Suzuki Jimny - projekt Paperboy (tagning två).
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Forumräv
- Inlägg: 967
- Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
- Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
- Kontakt:
Kolla så att färgen dom pulverlackar med är UV-Säker annars kan det finnas risk för att den "gulnar" efter ett tag.
/ Jonas Engberg
http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa
http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 101
- Blev medlem: sön okt 29, 2006 8:45
- Ort: Hörby
- Kontakt:
Det är mer än vad jag som ordförande i Tff vet, om någon skulle veta det först så är det jag.lasse suzicán skrev:Det ÄR numera tillåtet med fjäderhöjning i standard.... Reglerna är spikade...pjocke skrev:OM det blir tillåtet med fjäderhöjning i Standardklassen framöver blir det givetvis en spärr fram också
Det står inget om det på Sbf sida och då ska du som representant i Tff inte skriva om det i forumen.
För vidare information om regeländringarna så kommer det info på biltrial4x4.se inom kort.
MVH
Ordförande
Mikael Larsson
ot dessutom borde du kunnat pm´a det lasse ska inte behöva hängas ut på detta visetMorf the champ skrev:Det är mer än vad jag som ordförande i Tff vet, om någon skulle veta det först så är det jag.lasse suzicán skrev:Det ÄR numera tillåtet med fjäderhöjning i standard.... Reglerna är spikade...pjocke skrev:OM det blir tillåtet med fjäderhöjning i Standardklassen framöver blir det givetvis en spärr fram också
Det står inget om det på Sbf sida och då ska du som representant i Tff inte skriva om det i forumen.
För vidare information om regeländringarna så kommer det info på biltrial4x4.se inom kort.
MVH
Ordförande
Mikael Larsson
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Det är väl bra att han informerar om detta ???
Hade jag byggt en bil och fått reda på detta först när jag byggt färdigt bilen hade jag blivit sur !!
Om det nu är klubbat som lasse säger så måste väl informationen ut till byggarna.. Jag kanske har fel..
borde kunna skrivas i på hemsidor som används av trailförare dagen efter det är klubbat ..
// Nesse
Hade jag byggt en bil och fått reda på detta först när jag byggt färdigt bilen hade jag blivit sur !!
Om det nu är klubbat som lasse säger så måste väl informationen ut till byggarna.. Jag kanske har fel..
borde kunna skrivas i på hemsidor som används av trailförare dagen efter det är klubbat ..
// Nesse
Bra gas löser det mesta
)
Suzuki 410 A-traktor
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Suzuki 410 A-traktor
Idag var det tänkt att spärren skulle i, men drivaxeln på höger sida vägrar komma ut. Trots enträgna försök med glidhammare sitter den som berget och verkar inte ha några som helst ambitioner att komma ut. Börjar bli en smula irriterad nu.
Har följt Olas instruktioner på http://jimny.se/locker.html men det funkade bara halvt...
Har följt Olas instruktioner på http://jimny.se/locker.html men det funkade bara halvt...
jag löste det så att jag vände trumman på fel håll o skruva fast den o sen banka jag med en slägga runt kanske inte det bästa sättet men det funka. Då det inte fanns någon glid hammare i min verkstad. Nu var det iof en vitara o där sitter tumman med fyra seperata mutrar till drivaxlen.
Proud member of Team Buntband
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
http://www.biltrial4x4.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=98Morf the champ skrev:Det är mer än vad jag som ordförande i Tff vet, om någon skulle veta det först så är det jag.lasse suzicán skrev:Det ÄR numera tillåtet med fjäderhöjning i standard.... Reglerna är spikade...pjocke skrev:OM det blir tillåtet med fjäderhöjning i Standardklassen framöver blir det givetvis en spärr fram också
Det står inget om det på Sbf sida och då ska du som representant i Tff inte skriva om det i forumen.
För vidare information om regeländringarna så kommer det info på biltrial4x4.se inom kort.
MVH
Ordförande
Mikael Larsson
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Idag ska jag och Hasse göra ett nytt försök med att få ut drivaxeln, med hjälp av en lite större glidhammare. Förhoppningsvis kan vi få ut den den här gången, och förhoppningsvis är den fortfarande hel och fin efteråt. Går inte det blir det att ringa former FBI agent Frank från Mythbusters och be honom spränga ut skiten.
Lite dekaltrim ska på också:
![Bild](http://gallery.shizzle.se/d/330-2/dekor.JPG)
Fjäderhöjning får vänta till nästa år. Även om det vore kul att köra standard istället för original är det mer än bara höjning som måste göras. Och det har jag inte tid med i år...
Lite dekaltrim ska på också:
Fjäderhöjning får vänta till nästa år. Även om det vore kul att köra standard istället för original är det mer än bara höjning som måste göras. Och det har jag inte tid med i år...
Senast redigerad av pjocke den tor mar 15, 2007 23:06, redigerad totalt 1 gånger.
Det vill jag sepjocke skrev:Går inte det blir det att ringa former FBI agent Frank från Mythbusters och be honom spränga ut skiten.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![:shoot:](./images/smilies/00fenforcer.gif)
pjocke skrev: Lite dekaltrim ska på också:
![:tumbup:](./images/smilies/00tumme.gif)
Kul att det börjar gå frammåt lite, börjat bli sugen att hugga tag i min Jimny nu när vädret har börjat skärpa till sig.
Och glöm inte lite bilder på spärrmonteringen sen bara
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
I aim to misbehave
Då var drivaxeln ute! Hasse kom med sitt stora verktyg och grejade biffen! Här är en suddig bild på en något nöjd man:
![Bild](http://gallery.shizzle.se/d/333-2/DSC00447.JPG)
Här ser man att det skiljer lite mellan hans och min glidhammare... återigen, suddig bild:
![Bild](http://gallery.shizzle.se/d/336-2/DSC00450.JPG)
Diffen var tung! Hade en pallbock som support, men fick välta ner den på bröstet för att kunna få ut den från under bilen. Här ligger den och njuter på golvet:
![Bild](http://gallery.shizzle.se/d/339-2/DSC00451.JPG)
Efter att ha plockat bort brytarna till extraljusen som Tidningsbärarna monterat, men som inte följde med bilen är det nu plats till brytarna till kompressor och spärren:
![Bild](http://gallery.shizzle.se/d/345-2/DSC00453.JPG)
Sist men inte minst, en liten bild på "garaget", som egentligen är en typ av stall, fast för gäss i stället för hästar...
![Bild](http://gallery.shizzle.se/d/342-2/DSC00452.JPG)
Själva monteringen av spärren kommer jag inte göra själv, då det finns folk som gjort det förr, och som antagligen gör det bättre och snabbare än jag, så det lägger jag ut på entreprenad.
Hasse frågade också var jag köpt dekalerna med flagga och namn på. De är beställda från http://www.dekaltrim.nu/ (Egna Texter/Rallynamn.)
Här ser man att det skiljer lite mellan hans och min glidhammare... återigen, suddig bild:
Diffen var tung! Hade en pallbock som support, men fick välta ner den på bröstet för att kunna få ut den från under bilen. Här ligger den och njuter på golvet:
Efter att ha plockat bort brytarna till extraljusen som Tidningsbärarna monterat, men som inte följde med bilen är det nu plats till brytarna till kompressor och spärren:
Sist men inte minst, en liten bild på "garaget", som egentligen är en typ av stall, fast för gäss i stället för hästar...
Själva monteringen av spärren kommer jag inte göra själv, då det finns folk som gjort det förr, och som antagligen gör det bättre och snabbare än jag, så det lägger jag ut på entreprenad.
Hasse frågade också var jag köpt dekalerna med flagga och namn på. De är beställda från http://www.dekaltrim.nu/ (Egna Texter/Rallynamn.)
Så, då var klumpen iväglämnad till våra vänner hos SBVAB. Med mig därifrån fick jag en styck kompressor, som jag ska peta i på söndag. Trots att detta är den "stora" kompressorn är den fortfarande ganska liten:
![Bild](http://gallery.shizzle.se/d/351-1/DSC00455.JPG)
På söndag ska jag dessutom försöka få däcken på mina nya, fina fälgar. 1310:- för bläster, zink och lack resulterade i det här:
![Bild](http://gallery.shizzle.se/d/348-1/DSC00454.JPG)
Frågor på detta:
1. Är det ok att montera kompressorn i motorrummet, eller blir den för varm där?
2. Vad för bultar, muttrar och brickor rekommenderas till beadlocksen?
På söndag ska jag dessutom försöka få däcken på mina nya, fina fälgar. 1310:- för bläster, zink och lack resulterade i det här:
Frågor på detta:
1. Är det ok att montera kompressorn i motorrummet, eller blir den för varm där?
2. Vad för bultar, muttrar och brickor rekommenderas till beadlocksen?
Först måste jag få säga att om 1310:- är för alla fälgarna så tycker iaf jag att det är skitbilligt
När jag bultade fast beadlock-ringarna första gången så använde jag svarta insex M8, rostfria brickor och vanliga låsmuttrar...SKITSNYGGT!....när det var nytt
Efter ett tag så började det rinna rostfärgat vatten från bultarna, och det var min själ inte alls lika snyggt (ser nog inte bättre ut på vitt
):evil:
Så nu har jag rostfritt (eller syrafast som det heter på fackspråk) genomgående på mina beadlocks, men kolla för sjuttsingen runt innan du köper, där finns det pengar att spara ![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Crying or Very sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Mvh Malle
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker!
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker!