Nya sparklådor XJ
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Nya sparklådor XJ
I helgen ska det på nya sparklådor på min XJ. Besiktningsmannen slog igenom sin lilla hammare förra året och sedan dess har rosten ätit sig fram rejält.
Vad skulle han där och göra med hammaren?
Ska man byta så kan man ju lika gärna göra det rejält. Det blir rörbalk av dimension 100x50x3 som får ersätta den gamla rostiga och spacklade plåten.
På sikt kanske det även blir ett utanpåliggande rör liknande det på bilden men i första hand bara i med rörbalken så jag kan besikta jeepen. Sen kan gubben få slå bäst fan han vill med hammaren
Ska försöka dokumentera bygget under resans gång.
Vad skulle han där och göra med hammaren?
Ska man byta så kan man ju lika gärna göra det rejält. Det blir rörbalk av dimension 100x50x3 som får ersätta den gamla rostiga och spacklade plåten.
På sikt kanske det även blir ett utanpåliggande rör liknande det på bilden men i första hand bara i med rörbalken så jag kan besikta jeepen. Sen kan gubben få slå bäst fan han vill med hammaren
Ska försöka dokumentera bygget under resans gång.
Började projektet i dag och det gick skapligt smidigt. Martin (Bmw_320turbo här på forumet) fick stå för garage och svets.
Det första vi gjorde var att markera på var vi skulle skära av tröskellådan:
På undersidan skar vi upp efter den bockade kanten:
Sen var det bara att mäta upp hur långa balkarna skulle vara och kapa till dem:
Svetsade på ett lock i varje ände och sedan var det bara att trycka in balken mot den bockade kanten undertill och börja svetsa:
Provade att lyfta i balken och det verkade hålla bra och kändes stabilt som fan. Med lite färg och skit på så duger det gott till mig och förhoppningsvis för besiktningsmannen
Lite bonusbilder på Martins åk:
Det första vi gjorde var att markera på var vi skulle skära av tröskellådan:
På undersidan skar vi upp efter den bockade kanten:
Sen var det bara att mäta upp hur långa balkarna skulle vara och kapa till dem:
Svetsade på ett lock i varje ände och sedan var det bara att trycka in balken mot den bockade kanten undertill och börja svetsa:
Provade att lyfta i balken och det verkade hålla bra och kändes stabilt som fan. Med lite färg och skit på så duger det gott till mig och förhoppningsvis för besiktningsmannen
Lite bonusbilder på Martins åk:
-
- Hemmastadd
Bilen får vara 2,55 m bred, men för att vara körbar så borde det inte vara bredare än däcken.Lattjolajban skrev:Ett tips som jag tyvärr inte hann med innan du började bygga....
Låt de nya "lådtrösklarna" sticka ut en bit så har du rocksliders på köpet.
Det går igenom bes och ser bra ut.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499