CJ2A

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

CJ2A

Inlägg av Wältmeister » ons dec 30, 2009 21:34

Någon med CJ2A som vill ge tips om vad man ska kolla inför ev köp.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

beelzebubs
Veteran
Inlägg: 2131
Blev medlem: ons dec 31, 2008 21:47
Ort: Berg (Mitt i mellan Skövde, Skara & Mariestad)
Kontakt:

Inlägg av beelzebubs » ons dec 30, 2009 22:26

På en sådan bil så kan väll det skilja rätt så mycket.

Om du hittar en som är original så behöver man väll förmodligen inte lägga ner så mycket tid och kraft på att inspektera fordonet, skulle kunna tänka mig att de snarare vill tala om vad de gjort och inte gjort.

Mens om du hittar eller tänker köpa en som har körts hårt och brutalt i skogen, så borde man väll kolla det mesta vad det gäller drivlina och leder, typ det som brukar ta stryk.
Rost, som på alla äldre bilar.

Gå efter din instinkt, känns det bra så är det nog bra.
Du är väll ingen rookie, du är väll nästan den som har ägt mest bilar
:wink:

Stenström
Beroende
Inlägg: 1036
Blev medlem: sön feb 19, 2006 12:43
Ort: Olsfors

Inlägg av Stenström » ons dec 30, 2009 22:42

Leta efter sprickor i ramen. Blir ofta så med stora hjul. Eller den kanske är orginal? :shock:
http://www.radaplat.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » fre jan 01, 2010 22:33

Bilen är lite moddad.
Inte kul.
Lite höjd.
Inte offroadkörd(enl säljare)
Dock originalmotor.
Ska kolla & provköra i morgon fm.
Men med en 63 år gammal bil så är det väl bara att bestämma sig eller ej.
Gå på intution.
Går ju inte att testa/bedömma allt under nuvarande förhållande = minus 10 utomhus.
Men jag undrar om det är någon MYCKET svag punkt som bör kollas extra.
Men känner jag mig själv så blir det endera kärlek vid första ögonkastet eller ej = intiution som beelzebubs skriver.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Inlägg av 4x4power » fre jan 01, 2010 23:25

Wältmeister skrev:Bilen är lite moddad.
Inte kul.
Lite höjd.
Inte offroadkörd(enl säljare)
Dock originalmotor.
Ska kolla & provköra i morgon fm.
Men med en 63 år gammal bil så är det väl bara att bestämma sig eller ej.
Gå på intution.
Går ju inte att testa/bedömma allt under nuvarande förhållande = minus 10 utomhus.
Men jag undrar om det är någon MYCKET svag punkt som bör kollas extra.
Men känner jag mig själv så blir det endera kärlek vid första ögonkastet eller ej = intiution som beelzebubs skriver.
Kolla ram efter rost, sprickor mm.
Lyssna på motor och drivlina efter missljud
Inte mycket som kan vara fel så är väl mest det vanliga man kollar :wink:

Lycka till :P
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » lör jan 02, 2010 14:37

Utvädering Willys CJ2A 1947

Negativt:
Spoad(enorm vinkel efter fördelningslådan + bakaxeln uppvinklad så pinjong och kardan nästan i rak linje)
Nitade (fragment av) skärmbreddare = massor av fula hål
Volvo styrservo(som läckte)
Liten läderklädd ratt med Volvoemblem
Elektrisk bränslepump(gamla fanns men funkade inte
Kapell och dörrar ej original
White Spoke med Cooper LT
Baklysen ej original(fula spräckta dito ersatte)
Niva skivbromsar(enl säljare)
Risigt elsystem(trodde inte det behövdes så många elkablar)
Originalförgasaren på bilen fungerade dåligt(enl säljare)
Hållare reservhjul saknas(höger sida, bak eller i bil?)
Fula små skyddsplåtar av aluminium baksida framskärmar + karossida + på fyllnadsbit = en massa små hål + ev rost under

Positivt:
Originalmotor
Rostfri såvitt jag kunde se/bedömma
Rostskyddsbehandlad - i alla fall delvis
Bromsrör av koppar
Verkar välsmord
Svivlar blanka och infettade
Bladfjäderpaket verkar renoverade
Kapell och dörrar cirka 8 år gamla(av modernt snitt = ej gamla fina)
Hela galonsäten(original?)
Inte (mycket) bulig

Tveksamt negativt eller positivt:
Störtbåge/rullningsskydd
LB-reggad
Avgasrör mynnar ut bak(ska väl vara kort system som mynnar ut vänster sida?)

Enligt uppgift:
Motorn renoverad
Ny koppling
Ram/karrosslyft & ram blästrad + målad 8 år sedan(verkar sant)

Enligt uppgift av säljare, som köpt bilen i detta skick, inte terräng/offroadkörd!
Men varför då SPOA:d?

Liiite besviken.
Trodde den skulle vara mer i originalskick.
Tråkigt med alla småhål.
Värd att "återställa"?????
Alternativt bara ha som den är?????
Vill ha suget har sjunkit nåååågot.
Men det är ju en WILLYS!!!!!!!!

Någon som vågar sig på en prisbild = vad ni själva skulle kunna tänka er att betala med stöd av ovanstående beskrivning?

Motorn är inte provstartad!
Bilen är inte provkörd(= funktionsprovad styrning, bromsar, koppling, växellåda, fördelningslåda, axlar, kardaner, knutkors m m)
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Inlägg av 4x4power » lör jan 02, 2010 15:06

Wältmeister skrev:

Någon som vågar sig på en prisbild = vad ni själva skulle kunna tänka er att betala med stöd av ovanstående beskrivning?
Då kommer frågan ska du ha den orginal (krigar) utseende eller skogsbil??

Låter på din beskrivning som det är mycket jobb för att återställa, men inte omöjligt.
Jag har reservhjulshållare som ska sitta på sidan om det blir nått.

Skulle kunna tippa på ca 30 000kr är ett lämpligt pris bara för det är en willys...
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » lör jan 02, 2010 15:43

Tack för svar 4x4power.
Eftersom det är en CJ2A så är det ju inte fråga om en krigare.
Den här bilen är röd, och det fanns som original 1947.
Den är importerad av Scania-Vabis = svensksåld.
Enligt bilder jag sett på CJ2A ska reservhjulet vara bak på höger sida.
Vilken Willys var det som användes i Korea-kriget?
CJ2A:n tillverkades 1946 - 1948, eller hur?

Var finner man chnr?(borde jag frågat om innan jag åkte och kollade bilen :rodnar: )

Någon mer som vill yttra sig om prisbilden, tack.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » lör jan 02, 2010 16:02

Glömde ett par saker.

När ändrades från separata styrstag till parallellstag?

Måste inte den stora/branta vinkeln i knutkorset efter fördelningslådan orsaka kraftiga vibrationer eftersom knutkorset vid bakaxeln inte har någon vinkel alls. Bakaxeln verkar "uppkilad" i framkant.
I normalfallet så tar ju knutkorsen ut varandras vinkelhastighet - om de är rätt monterade = omega 0.

Är det rätt framaxel eftersom den har svivlar? Hur det är på övriga CJ:n vet jag inte. Men varken YJ, TJ eller JK har ju svivlar.
Suzuki och G-Wagen m fl kvalitetsbilar + Land Rover har ju svivlar.
Svivlar döljer yttre drivaxelknutar med konstant vinkelhastighet.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Inlägg av 4x4power » lör jan 02, 2010 16:13

Wältmeister skrev:Glömde ett par saker.
När ändrades från separata styrstag till parallellstag?
Bild
om detta är parallelstag
men sitter som bara ett stag mellanhjulen och upp till snäckan på min M38a1 1961 så tror det är lika på en cj2a

Är det rätt framaxel eftersom den har svivlar? Hur det är på övriga CJ:n vet jag inte. Men varken YJ, TJ eller JK har ju svivlar.
Suzuki och G-Wagen m fl kvalitetsbilar + Land Rover har ju svivlar.
Svivlar döljer yttre drivaxelknutar med konstant vinkelhastighet.
Om det är så att det döljer drivknutarna så borde det vara rätt jag har dana 25 på m38an och då är det så[/quote]
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

RyleR
Forumräv
Inlägg: 544
Blev medlem: ons mar 29, 2006 16:55
Ort: Borås

Inlägg av RyleR » lör jan 02, 2010 16:16

Wältmeister skrev: CJ2A:n tillverkades 1946 - 1948, eller hur?
mellan 1945 - 1949. :)
Mattias

SC
Hemmastadd
Inlägg: 118
Blev medlem: mån nov 03, 2008 22:41
Ort: Strax söder om Göteborg

Inlägg av SC » lör jan 02, 2010 20:48

Du klarar engelska Hans?
http://www.thecj2apage.com/ Den verkar vara en bra referens till original.
Om du ska slå till beror på vad du tänkt dig? CJ2A i originalskick är sällsynta, och vill man ha det är frågan om detta är ett bra utgångsobjekt. Som terrängvagn är ramen i vekaste laget, inget att bygga på. Fram ska det vara 2-delat parallellstag och det är vanliga knutkors i svivlarna.

Stenström
Beroende
Inlägg: 1036
Blev medlem: sön feb 19, 2006 12:43
Ort: Olsfors

Inlägg av Stenström » lör jan 02, 2010 21:07

http://www.radaplat.se" onclick="window.open(this.href);return false;

gnisten83
Rutinerad
Inlägg: 486
Blev medlem: lör mar 18, 2006 18:52
Ort: Ryd

Inlägg av gnisten83 » sön jan 03, 2010 13:47

Tänk på att den är besiktningsbefriad :wink:
CJ5 -72 med 304/727/300/30+44/35"

kenny_69
Veteran
Inlägg: 1739
Blev medlem: tis maj 30, 2006 13:01
Ort: Motala

Inlägg av kenny_69 » sön jan 03, 2010 13:51

gnisten83 skrev:Tänk på att den är besiktningsbefriad :wink:
Så tänkte jag oxå förut.. men va fan det är ju bättre att få allt inskrivet i papperna och åka och besiktiga sin bil en gång om året..

Skriv svar