Sj413 JX Första 4x4

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

kalle
Guru
Inlägg: 2518
Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
Ort: Söderköping

Inlägg av kalle » lör jul 24, 2010 12:21

Thomas i Värsta skrev:Jamen inte blir det nån vidare effektökning om man bara sätter i en vanlig swiftmotor! Är ju samma motor i grunden, G13-A/G13-B ingen har väl ens andats om swift GTI i tråden eller har jag läst så galet?

Är motorn dålig så hinka i en vanlig swiftmotor, en vanlig operation på 413/samurai, stenkryparlåda o lockrigt (diffspärr) har du knappast nån glädje av om inte motorn går!
X2 Lös problemet med den dåliga motorn först.

MartinSandbäcken
Användare
Inlägg: 72
Blev medlem: lör jul 17, 2010 9:49
Ort: hälsingland

Inlägg av MartinSandbäcken » lör jul 24, 2010 14:24

Precis problemet ligger i att motorn är dålig..
Inte i att jag vill ha mer ork just, dock vill jag gärna ha stenkrypare då jag tycker lågväxeln är väldigt hög... Men kan va att jag är van att köra stridsfordon då använder man typ aldrig låg 1-2 fatt dom är så låg, men då ska man få tag i en stenkryp till rätt pris oxå..

I alla fall är det någon som vet om det är samma motor som i en swift från 90 som min 86? Alltså kan man byta med alla delar från gamla motorn?

Terrängtotte
Forumräv
Inlägg: 978
Blev medlem: sön jul 13, 2008 22:29
Ort: Gnosjö

Inlägg av Terrängtotte » sön jul 25, 2010 4:06

häng dit en växel och fördelningslåda från en volvo valp efter original lådan så får du dubbla lådor, har det på min och det funkar väldigt bra

MartinSandbäcken
Användare
Inlägg: 72
Blev medlem: lör jul 17, 2010 9:49
Ort: hälsingland

Inlägg av MartinSandbäcken » tor aug 19, 2010 22:40

hej alla, länge sedan en uppdate inte hänt så mycket heller faktiskt har mest klurat på hur jag ska göra..

har i alla fall konstaterat att toppen är slarvig då ja komptesta och det spruta vatten ur ena cyllindern, men kompen va bra, och letar topp nu blir förhoppnings vis av med diesel ljudet och att den drar olja..

har kikat lite på höjningar oxå
http://www.calmini.se/Karosshojning.asp
tänkte bara höja några tum i början och satsa lockright först istället...

planer i framtiden är att höja med fjädrar och dämpare utan att spoa
någon tum ev fjäderhänken, eller låter det dummt?
bilen ska användas på väg.
då är väl det bästa alternativet kaross höjningen kompleterat med 3'' fjädrar å ev fjäderhänken..

eller ska man överväga att spoa?
fördelar/nackdelar?

sen skaffas nog större värre däck i helgen så någonting händer i allafall... :lol:

Cheva_Power
Forumräv
Inlägg: 869
Blev medlem: fre dec 04, 2009 20:42
Ort: tidaholm =)

Inlägg av Cheva_Power » tor aug 19, 2010 22:50

sitter ju under på massa bilar orginal som på king cab 2wd är den över å på 4wd under ibak då ! på 80 talare ihalla fal eller ja sent 80 tal
cheva <3

MartinSandbäcken
Användare
Inlägg: 72
Blev medlem: lör jul 17, 2010 9:49
Ort: hälsingland

motor

Inlägg av MartinSandbäcken » tor sep 02, 2010 11:53

Länge sedan uppdate nu, har haft lite större övningar nu å inte varit hemma mycket, men har inte hänt så mycket på sukin har kapat bort lite rost utan att satt dit ny dock:P...

Men idag köptes en motor som ska slängas i imorgon är det tänkt, från en swift,

Tänkte byta topp först bara men blir hela motorn. komp testade å fick 10,5-12 så då byter ja hela skiten tänkte jag...

Har även beställt en 3'' kaross höjning av falck..

sen vet jag inte om det ska bli diffspärr eller större däck vilket är viktigast...

Kingcab_alle
Forumräv
Inlägg: 726
Blev medlem: fre jan 01, 2010 19:56
Ort: Kumla
Kontakt:

Re: motor

Inlägg av Kingcab_alle » tor sep 02, 2010 17:47

MartinSandbäcken skrev:
sen vet jag inte om det ska bli diffspärr eller större däck vilket är viktigast...
DÄCK!!!!! :twisted:

MartinSandbäcken
Användare
Inlägg: 72
Blev medlem: lör jul 17, 2010 9:49
Ort: hälsingland

Inlägg av MartinSandbäcken » tis sep 07, 2010 21:39

hade lång ledigt i helgen torsdag till söndag som det står införskaffade motor och fick den på fredag från skroten faktiskt till ett bra pris för att vara en skrot, årsmod 92

som någon sa va det inte "bara att byta sump"... motorkod på orginal motorn var g13a vilket jag vill minnas att det ska vara g13b den va även på 1324cc och den nya på 1298cc...

fick byta

-vattenpump
-samtliga remskivor
-grenrör
-insug
-koppling
-oljetråg samt sump
-fördelare
-därmed oxå kam, som jag lyckades lirka ut utan att ta bort vipparmar eller överfall äns lätta på någon skruv 8)

måste även erkänna att jag är ingen motorexpert kan en del men har aldrig tagit bort något av ovanstående förutom vattenpump, aldrig äns bytt motor.. men det känns bra att man kan typ hela motorn nu...



Bild

Bild

Bild

fick i den till slut, har även slängt på en karross höjning 3¨. men motorn ska startas (han inte det i söndags) har en kabel som ska till en givare, finns två lika vill minnas att dem är grön på kontakten samt en kabel sko som oxå ska till en givare får kolla på mina andra insug(har ju starlet förgasare).. ska bli väldigt spännande att se skillnaden mellan 10-11 i komp mot 14,4...

motorn i fråga har ju inte gått på några år så ska väl smörjas väl läste i pärmen att fördelaren ska ha olja på drevet efter avmontering, någon som kommer på fler ställen som är bra mer än att köra i tändstifthålen..

MartinSandbäcken
Användare
Inlägg: 72
Blev medlem: lör jul 17, 2010 9:49
Ort: hälsingland

växellåda

Inlägg av MartinSandbäcken » lör sep 25, 2010 20:17

hej, startade bilen förra veckan.. motorn går bra och så men fick bara i 1,3,5 pga kaross höjningen så idag tog jag loss spaken och böjde till den lite, när jag slängde tilbax den igen så la jag i backen tror jag å den går inte ur??

alltså backen är i men känns som att lådan är i friläge man känner lägena till alla växlar men får inte i dom eller ur backen...

Någon som har nått tipps`?

MVH

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » sön sep 26, 2010 10:47

Du satte inte spaken i rätt läge antagligen då. Ta ur den o titta ner i lådan o pilla med en skruvmejsel tills allt är i neutralläge, o peta ner spaken igen.
I aim to misbehave

MartinSandbäcken
Användare
Inlägg: 72
Blev medlem: lör jul 17, 2010 9:49
Ort: hälsingland

Inlägg av MartinSandbäcken » mån sep 27, 2010 20:27

japp, löste sig med det nu kommer jag hem först om 2 veckor så då ska den fin justeras in å på börja rost lagningen på karossen...

MartinSandbäcken
Användare
Inlägg: 72
Blev medlem: lör jul 17, 2010 9:49
Ort: hälsingland

Inlägg av MartinSandbäcken » lör okt 09, 2010 19:33

Lite nya sulor;) å motorn funkar bra faktiskt:)

Bild



vart fränt stuk tycker jag i alla fall, kaross höjning gör väl inte bilen så mycket bättre i terräng men jag fick platts med 31or runt om, funderar lite på hur jag ska ha i framtiden om man ska ha höjnings fjädrar korta av kaross höjningen till kanske 1- 1,5'' och 3'' höjjnings fjädrar...

Bild

en fråga jag har bara calminis shakle reverse kit, förstår inte riktigt vad den gör? flyttar den bara ner? som shakel förlängningen gör?

är något av dessa 2 något att ha? schakel grejerna altså`?

monkysa
Rutinerad
Inlägg: 475
Blev medlem: ons apr 04, 2007 15:42
Ort: Borås

Inlägg av monkysa » lör okt 09, 2010 22:27

jag har för mig att sån shackle reverse gör att man monterar fjädern stumt fram, och har hänkena baktill på framaxeln, så som det ä på bakaxeln, då det är bättre. Går att göra själv med delarna som sitter på bilen.
"Original" C303

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Inlägg av 4x4power » lör okt 09, 2010 23:57

monkysa skrev:jag har för mig att sån shackle reverse gör att man monterar fjädern stumt fram, och har hänkena baktill på framaxeln, så som det ä på bakaxeln, då det är bättre. Går att göra själv med delarna som sitter på bilen.
Precis så!!
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

Skriv svar