Diesel undran

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Strömmen
Beroende
Inlägg: 1131
Blev medlem: ons jul 05, 2006 22:23
Ort: Hölö

Diesel undran

Inlägg av Strömmen » lör nov 25, 2006 23:35

Jag har blivit ägare till en diesel king cab,den har funkat bra tills det vart kallt då ville den inte varva ur inte för att den varvar så hysteriskt annars heller.Det jag kom fram till var att det borde vara vatten i dieseln som frös.Idag var vi iväg på en 30 mil sväng och den fick samma fel efter att jag hade stannat en stund på macken sen gick den bra efter ett tag.Det är min första diesel så alla tipps mottages gladeligen.Mvh Anders

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Re: Diesel undran

Inlägg av RogerÅ » sön nov 26, 2006 0:21

Strömmen skrev:Jag har blivit ägare till en diesel king cab,den har funkat bra tills det vart kallt då ville den inte varva ur inte för att den varvar så hysteriskt annars heller.Det jag kom fram till var att det borde vara vatten i dieseln som frös.Idag var vi iväg på en 30 mil sväng och den fick samma fel efter att jag hade stannat en stund på macken sen gick den bra efter ett tag.Det är min första diesel så alla tipps mottages gladeligen.Mvh Anders
Har du bytit diesel filtret jag anser att det är viktigt att byta inför vintern 8)

Strömmen
Beroende
Inlägg: 1131
Blev medlem: ons jul 05, 2006 22:23
Ort: Hölö

Inlägg av Strömmen » sön nov 26, 2006 9:08

Japp jag bytte det då när den gick illa första gången,igår när vi åkte regnade det hela tiden så det känns som om den får in vatten i dieseln.Men det sitter en vatten avskiljare i filtret som ska varna om det är vatten i filtret.Jag vete fn inte.Mvh Anders

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » sön nov 26, 2006 9:33

Strömmen skrev:Japp jag bytte det då när den gick illa första gången,igår när vi åkte regnade det hela tiden så det känns som om den får in vatten i dieseln.Men det sitter en vatten avskiljare i filtret som ska varna om det är vatten i filtret.Jag vete fn inte.Mvh Anders

kör du på diesel? eller vil....

lossa filtret & kolla om du har skit eller vatten i det häll ut i glasburk så ser du bra

annars är kanske D pumpen slut?

Stopp i spridarna?

motorn utan komp?

en diesel är inte så krånglig får den diesel i rätt tryck & det är komp i motorn så går den när den är varm i alla fall

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » sön nov 26, 2006 14:17

Du har säkert fått vatten i det nya filtret också,vid temperaturer under nolan så kan vattnet bli en snöaktig göra som virvlar runt och klibbar igen filtret.
När tempen i filtret kommer över fryspunkten så hamnar vattnet i botten som vanligt.
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Andreas_j
Hemmastadd
Inlägg: 185
Blev medlem: tor feb 16, 2006 19:23
Ort: Nossebro
Kontakt:

Inlägg av Andreas_j » sön nov 26, 2006 18:13

Hej.
Om den inte varvar ur (så som dom gör på bilprovningen!)
Så tror jag att det sitter ett litet filter i pumpen, om det stora filtret blir kass kan det följa med klegg. Brukar resultera i en orkeslös svartrykande icke varvande king cab. Inte för att det brukar va så mycket drag i dom direkt.
Kan inte säga exakt hur du gör för att byta det men om du vill kan jag ta reda på det.

Mvh Andreas_j

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » sön nov 26, 2006 19:42

Andreas_j skrev:Hej.
Om den inte varvar ur (så som dom gör på bilprovningen!)
Så tror jag att det sitter ett litet filter i pumpen, om det stora filtret blir kass kan det följa med klegg. Brukar resultera i en orkeslös svartrykande icke varvande king cab. Inte för att det brukar va så mycket drag i dom direkt.
Kan inte säga exakt hur du gör för att byta det men om du vill kan jag ta reda på det.

Mvh Andreas_j
Det är säkert "kiki-diesel" pump på den och den som sitter där är en kopia på bosch VE.
Den har inget filter inbyggt i pumpen
Bild

i bland sitter det ett filter i pumphuvudet men har det kommit skit där så är pumpen ganska körd ändå
Bild
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Andreas_j
Hemmastadd
Inlägg: 185
Blev medlem: tor feb 16, 2006 19:23
Ort: Nossebro
Kontakt:

Inlägg av Andreas_j » mån nov 27, 2006 17:16

Ok. Ger mig med en gång :oops:

Hoppas attt det löser sig bara.

Mvh Andreas_j

Strömmen
Beroende
Inlägg: 1131
Blev medlem: ons jul 05, 2006 22:23
Ort: Hölö

Inlägg av Strömmen » mån nov 27, 2006 17:46

Mathias e för jävlig han har nog slagit huvet på spiken igen.I går tog jag bilen körde den varm den gick som skit,stannade på macken tankade preem diesel fullt.Sen gick den kanon direkt efter stoppet,tyder väll på att när filtret värmdes upp av motorn när den stog still så löstes vattnet upp.Efter ett tag så började den att hacka igen när fart vinden kylt ner den.Idag slog jag i injectien cleaner för diesel efter det har den gått.Hur är det med tryckluft sprit törs man slå det i dieseln,det funkar kanon i bensinare.Mvh Anders

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » mån nov 27, 2006 21:16

Strömmen skrev:Mathias e för jävlig han har nog slagit huvet på spiken igen.I går tog jag bilen körde den varm den gick som skit,stannade på macken tankade preem diesel fullt.Sen gick den kanon direkt efter stoppet,tyder väll på att när filtret värmdes upp av motorn när den stog still så löstes vattnet upp.Efter ett tag så började den att hacka igen när fart vinden kylt ner den.Idag slog jag i injectien cleaner för diesel efter det har den gått.Hur är det med tryckluft sprit törs man slå det i dieseln,det funkar kanon i bensinare.Mvh Anders
sprit hör inte ihop med diesel,det funkar bara bra med bensin.
Sitter det ingen dräneringsskruv på filtret?det brukar det göra
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Torbjörn
Användare
Inlägg: 33
Blev medlem: tor jun 22, 2006 19:27
Ort: växjö

Inlägg av Torbjörn » tis nov 28, 2006 12:17

det finns en liten sil i diesel pumpen under hålbulten (innlåppet)
vanligt fel ! (inte på alla års modeller)
kör pajero wagon -95 och jeep cherokee -92

Andreas_j
Hemmastadd
Inlägg: 185
Blev medlem: tor feb 16, 2006 19:23
Ort: Nossebro
Kontakt:

Inlägg av Andreas_j » tis nov 28, 2006 12:49

Torbjörn skrev:det finns en liten sil i diesel pumpen under hålbulten (innlåppet)
vanligt fel ! (inte på alla års modeller)
Då kanske jag inte hade drömt alltihop! Är ju iofs 7 år sedan jag
jobbade med nissan (som yrke nu bara nöje) :wink:

Mvh Andreas_j

Strömmen
Beroende
Inlägg: 1131
Blev medlem: ons jul 05, 2006 22:23
Ort: Hölö

Inlägg av Strömmen » tis nov 28, 2006 18:53

Jodå det finns en dränering under filtret men jag har inte fått ut någe vatten ur det ,jo en liten skvätt kom det innan jag böt filter.När jag kollade nu i helgen fanns det inte någe vatten däremot så surplade det som fan och jag ville inte ha in en massa luft så jag stängde.Finns det någon förpump eller är det bara huvud pumpen på den det är en 96a.Om jag lossar inkomande till pumpen ser jag silen då.Mvh Anders

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tis nov 28, 2006 21:31

Strömmen skrev:Jodå det finns en dränering under filtret men jag har inte fått ut någe vatten ur det ,jo en liten skvätt kom det innan jag böt filter.När jag kollade nu i helgen fanns det inte någe vatten däremot så surplade det som fan och jag ville inte ha in en massa luft så jag stängde.Finns det någon förpump eller är det bara huvud pumpen på den det är en 96a.Om jag lossar inkomande till pumpen ser jag silen då.Mvh Anders
Det är inte så enkelt att du har en tät tankventilation så det blir vacum i tanken? för att hitta silenb får du demontera pumpen i molekyler(rekommenderas ej !!!!!)
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tis nov 28, 2006 21:35

Sorry! såg att det var en annan sil,fast en sådan har jag aldrig hittat :? (vilket naturligtvis inte innebär att det inte finns)
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Skriv svar