Första Vitaran

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Suzuki_Rules
Rutinerad
Inlägg: 311
Blev medlem: lör aug 15, 2009 19:02
Ort: Jönköping (Ryd)

Inlägg av Suzuki_Rules » fre sep 10, 2010 21:20

Linus skrev:Hade ungefär samma insprutningsbekymmer på en Samurai, löste också det genom att köra med förgasare ett tag. Förgasare känns ju inte helt okej på en -93:a dock, förutom att den inte går att besiktiga lär ju katalysatorn tokdö och lukta fan.

Hursomhelst, kopplade ur tankmonterade pumpen och stoppade en elektrisk förgasarpump av membranmodell i motorrummet. Gick bra att suga genom originalpumpen.

Som en permanent lösning på mitt problem köpte jag en Swift som jag tog insug, kabelhärva och box ifrån. Vips har man fungerande Densoinsprut, istället för icke fungerande Mitsubishidito.
Det där lät intressant. Hur mycket el kopplande blir de om jag skulle göra som du. Är ingen höjdare på el pryttlar.
Det är ju inte mycket sladdar till själva insprutet men antar att de är en del saker runt omkring som måste kopplas in?
Saker Finns Att Fixa Men Inte Tiden:(
Suzuki 413-86
Suzuki Vitara-93
Volvo 245 TURBO-84
Opel Rekord-77 Cab :)
// Benjamin

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » fre sep 10, 2010 21:42

eller så byter du till delar från den gamla vitaran,det kan hända att det räcker med delar av kabelstammen styrbox och fördelare
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Suzuki_Rules
Rutinerad
Inlägg: 311
Blev medlem: lör aug 15, 2009 19:02
Ort: Jönköping (Ryd)

Inlägg av Suzuki_Rules » fre sep 10, 2010 22:11

Mathias T skrev:eller så byter du till delar från den gamla vitaran,det kan hända att det räcker med delar av kabelstammen styrbox och fördelare
De är ju också en lösning, haft funderingar på de. Men det är ju de att erfarenheten av dessa saker är lika med 0. Men kan ju kolla lite och se hur avancerat de är. Skadar ju inte.. Har du gjort nått liknande?
Saker Finns Att Fixa Men Inte Tiden:(
Suzuki 413-86
Suzuki Vitara-93
Volvo 245 TURBO-84
Opel Rekord-77 Cab :)
// Benjamin

Linus
Forumräv
Inlägg: 906
Blev medlem: tis okt 31, 2006 19:44
Ort: Blekinge

Inlägg av Linus » fre sep 10, 2010 23:29

Med kopplingsschema på båda systemen och några koppar kaffe innanför västen går det utan större problem att ympa ihop 2 system. Egentligen är det ju inte så mycket kablar när man väl rätt ut vad som INTE ska användas ur kabelhärvan, d.v.s. allt utom motorel. Kvar blir några +kablar, ett par jordar, kablar till bränslepump som ev ska via ett relä, och kanske en varvräknarsignal.
http://www.pixbox.se/usr_show_id111862_ ... rder1.html

Trying is the first step towards failure

Suzuki_Rules
Rutinerad
Inlägg: 311
Blev medlem: lör aug 15, 2009 19:02
Ort: Jönköping (Ryd)

Inlägg av Suzuki_Rules » lör sep 11, 2010 12:07

Linus skrev:Med kopplingsschema på båda systemen och några koppar kaffe innanför västen går det utan större problem att ympa ihop 2 system. Egentligen är det ju inte så mycket kablar när man väl rätt ut vad som INTE ska användas ur kabelhärvan, d.v.s. allt utom motorel. Kvar blir några +kablar, ett par jordar, kablar till bränslepump som ev ska via ett relä, och kanske en varvräknarsignal.
Vilken årsmodell hade du på din vitara? Kanske måste ha den gamla modellen med den simplare tändningen. Eller? :aaah:
Saker Finns Att Fixa Men Inte Tiden:(
Suzuki 413-86
Suzuki Vitara-93
Volvo 245 TURBO-84
Opel Rekord-77 Cab :)
// Benjamin

Suzuki_Rules
Rutinerad
Inlägg: 311
Blev medlem: lör aug 15, 2009 19:02
Ort: Jönköping (Ryd)

Inlägg av Suzuki_Rules » mån sep 13, 2010 21:27

Inte gjort något med bilen nu på ett tag och vet inte när de kommer bli :(
Ska snart flytta till hus :woot: Så de får bli när man har hinner smita iväg nån timme då o då.

En sak som jag behöver lite hjälp med nu är om någon vet var man kan köpa en bränsle pump som passar bra till förgasare?
Finns de pumpar som slutar när de kommer upp till ett visst tryck? Hade varit smidigt eftersom de inte finns någon retur på strombergs förgasarna :cry:

Hittade dessa:

Mekonomen

Bränslepump / Bränsle/Motor
Artikelnr: 14-133000
Artikel: Bränslepump
Typ: Universal
Anm.: Flöde 100 l/h
Anm.: Sughöjd 1 mtr
Tryck: 0.15 bar
Info: Elektrisk bränslepump för 12 volt. Pumpen kan ersätta befintlig mekanisk pump. Slanganslutning 8 mm. För bensin och diesel.
Pris: 707.00 kr

Gick inte länka till dem.

Meca
http://catalog.meca.se/Catalog.aspx?Cat ... Type_ID=12

Biltema
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Motor ... anslepump/


Skiljer lite i pris på dem. Men om någon vet om bättre pumpar så berätta gärna :tumbup: Är så himla sugen på att få igång bilen och se hur vitara är att åka i, har aldrig kört en vitara :oops: Men tror inte jag kommer bli besviken. Tack på förhand och för alla annan hjälp.
Saker Finns Att Fixa Men Inte Tiden:(
Suzuki 413-86
Suzuki Vitara-93
Volvo 245 TURBO-84
Opel Rekord-77 Cab :)
// Benjamin

thoryd
Forumräv
Inlägg: 747
Blev medlem: ons feb 01, 2006 8:40
Ort: Surte

Inlägg av thoryd » mån sep 13, 2010 22:05

När jag bytte motor förra året på min bil så förbrukande jag två Biltemapumpar på en vecka, den tredje köpte jag på Mekonomen och den håller ännu. Så köp ingen Biltemapump är mitt råd.

Cheva_Power
Forumräv
Inlägg: 869
Blev medlem: fre dec 04, 2009 20:42
Ort: tidaholm =)

Inlägg av Cheva_Power » mån sep 13, 2010 22:13

thoryd skrev:När jag bytte motor förra året på min bil så förbrukande jag två Biltemapumpar på en vecka, den tredje köpte jag på Mekonomen och den håller ännu. Så köp ingen Biltemapump är mitt råd.
farsan har biltema pump på sin cheva med 6,2 den köpte han för flera år sen ! går så fint så ;) fast nu kör han inte så mkt med den men ^^
cheva <3

Siskan
Rutinerad
Inlägg: 295
Blev medlem: ons mar 04, 2009 13:19
Ort: Grästorp

Inlägg av Siskan » tis sep 14, 2010 18:27

köpte den översta på biltema till volvon funkar kanon lite skänslig mot skit så sätt ett billgt filter före så går dom hur länge som helst.

jag gillar den för den går väldigt tyst.
ska en gräva så gör det med stil

Suzuki_Rules
Rutinerad
Inlägg: 311
Blev medlem: lör aug 15, 2009 19:02
Ort: Jönköping (Ryd)

Inlägg av Suzuki_Rules » tis sep 14, 2010 20:03

Hej och tack för alla råd. Var nere i staden idag så då blev de att jag köpte en pump. Blev den från mekonomen.. Hoppas den kommer hålla, och denna pump ska slå ifrån när den har byggt upp tryck. Och de gör inte den guldiga från biltema som jag har på min 413 och den låter ganska mkt, så en sådan blev det inte. Så på torsdag ska jag montera denna och se om det funkar med förgasare på denna motor. Hoppas :jump: Om de inte skulle göra de så är jag intresserad av kablage och styrbox från den gamla vitaran :D Så får jag meka ihop det på något vis..
Saker Finns Att Fixa Men Inte Tiden:(
Suzuki 413-86
Suzuki Vitara-93
Volvo 245 TURBO-84
Opel Rekord-77 Cab :)
// Benjamin

Linus
Forumräv
Inlägg: 906
Blev medlem: tis okt 31, 2006 19:44
Ort: Blekinge

Inlägg av Linus » tis sep 14, 2010 23:06

Hett tips är att plocka bort katen under tiden du kör med fugge, Den går sönder annars, plus att den luktar helt sjukt illa och allt som kommer i kontakt med den tenderar att börja brinna. Talar av egen erfarenhet :rodnar:
http://www.pixbox.se/usr_show_id111862_ ... rder1.html

Trying is the first step towards failure

Suzuki_Rules
Rutinerad
Inlägg: 311
Blev medlem: lör aug 15, 2009 19:02
Ort: Jönköping (Ryd)

Inlägg av Suzuki_Rules » ons sep 15, 2010 20:40

Linus skrev:Hett tips är att plocka bort katen under tiden du kör med fugge, Den går sönder annars, plus att den luktar helt sjukt illa och allt som kommer i kontakt med den tenderar att börja brinna. Talar av egen erfarenhet :rodnar:
Okej,tack för infon. Men kan jag ha den på typ vid besiktning? För då måste den väl sitta på? När man ska koppla från bränslepumpen vid tanken är de bara att ta den kontakten eller hur ska man göra?

Slänger även in en liten annons här också om man nu får de. Behöver en ny baklucka/dörr. Min är helt sönder rostad i underkant och ett fäste vid gångjärnet är något hemmabygge och funkar inte så bra. Eller om någon vet hur man på smidigaste vis kan gör en egen underkant. Kanske i durkplåt eller liknande :think:
Saker Finns Att Fixa Men Inte Tiden:(
Suzuki 413-86
Suzuki Vitara-93
Volvo 245 TURBO-84
Opel Rekord-77 Cab :)
// Benjamin

Suzuki_Rules
Rutinerad
Inlägg: 311
Blev medlem: lör aug 15, 2009 19:02
Ort: Jönköping (Ryd)

Inlägg av Suzuki_Rules » tor sep 16, 2010 22:33

Har nu varit i garaget. Klippte kablarna till orginal soppapump o kopplade in nya pumpen funkade bra. Men motorn ville inte gå iallafall. Nehe :headb: aha jag byter fördelaren och sätter på min gamla från 413/vitara, kommer inte ihåg vilken de var men olyckligtsvis så råkade jag dra sönder ett öra på den fördelaren :aargh: Sen kom jag på att jag kan använda botten på orginal fördelaren och bara byta toppen, så de va bara att byta tillbaka till orginal och skifta topparna på fördelarna. Lite jobb i onödan men men. Passade även på att byta tändspole också. Sagt o gjort, ber brorsan att vrida om nyckeln för jag måste stå och gasa för har inte gjort nytt fäste för gaswiren. Motorn går igång men den baktänder och går inte alls bra så troligtvis så är tändningen helt åt helvete. Sen vart tiden sen och man var tvungen att dra hemåt. Så nästa besök i garaget blir att fina till de i motorrummet för nu ligger pump o tändspole lite provisorsikt och kablar överallt. Plus att jag måste svetsa om min fin adapter mellan förgasare o insug för de slog ut lite eld vid mina otroligt oerfarna svetsningar (och dålig svets) :( Men jag ser ljust på de hela för var väldigt sugen på att åka hem och lägga ut bilen till säljes och bara bli av med den, men icke den ska funka så småningom.

De var allt för denna gång. Tyvärr inga bilder batteriet dog i telefonen och har ingen vanlig kamera. Fundera på att köpa den billigaste som finns för att ha i garaget. Men får se.

Tack för mig Hej!!!
Saker Finns Att Fixa Men Inte Tiden:(
Suzuki 413-86
Suzuki Vitara-93
Volvo 245 TURBO-84
Opel Rekord-77 Cab :)
// Benjamin

Skriv svar