Billig småbil, pendlarbil. 3L, C3 HDI, Fiat Panda åsikter?!

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Billig småbil, pendlarbil. 3L, C3 HDI, Fiat Panda åsikte

Inlägg av henke_99 » sön mar 11, 2012 8:19

Jag hade en golf 3:a -94 innan jag köpte bruksblazern. Visserligen en 1.8 bensinare, men den ville ha 0,8l/mil vid landsvägskörning om man körde som en kärring. Råkade man ha lite bråttom till jobbet nån dag så stack den direkt iväg över litern. Jag bytte delar på den konstant o ändå vad det alltid nåt som inte funkade ordentligt. Så jag bytte till chevadiesel och behöll nästan samma förbrukning...

Våga väga VW :jump:

En stor bil är mer krocksäker än en liten, för den som sitter i den stora bilen... (om dom båda har "likvärdigt" krockskydd, jag vet att det finns en del gamla större bilar som klarar sig sämre i en krock än en liten ny bil om dom båda kör ihop)
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Billig småbil, pendlarbil. 3L, C3 HDI, Fiat Panda åsikte

Inlägg av Roger Patrol » sön mar 11, 2012 9:12

Rubiconjeep skrev:Jag köpte en Passat TDI att ha som pendelbil för ett antal år sedan. Den krånglade konstant. Vilket gjorde att Cherokeen blev pendelbil. Så skulle kamremmen bytas. Jag var borta så frugan lämnade in den. Remmen bytes och nästa dag rasade motorn. Det visade sig att dom satt dit en ny skruv till remskivan som gått av. Det var väl lugnt tänkte jag det får verkstan fixa. Men nu var det VAG. Åkte till verkstan men dom hade inte gjort något. De hade fått order centralt att inte laga bilen. Jag får ett nr och ringer servicechefen. Jag skäller inte utan bara frågar varför dom inte ska laga min bil. Då säger han att dom minsan inte kan laga alla bilar som går sönder. Det var ju deras verkstad som gjort fel. Då säger han, -Vi behöver inga gnällande idioter som kunder och lägger på. Vi hade 5 passater på jobbet av olika årsmodeller. De stod ständigt på verkstad. Min chefs bil likaså. I princip alla jag känner som åker VAG har problem. SÅ en VW kommer jag aldrig att köpa.
VAG verkstan klantade mitt rembyte oxå :aargh:
hämtade bilen...vände i första korset..den va ju skitslö :evil: lämnade bilen å tvingade till mig en lånebil (remmen satt en kugge fel på pumpen)
hämtade bilen igen.... blev stopp några veckor senare,,en bult till pumpen hade lossnat å skruvat ut sig i remskivan :tumbup:
den verkstan fixade allt å med lånebil kostnadsfritt..

FÖRLÅT om tråden spårade ur :rodnar: men jag har alldrig haft problem med vag bilar som beror på bilarna
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

Rubiconjeep
Hemmastadd
Inlägg: 247
Blev medlem: mån nov 07, 2011 20:33

Re: Billig småbil, pendlarbil. 3L, C3 HDI, Fiat Panda åsikte

Inlägg av Rubiconjeep » sön mar 11, 2012 14:39

Jag har två kompisar som båda åker peugeot 406 diesel. Jag var mycket skeptisk i början. Dock har de visats sig fungera mycket bra. De är billiga, bränslesnåla och i dessa fall mycket pålitliga.

stensth
Rutinerad
Inlägg: 347
Blev medlem: mån sep 17, 2007 21:40
Ort: Falköping

Re: Billig småbil, pendlarbil. 3L, C3 HDI, Fiat Panda åsikte

Inlägg av stensth » sön mar 11, 2012 15:37

Har kørt Golf IV tdi helt sedan 2002, det mesta som har krånglat på dessa bilar ær luftmængmætare och ett start relæ till glødningen.
Har snart kørt 40 000 mil med två olika golfar och upplever inga problem alls.

Billigaste jag kørt ær 0,41 med full bil och packning till Paris.
________________________________________________________________________________

Kör alltid med för lite extraljus...
viewtopic.php?f=15&t=22963" onclick="window.open(this.href);return false;

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Billig småbil, pendlarbil. 3L, C3 HDI, Fiat Panda åsikte

Inlägg av Wältmeister » sön mar 11, 2012 16:46

Rättning mittåt, till trådrubriken. 8)
Roligt att höra att inget ont om Toyota, Mazda och Nissan framkommit.
Ok alla tre är jääääätetråkiga innuti - aaaaalt finns ju där man kan vänta sig.
Och visst rostar dom - men inte som vissa europeiska bilar.
Driftsäkerheten är väl oslagbar på de tre nämnda - eller hur?
Andrahandsvärdet på Toyota gör dem dyra i inköp.
Nissan har nästan inget andrahandsvärde alls.
Mazda kan inte heller skryta med något bra andrahandsvärde.
Alltså är det bland de två senare man ska söka - med fördel Nissan.

Det avgörande är väl om man kan stå ut med tråkstämpeln.
Nissan bästa/mest bil för pengarna.

Tycker jag(som har 2CV som vardagsbil). :rodnar:
:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Rubiconjeep
Hemmastadd
Inlägg: 247
Blev medlem: mån nov 07, 2011 20:33

Re: Billig småbil, pendlarbil. 3L, C3 HDI, Fiat Panda åsikte

Inlägg av Rubiconjeep » sön mar 11, 2012 18:10

Wältmeister skrev:Rättning mittåt, till trådrubriken. 8)
Roligt att höra att inget ont om Toyota, Mazda och Nissan framkommit.
Ok alla tre är jääääätetråkiga innuti - aaaaalt finns ju där man kan vänta sig.
Och visst rostar dom - men inte som vissa europeiska bilar.
Driftsäkerheten är väl oslagbar på de tre nämnda - eller hur?
Andrahandsvärdet på Toyota gör dem dyra i inköp.
Nissan har nästan inget andrahandsvärde alls.
Mazda kan inte heller skryta med något bra andrahandsvärde.
Alltså är det bland de två senare man ska söka - med fördel Nissan.

Det avgörande är väl om man kan stå ut med tråkstämpeln.
Nissan bästa/mest bil för pengarna.

Tycker jag(som har 2CV som vardagsbil). :rodnar:
:tumbup:
Eftersom du skriver så får jag väl berätta om Toyota. Efter passat ägandet köpte vi en Corolla Kombi till frugan. De funkade väl sådär. Fick justera låset till bakluckan redan när vi kom hem. Annars gick den väl hyfsat till ca 7000 mil. Innan 8000 mil hade vi bytt koppling, renoverat bromsarna 2 gånger plus en hel de irriterande småfel. Jag blev faktiskt besviken. Dessutom började den rosta, var helt brun under och alla bultskallar var bruna av rost.

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Billig småbil, pendlarbil. 3L, C3 HDI, Fiat Panda åsikte

Inlägg av Wältmeister » sön mar 11, 2012 21:29

Rubiconjeep skrev:
Eftersom du skriver så får jag väl berätta om Toyota. Efter passat ägandet köpte vi en Corolla Kombi till frugan. De funkade väl sådär. Fick justera låset till bakluckan redan när vi kom hem. Annars gick den väl hyfsat till ca 7000 mil. Innan 8000 mil hade vi bytt koppling, renoverat bromsarna 2 gånger plus en hel de irriterande småfel. Jag blev faktiskt besviken. Dessutom började den rosta, var helt brun under och alla bultskallar var bruna av rost.
Är du absolut säker på att du inte blandar ihop den med en Land Rover? :vetej:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Mysta
Rutinerad
Inlägg: 416
Blev medlem: lör mar 11, 2006 17:50
Ort: Gustafs
Kontakt:

Re: Billig småbil, pendlarbil. 3L, C3 HDI, Fiat Panda åsikte

Inlägg av Mysta » fre mar 23, 2012 17:52

Familjebilen är en corrolla kombi -04 har gått ca 19000 mil och vi lämnar in på varannan service ungefär, det enda vi gjort i reparationsväg under åren är byta glödlampor och bromsbelägg, finns inte ett spår av rost eller läckage någonstans. Medelförbrukningen ligger på 0.7 och den får dra 1320kg på b-kort.
Denna modellen http://www.blocket.se/kalmar/Toyota_cor ... m?ca=6&w=3

Min pendlarbil är en Mazda 323f kombi -02 med 2litersmotorn, pigg bil som är rolig att köra och ligger fint på vägen har gått 13000 mil, jag har kört ca 5 av dom och hjullagren runt om har gett upp efter hand alla är nu bytta, handbromsen är katastrofal och fungerar aldrig, trots två vändor på verkstad, desutom rostar den i dom bakre skärmarna, bensinförbrukningen är på tok för hög ligger runt 0.9-1, hade tidigare en Nissan Micra -97 och bensinräkningen dublerades över natt när jag bytte till mazdan.
http://www.blocket.se/stockholm/Mazda_3 ... w=3&last=1

Mazda 2 kanske kan vara något
http://www.blocket.se/sodermanland/Mazd ... m?ca=6&w=3
Lasse Ottosson
SGA (sportgrensansvarig) och licensutbildare NNBF (Nedre Norra, Dalarna, Gästrikland, Hälsingland)

Mahindra
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: lör jun 10, 2006 22:16
Ort: Staffanstorp

Re: Billig småbil, pendlarbil. 3L, C3 HDI, Fiat Panda åsikte

Inlägg av Mahindra » fre mar 23, 2012 18:02

Har haft en VW 3L och en Mercedes E 270 CDI -00. Vet vilken jag hade valt om jag vart tvungen igen.

3L tanken är god om det inte blåser m.m. Mercan tuffade på ner till 0.45 i snitt (manuell). Lupon kunde ligga på över halv liter i motvind.

Köp en merca dyr skatt men du åker som en kung.

Skriv svar