kokande discovery 1 300tdi

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

lille skutt
Användare
Inlägg: 37
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:04
Ort: N.Kedum, Lidköping, Skaraborg

kokande discovery 1 300tdi

Inlägg av lille skutt » lör okt 15, 2011 22:05

Fick ett litet problem när jag åkte in till stan i fredags morse. Tempmätaren började gå upp efter ca 1 mil stannade och kollade stängde av kände på slangar de var kalla till kylet och kalla till kupeelementet. startade körde tomgång lite och tempen sjönk fort till normaltemp. testade att köra igen den for upp ganska snart igen men sjönk vid tomgång. Fortfarande ingen värme i kupen eller fram till kylet. Nivån i expansionsbyttan hade stigit men det verkar inte bubbla.
Lyckades ta mig hem igen körandes på max 1000varv på fyran= 40 km/h. Då höll sig tempen på högre än normalt men inte farligt nära rött.

Nu går funderingarna till vad som är fel några tankar:

Fruset: då borde det väl finnas värme i antingen kupen eller kyl gott om glykol i systemet.

Termostaten: Borde komma värme till kupen?

Vattenpumpen: Var vad jag trodde först att den klarade med att pumpa på låga varv men inte hinner med sen. Men då borde väl inte nivån i burken stiga?

Topplockspackningen: Är vad andra tror att det blivit luftbubblor i systemet med dålig cirkulering som resultat. Den är bytt för inte så länge sen men toppen blev inte fräst eftersom det var mitt i semestern och jag behövde få ihop den. Men jag ser inga bubblor i vattnet har svårt att säga om det luktar avgaser. Oljan ser bra ut.

Nån som kan få nått vettigt ut av det här??

Ska köra in den i verkstan i morrn och börja rota. Börjar med pump och termostat iaf sen blir det väl bara att riva toppen igen om jag inte hittar nått annat. :(

senihol
Rutinerad
Inlägg: 263
Blev medlem: tis maj 29, 2007 10:42
Ort: Kolsva

Re: kokande discovery 1 300tdi

Inlägg av senihol » sön okt 16, 2011 8:08

Prova att ta ur termostaten och se om bilen går varm då.
Det kan vara en igensatt kylare.
RR P38 4,6 -99

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: kokande discovery 1 300tdi

Inlägg av henke_99 » sön okt 16, 2011 9:27

senihol skrev:Prova att ta ur termostaten och se om bilen går varm då.
Det kan vara en igensatt kylare.
Då borde ju slangarna till kupéelementet bli varma i alla fall. Även övre kylarslangen för helt stopp blir det ju inte.

Jag tror på vattenpumpen. Att nivån i expansionskärlet stiger beror ju på att vattnet blir varmt, och även om det inte pumpas runt så blir ju i alla fall det vattnet som är i motorn varmt.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

lille skutt
Användare
Inlägg: 37
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:04
Ort: N.Kedum, Lidköping, Skaraborg

Re: kokande discovery 1 300tdi

Inlägg av lille skutt » sön okt 16, 2011 17:46

Har skruvat lite idag och kom nog fram till termostaten iaf. Kollade pumpen och verkar va en gedigen konstruktion utan fel. Sen kokade jag termostaten. Mätte med kött termometer så jätte exakt blev det inte men den hann passeraen bit över 95 innan det hände nått (ska öppna vid 88). Rörde sig väl ca 5 mm så det blev inte så stor öppning.

Konstruktionen på systemed är att det finns en tallrik på baksidan av termostaten som ska stänga genvägen som vattnet tar direkt från termostathus till pumphus innan termostaten öppnar.
Enligt mina mätningar behöver den röra sig ca 1 cm för att det ska bli stängt och med den för korta rörelsen så suger pumpen den lättaste vägen (inte genom kylet) =hjälper inte att ta bort termostaten heller då genar det ju ännu mer :?

Att det inte går genom elementet är nog för att det går från toppen till sugsidan på slangen från kylet = dålig cirkulation när de inte suger från kylet. Är väl därför det tar sån tid att få upp värmen i kupén normalt sett :think:

Undrar om det är nån som fattar nått av detta men det är min teori än så länge, i morrn blir det att beställa en ny termostat av kastell och prova med detta. Säga vad man vill om enelsk kvalitet men lättskruvat är det :tumbup:
Tur jag har min Suzuki besiktiad och påställd :D

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: kokande discovery 1 300tdi

Inlägg av Lasse Suzican » sön okt 16, 2011 18:36

senihol skrev:Prova att ta ur termostaten och se om bilen går varm då.
Nope....
Dåligt förslag.


På många bilar, däribland just Disco1 med 300tdi-motorn, används termostaten "dubbelt"...
Den öppnat och stänger inte bara en förbindelse mellan motorn inre och yttre krets som det är på t.ex en gammal Volvo B20, utan den shuntar ALLT vatten antinge till vattenpumpen direkt via en bypass-kanal, eller via kylaren till vattenpumpen. Tar man då bort termostaten så är både kylar-kretsen OCH bypass-kretsen öppen och eftersom vattnet är som vi människor (dvs följer minsta motståndets lag) så går allt varmt kylvatten direkt till pumpen UTAN att passera kylaren. Och då inget vatten passerar kylaren så kokar det ännu mer...

Bild
Om ni kollar på bilden ovan så ser ni "locket" till bypass-kretsen nederst.
"Locket" till kylarkretsen sitter här dold i den övre delen av termostaten...



PS: Såg nu att skribenten själv hittat felet och även förklarat hur systemet är uppbyggt.
Så blir det när man öppnar tråden i ny flik, läser den och sedan inte svarar på den förrän några timmar senare...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

lille skutt
Användare
Inlägg: 37
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:04
Ort: N.Kedum, Lidköping, Skaraborg

Re: kokande discovery 1 300tdi

Inlägg av lille skutt » sön okt 16, 2011 22:51

Där fick jag bekräftat att jag fattat rätt :mrgreen: :woot:

lille skutt
Användare
Inlägg: 37
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:04
Ort: N.Kedum, Lidköping, Skaraborg

Re: kokande discovery 1 300tdi

Inlägg av lille skutt » fre nov 04, 2011 11:32

Var toppen iaf. Tryckte ut avgaser i vattnet som bildade luftfickor med dålig cirkulation som följd. Ny topp från england nästan färdigmonterad provstart ikväll förhoppningsvis.

Skriv svar