Grand Cherokee -93 Höjd 5" nu med 33" nymålad!
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Grand Cherokee -93 Höjd 5" nu med 33" nymålad!
Tjenare grabbar och kanske tjejer.
Mitt första inlägg på denna sida.
Tänkte dela med mig av mitt blivande projekt, köpte mig en cherokee i förrgår.
Och nu ska det bli Offroad åkning!!
Höjning står på listan till att börja med, får bli nån budget variant till att börja med.
Här kommer iaf lite bilder på skåpet.
Precis hemkommen. vet inte varför man lackar fotsteg och fälgar guld.
det får man ändra på.
Precis hemkommen och avtvättad.
Fått på lite svart färg.
Gjorde en invändig rekon med, lite lädervrd och allmän städning.
Det var väl allt för nu.
Mer kommer.
MVH Fredde..
Mitt första inlägg på denna sida.
Tänkte dela med mig av mitt blivande projekt, köpte mig en cherokee i förrgår.
Och nu ska det bli Offroad åkning!!
Höjning står på listan till att börja med, får bli nån budget variant till att börja med.
Här kommer iaf lite bilder på skåpet.
Precis hemkommen. vet inte varför man lackar fotsteg och fälgar guld.
det får man ändra på.
Precis hemkommen och avtvättad.
Fått på lite svart färg.
Gjorde en invändig rekon med, lite lädervrd och allmän städning.
Det var väl allt för nu.
Mer kommer.
MVH Fredde..
Senast redigerad av Fredrik_J den sön jul 04, 2010 0:26, redigerad totalt 3 gång.
-
- ProvModerator
- Inlägg: 928
- Blev medlem: sön sep 23, 2007 21:23
- Ort: Linköping
Tackar, jo det såg bra mycket bättre ut med svart.jeppe1 skrev:Riktigt snyggt, vart det med svart isället för det dära guldiga, fin bil i övrigt också, vilken årsmodell är det, och var det mycket du gav för kärran?
Ska byta fälgar och däck med var tanken, men ska höja den först så det får plats. Jobbar ju som däckmontör sen 10år tillbaka. så den varan kan ju lösa målet är att få in 33" på 10x15" bedlockfälgar, utan att skära bort för mycket.
93a är det. och köpte den för det facibla priset av 6000kr skatt och bes tills Feb 2011.
MVH Fredde..
-
- Guru
- Inlägg: 3819
- Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
- Ort: Vretstorp / Stockholm
hej å välkommenFredrik_J skrev:Tackar, jo det såg bra mycket bättre ut med svart.jeppe1 skrev:Riktigt snyggt, vart det med svart isället för det dära guldiga, fin bil i övrigt också, vilken årsmodell är det, och var det mycket du gav för kärran?
Ska byta fälgar och däck med var tanken, men ska höja den först så det får plats. Jobbar ju som däckmontör sen 10år tillbaka. så den varan kan ju lösa målet är att få in 33" på 10x15" bedlockfälgar, utan att skära bort för mycket.
93a är det. och köpte den för det facibla priset av 6000kr skatt och bes tills Feb 2011.
MVH Fredde..
jag hade 33x13,5-16 på 8"fäljar och så kapade jag lite i framkofångaren... men det var riktigt fullt med 3" klossar fram och grand framfjädrar bak
Rätt pengar för en till synes fin bil. Som sagt, klossa fram. Bak kan man använda Biltemas husvagnsförstärkta volvo 240/740 fjädrar. Lagom hårda och höjer 65mm har jag för mig. Ta bort krängningshämmarna fram och bak. Försök hitta en hasplåt till fördelningslådan om du inte redan har. Sitter på svensksålda. Sen är det väl bra med en fördelningslåda med låst mellandiff på lågväxeln, t ex NP242, sitter på XJ (Cherokee), eller från en nyare Grand en del -95:or (NP249) och fram till de slutade med WJ (NP247).
Beyond bolt-on. Beyond recond.
Olof skrev:Rätt pengar för en till synes fin bil. Som sagt, klossa fram. Bak kan man använda Biltemas husvagnsförstärkta volvo 240/740 fjädrar. Lagom hårda och höjer 65mm har jag för mig. Ta bort krängningshämmarna fram och bak. Försök hitta en hasplåt till fördelningslådan om du inte redan har. Sitter på svensksålda. Sen är det väl bra med en fördelningslåda med låst mellandiff på lågväxeln, t ex NP242, sitter på XJ (Cherokee), eller från en nyare Grand en del -95:or (NP249) och fram till de slutade med WJ (NP247).
Okay. ska kolla över lite vad jag ska köra med fjädrar.
Hasplåt sitter det redan under fördelningslådan, och den är svensksåld kan va därför. även under motor och tanken. och en hemmagjord under bakaxelklumpen och framklumpen.
Hur vet man vilken fördelningslåda man har?
Har en Grand Cherokee 93a.
MVH Fredde..
Testkörde lite idag för att se så lågen funkade som den skulle och det gjorde det.
Sen en fundering. ska jag riva bort fotstegen för att få bättre frigång. eller spara dom som skydd för trösklarna?
En liten bild från det lilla jag provade.
Tog mig inte fram nåt vidare i skogen alls då den inte är nåt vidare hög och däcken är stort sett slut.
MVH Fredde..
Sen en fundering. ska jag riva bort fotstegen för att få bättre frigång. eller spara dom som skydd för trösklarna?
En liten bild från det lilla jag provade.
Tog mig inte fram nåt vidare i skogen alls då den inte är nåt vidare hög och däcken är stort sett slut.
MVH Fredde..
Om vi säger det så här....
Sånt som är onödigt trillar av av sig själv i terrängen.
Sånt som är onödigt trillar av av sig själv i terrängen.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Lite info och bilder från höjningen.
Detta var igentligen bara ett test då jag inte själv höjt nån bil innan (bara sänkt)
Men räknat och mätt lite och kommit fram till att detta sätt var det enklaste för mig och det billigaste.
Höjningen kostade mig totalt 150Kr.
Jag började iaf att mäta fjäder grovleken ca 138mm i diameter.
Ringde min kompis jobbar på svetsbolaget och frågade om han hade rör med innerdiametern på ca 138mm vilket han hade.
Bad honom att kapa till 4st 15Cm längder av detta.
Sedan bad jag min far att svarva till brickor på 137,6mm att ha invändigt i rören som fjädern kan stå på. dessa blev i 8mm rostfritt. svarvade även ett hål i mitten på brickorna på 65mm så man trä igenom fjäderstyrningen.
Sen svetsade jag fast brickorna ca 2cm ner i röret för att få lite sidostöd för fjädrarna.
Här kommer en bild på hur den sitter ibak.
Brickan är helsvetsad på undersidan fall ni undrar.
Ställde den där fjädern stod innan och svetsade fast den.
Fram var inte lika enkelt dock.
men efter lite skruvande svärande och värmande hade jag loss det som behövdes för att komma åt.
I fram så satte jag koppen uppåt mot karossen och helsvetsade koppen där fjädern stod från början. sen även förstärkte jag med ett 5mm plattjärn så det satt ordentligt.
Det blev inte snyggt, men det fungerar som det ska.
lite bilder till.
Så blev det iaf. ibak fick jag dock slopa krängaren då rören var för breda. ska dock kolla om detta inte går att lösa. sen måste allt ner igen då jag märkte igårkväll runt 22 tiden att båda framfjädrarna var undre varven av på. så det blir att köpa 2st nya fjädrar och riva allt igen men nu vet jag ju hur man gör =)
MVH Fredde..
Detta var igentligen bara ett test då jag inte själv höjt nån bil innan (bara sänkt)
Men räknat och mätt lite och kommit fram till att detta sätt var det enklaste för mig och det billigaste.
Höjningen kostade mig totalt 150Kr.
Jag började iaf att mäta fjäder grovleken ca 138mm i diameter.
Ringde min kompis jobbar på svetsbolaget och frågade om han hade rör med innerdiametern på ca 138mm vilket han hade.
Bad honom att kapa till 4st 15Cm längder av detta.
Sedan bad jag min far att svarva till brickor på 137,6mm att ha invändigt i rören som fjädern kan stå på. dessa blev i 8mm rostfritt. svarvade även ett hål i mitten på brickorna på 65mm så man trä igenom fjäderstyrningen.
Sen svetsade jag fast brickorna ca 2cm ner i röret för att få lite sidostöd för fjädrarna.
Här kommer en bild på hur den sitter ibak.
Brickan är helsvetsad på undersidan fall ni undrar.
Ställde den där fjädern stod innan och svetsade fast den.
Fram var inte lika enkelt dock.
men efter lite skruvande svärande och värmande hade jag loss det som behövdes för att komma åt.
I fram så satte jag koppen uppåt mot karossen och helsvetsade koppen där fjädern stod från början. sen även förstärkte jag med ett 5mm plattjärn så det satt ordentligt.
Det blev inte snyggt, men det fungerar som det ska.
lite bilder till.
Så blev det iaf. ibak fick jag dock slopa krängaren då rören var för breda. ska dock kolla om detta inte går att lösa. sen måste allt ner igen då jag märkte igårkväll runt 22 tiden att båda framfjädrarna var undre varven av på. så det blir att köpa 2st nya fjädrar och riva allt igen men nu vet jag ju hur man gör =)
MVH Fredde..
Hej!
Snabba ryck! För mig tar det veckor att få något gjort!
Gjorde du något åt Track baren?
Kul att veta då jag själv måste hitta på något på min.
Tror du får strul fram i allafall med att ena hjulet tar i innerskärmen vid sväng, då framaxeln inte längre sitter centrerad under bilen, men det märks kanske bara med lite fetare däck.
/Thomas
Snabba ryck! För mig tar det veckor att få något gjort!
Gjorde du något åt Track baren?
Kul att veta då jag själv måste hitta på något på min.
Tror du får strul fram i allafall med att ena hjulet tar i innerskärmen vid sväng, då framaxeln inte längre sitter centrerad under bilen, men det märks kanske bara med lite fetare däck.
/Thomas