Längsta sträckan med din Suzuki :)

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Terho
Rutinerad
Inlägg: 307
Blev medlem: sön jul 11, 2010 21:24
Ort: Ludvika

Längsta sträckan med din Suzuki :)

Inlägg av Terho » mån jun 27, 2011 20:12

Kul och veta hur långt ni som har suzukisar åkt på en sträcka alt hur långt under en helg tex eller kanske bil semester långt bort.

Vad för däck?, Vad drog den i bränsle?, Känslan efter att åkt så många mil? osv osv:)

Planerar en lång resa hem till min far under semestern med highroofen så de skulle vara kul höra av andra som åkt långt med dom :)

Mvh Terho.

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » mån jun 27, 2011 20:21

60mil på ett dygn ungefär. Lite körning runt stan och fram o tillbaka till skövde med träffkörning hela dagen på kråkberget. På ditvägen mätte jag aldrig. Men hem drog den 0,8 den gången va setupen på bilen följande: 2"höjning 30x9,5-15 cooper LT 1,3 GTiblock med renoverad 8v topp med starletgasare och 2" fullflödes avgas. Klart snålaste setupen jag haft på nån av mina.

Va lite trött efter det, men det brukar man bli efter en dag i skogen så. Nissan micrasätena gjorde det inte så obekvämt att åka långt.
I aim to misbehave

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Inlägg av MattisH » mån jun 27, 2011 21:56

På söndag ska jag göra min första riktiga långtur på ca 9 mil enkelresa :P
Sen körning i Paradiset och tillbaka hem.. Får se hur det går.
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

calle-fas
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: sön jan 28, 2007 20:41
Ort: Floda
Kontakt:

Inlägg av calle-fas » mån jun 27, 2011 21:56

Jag var på tvåveckors roadtrip med en SJ413 Highroof.

Kiruna tur och retur typ. Lyckades välta just där också. Som tur var klarade sig alla rutorna. :)
Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00

trail340
Forumräv
Inlägg: 506
Blev medlem: tis sep 22, 2009 22:19
Ort: Umeå

Inlägg av trail340 » mån jun 27, 2011 22:05

Helsingborg-Umeå 120mil med en nyinköpt sj413 spoad och 31" Fulllastad med reservdelar i bilen + lite som fick bindas fast utanpå.
Radion pajade efter 5min.
toppfart var ca 80km/h det tog totalt 18h med lite raster.
Den drog 0,9l/mil.
Bilen har hardtopp men redan efter ca 5 mil så stannade jag och tejpade alla skarvar med silvertejp, vägljudet var inte så farligt utan det var mest avsaknaden av 5cm avgasrör mitt under bilen som var jobbig. fixades tillslut på statoil i kungenskurva tror jag.

Skulle aldrig göra om resan igen i det skick bilen var i då, men som bilen var innan jag sålde den så skulle jag gärna tatt en längre tur (fast kanske inte med kärringen i bilen).
---------------------------
Daniel Sjöström
---------------------------
Nissan patrol 2,8td -91
Bmc mini 1000 -68

lille skutt
Användare
Inlägg: 37
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:04
Ort: N.Kedum, Lidköping, Skaraborg

Inlägg av lille skutt » mån jun 27, 2011 22:32

Har åkt med min Samurai 88 med utgångspunkt Lidköping både till gävle (ohöjd originaldäck) och Falsterbo (Tror den var höjd då och typ 29" terrängdäck).

Fast min riktiga långresa 04 gick först till Gbg sen färja till Newcastle, genom England till Holyhead (Norra Wales) ny färja till Dublin och sen små dåliga vägar ner till New Ross sydöstra delen av Irland (marken slutade inte gunga på flera dagar). Där bodde och jobbade jag i tre månader där det blev lite diverse utflykter i nedre delen av irland för att på hemvägen ta en sväng via Dublin hämtade en kompis sen körde vi via nordirland och utmed kusten till den nordvästra delen av ön innan vi körde rakt över ön till Dublin och hem igen via samma färjor men annan väg genom England. :cheer:

Då Var min Samurai axelvänd och var utrustad med ganska hårda terrängdäck typ 30" Två bladfjädrar bak gick sönder på resan en kunde jag byta men den andra var när vi åkte runt men med en klämma tillverkad på en verkstad utmed vägen tog vi oss hem igen :rock:
Folk tyckte väl inte jag var riktigt klok som gav mig ut på en sån resa men men kul var det :weird: :smoke:

Har kört ner till Tingsryd med via ränneslättsträffen för ett antal år sedan. Numer är jag gammal och bekväm av mig och kör bilar med lite mer komfort :roll:

bug_x
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: tor jun 10, 2010 8:34
Ort: Stockholm

Inlägg av bug_x » mån jun 27, 2011 22:39

Sj410, typ orginal

Stockholm - Gällivare på 2 dygn

drog runt 0,75-0,8 o snitta runt 80 km/h
Unimog is the shit! :D

Terho
Rutinerad
Inlägg: 307
Blev medlem: sön jul 11, 2010 21:24
Ort: Ludvika

Inlägg av Terho » tis jun 28, 2011 12:35

Oj så några har åkt väldigt långt :) Skit kul och höra!

lille skutt riktigt kul historia kan tro de var en upplevelse.... Måste blivit många mil på mätaren!

Det är ca 110 mil till far enkel resa till Pellos svenska sidan så har räknat på ca 230-240 mil när hela resan är gjord då vi ska över till Finland och snurra en del med.... Funderar köpa hörselkåpor då highroofen låter som en TGB invändigt på landsväg i bland :twisted:

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Inlägg av macke » tis jun 28, 2011 15:27

bug_x skrev:Sj410, typ orginal

Stockholm - Gällivare på 2 dygn

drog runt 0,75-0,8 o snitta runt 80 km/h

snitta runt 80km/h låter mycket?
TGB 13

Terho
Rutinerad
Inlägg: 307
Blev medlem: sön jul 11, 2010 21:24
Ort: Ludvika

Inlägg av Terho » tis jun 28, 2011 17:27

lille skutt om du inte skulle ha spoat skulle bladfjädrarna hållit då tro? Blir de så pass mycket svagare när man spoar?

Tanke på att fast man köper förstärkta bladfjädrar så gäller inte garantierna om man spoar.

Mvh Terho.

oxyjohan
Beroende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 06, 2009 22:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av oxyjohan » tis jun 28, 2011 17:48

Runt 50 mil på en helg är mitt rekord, bilen var en skogsbil fast besad, spoa & 32" super swamper, ca 1 liter per mil. Det var inte bekvämt. Fräscha fjädrar, dämpare, bussningar, vettiga däck, skönare stolar, en bra stereo så går det säkert bra.
TEAM HORRED CUSTOMS

Terho
Rutinerad
Inlägg: 307
Blev medlem: sön jul 11, 2010 21:24
Ort: Ludvika

Inlägg av Terho » tis jun 28, 2011 20:50

MrHawk skrev:60mil på ett dygn ungefär. Lite körning runt stan och fram o tillbaka till skövde med träffkörning hela dagen på kråkberget. På ditvägen mätte jag aldrig. Men hem drog den 0,8 den gången va setupen på bilen följande: 2"höjning 30x9,5-15 cooper LT 1,3 GTiblock med renoverad 8v topp med starletgasare och 2" fullflödes avgas. Klart snålaste setupen jag haft på nån av mina.

Va lite trött efter det, men det brukar man bli efter en dag i skogen så. Nissan micrasätena gjorde det inte så obekvämt att åka långt.
Är den regg/besiktigad med den motorn eller har du bara bytt och åkt igenom besiktningen och dom har inte märkt eller man kanske inte behöver göra något om de är så pass liknande motor effekt osv?

klenis
Rutinerad
Inlägg: 263
Blev medlem: fre sep 07, 2007 20:41
Ort: upphärad
Kontakt:

Inlägg av klenis » tis jun 28, 2011 21:05

Terho skrev:Oj så några har åkt väldigt långt :) Skit kul och höra!

lille skutt riktigt kul historia kan tro de var en upplevelse.... Måste blivit många mil på mätaren!

Det är ca 110 mil till far enkel resa till Pellos svenska sidan så har räknat på ca 230-240 mil när hela resan är gjord då vi ska över till Finland och snurra en del med.... Funderar köpa hörselkåpor då highroofen låter som en TGB invändigt på landsväg i bland :twisted:
till Pello? se där, far min är från finska sidan, farmor och diverse fastrar och farbröder samt kusiner finns kvar där och besöks alltför sällan.. :rodnar:
*tuggar i mej några terva leijona..*
kommer dra norrut i sommar på semestern, får se om släkten besöks...
wrangler -88
cherokee -05 dödförklarad 121004
http://www.klenis.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Malle
Veteran
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons feb 01, 2006 20:49
Ort: Möckleryd - Tingsryd

Inlägg av Malle » tis jun 28, 2011 21:15

Alvesta - Säter (ca 55 mil enkel resa) en fredag, tävlade och körde hem igen på söndagen. 413 -86 original. Följde hastighetsskyltarna någorlunda och körde nästan aldrig över 110. Snittet på hela helgen låg iaf under litern.
Mvh Malle
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker!

Terho
Rutinerad
Inlägg: 307
Blev medlem: sön jul 11, 2010 21:24
Ort: Ludvika

Inlägg av Terho » tis jun 28, 2011 21:48

klenis skrev:
Terho skrev:Oj så några har åkt väldigt långt :) Skit kul och höra!

lille skutt riktigt kul historia kan tro de var en upplevelse.... Måste blivit många mil på mätaren!

Det är ca 110 mil till far enkel resa till Pellos svenska sidan så har räknat på ca 230-240 mil när hela resan är gjord då vi ska över till Finland och snurra en del med.... Funderar köpa hörselkåpor då highroofen låter som en TGB invändigt på landsväg i bland :twisted:
till Pello? se där, far min är från finska sidan, farmor och diverse fastrar och farbröder samt kusiner finns kvar där och besöks alltför sällan.. :rodnar:
*tuggar i mej några terva leijona..*
kommer dra norrut i sommar på semestern, får se om släkten besöks...
Sidu då har dom bott väldigt nära varandra då far är med från Pello området! :wink: Far är från början från Finland sen flyttade han till Dalarna i ung ålder men för något år sen flyttade han till Pello på svenska sidan för han orkade inte börja flytta över hela sitt pappers liv till Finska sidan.... Far har en sommarstuga som har rasat ihop av ounderhåll vid naamijoki vi brukade besöka när ja var mindre då stog den väl upp iaf he he och ska väl hinna med att besöka stället i år och minnas tillbaka :) :wink:

Skriv svar