm så lite av jobbet har du ju redan gjort.
En inställd spelning är också en spelning.

Lason
Hemmastadd
Inlägg: 146
Blev medlem: fre jan 04, 2008 20:57
Ort: Kalmar

Inlägg av Lason » ons aug 19, 2009 9:52

En sak du skulle kunna göra är att verkligen kolla så det kommer ström...

Mät på en vanlig apparatkabel från nätagget, dom vanliga till CD-spelaren m.m, mellan röd och svart ska du ha 12v, och mellan gul och svart ska du ha 5 volt.
Jeep Comanche Laredo 4,0 -88 under uppbyggnad :)

Skriv svar