Kättilstorpsträffen 9-11/7 2010

Information och tips om träffar

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Bork_Örjan
Forumräv
Inlägg: 625
Blev medlem: tis jan 13, 2009 21:39
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Bork_Örjan » tis jul 13, 2010 22:12

Chrille_91 skrev:
Bork_Örjan skrev:
Chrille_91 skrev:Tråkigt att folk kan med att lura andra som dom gjorde med dej Finnpower :evil:

Annars var det fina bilder så nu är jag verkligen sugen på att få klart vitaran så jag kan köra på häggumaträffen :D

De håller ja med om de är dåligt att inte ens erbjuda hjälp sen utan bara stå å titta.

Ja sätt igång bara de är ju "långt" kvar till Häggum :lol:
Det tyckte jag om kättilstorp me men tiden går liiite fortare än man planerar framförallt när man dessutom ska bygga verkstad nu me :wink:
Hehe brukar ju vara så :lol: lycka till me båda byggena :lol:
Pajero shogun 3,5 -96 karosshöjd och snorkel fortfarande under modifiering :-)

willyscj5
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: tis apr 27, 2010 22:17

fastkörning surburban

Inlägg av willyscj5 » ons jul 14, 2010 1:45

Jag vill inte vara någon expert MEN att ens tänka tanken att ge sig i ett rätt så långt surhål i skövde med en jätte bil med orginal däck utan winch kan väl bara sluta som det gjorde,jag stog och glodde på dig och förutsättningarna att lyckas var inte stora för dig tyvärr ,det är nog bättre att du använder subban som dragbil och inte som offroadbil/Ha det :D

Finnpower
Veteran
Inlägg: 2306
Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
Ort: Robertsfors

Re: fastkörning surburban

Inlägg av Finnpower » tor jul 15, 2010 0:29

willyscj5 skrev:Jag vill inte vara någon expert MEN att ens tänka tanken att ge sig i ett rätt så långt surhål i skövde med en jätte bil med orginal däck utan winch kan väl bara sluta som det gjorde,jag stog och glodde på dig och förutsättningarna att lyckas var inte stora för dig tyvärr ,det är nog bättre att du använder subban som dragbil och inte som offroadbil/Ha det :D
Den fungerar alldeles utmärkt som terrängbil och jag frågade ju för att jag ville veta om det var ett surhål eller om det bara var ett lerspår.
Du skulle bara veta hur långt en orginalbil klarar sig i avancerad terräng.
Jag kommer att använda subban som dragbil och offroadbil för jag anser att man ska använda det man har som det är tänkt.
Då skulle ju du bara få köra din bil där det är krig för det var väl det som Willysen tillverkades för.
Uppenbarligen tyckte väl den som jag frågade att det var ett bra tillfälle att visa hur det går om man är försiktigt och vill ha råd.
Jag lärde mig i varjefall att aldrig mer lita på nåns råd om djup.
Om uppgiften om 30-40 cms djup stämt hade den gått igenom utan problem.
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

koppartaket
Veteran
Inlägg: 2001
Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: fastkörning surburban

Inlägg av koppartaket » tor jul 15, 2010 9:47

Finnpower skrev:
willyscj5 skrev:Jag vill inte vara någon expert MEN att ens tänka tanken att ge sig i ett rätt så långt surhål i skövde med en jätte bil med orginal däck utan winch kan väl bara sluta som det gjorde,jag stog och glodde på dig och förutsättningarna att lyckas var inte stora för dig tyvärr ,det är nog bättre att du använder subban som dragbil och inte som offroadbil/Ha det :D
Den fungerar alldeles utmärkt som terrängbil och jag frågade ju för att jag ville veta om det var ett surhål eller om det bara var ett lerspår.
Du skulle bara veta hur långt en orginalbil klarar sig i avancerad terräng.
Jag kommer att använda subban som dragbil och offroadbil för jag anser att man ska använda det man har som det är tänkt.
Då skulle ju du bara få köra din bil där det är krig för det var väl det som Willysen tillverkades för.
Uppenbarligen tyckte väl den som jag frågade att det var ett bra tillfälle att visa hur det går om man är försiktigt och vill ha råd.
Jag lärde mig i varjefall att aldrig mer lita på nåns råd om djup.
Om uppgiften om 30-40 cms djup stämt hade den gått igenom utan problem.
Håller fullständigt med dig finnpower, man måste ju för fan kunna lite på kamraterna runt omkring sig på en offroadträff, och det där med orginalbil, Kompisen var med å körde sin första träff sin silvriga pajero helt original med vanliga M-S däck som säker har varit nya en gång i tiden, och är jävligt imponerad på framkomligheten... stå på dig... jag är på din sida :cheer:
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)

Finnpower
Veteran
Inlägg: 2306
Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
Ort: Robertsfors

Re: fastkörning surburban

Inlägg av Finnpower » tor jul 15, 2010 9:58

koppartaket skrev:
Finnpower skrev:
willyscj5 skrev:Jag vill inte vara någon expert MEN att ens tänka tanken att ge sig i ett rätt så långt surhål i skövde med en jätte bil med orginal däck utan winch kan väl bara sluta som det gjorde,jag stog och glodde på dig och förutsättningarna att lyckas var inte stora för dig tyvärr ,det är nog bättre att du använder subban som dragbil och inte som offroadbil/Ha det :D
Den fungerar alldeles utmärkt som terrängbil och jag frågade ju för att jag ville veta om det var ett surhål eller om det bara var ett lerspår.
Du skulle bara veta hur långt en orginalbil klarar sig i avancerad terräng.
Jag kommer att använda subban som dragbil och offroadbil för jag anser att man ska använda det man har som det är tänkt.
Då skulle ju du bara få köra din bil där det är krig för det var väl det som Willysen tillverkades för.
Uppenbarligen tyckte väl den som jag frågade att det var ett bra tillfälle att visa hur det går om man är försiktigt och vill ha råd.
Jag lärde mig i varjefall att aldrig mer lita på nåns råd om djup.
Om uppgiften om 30-40 cms djup stämt hade den gått igenom utan problem.
Håller fullständigt med dig finnpower, man måste ju för fan kunna lite på kamraterna runt omkring sig på en offroadträff, och det där med orginalbil, Kompisen var med å körde sin första träff sin silvriga pajero helt original med vanliga M-S däck som säker har varit nya en gång i tiden, och är jävligt imponerad på framkomligheten... stå på dig... jag är på din sida :cheer:
Det är jag med!!!
Nu har jag åtminstone bytt kuggkransen och starten så snart kan jag vara ute i spåren och reta folk igen.
Och jag kommer att följa mitt motto att finns det fyrhjulsdrift så ska man åtminstone försöka!
Men idioten gnager i min ryggmärg. Jag blir tokig bara jag tänker på honom.
Har faktiskt inte varit så här arg/irriterad/förbannad på flera år.
Och det vill inte säga lite.
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

koppartaket
Veteran
Inlägg: 2001
Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
Ort: Lidköping
Kontakt:

Inlägg av koppartaket » tor jul 15, 2010 10:12

kom till boråsträffen på lördag så känns det bättre, :) all ilska kan man köra bort, han var antagligen bara avundssjuk för att din bil är mycket större än hans, det var därför han var tvungen att lura ut dig.. :) han fick antagligen mindrevärdes komplex :lol:
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)

Finnpower
Veteran
Inlägg: 2306
Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
Ort: Robertsfors

Inlägg av Finnpower » lör jul 17, 2010 0:08

koppartaket skrev:kom till boråsträffen på lördag så känns det bättre, :) all ilska kan man köra bort, han var antagligen bara avundssjuk för att din bil är mycket större än hans, det var därför han var tvungen att lura ut dig.. :) han fick antagligen mindrevärdes komplex :lol:
Nu står den lergöken ännu lägre i kurs.
Efter att ha bytt krans och startmotor så hoppade den igång men gick lite lustigt.
Hade den på hög tomgång och den började gå tyngre och tyngre för att sedan dö.
Provade igen och den gick länge på starten innan den hoppade igång en mkt kort stund och den började trycka ut olja bakom svänghjulet.
Enligt förståsigpåare på området är det troligt att det kommit in vatten och ventilerna fått sig en kyss/lutningen i hålet gjorde att oljan inte nådde pumpen med troligt lagerhaveri som följd.
Skitsamma vilket , det blir ändå att riva skiten för en felsökning och det pallar jag inte.
Så Tack du okände vägvisare. Gud välsigne dig ,men du vet jag menar.
Jag ställer härmed in mitt körande med egen bil för denna säsongen för jag orkar inte denna förbannade uppförsbacke hela tiden.
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » lör jul 17, 2010 9:01

mer troligt att du fått lervatten i motoroljan,det lägger sig i botten av tråget och blir det första som motorn får i sig när man startar upp den.
Har man fått motorstopp i vatten är det första man ska kolla färgen och nivån på motoroljan.
Har nivån gått upp så ligger det vatten i oljan.
Sedan gillar inte dieslar vatten i insuget heller,brukar oftast resultera i krokiga vevestakar.

Skövdeleran har orsakat många motorras
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Finnpower
Veteran
Inlägg: 2306
Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
Ort: Robertsfors

Inlägg av Finnpower » lör jul 17, 2010 9:05

Mathias T skrev:mer troligt att du fått lervatten i motoroljan,det lägger sig i botten av tråget och blir det första som motorn får i sig när man startar upp den.
Har man fått motorstopp i vatten är det första man ska kolla färgen och nivån på motoroljan.
Har nivån gått upp så ligger det vatten i oljan.
Sedan gillar inte dieslar vatten i insuget heller,brukar oftast resultera i krokiga vevestakar.

Skövdeleran har orsakat många motorras
Färg och nivå var ok så vad vet jag vad som gått fel?
Skiten beter sig som om nåt har skurit nånstans.
Motorn gick snuskens fint innan doppet så nåt samband finns men vad är det väl bara obduktion som avslöja.Om jag tyar att riva så kommer jag att meddela resultatet.
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

koppartaket
Veteran
Inlägg: 2001
Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
Ort: Lidköping
Kontakt:

Inlägg av koppartaket » lör jul 17, 2010 11:52

en v8 brukar ju vara relativt lätt att riva isär, ta det du lungt och tänkt på nåt annat en period så ska du se att det ordnar upp sig, har en bekant som heter Harrysson utanför tibro som jobbar med GM:s V8 motorer, både bensin å Dieslar, vill du att jag ska kolla upp nåt så är det bara att du hör av dig.... :wink:
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)

Finnpower
Veteran
Inlägg: 2306
Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
Ort: Robertsfors

Inlägg av Finnpower » lör jul 17, 2010 12:05

koppartaket skrev:en v8 brukar ju vara relativt lätt att riva isär, ta det du lungt och tänkt på nåt annat en period så ska du se att det ordnar upp sig, har en bekant som heter Harrysson utanför tibro som jobbar med GM:s V8 motorer, både bensin å Dieslar, vill du att jag ska kolla upp nåt så är det bara att du hör av dig.... :wink:
Nu lämnar jag denna tråden och denna diskissionen och fortsätter den i min Mudderverkstråd
Vart tog alla bilder vägen förresten?
Nån måste ju ha tagit bilder?
Hittade en bild och där ser man klart och tydligt att båda piporna ligger under vatten(går ut framför bakhjulen)
Grabben tror att lergöken åkte i den röda Willysen bredvid Blazern men jag vet inte.
Bild
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » lör jul 17, 2010 21:41

Efter en sån bild så säger jag lervatten i motoroljan, det blir fort mycket otrevligt gojs men syns ändå inte på varken färg eller nivå. Har ju lite liknande erfarenheter från ett annat lerhål... Det jobbiga är att det räcker inte med att byta olja, man måste plocka ner tråget o rengöra manuellt.

Vatten i avgasrören saboterar ju inte toppar, såvida man inte är så djupt att vattnet tar sig ända in till ventilerna... Det värsta som händer är att mottrycket som blir gör att motorn inte startar, samma effekt som att sätta handen för röret.

Men men jag hörde en liten fågel kvittra att subban redan har ny ägare så där var väl slutet på den tragiska historian.

Jag vill se fler bilder :D
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Terrängtotte
Forumräv
Inlägg: 978
Blev medlem: sön jul 13, 2008 22:29
Ort: Gnosjö

Inlägg av Terrängtotte » lör jul 17, 2010 21:42

Kan säga så här, pappa är och hämtar den nya bilen just nu! :wink:

Cheva_Power
Forumräv
Inlägg: 869
Blev medlem: fre dec 04, 2009 20:42
Ort: tidaholm =)

Inlägg av Cheva_Power » lör jul 17, 2010 22:11

vadå för bil ? :D
cheva <3

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » lör jul 17, 2010 22:25

Cheva_Power skrev:vadå för bil ? :D
Suburban...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Skriv svar