Lite fundering kring höjning av sj413

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

t.bear79
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: ons mar 29, 2006 18:31
Ort: Ö-vik

Lite fundering kring höjning av sj413

Inlägg av t.bear79 » ons mar 29, 2006 22:20

Hej på er. Har just köpt mig en suzuki samurai -89... och har nämligen lite funderingar på höja den lite... Vilket tror ni är lämligast??? att spoa den eller kanske som jag är mer inne på att bara förlänga shaklen som håller bladfjädringen, jag tror jag kommer att köra en hel del efter väg och leka lite i skogen ibland bara... så är det inte mer lämpligt då att inte höja den så mycket... har hört att axelvända (spoa:de) zukis blir rätt stuttsig komfort i. Men om jag nu väljer att göra nya förlängda shackel till den hur mycket längre kan man göra dem? Vill gärna få platts med 30" däck.... Tack på förhand mvh: en nybörjare inom samurai mekandet....
Bullta te krondike´

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » ons mar 29, 2006 23:09

Hej T.bear
Välkommen till forumet.

Det finns många sätt att höja en bil. Vissa bättre, andra sämre.
Schakelhöjning är inte en bra metod att höja om man kör mycket landsväg.
Iom att fjäderns infästningspunker flyttas långt ifrån ramen kan fjädrarna flytta sig i sidled med väldigt intressanta vägegenskaper som följd.Dessutom så blir bilen "självsvängande" fram.

Ska du köra mest landsväg, och lite terräng så rekommenderar jag dig att antingen byta ut original fjädrar mot höjningsfjädrar/alt "smida" om befintliga...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

t.bear79
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: ons mar 29, 2006 18:31
Ort: Ö-vik

Inlägg av t.bear79 » tor mar 30, 2006 1:07

Okay Tack... Men, en annan sak hur stora däck kan man få plats med på en orginal (ej höjd) sj 413??? kanske är bäst att bara börja med att lägga på fetare däck för mig...
Bullta te krondike´

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Inlägg av pjocke » tor mar 30, 2006 5:27

Jag har 30" på min ohöjda 410. Då får jag plats med ett finger mellan däcket och hjulhusets vägg vid full rattutslag, och kan flexa en del innan det tar emot. Det känns som det är på gränsen till för stort, dock...

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tor mar 30, 2006 9:29

Ett annat problem vid shackelhöjning är att castervinkeln förändras vilket också gör att bilen självsvänger(vinglar),det går att lösa med "kilar" mellan bladfjädrarna och axeln eller så flyttar man ned det andra bladfjäderfästet också.
Hur man än höjer så kommer den alltid bli mer vinglig än i orginalutförande
och där är dom ju knappast stabila för fem öre heller!
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Inlägg av AndersW » tor mar 30, 2006 10:19

Har just köpt mig en suzuki samurai -89
Behåll den original fört och lär dig köra ett tag innan du höjer (känns som jag rekommenderat detta innan)

Jag har haft en spoad med 31" och jag tycker det är roligare med original. Eller om du måste höja den så byt till bättre bladfjädrar, det räcker till en början.

jocke sundberg
Rutinerad
Inlägg: 325
Blev medlem: tor feb 16, 2006 18:28
Ort: äspered
Kontakt:

Inlägg av jocke sundberg » tor mar 30, 2006 12:17

yoggi skrev:
Har just köpt mig en suzuki samurai -89
Behåll den original fört och lär dig köra ett tag innan du höjer (känns som jag rekommenderat detta innan)

Jag har haft en spoad med 31" och jag tycker det är roligare med original. Eller om du måste höja den så byt till bättre bladfjädrar, det räcker till en början.
han kan ju stoppa dit fjädrar som höjer 3" för som jag förståt det hela så försämras inte vägenskaperna lika mycket?
eller har jag fel igen?

t.bear79
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: ons mar 29, 2006 18:31
Ort: Ö-vik

Inlägg av t.bear79 » tor mar 30, 2006 17:03

Oj vilket bra forum!!! jättetacksam för allas tipps, behövs innan man lärt känna bilen. Slipper man kanske lära av misstag och exprementering. Såg på en sida som hette Falck`s offroad tror jag den hette att det finns sattser som höjer 2"
Citat från sidan: (Höjning 2” & vändning av fjäderhänken
Absolut den bästa modifiering du kan göra på en
Suzuki av två skäl: 1.förbättrad komfort, stabilare
gång, låter framaxeln ”åka med” på vägen eller
över stock & sten, det är såhär det borde varit från
fabrik. 2.enkelt att skruva dit, komplett sats där
delarna är laserskurna för bästa passform,
super-enkelt att montera och ger dessutom en
höjning på 2”) Kostade 2750 :- å de är ju överkommligt tycker jag... Kanske detta kan vara något!?!?! :roll:
Bullta te krondike´

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » tor mar 30, 2006 18:18

Låter som Calminis kit, höjer bara 1" bak dock (men bilarna brukar vara lägre fram så den blir jämnhög) Här är tillverkaren: http://www.puresuzuki.com/suzukimain.htm

När det gäller komfort så påverkar inte en spoa den iom att enda ändringen är att axlarna hamnar under bladen. Däremot blir den ju lite vingligare och kränger mer.

Men håller med föregående att ta o åk till en träff nånstanns o testa bilen helt orginal, så får du bättre känsla på hur du vill utveckla bilen sen.
I aim to misbehave

Skriv svar