Sökes: Tips om pigg liten dieselmotor

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Sökes: Tips om pigg liten dieselmotor

Inlägg av Olof » mån mar 26, 2012 0:01

Jag har dålig koll på dieselmotorer, men jag funderar på om det finns nån liten, gärna fyrcylindrig, inte för tung motor på rätt sida om 200hk-sträcket?

Det har väl kommit lite nyare pigga diesel-småbilar på senare tid? Polaren har mumlat om nån golf som var bra, men den kanske har V6:a? Det går bra det med, det viktiga är att den är kort och inte väger mer än runt 170kg. Turbo är väl givet för att få fart på en oljebrännare och hur går det att ligga på 3000 varv i marchfart med en sån? Blir de oroliga i gången då?

Lite luddiga frågor men kom gärna med tips och goda råd.
Beyond bolt-on. Beyond recond.

PevAB
Hemmastadd
Inlägg: 227
Blev medlem: tor apr 07, 2011 11:24
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Sökes: Tips om pigg liten dieselmotor

Inlägg av PevAB » tis mar 27, 2012 0:10

Jag hade kollat på BMWś turbofyror alla dagar i veckan!!

Kör själv en 330d med runt 280hk och alla tror jag ljuger men man måste faktiskt köra som en jävla galning hela tiden för att komma upp i 0.8 liter/mil.
Inga som helst problem att ligga runt 0.55. Detta är ju iof en sexa.


Kompisen har en 320d som är helt underbart bränslesnål.
184hk. Kolla på den motorn!

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Sökes: Tips om pigg liten dieselmotor

Inlägg av Roger Patrol » tis mar 27, 2012 0:34

jag är ju rädd allt är stort om dom kommer upp i 200hkr både Bmw å volvo är ju pigga å hållbara...men stora :roll:
sen vet ja inte...japanare är ju inga krutpaket vad jag vet
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

Cönny
Beroende
Inlägg: 1005
Blev medlem: ons sep 05, 2007 9:38
Ort: Mariestad

Re: Sökes: Tips om pigg liten dieselmotor

Inlägg av Cönny » tis mar 27, 2012 2:59

Roger Patrol skrev:jag är ju rädd allt är stort om dom kommer upp i 200hkr
Ööhhhh utveckla gärna varför du har fått för dig de lr vad du menar mer exakt! Vi är liksom på 2000-talet numera å inte 1960-talet, tekniken har gått framåt på typ alla plan och många nyare dieselmotorer utvecklar effekt, fanns en V70 generation 2 i min stad för några år sedan som utveckla dryga 200 HK med lite chip och de är ingen överdrivet stor motor! Och det var dessutom diesel,

Kraven på motorförslag underlättar ju lite om du sätter upp en eventuell prisklass du inte vill gå över, så va inte dumsnål å säg nåt i stil med "Max 5000 kr"

För 4-cylindriga motorer runt 200 HK är inga bekymmer att ge tips på, och de mesta går att ställa på till önskad effekt också

Mvh
FORSVIKS FÖNSTERMONTAGE AB
Mariestad
Undrar du över något, ring lr sms:à Mobil: 073 849 71 22
745 -90 med reg:nr HOF
Mb 320 CE -93 pågående modifiering
Gamla bilar: mb 190 Volvo 940 tre gånger Ford sierra BMW E30 turbo
King cab Mazda b2600

Crf 250 -08

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Sökes: Tips om pigg liten dieselmotor

Inlägg av Roger Patrol » tis mar 27, 2012 8:57

Roger Patrol skrev:jag är ju rädd allt är stort om dom kommer upp i 200hkr både Bmw å volvo är ju pigga å hållbara...men stora :roll:
sen vet ja inte...japanare är ju inga krutpaket vad jag vet
jag har en v70 D5 å dem motorn kan inte jag kalla annat än stor :roll: trodde du ville ha en med yttermått typ VW 1,9 å då blir det ju inga 200hkr om det inte e mycket trim med taskig hållbarhet
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Sökes: Tips om pigg liten dieselmotor

Inlägg av Roger Patrol » tis mar 27, 2012 9:02

får nog rätta mig lite..den väger bara 163kg :jump:
https://www.media.volvocars.com/media/a ... _9_10.aspx
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Sökes: Tips om pigg liten dieselmotor

Inlägg av MattisH » tis mar 27, 2012 11:20

En 1,9tdi funkar att få upp i över 200hk med lite mod.. Finns några Fabia RS där det är gjort..
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Re: Sökes: Tips om pigg liten dieselmotor

Inlägg av Olof » tis mar 27, 2012 12:22

Aha! Både BMW och Skodagroda låter ju intressant. Volvo D5 är lite lång och tung, känns isf roligare att peta i en T5 och få 350hk.

Att "ställa på" en modern diesel kan vara rätt knepigt, åtminstone D5:an då förbränningsrummen säger stopp vid 10% effektökning. Men t ex skodan är ju poppis så där finns det nog en hel del tips och trix. Är RS- modellen hyffsat vanlig? Kan man hitta en motor på skroten?
Beyond bolt-on. Beyond recond.

Ullabelladjupdykare
Rutinerad
Inlägg: 361
Blev medlem: mån maj 12, 2008 20:15
Ort: Löddeköpinge

Re: Sökes: Tips om pigg liten dieselmotor

Inlägg av Ullabelladjupdykare » tis mar 27, 2012 13:15

Min S-max har 228hk 2,2l diesel ... om man lyfter på huven kan man inte fatta var kraften kommer ifrån ...

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Sökes: Tips om pigg liten dieselmotor

Inlägg av Marcus » tis mar 27, 2012 13:23

Det tunga arbetet måste väl vara att få ihop elsystemet?
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: Sökes: Tips om pigg liten dieselmotor

Inlägg av Mathias T » tis mar 27, 2012 16:56

Den stora frågan är vad den ska ha för karaktär,för 4x4 bruk så vore det fint med mycket vrid från låga varv och sedan är frågan hur ofta den ska gå tungt med.
Det går utmärkt att plåga ur 1,9TDI vw motor över 200hk fast då blir körbarheten lite sisdär och hållbarheten i längden tveksam.
Vad som är lämpligt är mest en fråga om tid/pengar/engagemang.
Nån form av 2 liters commonrailmaskin (finns med 16v teknik) och med lämplig ommappning bör inte vara omöjligt att få ut 200hk som är användbara och hyfsat hållbara.
Elsystemet på en CR motor brukar inte vara mer komplicerat än en vanlig multipoint bensinsprut.
Utrustning för att rota i styrburken finns hyfsat billigt på nätet
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Sökes: Tips om pigg liten dieselmotor

Inlägg av BorkJonas » tis mar 27, 2012 18:50

Olof skrev:Aha! Både BMW och Skodagroda låter ju intressant. Volvo D5 är lite lång och tung, känns isf roligare att peta i en T5 och få 350hk.

Att "ställa på" en modern diesel kan vara rätt knepigt, åtminstone D5:an då förbränningsrummen säger stopp vid 10% effektökning. Men t ex skodan är ju poppis så där finns det nog en hel del tips och trix. Är RS- modellen hyffsat vanlig? Kan man hitta en motor på skroten?
Fabian RS har samma 130hk motor som Passat 1.9tdi 01-05.
Octavia RS har samma 170hk motor som sitter i Passat från 06 och framåt!
Det är trevliga maskiner. Jag har en 130hk, 310nm, 1.9tdi-03 motor med styrbox i garaget, däremot saknas gaspedal och imobilizer. Tänkte haft den i Suzukin, men insåg att elektroniken blir alltför komplex för mig som knappt kan koppla in ett par extraljus!
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

Re: Sökes: Tips om pigg liten dieselmotor

Inlägg av Engman2 » tis mar 27, 2012 19:03

En liten fundering :think:


Vad ska den sitta i för fränt :pop:
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Re: Sökes: Tips om pigg liten dieselmotor

Inlägg av Olof » tis mar 27, 2012 20:34

Det finns skäl till att jag inte är insatt i dieselvärlden, jag har aldrig varit så intresserad. Jag tycker att registret oftast är alldeles för smalt och litereffekten för låg. Men nu har jag fått för mej att det är fränt med manuell låda i en terrängbil. Det är extremt tillförlitligt, väger lite och tar lite plats. Jag har lite funderingar på att bygga en ny challengebil inom närmsta 10 åren :roll: och försöker dra upp lite riktlinjer.

I de 24-timmarstävlingar jag kört puttrar man ju runt på konstant fart 50% av tiden och då kan det vara ganska skönt med diesel och manuellt. Bra bottenvrid i motorn, rätt spätt i lådan och kompensera med lite gaspedal där det går tungt. Det är svårt att få in rätt "lunk" med V8 och automat. Ännu värre med 2L bensinturbo.

Samtidigt vill man ju ha nog med brus i kaminen för att kunna flyga upp för en lerig backe, eller surfa över en myr. (Visst 200hk är inte skitmycket pulver, men jag ska försöka bygga en lätt bil).

Jag fattar ju att det är svårt att få den effektkurvan att gå ihop, men dagens dieslar lär ju vara bra mycket trevligare än de jag har erfarenhet av, dvs gamla -80-tals golfar och Peugeoter utan vare sig låg- eller högvarvsegenskaper.

Elektroniken runt en modern motor kan jag nog få ihop, frågan är ju hur känsligt allt är för väta. Sitter det en massa sensorer och elmojänger på motorn som inte gillar vatten, ja, då förlorar man ju halva poängen med diesel.

Å andra sidan vill jag inte åka bensinare och manuellt, jag tror det kommer gå lite stressigt. Man måste ha lite varv för att den inte ska stanna och då kan det fara iväg lite för fort om man snubblar till på gaspedalen.

Men kanske en 200hk dieselmotor på 2 liter har samma karaktär som en bensinare?
Beyond bolt-on. Beyond recond.

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: Sökes: Tips om pigg liten dieselmotor

Inlägg av Mathias T » tis mar 27, 2012 20:51

200hk diesel har betydligt mer vrid än motsvarande bensinare,i dag är ju oftast dieselmodellen vassast.
Vad du ska undvika är motorer med kamrem och svårast att få vattensäkert på en elektronisk motor är nog gaspedalen då de flesta biltillverkare inte anser att det är normalt med vatten upp till växelspaken inne i bilen :lol: :lol: .
Commonrail maskinerna är grymt känsliga för skit i soppan men att göra ett tätt bränslesystem bör nog vara hyfsat lätt
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Skriv svar