Lilla elrenoveringen.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Lilla elrenoveringen.
Nu har jag slutligen orkat ta tag i att börja riva i elsystemet lite grann, så jag förhoppningsvis kan blidka mina vänner på SBP om ett par veckor. Fy FAN vad ruttet kopplat och draget det är... röda kablar på många ställen som är omärkta, och som dessutom sitter snurrade runt delar av instrumentpanelen så att denna inte gick att ta loss utan att klippa kabeln (som f.ö. gick till minus på tändspolen... röd kabel...).
Får skaffa mig lite kabel, en näve kabelskor och -skarvar samt lite vit eltejp och en spritpenna, tror jag...
Får skaffa mig lite kabel, en näve kabelskor och -skarvar samt lite vit eltejp och en spritpenna, tror jag...
Ha!
Bilens förra ägare måste varit heeeeeelt förvirrad. Problemet med positionsljus och bakljus (som ju går på samma kretsar, hö resp. vä, eller nåt) åtgärdades gaaaaanska enkelt. Jag gissar att händelseförloppet varit som följer:
* Positionsljus och bakljus slutar funka.
* Ägaren öppnar och tittar efter om lamporna är trasiga.
* Lamporna visar sig vara trasiga och ägare byter dessa.
* För att vara säker på att kontakt finnes smörjs lamporna in med kopparpasta.
* Lamporna slutar fungera igen.
* Ägaren klipper hej vilt i kablarna och kopplar det han tycker bör vara parkeringsljus till en dimljusknapp från en SJ413.
* Parkeringsljuset funkar fortfarande inte, och bakljusen slocknar i ljusläget.
Så det enda jag behövde göra var att torka ur kopparpastan, sätta i två friska lampor och koppla tillbaka saker och ting som de var original.
Varde ljus!
Bilens förra ägare måste varit heeeeeelt förvirrad. Problemet med positionsljus och bakljus (som ju går på samma kretsar, hö resp. vä, eller nåt) åtgärdades gaaaaanska enkelt. Jag gissar att händelseförloppet varit som följer:
* Positionsljus och bakljus slutar funka.
* Ägaren öppnar och tittar efter om lamporna är trasiga.
* Lamporna visar sig vara trasiga och ägare byter dessa.
* För att vara säker på att kontakt finnes smörjs lamporna in med kopparpasta.
* Lamporna slutar fungera igen.
* Ägaren klipper hej vilt i kablarna och kopplar det han tycker bör vara parkeringsljus till en dimljusknapp från en SJ413.
* Parkeringsljuset funkar fortfarande inte, och bakljusen slocknar i ljusläget.
Så det enda jag behövde göra var att torka ur kopparpastan, sätta i två friska lampor och koppla tillbaka saker och ting som de var original.
Varde ljus!
Kallas för "bossebildoktorn syndromet" dvs kopparpasta överallt och potatismjöl högt och lågt.
Men han har genererat en hel del extra onödigt jobb till bilverkstäderna.
Det man ska använda till elgrejor är vaselin eller liknande (armen´s vapenfett är jättebra"
Kopparpasta leder ju strömmen så att det blir överslag överallt mellan stiften
Men han har genererat en hel del extra onödigt jobb till bilverkstäderna.
Det man ska använda till elgrejor är vaselin eller liknande (armen´s vapenfett är jättebra"
Kopparpasta leder ju strömmen så att det blir överslag överallt mellan stiften
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Jupp!Mathias T skrev:Kallas för "bossebildoktorn syndromet" dvs kopparpasta överallt och potatismjöl högt och lågt.
Men han har genererat en hel del extra onödigt jobb till bilverkstäderna.
Och jäklar vad man tjänat pengar på idiotens "tips" emellanåt....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Ve och helvete vilken tabbe jag gjorde idag... när allting väl var på plats och inredning och paneler skruvats fast igen märkte jag att det var glapp i blinkersen. Med kabelfel fräscht i minnet började jag såklart rota och mäta och sura och svära... för att sedan upptäcka att det återigen var herr Kopparpasta som varit framme, den här gången i höger bakblinkers. I med lite kontaktsprej och torka av skiten, sen visade det sig att varningsblinkern inte funkade. Mer mätande, svärande över färgkodade kablar som var färgkodade fel, etc... tills att den ljusa idén att kolla säkringarna slog mig. Klart som FAN var varningsblinkerns säkring smäld, säkerligen pga kortslutningen, och när jag bytt den funkade allt perfekt såklart.
Tror jag slösade två timmar på den tabben, suck och stön... men nu är elen "tiptop" i alla fall, och nya strålkastare har jag fått på. Nu återstår bara generatorremmen och ställning av ljusbilden innan jag åker till SBP igen.
Tror jag slösade två timmar på den tabben, suck och stön... men nu är elen "tiptop" i alla fall, och nya strålkastare har jag fått på. Nu återstår bara generatorremmen och ställning av ljusbilden innan jag åker till SBP igen.