Frågor kring höjning av cherokee
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Frågor kring höjning av cherokee
Funderar lite om jag skulle ta och höja min jeep 3 tum men jag har dock några frågor jag behöver svar på först.
Först och främst är det så att jag drar min båt med bilen, ekipaget väger inte mer än ca 500 kilo så det borde väl inte bli svajigt att dra, eller?
Sen vill jag egentligen inte ha mer lutning på kärran då den redan är ganska låg i bakänden. Om det skulle påverka lutningen för mycket kan man då smidigt sänka draget utan att det medför några större problem? (Tänker mest på besiktning)
Lite större däck bör man väl kanske slänga på också men vilken dimension funkar bra med en 3 tums höjning, 31:or kanske?
(Efter lite sökande så hittade jag att 31:or ska funka fint)
Hur är det med chaklar och puckar, kan man problemfritt höja 3 tum med dem? Kan nämligen tillverka egna utan problem på jobbet
Först och främst är det så att jag drar min båt med bilen, ekipaget väger inte mer än ca 500 kilo så det borde väl inte bli svajigt att dra, eller?
Sen vill jag egentligen inte ha mer lutning på kärran då den redan är ganska låg i bakänden. Om det skulle påverka lutningen för mycket kan man då smidigt sänka draget utan att det medför några större problem? (Tänker mest på besiktning)
Lite större däck bör man väl kanske slänga på också men vilken dimension funkar bra med en 3 tums höjning, 31:or kanske?
(Efter lite sökande så hittade jag att 31:or ska funka fint)
Hur är det med chaklar och puckar, kan man problemfritt höja 3 tum med dem? Kan nämligen tillverka egna utan problem på jobbet
Bak vet jag inte då jag höjt en GC 3" och det är ju inte samma på dom, men fram är de ju väldigt lika.
Så detta gäller fram:
Det drar iväg med lite annat då, om man ska göra det rätt.
Höja stötdämparfästet 3"
Förlänga krängningshämmar stagen, passa på och gör quickdisconnect på en gång.
Trackbaren blir för kort, förläng eller skaffa en justerbar.
Toein blir skit, tack vare Y-länkaget mellan spindlar och snäcka.
Kardan bör ej vara av CV-typ, inga problem för dig då du inte har det.
Kan behöva lite trimmning av kofångarplasten i framkant av hjulhuset.
Vet ej hur det blir med orginalfälgarna, jag skaffa nya med lite mer offset utåt, kommer inte ihåg om det blir mer eller mindre offset då men däcken hamnar längre ut. Misstänker att det kanske blir lite trångt i hjulhusen med 31:or och orginalfälgar när man svänger, kanske kan någon som kör så svara...
Detta råkade jag ut för, men det gäller en GC, kanske skiljer det!
/Thomas
Så detta gäller fram:
Det drar iväg med lite annat då, om man ska göra det rätt.
Höja stötdämparfästet 3"
Förlänga krängningshämmar stagen, passa på och gör quickdisconnect på en gång.
Trackbaren blir för kort, förläng eller skaffa en justerbar.
Toein blir skit, tack vare Y-länkaget mellan spindlar och snäcka.
Kardan bör ej vara av CV-typ, inga problem för dig då du inte har det.
Kan behöva lite trimmning av kofångarplasten i framkant av hjulhuset.
Vet ej hur det blir med orginalfälgarna, jag skaffa nya med lite mer offset utåt, kommer inte ihåg om det blir mer eller mindre offset då men däcken hamnar längre ut. Misstänker att det kanske blir lite trångt i hjulhusen med 31:or och orginalfälgar när man svänger, kanske kan någon som kör så svara...
Detta råkade jag ut för, men det gäller en GC, kanske skiljer det!
/Thomas
Förlänga krängningshämmare bör ju inte vara så klurigt men trackbaren kan ju vara lite jäkligt att få rätt längd på. Tillverka en ställbar själv borde ju gå
Höja fästet till dämparna slipper man väl med nya längre dämpare? Eller tänker jag fel?
Blir ju visserligen dyrare men kanske vore lämpligare än att ändra originalinfästningen.
Höja fästet till dämparna slipper man väl med nya längre dämpare? Eller tänker jag fel?
Blir ju visserligen dyrare men kanske vore lämpligare än att ändra originalinfästningen.
-
- Forumräv
- Inlägg: 869
- Blev medlem: fre dec 04, 2009 20:42
- Ort: tidaholm =)
Så här gjorde jag...
http://jeepetorp.blogg.se/2009/june/gre ... a-sig.html
Panhardstaget kapades och vi krängde på ett rör över skarven. Svetsades fast i rätt läge.
Krängningshämaren är inte ändrad, funkar ändå med 3" höjning.
Kolla så att inte bromslangarna kan bli sträckta, då måste fästet flyttas eller slangen bytas till längre.
Däremot behövde växellådan sänkas och främre/undre bärarmarna byttes till stadigare grejjer.
Framvagnsjusteringen utfördes i garaget med långa reglar. Verkar funka.
Bromskolvarna byttes till stål, dom gamla orginal ville inte släppa när dom större däcken används...
http://jeepetorp.blogg.se/2010/july/meka-meka-meka.html
http://jeepetorp.blogg.se/2009/june/gre ... a-sig.html
Panhardstaget kapades och vi krängde på ett rör över skarven. Svetsades fast i rätt läge.
Krängningshämaren är inte ändrad, funkar ändå med 3" höjning.
Kolla så att inte bromslangarna kan bli sträckta, då måste fästet flyttas eller slangen bytas till längre.
Däremot behövde växellådan sänkas och främre/undre bärarmarna byttes till stadigare grejjer.
Framvagnsjusteringen utfördes i garaget med långa reglar. Verkar funka.
Bromskolvarna byttes till stål, dom gamla orginal ville inte släppa när dom större däcken används...
http://jeepetorp.blogg.se/2010/july/meka-meka-meka.html
Jeep Wrangler Unlimited Sahara -07.
http://jeepetorp.blogg.se
http://jeepetorp.blogg.se
Att sänka lådan är egentligen inte så struligt.
Man sätter distanser mellan ram och vxl.balk, går smidigt om du lossar allt lite grann och byter en sida i taget.
Kolla bara så inte fläkten sopar i något, nu när vinkeln blir ändrad.
/Thomas
Edit: Ops, tittade inte på jeepetorp fina bilder innan jag skrev detta.
Där ser man ju bra hur han sänkt lådan, kan visst jävlas också tydligen
Man sätter distanser mellan ram och vxl.balk, går smidigt om du lossar allt lite grann och byter en sida i taget.
Kolla bara så inte fläkten sopar i något, nu när vinkeln blir ändrad.
/Thomas
Edit: Ops, tittade inte på jeepetorp fina bilder innan jag skrev detta.
Där ser man ju bra hur han sänkt lådan, kan visst jävlas också tydligen
Hej har en xj som jag höjt själv ligger distanser mellan fjäder o kaross fram till verkat av lite skräp jag hittade här hemma på gården
distanserna är 3,5 tum höga nedre stöt dämpar fästet är också upp flyttat med en distans fast bara typ 1,5 tum bak hadde jag först bara förlängda fjäder fäste (dom bakre) typ 6tum då kroknade dom fjädrarna ganska fort så då fick jag en omgång blad från någon annan i vår offroad klubb så då tog jag ett huvud blad från dom paketen och plockade i mina funkade i 2år typ nu har jag 2 huvud blad från xj och 2 blad från en L200 i hopplockade i samma blad paket . stöt dämparna bak har jag flyttat upp fästet till aldså det som sitter i bakaxeln inget annat är ändrat .Bilen spårar nästan inte jettebra men funkar nu sitter det 31tums hjul på
andra modifieringar som är gjort är en stor plåt under tanken en plåt under fördelnings lådan och lite järn skrot framför främre diff klumpen
Bilen används till alt hela tiden till jobbet till barn hämtning +deväse uppdrag hemma på farmen jo det glömde jag en vinch hoppade på en natt innan en klubbkörning fästet är gjort av nått gamalt skrot som skulle slängas på mitt jobb el dosan sitter fortfarande fast i några gamla el kablar och bilen är besiktigad som den står hon som besiktigade den sist ville inte knacka under den för det trillade ner så mycke gegga då
distanserna är 3,5 tum höga nedre stöt dämpar fästet är också upp flyttat med en distans fast bara typ 1,5 tum bak hadde jag först bara förlängda fjäder fäste (dom bakre) typ 6tum då kroknade dom fjädrarna ganska fort så då fick jag en omgång blad från någon annan i vår offroad klubb så då tog jag ett huvud blad från dom paketen och plockade i mina funkade i 2år typ nu har jag 2 huvud blad från xj och 2 blad från en L200 i hopplockade i samma blad paket . stöt dämparna bak har jag flyttat upp fästet till aldså det som sitter i bakaxeln inget annat är ändrat .Bilen spårar nästan inte jettebra men funkar nu sitter det 31tums hjul på
andra modifieringar som är gjort är en stor plåt under tanken en plåt under fördelnings lådan och lite järn skrot framför främre diff klumpen
Bilen används till alt hela tiden till jobbet till barn hämtning +deväse uppdrag hemma på farmen jo det glömde jag en vinch hoppade på en natt innan en klubbkörning fästet är gjort av nått gamalt skrot som skulle slängas på mitt jobb el dosan sitter fortfarande fast i några gamla el kablar och bilen är besiktigad som den står hon som besiktigade den sist ville inte knacka under den för det trillade ner så mycke gegga då
kör pajero wagon -95 och jeep cherokee -92
Japp. Rost kan få vad som helst att djävlas. Men förutom det var sänkningen av lådan ungefär lika komplicerat som att ta isär två legobitar o sätta ihop dom med en kloss till emellan. Plättlätt med andra ord...thomasv skrev: Edit: Ops, tittade inte på jeepetorp fina bilder innan jag skrev detta.
Där ser man ju bra hur han sänkt lådan, kan visst jävlas också tydligen
Vid tre tums höjning ska det egentligen inte behövas, men jag anar att min sats höjer något mer än tre tum.
Jeep Wrangler Unlimited Sahara -07.
http://jeepetorp.blogg.se
http://jeepetorp.blogg.se
Ännu enklare är att flytta det nedre hålet för panhardstaget ca. 1,5-2cm till höger = borra ett nytt.Mephisto skrev:Det där med panhardstaget lät ju smidigt, men att behöva sänka låda känns lite sådär. Trodde jag inte man skulle behöva vid en 3" höjning.
Hur mycket kan man höja utan att behöva sänka lådan då?
3" ser lagom ut, najs bil!
Enklasta är att höja bilen, lossa panhardstaget, håll det utanför fästet på utsidan, märk med penna, borra hålet och återmontera.
JonasC skrev:Ännu enklare är att flytta det nedre hålet för panhardstaget ca. 1,5-2cm till höger = borra ett nytt.Mephisto skrev:Det där med panhardstaget lät ju smidigt, men att behöva sänka låda känns lite sådär. Trodde jag inte man skulle behöva vid en 3" höjning.
Hur mycket kan man höja utan att behöva sänka lådan då?
3" ser lagom ut, najs bil!
Enklasta är att höja bilen, lossa panhardstaget, håll det utanför fästet på utsidan, märk med penna, borra hålet och återmontera.
Lät smart
Tack för de svar jag fått. Ska suga lite på karamellen så får jag se vad det blir sen