Fan! Tre tvåor...
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Rutinerad
- Inlägg: 325
- Blev medlem: tor feb 16, 2006 18:28
- Ort: äspered
- Kontakt:
inte för att tjöta men det ni kallar på bilprovningen för en tvåa som inte behöver komma tillbaka? det kallas för etta
får man bara en etta behöver man inte komma tillbaka
får man en etta o en tvåa då blir ettan automatiskt en tvåa
o då ska felen åtgärdas innan bilen framförs i trafik igen
sen kan man köra en månad
får man bara en etta behöver man inte komma tillbaka
får man en etta o en tvåa då blir ettan automatiskt en tvåa
o då ska felen åtgärdas innan bilen framförs i trafik igen
sen kan man köra en månad
MVH JOCKE
sundbergs_entreprenad@home.se
sundbergs_entreprenad@home.se
Du har fel Etta finns inte, heter bra att veta. Resten kan du läsa här nedan eller titta vidare på www.bilprovningen.sejocke sundberg skrev:inte för att tjöta men det ni kallar på bilprovningen för en tvåa som inte behöver komma tillbaka? det kallas för etta
får man bara en etta behöver man inte komma tillbaka
får man en etta o en tvåa då blir ettan automatiskt en tvåa
o då ska felen åtgärdas innan bilen framförs i trafik igen
sen kan man köra en månad
Saxat från www.bilprovningen.se:
Dock finns 3 kvar:Vad står det i protokollet för kontrollbesiktning?
Fordonet blir godkänt eller underkänt. Får du körförbud markeras det med 3 på protokollet. Körförbud gäller tills ny besiktning utförts.
För underkänt gäller följande:
Fordonet har underkänts - ny besiktning måste utföras
Felen måste åtgärdas snarast. Du får inte använda fordonet mer än vad som är nödvändigt för att få felen åtgärdade. Efterkontroll hos Bilprovningen måste ske inom två månader, men körförbud inträder efter en månad, då får man köra kortast väg till besiktningen eller verkstaden. Syftet med den förlängda tiden för efterkontroll är att det ibland kan vara svårt att få verkstadstid eller att få fram reservdelar. Det lägre efterkontrollpriset gäller i två månader. Om du hamnar i en poliskontroll och inte gjort något åt felen riskerar du böter. Fel som upptäcks vid polisens flygande inspektion markeras med F på protokollet. Från och med den tredje underkända kontrollen får fordonet brukas endast en vecka innan den får körförbud.
Fordonet har underkänts - behöver inte återkomma för ny besiktning
Felen måste åtgärdas snarast. Du är själv ansvarig för kontrollen efter reparationen och behöver inte återkomma för en ny besiktning efter det att felen åtgärdats. Om fordonet har kvar samma fel vid nästa besiktning bedöms felet hårdare.
Saxat igen från www.bilprovningen.se
Får du körförbud markeras det med 3 på protokollet. Körförbud gäller tills ny besiktning utförts.
Så Mattias har rätt som vanligt...Mattias T skrev: Har du en 2:a som innebär ombes så får man inte köra bilen mer än nödvändigt för att få felen reparerade.
Andra månaden har totalt körförbud även om du reparerat
Hur gör men efter den månaden da? Får man inte använda bilen mer alls då? Skroten nästa? Eller kan man besiktiga igen då och få en månad till?jocke sundberg skrev: får man en etta o en tvåa då blir ettan automatiskt en tvåa
o då ska felen åtgärdas innan bilen framförs i trafik igen
sen kan man köra en månad
IRONI JOCKE, IRONI!
Att tänka innan man pratar är som att torka sig innan man skiter...
Jag åkte till garaget idag och lös lite under huven och under instrumentpanelen, och det ser faktiskt ut som om att originalkablaget är intakt, och bara klantigt kopplat på blinkerspaken. Det vore fenomenalt om det gick att få ihop som det är tänkt, så jag hoppas på det :)
Jag har dessutom tagit mått för durkaluminium till tröskellådorna som är lite lätt "knäckebrödsaktiga" i plåten, så de förtjänar en liten förstärkning.
Vidare har ytterligare en liten förändring letat sig upp på listan, nämligen att montera en ny tank på flaket. Biltema har båttankar på 29 liter för runt 300:- eller nånting ditåt, så en sådan blir det nog så småningom. Vore trevligt att få bort bränsleledningen från undersidan av bilen, liksom :)
Båge är också påbörjad, i alla fall i tanken (tanken som i huvudet, inte tanken som i bensintanken)...
Jag har dessutom tagit mått för durkaluminium till tröskellådorna som är lite lätt "knäckebrödsaktiga" i plåten, så de förtjänar en liten förstärkning.
Vidare har ytterligare en liten förändring letat sig upp på listan, nämligen att montera en ny tank på flaket. Biltema har båttankar på 29 liter för runt 300:- eller nånting ditåt, så en sådan blir det nog så småningom. Vore trevligt att få bort bränsleledningen från undersidan av bilen, liksom :)
Båge är också påbörjad, i alla fall i tanken (tanken som i huvudet, inte tanken som i bensintanken)...
Tänk på att du inte får montera tanken inne i bilen hur som hellst..pjocke skrev: Vidare har ytterligare en liten förändring letat sig upp på listan, nämligen att montera en ny tank på flaket. Biltema har båttankar på 29 liter för runt 300:- eller nånting ditåt, så en sådan blir det nog så småningom. Vore trevligt att få bort bränsleledningen från undersidan av bilen, liksom
Båge är också påbörjad, i alla fall i tanken (tanken som i huvudet, inte tanken som i bensintanken)...
I aim to misbehave
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Jag skulle inte rekommendera nya trösklar i alu, utan i vanligt rejält järn istället...pjocke skrev: Jag har dessutom tagit mått för durkaluminium till tröskellådorna som är lite lätt "knäckebrödsaktiga" i plåten, så de förtjänar en liten förstärkning.
Alu.n är "mjuk" så att om du t.ex landar hårt på en sten, så "stämplar" du in stenens yta i alu.n och fastnar, medan en järntröskel iofs kanske skadas men den är fortfarande jämn/hal/glidvänlig...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
En fråga bara, det här med 1or 2or och kanske 3or. Finns det kvar överhuvudtaget på svensk bilprovning?
Har inte sett det på mina besiktningsprotokoll, där står det bara "bra att veta" och ibland "ej godkänt" eller nått sånnt.
/// Joel
Har inte sett det på mina besiktningsprotokoll, där står det bara "bra att veta" och ibland "ej godkänt" eller nått sånnt.
/// Joel
Senast redigerad av Djang den lör mar 11, 2006 21:19, redigerad totalt 1 gånger.
Dom gjorde omsystemet för några år sedan.Djang skrev:En fråga bara, det här med 1:or 2:or och kanske 3:or. Finns det kvar överhuvudtaget på svensk bilprovning?
Har inte sett det på mina besiktningsprotokoll, där står det bara "bra att veta" och ibland "ej godkänt" eller nått sånnt.
/// Joel
numera finns det sk krysstvåa och det är nästan samma som etta förr i tiden dvs det ska repareras men du behöver inte ombesiktiga,om det inte är fixat vid nästa kontrollbes så blir det en "riktig" 2:a som kräver ombes.
Sedan finns det "riktiga" 2:a som kräver ombes senast 2månader efter annars blir det ny kontrollbes.
3:a är som tidigare körförbud och bärgning från SBP.
Fast på protokollen står mest underkännt eller godkännt.
Virrigt?? javisst men nu snackar vi om en svensk statlig myndighet så vad förväntar man sig igentligen
Läste du inte mitt fylliga utlägg en bit tidigare i tråden?Djang skrev:En fråga bara, det här med 1or 2or och kanske 3or. Finns det kvar överhuvudtaget på svensk bilprovning?
Har inte sett det på mina besiktningsprotokoll, där står det bara "bra att veta" och ibland "ej godkänt" eller nått sånnt.
/// Joel
Ok, så det är bara 3 an som lever kvar då, om jag förstod det hela rätt..!Marcus skrev:Läste du inte mitt fylliga utlägg en bit tidigare i tråden?Djang skrev:En fråga bara, det här med 1or 2or och kanske 3or. Finns det kvar överhuvudtaget på svensk bilprovning?
Har inte sett det på mina besiktningsprotokoll, där står det bara "bra att veta" och ibland "ej godkänt" eller nått sånnt.
/// Joel