TH700 " 4L60" lockup problem!

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Mofflan
Användare
Inlägg: 22
Blev medlem: lör dec 24, 2011 22:49

TH700 " 4L60" lockup problem!

Inlägg av Mofflan » lör dec 24, 2011 22:53

Hej!

Nu är det så att lockupen på min bil inte har fungerat på ett tag! Den växlar väldigt fint och mjukt 1-2-3-4.

Lockupen har varit trasig länge! har inte tagit tag i att fixa det dock! Men så för några dagar sedan när jag åkte hem från jobbet så växlade den normalt 1-2-3-4, Men sedan så efter den 4e växeln så går lockupen helt plötsligt i, Märkte att den sjönk ordentligt i varv !
Något den inte gjort förut! Sedan så gick den med lockupen i i ett par kilometer, sedan så saktade jag ner inför en rondell, efter det så hoppade den inte igång mer!


Detta får mig att tro att det icke är något mekaniskt fel utan att det är något elektroniskt? Möjligtvis en solonoid?

Har även haft en felkod sedan jag köpte bilen (lockupen fungerade inte när jag köpte den) Misstänker att det kan vara något med v-lådan? Ska köpa mig en diagnostik kabel nu i dagarna och kolla denna felkod!


Vad tror ni? Kan det vara solonoiden? Finns det en felkod för detta? Är det svårt att byta soloniod isåfall?

All information angående detta är intressant då detta är min första pickis!! Mvh Anton N

Lepsyl
Rutinerad
Inlägg: 479
Blev medlem: ons dec 15, 2010 21:11
Ort: Stockholm

Re: TH700 " 4L60" lockup problem!

Inlägg av Lepsyl » lör dec 24, 2011 23:08

Har aldrig förståt hur lockuppen funkar men har du gjort sånna basik grejer som bytt olja/filter och kollat nivån? Automatlådor är ju väldigt kinkiga med oljekvalitet och mängd.

Mofflan
Användare
Inlägg: 22
Blev medlem: lör dec 24, 2011 22:49

Re: TH700 " 4L60" lockup problem!

Inlägg av Mofflan » sön dec 25, 2011 0:23

Nivån och färgen på oljan är bra! Någon som vet om sonoiderna brukar krongla till lockupen? isåfall vart kan man köpa ny?

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: TH700 " 4L60" lockup problem!

Inlägg av Rössvik » sön dec 25, 2011 11:05

på de vanliga 700 låderna så brukar man ju koppla locken på en knapp istället.... men rätta mej nu nån om ja har fel men lockup då låser sej turbinen i lådan o sänker varvet några hundra varv för det är alltid ett visst slirande inne i tubinen annars men om du kopplar de på en knapp o glömmer den vid tex en korsning så kan de bli som med en manuell bil o du glömmer o koppla.... mvh
lift your truck fat chicks can´t jump!

Mofflan
Användare
Inlägg: 22
Blev medlem: lör dec 24, 2011 22:49

Re: TH700 " 4L60" lockup problem!

Inlägg av Mofflan » sön dec 25, 2011 13:07

Föstår inte riktigt vad du menar! Men jag antar att något inte står rätt till då den bara har hoppat igång 1 gång!

Vill inte ha lockupen på en knapp vid sidan om! vill att den ska läggas i automatiskt! Är det vanligt att solonoiderna går sönder till lockupen?

MrMeduza
Hemmastadd
Inlägg: 100
Blev medlem: mån sep 13, 2010 17:02
Ort: Luleå

Re: TH700 " 4L60" lockup problem!

Inlägg av MrMeduza » sön dec 25, 2011 22:43

Nu har jag ingen aning om vad du har för bil, men principen är nog säkert likadan som på min pickis. I den är de kopplat som så:
Plusmatad kabel som går genom en brytare på bromspedalen, sen vidare mot en brytare som sitter på dieselpumpens gasaxel och sedan vidare in i lådan och solenoiden.

Alltså:
Om man bromsar så bryter den kretsen och lockupen släpper.
Och om man gasar eller släpper gasen till ett visst läge (justerbart) så bryter den kretsen och lockupen släpper.

En grej du kan göra är att du drar en kabel ner till kontaktstycket på växellådan och sätter en testmejsel och kollar om det alls kommer fram ström dit ner.
Har du ström där så kan ju solenoiden säkert vara trasig.
Gmc Sierra K1500 -82 6.2D TH700 NP208 GM10B Mudzilla 35"

Mofflan
Användare
Inlägg: 22
Blev medlem: lör dec 24, 2011 22:49

Re: TH700 " 4L60" lockup problem!

Inlägg av Mofflan » mån dec 26, 2011 13:14

Jag skall ut å kika lite på broms switchen! och hoppas att felet ligger där! Men vart kan man köpa en ny solonoid till lockupen? vad heter den? Mvh

ErikW
Användare
Inlägg: 39
Blev medlem: tor dec 30, 2010 12:57
Ort: Tvea

Re: TH700 " 4L60" lockup problem!

Inlägg av ErikW » tis apr 10, 2012 12:32

Hur gick det? Hittade du något fel? :)

Jag har nämligen liknande knas på min...eller ja - helt utebliven lockup...!
Blazer `85 6,2l 4"Bladfjäderhöjd 35" Cooper S/T
Blazer `88 6,2l
K2500 6,5l TD 1,5hytt, 8ft flak
Scania 143 med Wilsontrailer
Corvette 1978 Nitro funnycar, 496" - 3000hk

sebban
Rutinerad
Inlägg: 406
Blev medlem: sön maj 28, 2006 21:48
Ort: klippan

Re: TH700 " 4L60" lockup problem!

Inlägg av sebban » tor apr 12, 2012 12:42

har du diesel eller bensin? på bensin så sitter det en solenoid på torpetväggen precis ovanför fördelaren, den styrs av vacuum.
-73 Chevy Blazer helcab, Csb350, Th700r4, NP208, Dana60/GM14BFF, 44" boggers, 8274xp.

ErikW
Användare
Inlägg: 39
Blev medlem: tor dec 30, 2010 12:57
Ort: Tvea

Re: TH700 " 4L60" lockup problem!

Inlägg av ErikW » tor apr 12, 2012 17:27

Jag har diesel, en klassisk 6,2:a..
Jag la upp en ny tråd om mitt problem...

viewtopic.php?f=20&t=35924
Blazer `85 6,2l 4"Bladfjäderhöjd 35" Cooper S/T
Blazer `88 6,2l
K2500 6,5l TD 1,5hytt, 8ft flak
Scania 143 med Wilsontrailer
Corvette 1978 Nitro funnycar, 496" - 3000hk

Skriv svar