Suzuki Jimny - projekt Paperboy (tagning två).

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Åsa-Nisse
Forumräv
Inlägg: 967
Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
Kontakt:

Inlägg av Åsa-Nisse » fre mar 02, 2007 15:38

Kolla så att färgen dom pulverlackar med är UV-Säker annars kan det finnas risk för att den "gulnar" efter ett tag.
/ Jonas Engberg

http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa

Morf the champ
Hemmastadd
Inlägg: 101
Blev medlem: sön okt 29, 2006 8:45
Ort: Hörby
Kontakt:

Inlägg av Morf the champ » fre mar 09, 2007 21:46

lasse suzicán skrev:
pjocke skrev:OM det blir tillåtet med fjäderhöjning i Standardklassen framöver blir det givetvis en spärr fram också :)
Det ÄR numera tillåtet med fjäderhöjning i standard.... Reglerna är spikade...
Det är mer än vad jag som ordförande i Tff vet, om någon skulle veta det först så är det jag.
Det står inget om det på Sbf sida och då ska du som representant i Tff inte skriva om det i forumen.
För vidare information om regeländringarna så kommer det info på biltrial4x4.se inom kort.
MVH
Ordförande
Mikael Larsson

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » fre mar 09, 2007 22:33

Morf the champ skrev:
lasse suzicán skrev:
pjocke skrev:OM det blir tillåtet med fjäderhöjning i Standardklassen framöver blir det givetvis en spärr fram också :)
Det ÄR numera tillåtet med fjäderhöjning i standard.... Reglerna är spikade...
Det är mer än vad jag som ordförande i Tff vet, om någon skulle veta det först så är det jag.
Det står inget om det på Sbf sida och då ska du som representant i Tff inte skriva om det i forumen.
För vidare information om regeländringarna så kommer det info på biltrial4x4.se inom kort.
MVH
Ordförande
Mikael Larsson
ot dessutom borde du kunnat pm´a det lasse ska inte behöva hängas ut på detta viset :evil:

Nesse
Beroende
Inlägg: 1393
Blev medlem: ons jul 12, 2006 21:38
Ort: Borås

Inlägg av Nesse » lör mar 10, 2007 0:14

Det är väl bra att han informerar om detta ???
Hade jag byggt en bil och fått reda på detta först när jag byggt färdigt bilen hade jag blivit sur !!
Om det nu är klubbat som lasse säger så måste väl informationen ut till byggarna.. Jag kanske har fel..
borde kunna skrivas i på hemsidor som används av trailförare dagen efter det är klubbat ..
// Nesse
Bra gas löser det mesta :-))

Suzuki 410 A-traktor

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Inlägg av pjocke » sön mar 11, 2007 17:20

Idag var det tänkt att spärren skulle i, men drivaxeln på höger sida vägrar komma ut. Trots enträgna försök med glidhammare sitter den som berget och verkar inte ha några som helst ambitioner att komma ut. Börjar bli en smula irriterad nu.

Har följt Olas instruktioner på http://jimny.se/locker.html men det funkade bara halvt...

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » sön mar 11, 2007 17:25

Du får väl göra en ordentlig "glidhammare",en tvåhandsslaägga med ca 80cm kätting ,bind fast släggan med kättingen i drivaxlen och svinga på :lol:
Funkar suveränt!
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Inlägg av pjocke » sön mar 11, 2007 18:21

Låter som att det skulle kunna funka, men jag har så smalt garage att det nog blir svårt. Inga andra tips? Jag börjar fundera på att ringa Carola och be om förbön...

Cri11e
Forumräv
Inlägg: 608
Blev medlem: mån feb 27, 2006 20:20
Ort: Tomellla

Inlägg av Cri11e » sön mar 11, 2007 19:51

jag löste det så att jag vände trumman på fel håll o skruva fast den o sen banka jag med en slägga runt kanske inte det bästa sättet men det funka. Då det inte fanns någon glid hammare i min verkstad. Nu var det iof en vitara o där sitter tumman med fyra seperata mutrar till drivaxlen.
Proud member of Team Buntband

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Inlägg av pjocke » mån mar 12, 2007 10:13

Nu har jag i alla fall tagit ut semester på torsdag och fredag, så i värsta fall får jag väl skruva ner axeln och binda fast den i ett träd och drivaxeln i traktorn eller nåt...

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » mån mar 12, 2007 12:18

Morf the champ skrev:
lasse suzicán skrev:
pjocke skrev:OM det blir tillåtet med fjäderhöjning i Standardklassen framöver blir det givetvis en spärr fram också :)
Det ÄR numera tillåtet med fjäderhöjning i standard.... Reglerna är spikade...
Det är mer än vad jag som ordförande i Tff vet, om någon skulle veta det först så är det jag.
Det står inget om det på Sbf sida och då ska du som representant i Tff inte skriva om det i forumen.
För vidare information om regeländringarna så kommer det info på biltrial4x4.se inom kort.
MVH
Ordförande
Mikael Larsson
http://www.biltrial4x4.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=98
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Inlägg av pjocke » tor mar 15, 2007 10:50

Idag ska jag och Hasse göra ett nytt försök med att få ut drivaxeln, med hjälp av en lite större glidhammare. Förhoppningsvis kan vi få ut den den här gången, och förhoppningsvis är den fortfarande hel och fin efteråt. Går inte det blir det att ringa former FBI agent Frank från Mythbusters och be honom spränga ut skiten.

Lite dekaltrim ska på också:

Bild

Fjäderhöjning får vänta till nästa år. Även om det vore kul att köra standard istället för original är det mer än bara höjning som måste göras. Och det har jag inte tid med i år...
Senast redigerad av pjocke den tor mar 15, 2007 23:06, redigerad totalt 1 gånger.

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » tor mar 15, 2007 18:00

pjocke skrev:Går inte det blir det att ringa former FBI agent Frank från Mythbusters och be honom spränga ut skiten.
Det vill jag se ;) :shoot:
pjocke skrev: Lite dekaltrim ska på också:
:tumbup:

Kul att det börjar gå frammåt lite, börjat bli sugen att hugga tag i min Jimny nu när vädret har börjat skärpa till sig.

Och glöm inte lite bilder på spärrmonteringen sen bara ;)
I aim to misbehave

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Inlägg av pjocke » tor mar 15, 2007 23:03

Då var drivaxeln ute! Hasse kom med sitt stora verktyg och grejade biffen! Här är en suddig bild på en något nöjd man:
Bild

Här ser man att det skiljer lite mellan hans och min glidhammare... återigen, suddig bild:
Bild

Diffen var tung! Hade en pallbock som support, men fick välta ner den på bröstet för att kunna få ut den från under bilen. Här ligger den och njuter på golvet:
Bild

Efter att ha plockat bort brytarna till extraljusen som Tidningsbärarna monterat, men som inte följde med bilen är det nu plats till brytarna till kompressor och spärren:
Bild

Sist men inte minst, en liten bild på "garaget", som egentligen är en typ av stall, fast för gäss i stället för hästar...
Bild

Själva monteringen av spärren kommer jag inte göra själv, då det finns folk som gjort det förr, och som antagligen gör det bättre och snabbare än jag, så det lägger jag ut på entreprenad.

Hasse frågade också var jag köpt dekalerna med flagga och namn på. De är beställda från http://www.dekaltrim.nu/ (Egna Texter/Rallynamn.)

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Inlägg av pjocke » fre mar 16, 2007 18:15

Så, då var klumpen iväglämnad till våra vänner hos SBVAB. Med mig därifrån fick jag en styck kompressor, som jag ska peta i på söndag. Trots att detta är den "stora" kompressorn är den fortfarande ganska liten:

Bild



På söndag ska jag dessutom försöka få däcken på mina nya, fina fälgar. 1310:- för bläster, zink och lack resulterade i det här:

Bild



Frågor på detta:

1. Är det ok att montera kompressorn i motorrummet, eller blir den för varm där?
2. Vad för bultar, muttrar och brickor rekommenderas till beadlocksen?

Malle
Veteran
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons feb 01, 2006 20:49
Ort: Möckleryd - Tingsryd

Inlägg av Malle » fre mar 16, 2007 20:30

Först måste jag få säga att om 1310:- är för alla fälgarna så tycker iaf jag att det är skitbilligt :!: När jag bultade fast beadlock-ringarna första gången så använde jag svarta insex M8, rostfria brickor och vanliga låsmuttrar...SKITSNYGGT!....när det var nytt :( Efter ett tag så började det rinna rostfärgat vatten från bultarna, och det var min själ inte alls lika snyggt (ser nog inte bättre ut på vitt :wink: ):evil: :cry: Så nu har jag rostfritt (eller syrafast som det heter på fackspråk) genomgående på mina beadlocks, men kolla för sjuttsingen runt innan du köper, där finns det pengar att spara :!:
Mvh Malle
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker!

Skriv svar