Hjul Lada Niva 1993

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Hjul Lada Niva 1993

Inlägg av Wältmeister » tis nov 24, 2009 17:54

Måste det vara 16"-fälgar eller passar Suzuki SJ 413 15"-fälgar?
Hur stora däck får man dit på en ohöjd Niva?
9½/30-15"?
9½/32-15" är väl inte att tänka på?
Hur mycket måste man höja då och vad måste man åtgärda?
Räcker det med tigersåg och klyvyxa?(+ MIG:a ihop lite efteråt?)
Billigaste hyfsade sätt att komma upp lite?

Har Niva någon speciell svag punkt man ska/bör kolla?
Rost är jag van vid(har Citroen & Suzuki).
Bara man hittar nån stans att sätta jordklämman så....... :lol:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Mahindra
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: lör jun 10, 2006 22:16
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Mahindra » tis nov 24, 2009 18:41

När det gäller lada rekomenderar jag dig att läsa på.

http://www.lada-niva.se/

//Calle

ahma-niva
Rutinerad
Inlägg: 478
Blev medlem: mån mar 06, 2006 13:37
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Inlägg av ahma-niva » tis nov 24, 2009 18:44

Du finner all info på Svenska Niva Forumet!

Men, lite kort:

29" är max på ohöjd Niva - och även då skrubbar det lite vid fullt flex

Suzukifälgar passar - men breddar rejält utåt jämfört med orginal

32" kräver att du gör ett Crossmember lift - kolla forumet!

Enklaste lyftet är ett Hoodoolyft = två stumpar profilrör och ett par Ikea-skärbrädor. Ger 2" och plats till 205R16 som många trivs med för lätt offroad och vardagskörning.

Svag punkt - växellådan som har ett par egenheter (främre tryckbricka och baktre låsmutter) som kan orsaka skaodor om man inte fixar snabbt,
/mats
http://lada-niva.se
...den som äger en Niva har en historia att berätta...

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » tis nov 24, 2009 19:17

Tack Mahindra & anha-niva.
Inpressningsdjupet på Suzuki är flera cm större så jag förstår att Nivan blir bredbent med Sukka/Dodge-fälgar.
Men det är inga bromsar eller styrstagsändar som ogillar 15"-are? Eller?

Har reggat in mig på forumet. Men det tar ett tag. Samma Nickname.

Ska kolla och provköra en 93:a i morgon är det tänkt.

Något tips att se upp med?
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

NivaMicke
Hemmastadd
Inlägg: 229
Blev medlem: ons mar 19, 2008 20:47
Ort: Tomelilla

Inlägg av NivaMicke » tis nov 24, 2009 19:42

Wältmeister skrev: Men det är inga bromsar eller styrstagsändar som ogillar 15"-are? Eller?



Något tips att se upp med?
Nä , 15" går bra.....
Se upp med? skojar du??? Finns hur mycket som helst......
Men så här på raken förutom lådan så kolla fästbultarna till framdiffen , dessa sitter i motorfästena och vill ibland lossna.... Då blir det snart till att köpa nytt diffhus..... MVH Micke
Lada Niva -05
Lada Niva -04 Siberian edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78

Den som inte är ett bra föredömme , får istället bli ett varnande exempel...

ahma-niva
Rutinerad
Inlägg: 478
Blev medlem: mån mar 06, 2006 13:37
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Inlägg av ahma-niva » tis nov 24, 2009 19:43

Inga problem med 15"!

Kolla alla växlar, gasa-släpp, hoppar det ur kan det kosta några tusingar och en helgs jobb att byta lite i växellådan.

Rassel från kamkjedjan är enkelt att fixa, men kan låta bedrövligt.

Bakre hjullager, malande tvättmaskinsljud, billigt att fixa-

Kärvande/läckande kopplingshydraulik - några hundringar att fixa.

Ventilkåpsläckage, vanligt men ofarligt

Oljud när du släpper upp kopplingen stillastående - ingående lager, ofarligt.. kan gå åratal med det.

En -93 har en rätt rysligt Lambda-styrd gasare... skall du besiktiga?
/mats
http://lada-niva.se
...den som äger en Niva har en historia att berätta...

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » tis nov 24, 2009 20:39

Tack för alla tips.
Ett annat tips jag behöver är om en billig donatorbil.
Behöver inre vara helt komplett på långa vägar men........... :oops:
Ungefär runt -93. :para: :skumt: :pop: :think:

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » tis nov 24, 2009 20:42

KOLLA fördelningslådans infästning oxå....

Är gängorna det minsta lilla skadade så måste bulten bytas...
Enklast genom att skära av bulten och sätta en genomgående
Råkar du smälla ett öra på fördelningslådan så blir du inte glad alls...

Jag hadde 235*75*15 på em NIva som var höjd med opelfjäder fram och klossning bak.
Tröskelådorna var lite moddade liksom skärmkanterna på denna vagn...

En annan Niva vart skodd med 31*10,5*15" Denna vart höjd med klossar och distanser samt att främre fördelningslådan vart sänkt.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » tis nov 24, 2009 20:55

Minns du vilka Opelfjädrar fram - om man skulle tracka Bilbuttriks.
Klossar bak - förklara/beskriv, tack!(HSB:s skärbrädor+sticksåg?)
Stötdämpare behöver väl inte bytas för en 2"-höjning?
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » tis nov 24, 2009 23:23

Wältmeister skrev:Minns du vilka Opelfjädrar fram - om man skulle tracka Bilbuttriks.
Klossar bak - förklara/beskriv, tack!(HSB:s skärbrädor+sticksåg?)
Stötdämpare behöver väl inte bytas för en 2"-höjning?
Nope.. :cry:


Men lösningen på den andra vart faktiskt bättre.. Där hadde byggaren klippt av nedre orginal A-arm och monterat en till under denna.
Där uppe fick han gjort en distans som motsvarade A-armens tjocklek.
Med ett rör och skärbräde bussning fick man upp bilen lite till.
Sedan monterades längre bultar med 1" distans till främre diffklump.
Bak svetsades det förlängningar till fjäderskålarna. Bak vet jag att det monterades längre stötdämpare ..

Första alternativet med Opelfjädrarna är lite tråkigt då bilen blir hård i framändan och det kan vara lite farligt att plocka lös A-armen då fjädern är ganska hårt spänd.

Skulle jag bygga en ny niva så skulla jag välga det första alternativet och i stället få tag på längre fjädrar bak och långslagiga stötdämpare...
Då bör man kunna få till en bil som närapå alltid har hjulen i backen...
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

nivajocke
Hemmastadd
Inlägg: 100
Blev medlem: sön maj 31, 2009 20:57
Ort: kungsbacka

niva däck

Inlägg av nivajocke » ons nov 25, 2009 9:34

jag satte på suzuki fäljar på min tävlings niva och då får du se upp mer skärm kanterna bak
skall försöka att banka in dom så mycket det går och se om det funkar
fram är det inr så mycket man behöver bearbeta

jag kommer att köra med 215/75-15 i svenska cuppen om nu reglerna kommer att tilåta det

men om det behövs så får man gå tillbaka till mina 15" som inte har samma inpressning

tänk på att om du använder suzuki fälgarna så måste du ta bort bultarna på trummona bak som håller trumman annars så blir det buckligt mellan hjulbultarna (jag vet glömde dom och tyckte det sviktade när jag drog hjul bultarna)

joakim

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » ons nov 25, 2009 17:40

Blir ingen Niva - just nu - och inte den bilen i alla fall.
För dålig trots priset, som var "lagom".

Tack för alla goda råd. :notworthy:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Skriv svar