Lastbilsregistering

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

PA Gerdevåg
Användare
Inlägg: 87
Blev medlem: mån sep 07, 2009 17:40
Ort: Örebro

Lastbilsregistering

Inlägg av PA Gerdevåg » sön dec 06, 2009 16:43

H j ä l p
Spekulant på en Landrover Discovery Diesel -98. Idag personbilsreggad med
9389:-/år i skatt.
Vad krävs av mig och bilen för att få den LB reggad?
Ingen på Landroverklubben kan ge ett entydligt svar,. Kan nån hjälpa till på detta forum?
Lite panik, ska ge besked på bilen i veckan. Som den är reg.nu avstår jag om det inte finns ett ljus i tunneln...

Ring gärna eller mejla 070 2356011

Mahindra
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: lör jun 10, 2006 22:16
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Mahindra » sön dec 06, 2009 16:45

Lastgaller är det som ska behövas och att du plockar ur sätena bak. Lastöglorna är inget krav längre vad jag förstått...

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Inlägg av Roger Patrol » sön dec 06, 2009 18:09

och detta är ett rent rykte som jag inte hittat bevis för när jag sökte på transportstyrelsen,
skatten ska höjas med 40% nu i årsskiftet,som det är nu lb reggat är det ca halva suman mot personbil,
det är fortfarande billigare om dom ändrar men... :(
annars är det nog inga problen men för säkerhet skull ta reg nr och åk till din lokala bilprovning och prata m gubbarna där

jeepetorp
Beroende
Inlägg: 1405
Blev medlem: lör jun 02, 2007 21:53
Ort: Södertälje

Inlägg av jeepetorp » sön dec 06, 2009 19:36

Lastgaller ska monteras, men det finns inget krav på hur det ser ut eller att det ska vara "godkänt". Men det ska tveklöst fylla sin funktion, dom har dom gamla reglerna i bakhuvudet när gallret kontrolleras.
Baksätet ska demonteras på så vis att det svårligen kan monteras tillbaks. D.v.s. har man en s.k.MPV där man bara klickar loss sätena, så ska även fästena demonteras.
Säkerhetsbältena bak ska demonteras.
Om baksätet fortfarande ska användas måste lastutrymmet vara minst 170 cm långt, eller längre än passagerarutrymmet.
Vid färd ska lasten vara säkrad, men det finns inga krav på lastöglor... :roll:

Min Jeep Cherokee blev nyligen LB reggad med ett galler som inte skulle ha blivit godkänt med de gamla reglerna.

http://jeepetorp.blogg.se/2009/november ... ntage.html

Detta eftersom det var lite för stort glapp mellan galler och dörrsidorna, så för stora föremål skulle kunna passera emellan där. Enl. dom gamla reglerna skulle en kub med fem cm sidor användas som testmall, den skulle inte kunna komma igenom nånstans. Men det var dom gamla reglerna det, men en grinig besiktningsman kanske kollar just den saken...
Jeep Wrangler Unlimited Sahara -07.
http://jeepetorp.blogg.se

Finnpower
Veteran
Inlägg: 2306
Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
Ort: Robertsfors

Inlägg av Finnpower » sön dec 06, 2009 22:14

Roger Patrol skrev:och detta är ett rent rykte som jag inte hittat bevis för när jag sökte på transportstyrelsen,
skatten ska höjas med 40% nu i årsskiftet,som det är nu lb reggat är det ca halva suman mot personbil,
det är fortfarande billigare om dom ändrar men... :(
annars är det nog inga problen men för säkerhet skull ta reg nr och åk till din lokala bilprovning och prata m gubbarna där
var plockade du upp det ryktet?
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

Skriv svar