X2 Lös problemet med den dåliga motorn först.Thomas i Värsta skrev:Jamen inte blir det nån vidare effektökning om man bara sätter i en vanlig swiftmotor! Är ju samma motor i grunden, G13-A/G13-B ingen har väl ens andats om swift GTI i tråden eller har jag läst så galet?
Är motorn dålig så hinka i en vanlig swiftmotor, en vanlig operation på 413/samurai, stenkryparlåda o lockrigt (diffspärr) har du knappast nån glädje av om inte motorn går!
Sj413 JX Första 4x4
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
- Inlägg: 72
- Blev medlem: lör jul 17, 2010 9:49
- Ort: hälsingland
Precis problemet ligger i att motorn är dålig..
Inte i att jag vill ha mer ork just, dock vill jag gärna ha stenkrypare då jag tycker lågväxeln är väldigt hög... Men kan va att jag är van att köra stridsfordon då använder man typ aldrig låg 1-2 fatt dom är så låg, men då ska man få tag i en stenkryp till rätt pris oxå..
I alla fall är det någon som vet om det är samma motor som i en swift från 90 som min 86? Alltså kan man byta med alla delar från gamla motorn?
Inte i att jag vill ha mer ork just, dock vill jag gärna ha stenkrypare då jag tycker lågväxeln är väldigt hög... Men kan va att jag är van att köra stridsfordon då använder man typ aldrig låg 1-2 fatt dom är så låg, men då ska man få tag i en stenkryp till rätt pris oxå..
I alla fall är det någon som vet om det är samma motor som i en swift från 90 som min 86? Alltså kan man byta med alla delar från gamla motorn?
-
- Forumräv
- Inlägg: 978
- Blev medlem: sön jul 13, 2008 22:29
- Ort: Gnosjö
-
- Användare
- Inlägg: 72
- Blev medlem: lör jul 17, 2010 9:49
- Ort: hälsingland
hej alla, länge sedan en uppdate inte hänt så mycket heller faktiskt har mest klurat på hur jag ska göra..
har i alla fall konstaterat att toppen är slarvig då ja komptesta och det spruta vatten ur ena cyllindern, men kompen va bra, och letar topp nu blir förhoppnings vis av med diesel ljudet och att den drar olja..
har kikat lite på höjningar oxå
http://www.calmini.se/Karosshojning.asp
tänkte bara höja några tum i början och satsa lockright först istället...
planer i framtiden är att höja med fjädrar och dämpare utan att spoa
någon tum ev fjäderhänken, eller låter det dummt?
bilen ska användas på väg.
då är väl det bästa alternativet kaross höjningen kompleterat med 3'' fjädrar å ev fjäderhänken..
eller ska man överväga att spoa?
fördelar/nackdelar?
sen skaffas nog större värre däck i helgen så någonting händer i allafall...
har i alla fall konstaterat att toppen är slarvig då ja komptesta och det spruta vatten ur ena cyllindern, men kompen va bra, och letar topp nu blir förhoppnings vis av med diesel ljudet och att den drar olja..
har kikat lite på höjningar oxå
http://www.calmini.se/Karosshojning.asp
tänkte bara höja några tum i början och satsa lockright först istället...
planer i framtiden är att höja med fjädrar och dämpare utan att spoa
någon tum ev fjäderhänken, eller låter det dummt?
bilen ska användas på väg.
då är väl det bästa alternativet kaross höjningen kompleterat med 3'' fjädrar å ev fjäderhänken..
eller ska man överväga att spoa?
fördelar/nackdelar?
sen skaffas nog större värre däck i helgen så någonting händer i allafall...
-
- Forumräv
- Inlägg: 869
- Blev medlem: fre dec 04, 2009 20:42
- Ort: tidaholm =)
-
- Användare
- Inlägg: 72
- Blev medlem: lör jul 17, 2010 9:49
- Ort: hälsingland
motor
Länge sedan uppdate nu, har haft lite större övningar nu å inte varit hemma mycket, men har inte hänt så mycket på sukin har kapat bort lite rost utan att satt dit ny dock:P...
Men idag köptes en motor som ska slängas i imorgon är det tänkt, från en swift,
Tänkte byta topp först bara men blir hela motorn. komp testade å fick 10,5-12 så då byter ja hela skiten tänkte jag...
Har även beställt en 3'' kaross höjning av falck..
sen vet jag inte om det ska bli diffspärr eller större däck vilket är viktigast...
Men idag köptes en motor som ska slängas i imorgon är det tänkt, från en swift,
Tänkte byta topp först bara men blir hela motorn. komp testade å fick 10,5-12 så då byter ja hela skiten tänkte jag...
Har även beställt en 3'' kaross höjning av falck..
sen vet jag inte om det ska bli diffspärr eller större däck vilket är viktigast...
-
- Forumräv
- Inlägg: 726
- Blev medlem: fre jan 01, 2010 19:56
- Ort: Kumla
- Kontakt:
Re: motor
DÄCK!!!!!MartinSandbäcken skrev:
sen vet jag inte om det ska bli diffspärr eller större däck vilket är viktigast...
-
- Användare
- Inlägg: 72
- Blev medlem: lör jul 17, 2010 9:49
- Ort: hälsingland
hade lång ledigt i helgen torsdag till söndag som det står införskaffade motor och fick den på fredag från skroten faktiskt till ett bra pris för att vara en skrot, årsmod 92
som någon sa va det inte "bara att byta sump"... motorkod på orginal motorn var g13a vilket jag vill minnas att det ska vara g13b den va även på 1324cc och den nya på 1298cc...
fick byta
-vattenpump
-samtliga remskivor
-grenrör
-insug
-koppling
-oljetråg samt sump
-fördelare
-därmed oxå kam, som jag lyckades lirka ut utan att ta bort vipparmar eller överfall äns lätta på någon skruv
måste även erkänna att jag är ingen motorexpert kan en del men har aldrig tagit bort något av ovanstående förutom vattenpump, aldrig äns bytt motor.. men det känns bra att man kan typ hela motorn nu...
fick i den till slut, har även slängt på en karross höjning 3¨. men motorn ska startas (han inte det i söndags) har en kabel som ska till en givare, finns två lika vill minnas att dem är grön på kontakten samt en kabel sko som oxå ska till en givare får kolla på mina andra insug(har ju starlet förgasare).. ska bli väldigt spännande att se skillnaden mellan 10-11 i komp mot 14,4...
motorn i fråga har ju inte gått på några år så ska väl smörjas väl läste i pärmen att fördelaren ska ha olja på drevet efter avmontering, någon som kommer på fler ställen som är bra mer än att köra i tändstifthålen..
som någon sa va det inte "bara att byta sump"... motorkod på orginal motorn var g13a vilket jag vill minnas att det ska vara g13b den va även på 1324cc och den nya på 1298cc...
fick byta
-vattenpump
-samtliga remskivor
-grenrör
-insug
-koppling
-oljetråg samt sump
-fördelare
-därmed oxå kam, som jag lyckades lirka ut utan att ta bort vipparmar eller överfall äns lätta på någon skruv
måste även erkänna att jag är ingen motorexpert kan en del men har aldrig tagit bort något av ovanstående förutom vattenpump, aldrig äns bytt motor.. men det känns bra att man kan typ hela motorn nu...
fick i den till slut, har även slängt på en karross höjning 3¨. men motorn ska startas (han inte det i söndags) har en kabel som ska till en givare, finns två lika vill minnas att dem är grön på kontakten samt en kabel sko som oxå ska till en givare får kolla på mina andra insug(har ju starlet förgasare).. ska bli väldigt spännande att se skillnaden mellan 10-11 i komp mot 14,4...
motorn i fråga har ju inte gått på några år så ska väl smörjas väl läste i pärmen att fördelaren ska ha olja på drevet efter avmontering, någon som kommer på fler ställen som är bra mer än att köra i tändstifthålen..
-
- Användare
- Inlägg: 72
- Blev medlem: lör jul 17, 2010 9:49
- Ort: hälsingland
växellåda
hej, startade bilen förra veckan.. motorn går bra och så men fick bara i 1,3,5 pga kaross höjningen så idag tog jag loss spaken och böjde till den lite, när jag slängde tilbax den igen så la jag i backen tror jag å den går inte ur??
alltså backen är i men känns som att lådan är i friläge man känner lägena till alla växlar men får inte i dom eller ur backen...
Någon som har nått tipps`?
MVH
alltså backen är i men känns som att lådan är i friläge man känner lägena till alla växlar men får inte i dom eller ur backen...
Någon som har nått tipps`?
MVH
-
- Användare
- Inlägg: 72
- Blev medlem: lör jul 17, 2010 9:49
- Ort: hälsingland
-
- Användare
- Inlägg: 72
- Blev medlem: lör jul 17, 2010 9:49
- Ort: hälsingland
Lite nya sulor;) å motorn funkar bra faktiskt:)
vart fränt stuk tycker jag i alla fall, kaross höjning gör väl inte bilen så mycket bättre i terräng men jag fick platts med 31or runt om, funderar lite på hur jag ska ha i framtiden om man ska ha höjnings fjädrar korta av kaross höjningen till kanske 1- 1,5'' och 3'' höjjnings fjädrar...
en fråga jag har bara calminis shakle reverse kit, förstår inte riktigt vad den gör? flyttar den bara ner? som shakel förlängningen gör?
är något av dessa 2 något att ha? schakel grejerna altså`?
vart fränt stuk tycker jag i alla fall, kaross höjning gör väl inte bilen så mycket bättre i terräng men jag fick platts med 31or runt om, funderar lite på hur jag ska ha i framtiden om man ska ha höjnings fjädrar korta av kaross höjningen till kanske 1- 1,5'' och 3'' höjjnings fjädrar...
en fråga jag har bara calminis shakle reverse kit, förstår inte riktigt vad den gör? flyttar den bara ner? som shakel förlängningen gör?
är något av dessa 2 något att ha? schakel grejerna altså`?
Precis så!!monkysa skrev:jag har för mig att sån shackle reverse gör att man monterar fjädern stumt fram, och har hänkena baktill på framaxeln, så som det ä på bakaxeln, då det är bättre. Går att göra själv med delarna som sitter på bilen.
4x4 Engineering Sandhill
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat