goosneck och vändskiva?

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

goosneck och vändskiva?

Inlägg av TMT » lör dec 04, 2010 20:33

har nyss köpt mig en Ford Crewcab diesel C-kort.

om jag vill bygga om den och ha en vändskiva för att köra en trailer efter (typ hemma byggd eller köpt ja va fan som helst)

någon som gjort något liknande sånt eller kan lite om ett?

sett ett å annat sådan ekipage, nu e jag sugen =)

sett sådana med krokar på flaket som får dra 7.5ton bland annat.
The sound of eight hooves tear the earth.
sleipner is here!

ΧΞΣ

http://www.asfaltseliten.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Andreas
Beroende
Inlägg: 1078
Blev medlem: fre jun 01, 2007 11:17
Ort: Tibro

Inlägg av Andreas » sön dec 05, 2010 2:25

Tja tobbe, ring mats på importgaraget i hjo han kan allt vad som gäller dom har olika dragen, han har bråkat mycket med den svenska byråkratin..

MangeP
Beroende
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons mar 17, 2010 12:57
Ort: Luleå

Inlägg av MangeP » sön dec 05, 2010 22:42

Och lägg upp bilder om det blir nåt. Helvete så coolt det är med vändskiva på pickisar :)
Suzuki Samurai -88 6,5:1 stenkrypare, 31" däck, bur, vinsch fram och bak

cyberk2
Hemmastadd
Inlägg: 125
Blev medlem: ons feb 04, 2009 13:07
Ort: Gävle

Inlägg av cyberk2 » mån dec 06, 2010 0:12

Jag har kollat lite på det där, och som jag fattat så är det bromsarna som bilprovningen hänger upp sig på. elbromsar som dom kör med i usa är big nono tydligen. så man måste ha nått mekaniskt eller hydraliskt eller luft. Sen så kräver dom förmodligen abs oxå???
VW golf tdi -99

4x4onroad
Hemmastadd
Inlägg: 227
Blev medlem: lör nov 15, 2008 14:10
Ort: Värnamo(importerad skåning)

Inlägg av 4x4onroad » mån dec 06, 2010 10:48

varju ett reportage i 4wd för ett tag sen med en husvagn och en kille som reggad o grejat med den.
Jeep where ever you want to go
Cherokee XJ höjd 9", 33" TSL, Long arms, Kompressor, Rocksliders,Winch mm All Home Made

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » tis dec 07, 2010 12:11

cyberk2 skrev:Jag har kollat lite på det där, och som jag fattat så är det bromsarna som bilprovningen hänger upp sig på. elbromsar som dom kör med i usa är big nono tydligen. så man måste ha nått mekaniskt eller hydraliskt eller luft. Sen så kräver dom förmodligen abs oxå???
jag tänkte använda mig av tryckluft bromsar.

planen är att även bilen får tryckluft bromsar från en mindre volvolastbil.

eller rättare sagt tryckluft hydraliska bromsar.


men vi får väl se vad man kan forska fram och se vad bilprovningen säger.

inget e ju omöjligt =)
The sound of eight hooves tear the earth.
sleipner is here!

ΧΞΣ

http://www.asfaltseliten.com" onclick="window.open(this.href);return false;

MangeP
Beroende
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons mar 17, 2010 12:57
Ort: Luleå

Inlägg av MangeP » tis dec 07, 2010 22:41

Är den C-reg så varför skulle inte bromsar från en tyngre volvo lastbil duga?
Suzuki Samurai -88 6,5:1 stenkrypare, 31" däck, bur, vinsch fram och bak

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » tis dec 07, 2010 22:45

MangeP skrev:Är den C-reg så varför skulle inte bromsar från en tyngre volvo lastbil duga?
faktist större krav på lätta bilar och bromsar än vad tunga lastbilar har.

beror just på att dom får gå fortare vilket kräver större bromsförmåga i samma utförande.

men SBP är ju ett lotteri i största allmänhet så.
The sound of eight hooves tear the earth.
sleipner is here!

ΧΞΣ

http://www.asfaltseliten.com" onclick="window.open(this.href);return false;

MangeP
Beroende
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons mar 17, 2010 12:57
Ort: Luleå

Inlägg av MangeP » tis dec 07, 2010 22:51

Men om den är C-reggad får den ju inte gå fortare än en tung lastbil för det är ju en tung lastbil.
TMT skrev:har nyss köpt mig en Ford Crewcab diesel C-kort.
Suzuki Samurai -88 6,5:1 stenkrypare, 31" däck, bur, vinsch fram och bak

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » fre dec 10, 2010 16:33

jag har svårt att förstå vad eller hur du menar från första början mangeP...


hur som.

jag var i telefonkontakt med SBP tekniska idag och fått hyfsade svar.

enda intyget jag måste ha är ett från tillverkaren hur mycket bilen klarar där vänkskivan ska sitta.

annars måste man åka ned till tyskland och göra tester typ... vilket inte låter billigt.

blir o forska vidare på =)
The sound of eight hooves tear the earth.
sleipner is here!

ΧΞΣ

http://www.asfaltseliten.com" onclick="window.open(this.href);return false;

MangeP
Beroende
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons mar 17, 2010 12:57
Ort: Luleå

Inlägg av MangeP » fre dec 10, 2010 22:56

TMT skrev:
MangeP skrev:Är den C-reg så varför skulle inte bromsar från en tyngre volvo lastbil duga?
faktist större krav på lätta bilar och bromsar än vad tunga lastbilar har.

beror just på att dom får gå fortare vilket kräver större bromsförmåga i samma utförande.
Menade att om den är tungreggad får den ju ändå inte gå mer än 90 och då borde samma regler gälla som för andra tungreggade lastbilar. Den är ändå lätt i det sammanhanget alltså borde bromsar från en "vanlig" mindre lastbil räcka. Hänger du med nu?
Suzuki Samurai -88 6,5:1 stenkrypare, 31" däck, bur, vinsch fram och bak

Andreas
Beroende
Inlägg: 1078
Blev medlem: fre jun 01, 2007 11:17
Ort: Tibro

Inlägg av Andreas » sön dec 12, 2010 23:49

TMT ring Mats, han vet vad som gäller, han har bråkat med den svenska byråkratin i flera år, bla just bromsar på importerade släp från staterna. Han kan få fram dom intyg du behöver och framför allt han vet vad du behöver för intyg då han enbart jobbar med import utav usa bilar

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » tis dec 14, 2010 0:46

Andreas skrev:TMT ring Mats, han vet vad som gäller, han har bråkat med den svenska byråkratin i flera år, bla just bromsar på importerade släp från staterna. Han kan få fram dom intyg du behöver och framför allt han vet vad du behöver för intyg då han enbart jobbar med import utav usa bilar
ska slå han en signal framöver här.

man kan ju bara bli klokare ändå =)
The sound of eight hooves tear the earth.
sleipner is here!

ΧΞΣ

http://www.asfaltseliten.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar