2x4 offroad, Projekt typ1.1

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

thomasv
Forumräv
Inlägg: 603
Blev medlem: fre sep 29, 2006 20:34
Ort: Eskilstuna

Re: 2x4 offroad, Projekt typ1.1

Inlägg av thomasv » tis apr 03, 2012 20:08

JeepPerformance skrev:trevligt, jag ska suga igenom en weber 40 å en gammarl d24 snurra , de e de ja har hemma så får börja där ;)

ont av typ ett delar?
En diesel turbo mår väl inget bra av att suga från en förgasare va?
Det fattas väl någon typ av tätning har jag för mig, men det kanske inte spelar någon större roll?

Mvh Thomas
/Thomas

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---OlllllllO
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ My JEEP are being built!

JeepPerformance
Användare
Inlägg: 99
Blev medlem: ons mar 09, 2011 22:31
Ort: Kode

Re: 2x4 offroad, Projekt typ1.1

Inlägg av JeepPerformance » tor apr 05, 2012 9:33

thomasv skrev:
JeepPerformance skrev:trevligt, jag ska suga igenom en weber 40 å en gammarl d24 snurra , de e de ja har hemma så får börja där ;)

ont av typ ett delar?
En diesel turbo mår väl inget bra av att suga från en förgasare va?
Det fattas väl någon typ av tätning har jag för mig, men det kanske inte spelar någon större roll?

Mvh Thomas

varken diesel eller bensin snurrorna tål att sugas igenom om man inte har en karboontätad turbo men vart man hittar de har ja ingen arning om. man kan fuska lite igenom att placera ett spjällhus efter turbon och låta tex en strombergare sitta framför för att ha sitt spjäll fullt uppet. så gasar man me de spjället mot motorn för att gasa då trotteln sugs upp av suget. då bildas inte detta farliga vaccum som tar död på turbon, nu går ju inte detta på webern då de är bara två spjäll.
Sota bör man annars dör man! ;)

thomasv
Forumräv
Inlägg: 603
Blev medlem: fre sep 29, 2006 20:34
Ort: Eskilstuna

Re: 2x4 offroad, Projekt typ1.1

Inlägg av thomasv » tor apr 05, 2012 10:00

JeepPerformance skrev:
thomasv skrev:
JeepPerformance skrev:trevligt, jag ska suga igenom en weber 40 å en gammarl d24 snurra , de e de ja har hemma så får börja där ;)

ont av typ ett delar?
En diesel turbo mår väl inget bra av att suga från en förgasare va?
Det fattas väl någon typ av tätning har jag för mig, men det kanske inte spelar någon större roll?

Mvh Thomas

varken diesel eller bensin snurrorna tål att sugas igenom om man inte har en karboontätad turbo men vart man hittar de har ja ingen arning om. man kan fuska lite igenom att placera ett spjällhus efter turbon och låta tex en strombergare sitta framför för att ha sitt spjäll fullt uppet. så gasar man me de spjället mot motorn för att gasa då trotteln sugs upp av suget. då bildas inte detta farliga vaccum som tar död på turbon, nu går ju inte detta på webern då de är bara två spjäll.

Det funkar inte bättre att bygga in webern i en låda och trycksätta hela lådan?
Såg något exempel på det i någon gammal bok, man fick trixa lite med bränsletrycket också, då man fick öka det lika mycket som turbotrycket.
/Thomas

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---OlllllllO
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ My JEEP are being built!

JeepPerformance
Användare
Inlägg: 99
Blev medlem: ons mar 09, 2011 22:31
Ort: Kode

Re: 2x4 offroad, Projekt typ1.1

Inlägg av JeepPerformance » tor apr 05, 2012 10:05

nä någon låda behöver man inte och turbon går fint att trycka igenom med men de blir så mycket mer jobb om ja ska trycka så börjar med ett sugande system för att de e de simplaste . jag kör ju inte mycket med den så de borde ju hålla ett tag. när ja tröttnat på byta turbo så får ja tänka om ;) finns ju ingen plats till en liggande weber bara! ska ja trycka blir de 4 mc gasare
Sota bör man annars dör man! ;)

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Re: 2x4 offroad, Projekt typ1.1

Inlägg av MrHawk » tor apr 05, 2012 20:05

Rössvik skrev:
klart att de finns breda däck te 14 tummare kolla alven-invarsson mvh
Vill inte ha breda däck, vill ha höga o smala :mrgreen: O det är det ont om i 14"
I aim to misbehave

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Re: 2x4 offroad, Projekt typ1.1

Inlägg av Hasse » ons apr 18, 2012 9:40

Hur går det här tro!! :D

skogis
Forumräv
Inlägg: 762
Blev medlem: mån sep 07, 2009 6:56
Ort: alingsås

Re: 2x4 offroad, Projekt typ1.1

Inlägg av skogis » ons apr 18, 2012 13:08

ta ett mekaniskt sprut från saab 900 8 ventilare behövs inget förutom elektrisk soppa pump och fyra hål för spridarna tror det sitter liknande system på porse 928 samt vw golf tidiga gti
bara en slang till turbon sug slan och denna lyfter spjället i spritet som i sin tur ger mer bensin till spridarna

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Re: 2x4 offroad, Projekt typ1.1

Inlägg av MrHawk » ons apr 18, 2012 20:21

Hasse skrev:Hur går det här tro!! :D
Väntar på lite servicedelar, skulle grejat i helgen, men låg hemma med ryggskott hela helgen blidde inget med det.

Så skall samla på mig lite mer grejer så blir det en riktig långhelg.

Kvar o göra är:
Bromscylindrar bak, nya belägg fram + nya slangar runt om.
Rosten i golvet.
Ny bränsleledning.
Rosten i rutkanten o pula i den nya framrutan.

Sen bör den vara besiktningsduglig iaf, o sen kan det roliga börja :jump:

Letar fortfarande efter 15" whitespoke och en smidig liten 2" dämpare.
I aim to misbehave

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Re: 2x4 offroad, Projekt typ1.1

Inlägg av Hasse » tor apr 19, 2012 9:39

Ryggskott är ingen höjdare precis men gött att den blivit bra :)

Själv letar jag efter en bottenplatta till samma bil som din som kommer bli som Jeep-tom´s rörhög ;)

per-ole
Forumräv
Inlägg: 525
Blev medlem: sön jun 13, 2010 14:56
Ort: skepplanda

Re: 2x4 offroad, Projekt typ1.1

Inlägg av per-ole » tor apr 19, 2012 22:24

liten dämpare finns på mekonomen på backaplan så du vet :D

Alexander
Användare
Inlägg: 31
Blev medlem: sön okt 23, 2011 23:32

Re: 2x4 offroad, Projekt typ1.1

Inlägg av Alexander » fre apr 20, 2012 12:29

Dock är ab blocken också dubbelreducerad och lämpar sig väl för att bygga fullflödes oljesystem med extern kylare och filter.
Det är ju dom blocken man vill bygga på när man trimmar.. Ab och ad.
Det är snarare en fördel med ett 1300 block då risken att ramlagerlägena är uppslagna.
Träffade en kille igår som behövde bli av med 4 st whitespoke. Ska höra med honom om de e 15"

Alexander
Användare
Inlägg: 31
Blev medlem: sön okt 23, 2011 23:32

Re: 2x4 offroad, Projekt typ1.1

Inlägg av Alexander » fre apr 20, 2012 14:11

Jo. 15" är fälgarna

Alexander
Användare
Inlägg: 31
Blev medlem: sön okt 23, 2011 23:32

Re: 2x4 offroad, Projekt typ1.1

Inlägg av Alexander » fre apr 20, 2012 20:58

Alexander skrev:Dock är ab blocken också dubbelreducerad och lämpar sig väl för att bygga fullflödes oljesystem med extern kylare och filter.
Det är ju dom blocken man vill bygga på när man trimmar.. Ab och ad.
Det är snarare en fördel med ett 1300 block då risken att ramlagerlägena är uppslagna.
Träffade en kille igår som behövde bli av med 4 st whitespoke. Ska höra med honom om de e 15"

-Risken att ramlagerlägena är uppslagna MINDRE

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: 2x4 offroad, Projekt typ1.1

Inlägg av Spiken » tis jun 05, 2012 18:58



Lite Baja 1000 inspiration till bygget.
Finns några tuffa VW med, om man tittar noga.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: 2x4 offroad, Projekt typ1.1

Inlägg av Spiken » tis jun 05, 2012 19:04

Fränt bygge!!! Glömde säga det i förra inlägget

Skriv svar