Däck till Rindab Challenge 2007
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Däck till Rindab Challenge 2007
Har tittat en del på reglerna för fordon till årets tävlingar.
Jag är minst sagt förbryllad! Detta finns att läsa på rindabs hemsida:
"Bilen måste vara besiktigad och godkänd samt försäkrad då flera tävlingsmoment kan gå på allmän väg.
Vid anmälan av bilen vid tävlingsstart görs endast en säkerhetsbesiktning. Har man bytt däck och blir stoppad av polisen med körförbud som följd blir man dock automatiskt diskad."
Hur faen skall man tolka det här.. är det tillåtet med för stora däck så länge polisen inte stoppar mig eller är det SBPs regler om godkännda däck till bilen som gäller?
Jag är minst sagt förbryllad! Detta finns att läsa på rindabs hemsida:
"Bilen måste vara besiktigad och godkänd samt försäkrad då flera tävlingsmoment kan gå på allmän väg.
Vid anmälan av bilen vid tävlingsstart görs endast en säkerhetsbesiktning. Har man bytt däck och blir stoppad av polisen med körförbud som följd blir man dock automatiskt diskad."
Hur faen skall man tolka det här.. är det tillåtet med för stora däck så länge polisen inte stoppar mig eller är det SBPs regler om godkännda däck till bilen som gäller?
Vill man kan man!
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5922
- Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
- Ort: Söderhamn
- Kontakt:
Bilen skall uppfylla tävlingsreglementets säkerhetsregler OCH uppfylla kraven för besiktning på SBP..
Ändrar du bilen för mycket efter bes och har vanlig bilförsäkring, så är det väl tveksamt om den gäller vid en olycka, om polisen menar att bilen inte är utrustad som vid bes, och därmed har körförbud
Ändrar du bilen för mycket efter bes och har vanlig bilförsäkring, så är det väl tveksamt om den gäller vid en olycka, om polisen menar att bilen inte är utrustad som vid bes, och därmed har körförbud
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!
Är det något som jag verkligen har missat då eller skiter folk i dom reglerna.. såg på bilderna bilar med däck som aldrig skulle passera varken polisen eller bilprovningen.
Det är väl kasnke mest det som är motsägelsefullt, men visst det är väl enklast att bara gå efter regleverket.
Det är väl kasnke mest det som är motsägelsefullt, men visst det är väl enklast att bara gå efter regleverket.
Vill man kan man!
Efterlevnaden av reglerna skärps hela tiden! Visst har det tävlats med bilar som har haft "avgasrör" i sina bågar m.m. men det är ganska lönlöst att komma med en sån bil till årets tävlingar. Vi har fått hårdare krav på oss att efterleva säkerheten till punkt och pricka annars är det färdig kört!
Det där med däckstorlek har dryftats fram och tillbaka hundratals gånger. Vissa kan hävda att de har besiktigat med 40" däck, hur skall man överbevisa det? Något som dock man skall tänka på är att slitbanan på däcket måste vara innanför skärmkanten för att man skall kunna besiktiga en bil! Sen är det bevisat att storleken på däcken inte är av speciellt avgörande roll, de som vann 2006 års extrem klass körde på vanliga 31" MT däck t.ex.!
Bygg din bil efter reglementet och var med och tävla!!! Det är skitkul!!!
Mvh// Jonas
Det där med däckstorlek har dryftats fram och tillbaka hundratals gånger. Vissa kan hävda att de har besiktigat med 40" däck, hur skall man överbevisa det? Något som dock man skall tänka på är att slitbanan på däcket måste vara innanför skärmkanten för att man skall kunna besiktiga en bil! Sen är det bevisat att storleken på däcken inte är av speciellt avgörande roll, de som vann 2006 års extrem klass körde på vanliga 31" MT däck t.ex.!
Bygg din bil efter reglementet och var med och tävla!!! Det är skitkul!!!
Mvh// Jonas
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5922
- Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
- Ort: Söderhamn
- Kontakt:
Måste vara lättare att bygga sin bil så den klarar kraven, än att kolla på vad alla andra har,.
om dom andra börjar köra på fälgarna , gör du det med då?
Dessutom, skulle jag vinna nån tävling och veta att jag fuskat med reglerna så skulle det inte kännas så kul..
Bygg på och lycka till...
om dom andra börjar köra på fälgarna , gör du det med då?
Dessutom, skulle jag vinna nån tävling och veta att jag fuskat med reglerna så skulle det inte kännas så kul..
Bygg på och lycka till...
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!
Givetvis vill man vara ärlig i tävling, annars försvinner ju hela poängen med tävlandet. Och med regler som dessa så sätter man föraren mera på prov, vilket är mycket roligt! jag skall se vad jag kan skaka fram för däck till bilen min, för de jag åker på idag går icke igenom någon besiktning.
Grunden till min fråga var den att jag är sugen på lite större däck till vitaran, men om det inte blir godkännt för tävlan så är det ju inte så intressant.
Jag hoppas att bilen blir klar nu till våren så ställer jag upp med glädje och hoppas många andra gör det samma!
Tack för svaren!
Grunden till min fråga var den att jag är sugen på lite större däck till vitaran, men om det inte blir godkännt för tävlan så är det ju inte så intressant.
Jag hoppas att bilen blir klar nu till våren så ställer jag upp med glädje och hoppas många andra gör det samma!
Tack för svaren!
Vill man kan man!
Som jag tolkar det får du köra på vad du vill, men att dom friskriver sig från att stötta "lagbryteri"... Åker du dit får du skylla dig själv.. Typ.
Jag skulle aldrig försöka ens med mina 31:or (besiktningshjul) när bilen är byggd för 39:or..
Och åker jag dit, ja då får jag ta det.
Jag skulle aldrig försöka ens med mina 31:or (besiktningshjul) när bilen är byggd för 39:or..
Och åker jag dit, ja då får jag ta det.
-73 Chevy Blazer helcab, Csb350, Th700r4, NP208, Dana60/GM14BFF, 44" boggers, 8274xp.