Lite fundering kring höjning av sj413
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Lite fundering kring höjning av sj413
Hej på er. Har just köpt mig en suzuki samurai -89... och har nämligen lite funderingar på höja den lite... Vilket tror ni är lämligast??? att spoa den eller kanske som jag är mer inne på att bara förlänga shaklen som håller bladfjädringen, jag tror jag kommer att köra en hel del efter väg och leka lite i skogen ibland bara... så är det inte mer lämpligt då att inte höja den så mycket... har hört att axelvända (spoa:de) zukis blir rätt stuttsig komfort i. Men om jag nu väljer att göra nya förlängda shackel till den hur mycket längre kan man göra dem? Vill gärna få platts med 30" däck.... Tack på förhand mvh: en nybörjare inom samurai mekandet....
Bullta te krondike´
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Hej T.bear
Välkommen till forumet.
Det finns många sätt att höja en bil. Vissa bättre, andra sämre.
Schakelhöjning är inte en bra metod att höja om man kör mycket landsväg.
Iom att fjäderns infästningspunker flyttas långt ifrån ramen kan fjädrarna flytta sig i sidled med väldigt intressanta vägegenskaper som följd.Dessutom så blir bilen "självsvängande" fram.
Ska du köra mest landsväg, och lite terräng så rekommenderar jag dig att antingen byta ut original fjädrar mot höjningsfjädrar/alt "smida" om befintliga...
Välkommen till forumet.
Det finns många sätt att höja en bil. Vissa bättre, andra sämre.
Schakelhöjning är inte en bra metod att höja om man kör mycket landsväg.
Iom att fjäderns infästningspunker flyttas långt ifrån ramen kan fjädrarna flytta sig i sidled med väldigt intressanta vägegenskaper som följd.Dessutom så blir bilen "självsvängande" fram.
Ska du köra mest landsväg, och lite terräng så rekommenderar jag dig att antingen byta ut original fjädrar mot höjningsfjädrar/alt "smida" om befintliga...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Ett annat problem vid shackelhöjning är att castervinkeln förändras vilket också gör att bilen självsvänger(vinglar),det går att lösa med "kilar" mellan bladfjädrarna och axeln eller så flyttar man ned det andra bladfjäderfästet också.
Hur man än höjer så kommer den alltid bli mer vinglig än i orginalutförande
och där är dom ju knappast stabila för fem öre heller!
Hur man än höjer så kommer den alltid bli mer vinglig än i orginalutförande
och där är dom ju knappast stabila för fem öre heller!
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Behåll den original fört och lär dig köra ett tag innan du höjer (känns som jag rekommenderat detta innan)Har just köpt mig en suzuki samurai -89
Jag har haft en spoad med 31" och jag tycker det är roligare med original. Eller om du måste höja den så byt till bättre bladfjädrar, det räcker till en början.
-
- Rutinerad
- Inlägg: 325
- Blev medlem: tor feb 16, 2006 18:28
- Ort: äspered
- Kontakt:
han kan ju stoppa dit fjädrar som höjer 3" för som jag förståt det hela så försämras inte vägenskaperna lika mycket?yoggi skrev:Behåll den original fört och lär dig köra ett tag innan du höjer (känns som jag rekommenderat detta innan)Har just köpt mig en suzuki samurai -89
Jag har haft en spoad med 31" och jag tycker det är roligare med original. Eller om du måste höja den så byt till bättre bladfjädrar, det räcker till en början.
eller har jag fel igen?
MVH JOCKE
sundbergs_entreprenad@home.se
sundbergs_entreprenad@home.se
Oj vilket bra forum!!! jättetacksam för allas tipps, behövs innan man lärt känna bilen. Slipper man kanske lära av misstag och exprementering. Såg på en sida som hette Falck`s offroad tror jag den hette att det finns sattser som höjer 2"
Citat från sidan: (Höjning 2” & vändning av fjäderhänken
Absolut den bästa modifiering du kan göra på en
Suzuki av två skäl: 1.förbättrad komfort, stabilare
gång, låter framaxeln ”åka med” på vägen eller
över stock & sten, det är såhär det borde varit från
fabrik. 2.enkelt att skruva dit, komplett sats där
delarna är laserskurna för bästa passform,
super-enkelt att montera och ger dessutom en
höjning på 2”) Kostade 2750 :- å de är ju överkommligt tycker jag... Kanske detta kan vara något!?!?!
Citat från sidan: (Höjning 2” & vändning av fjäderhänken
Absolut den bästa modifiering du kan göra på en
Suzuki av två skäl: 1.förbättrad komfort, stabilare
gång, låter framaxeln ”åka med” på vägen eller
över stock & sten, det är såhär det borde varit från
fabrik. 2.enkelt att skruva dit, komplett sats där
delarna är laserskurna för bästa passform,
super-enkelt att montera och ger dessutom en
höjning på 2”) Kostade 2750 :- å de är ju överkommligt tycker jag... Kanske detta kan vara något!?!?!
Bullta te krondike´
Låter som Calminis kit, höjer bara 1" bak dock (men bilarna brukar vara lägre fram så den blir jämnhög) Här är tillverkaren: http://www.puresuzuki.com/suzukimain.htm
När det gäller komfort så påverkar inte en spoa den iom att enda ändringen är att axlarna hamnar under bladen. Däremot blir den ju lite vingligare och kränger mer.
Men håller med föregående att ta o åk till en träff nånstanns o testa bilen helt orginal, så får du bättre känsla på hur du vill utveckla bilen sen.
När det gäller komfort så påverkar inte en spoa den iom att enda ändringen är att axlarna hamnar under bladen. Däremot blir den ju lite vingligare och kränger mer.
Men håller med föregående att ta o åk till en träff nånstanns o testa bilen helt orginal, så får du bättre känsla på hur du vill utveckla bilen sen.
I aim to misbehave