Smurfens vedermödor

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

gorQi
Rutinerad
Inlägg: 463
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Smurfens vedermödor

Inlägg av gorQi » fre maj 18, 2012 21:56

Sedan barnsben har jag varit väldigt intresserad allt som har med det militära att göra och volvo valp/tgb11/13 har alltid väckt ha-begär hos mig. Min stora hjälte som barn var McGyver och han körde en jeep wrangler så en terränggående bil har alltid funnits i drömmarna. För något år sedan köpte en vän en volvovalp och drömmarna kom fram igen när jag följde med ut i terrängen.
Jag körde tidigare en Subaru Legacy och trivdes jättebra med den. Men min sambo ville ha en nyare bil med AC och jag ville inte bli av med fyrhjulsdriften.
Att sälja Subarun och införskaffa en nyare bil med fyrhjulsdrift och AC var inte det lättaste med de ekonomiska begränsningar som det innebär att vara student, hur lösa detta? Jag övertalade min sambo att en kombinerad hobby/andrabil och en vanlig tvåhjulsdriven familjebil var den bästa lösningen. :lol: :twisted:

Bilen skulle vara lättmekad, billig i drift och potent att köra i skogen. Då bilen skulle fungera som andrabil så ville jag att min sambo skulle kunna köra den i nödfall, hon ville inte veta av en valp så det fick strykas från listan. Dieselbilars skatt är inte rolig så även dessa fick strykas, wranglers är i fel prisklass så även dessa föll bort. Lada niva var tydligen för fula (tittade iof på en brun och rostig 70-talsmodell så det kanske var förståeligt). Jag började fastna för Suzuki och plötsligt en söndagmorgon i höstas dök det upp en annons på blocket, bilen fick :tumbup: av sambon så det var bara att åka de 26mil som krävdes.

annonsbilden:
Bild

I regn och mörker skulle jag försöka bedöma skicket på en bilmodell jag aldrig kommit
i kontakt med förut. Det var som att köra traktor men barnet i mig brann av glädje. Bilen startade och avgassystemet och dämparna var i fint skick och både tak och kåpa på hard-topen verkade hålla tätt så det var bara att slå till. Efter några kilometer ringde min sambo med panik i rösten och sa att det kom gnistor under bilen, jag funderade vad det var jag gett mig in på men kunde konstatera att gnistorna kom från tätningar mellan avgas-sektionerna som aldrig blivit riktigt uppvärmda tidigare.

Bilen kom pga. storlek och färgsättning att döpas till smurfen (ja, jag vet att det finns fler med samma benämning) och är idag beryktad på dotterns förskola.

Min första tanke var att fixa till ett driftsäkert bruksskick utan några större förändringar och besiktiga den. Denna tråd är skapad för att så inte blev fallet.
Senast redigerad av gorQi den tor jul 19, 2012 3:10, redigerad totalt 2 gång.
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Smurfens vedermödor

Inlägg av OBELIX » fre maj 18, 2012 23:29

Sista meningen var en "cliff-hanger" av den allra värsta sorten! Nu blev jag nyfiken på fortsättningen.....

Fin Suka för övrigt....

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

gorQi
Rutinerad
Inlägg: 463
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: Smurfens vedermödor

Inlägg av gorQi » lör maj 19, 2012 9:05

Tack OBELIX!
Bilden ger sken av att den var finare än den faktiskt var.

Tanken var att serva den, besiktiga och använda den över vintern för att ta rostlagningen på våren då jag inte har varmgarage. Besiktningen hade en annan åsikt. Hammaren var inte nådig och rosten under durkplåten som var monterad på trösklarna var värre än jag trodde.
Bild
reflexer saknades bak, strålkastarna hade felaktig ljusbild och trösklar och skärmar var rostskadade var domen.

Det var bara att köpa en svets och sätta igång.
trösklarna byttes mot 80x80x4 fyrkantsprofil och hålen i golv och skärmkanter som dolts under tjocka lager av spackel och underredsmassa byggdes ihop av biltemaplåt och plattjärn.
reflexer monterades och framlysena byttes ut mot biltemas golf lyktor efter inspiration av en annan byggtråd här på forumet.
Senast redigerad av gorQi den tor aug 08, 2013 23:24, redigerad totalt 1 gånger.
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

gorQi
Rutinerad
Inlägg: 463
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: Smurfens vedermödor

Inlägg av gorQi » lör maj 19, 2012 11:45

När smurfen kom igenom besiktningen kunde det roliga börja = ut i skogen.
över stenar och hinder klättrade den förvånansvärt bra, men när det kom till lera så slutade det såhär:
Bild
Däcken var i bra skick, men inte optimala för terräng och min ekonomi för nyinköp var inte den största så jag ville inte köpa nya däck.
Biltemas största snökedjor inhandlades och fästet blev bättre, nu kunde jag passera lerhålet.

Lite plattjärn och ett gångjärn och ett hänglås bildade en låsbar dunkhållare för under hundralappen.
Bild

Lite mer plattjärn, skruv och mutter och så hade jag fäste till en minidator med gps, handradio och 27MHz apparaten.
Bild
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

gorQi
Rutinerad
Inlägg: 463
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: Smurfens vedermödor

Inlägg av gorQi » lör maj 19, 2012 13:13

Efter att ha läst en massa trådar började jag vilja ändra mer, och denna bild är en inspiration som jag hittade på nätet.
Bild
Men jag har sett att flera inte rekommenderar spoa, och höjden är lite overkill.
Jag tittade på valpdäck och andra billiga lösningar, men det skulle kräva lite större modifieringar. Plötsligt fann jag en blocket annons med fyra stycken 31x10,5xr15 procomp xterrain i grannkommunen.
Bild

För att få plats med däcken var jag tvungen att ta bort kofångaren fram, detta hade jag inget emot då jag tycker att utseendet blir bra mycket häftigare. Frontbågen satt infäst i den tunna kofångaren så ett nytt kraftigare fäste som fäste i ramen fick svetsas ihop.
Bild

Jag la ut en förfrågan här på forumet om att slänga av/på däcken, men fick inget svar så jag tittade på youtube och kom fram till att ge det ett försök. Ett däckjärn från biltema, lite diskmedel och lite slit så gick det bra. Ventilhålen svetsades igen och nya hål borrades upp för att enklare komma åt ventilen.

Fjädrarna fram var ganska trötta och ett blad på ena sidan bak hade gått av så det slog i lite.
Här syns också de blinkers jag monterade fram.
Bild
Jag funderade på att köpa höjningsfjädrar eller göra längre schackel, men schakelhöjning brukar inte rekommenderas. Så jag åkte till skroten och letade lite, hittade ett fjäderpaket till en duett som hade liknande bredd som orginalfjädrarna. Detta plockades isär och kapades i lagom längder och de trötta bladen ersattes. Framfjädrarna fick 2st lite tunnare och längre blad istället för det ensamma som sitter orginal och bak bytte jag bara ut det trasiga bladet.

Här befinner jag mig idag.
Nu håller jag på att söka efter en lämplig färg för att måla bilen, jag ska ha någon matt/halvmatt variant av olivgrön i stil med RAL6003, försvarets 325h/m eller liknande som skall ersätta det blåa. Tak och kåpa skall målas svart och skärmbreddare skall beställas.
En lock-right till bakaxeln, winsch och ledlampor står på önskelistan.
Senast redigerad av gorQi den tor aug 08, 2013 22:00, redigerad totalt 1 gånger.
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

Mhassic
Rutinerad
Inlägg: 282
Blev medlem: tor nov 04, 2010 10:34
Ort: UMEÅ

Re: Smurfens vedermödor

Inlägg av Mhassic » lör maj 19, 2012 15:34

Kul bygge, önskade mig oxå en Suka men fixk mig en Isuzu.
Men kanske det dimper ner en Susuki åt mig oxå någon gång, om inte tiden tand hinner ändra på den saken. :D
Nå, man tager vad man haver och gör det bästa av det.

gorQi
Rutinerad
Inlägg: 463
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: Smurfens vedermödor

Inlägg av gorQi » lör maj 19, 2012 21:03

Mhassic: Budget är både en jobbig begränsning och en rolig utmaning.

Jag har ett läckage på framaxeln på ena sidan mot kulan.
Bild

Räcker det att jag byter packningen mot kulan eller är det den inre packningen till drivaxeln som är dålig? Måste jag byta kingpin-lagrena samtidigt?
Senast redigerad av gorQi den tor aug 08, 2013 22:02, redigerad totalt 1 gånger.
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Smurfens vedermödor

Inlägg av OBELIX » lör maj 19, 2012 22:28

Jag väljer att inte svara på dina frågor om tätningarna i framaxeln på grund av avsaknad av erfarenhet av just Sukas axlar.

Men- jag känner att jag måste kommentera läckan på axelröret som du svetsat och lagat. Helt okej lagning som absolut håller. Men, då du svetsat så mycket på rörets ena sida och ingenting på andra sidan så har axelröret med största säkerhet blivit krokigt. Inte mycket, men tillräckligt för att det ska ge onormalt stora påfrestningar på hjullagren och även på diffen. Du skulle ha lagt på plåt runt om röret i stället och sen svetsat det nya fästet i den nya plåten runt axelröret. Har du möjligheten att lägga material på
motsatta sidan av fästet - gör det. Annars finns risken att då får andra problem med axeln senare.

Har det rostat genom axelröret kan det vara idé att kanske söka rätt på en annan axel, som du i lugn och ro kan kolla alla lager, tätningar och bromsar på. Och dessutom kan ju sätta i din tilltänkta diffspärr i den när den ligger på bänken, och sen "bara" flytta över den på bilen sen.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

gorQi
Rutinerad
Inlägg: 463
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: Smurfens vedermödor

Inlägg av gorQi » sön maj 20, 2012 4:09

OBELIX skrev: Men- jag känner att jag måste kommentera läckan på axelröret som du svetsat och lagat. Helt okej lagning som absolut håller. Men, då du svetsat så mycket på rörets ena sida och ingenting på andra sidan så har axelröret med största säkerhet blivit krokigt. Inte mycket, men tillräckligt för att det ska ge onormalt stora påfrestningar på hjullagren och även på diffen. Du skulle ha lagt på plåt runt om röret i stället och sen svetsat det nya fästet i den nya plåten runt axelröret. Har du möjligheten att lägga material på
motsatta sidan av fästet - gör det. Annars finns risken att då får andra problem med axeln senare.

Har det rostat genom axelröret kan det vara idé att kanske söka rätt på en annan axel, som du i lugn och ro kan kolla alla lager, tätningar och bromsar på. Och dessutom kan ju sätta i din tilltänkta diffspärr i den när den ligger på bänken, och sen "bara" flytta över den på bilen sen.

SKREV OBELIX
Tack för tipset, ska fundera på hur jag skall lösa det. En reservdelsbil hade varit bra att ha ibland.

Jag vill också påpeka att bilden på styrkulan inte är från min bil, bilden är lånad för att påvisa var läckaget sitter.
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: Smurfens vedermödor

Inlägg av Mathias T » sön maj 20, 2012 8:19

läcker det olja från kulan så är det p-boxen mot drivaxeln som läcker,kulhuset ska det bara vara fett i och tätningen för kulan är bara skydd för skräp och damm mm
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

gorQi
Rutinerad
Inlägg: 463
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: Smurfens vedermödor

Inlägg av gorQi » sön maj 20, 2012 10:33

Mathias T skrev:läcker det olja från kulan så är det p-boxen mot drivaxeln som läcker,kulhuset ska det bara vara fett i och tätningen för kulan är bara skydd för skräp och damm mm
Tack, precis vad jag ville veta!
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

gorQi
Rutinerad
Inlägg: 463
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: Smurfens vedermödor

Inlägg av gorQi » sön maj 20, 2012 19:15

Då kommer nästa fråga som jag hoppas att någon kan svara på: Är det samma grenrör på sj410 och sj413?
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: Smurfens vedermödor

Inlägg av Mathias T » sön maj 20, 2012 19:25

nej! inget i motorväg av samma mellan 410 och 413/sammyn
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

gorQi
Rutinerad
Inlägg: 463
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: Smurfens vedermödor

Inlägg av gorQi » sön maj 20, 2012 19:29

Mathias T skrev:nej! inget i motorväg av samma mellan 410 och 413/sammyn
Tack för svaret, anledningen till att jag frågade var att bildelsbasen hade flera grenrör från 413 till bra priser (150-200kr)och klumpade ihop sj41x i samma kategori.

Om någon har ett liggande är det bara att höra av sig.
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

gorQi
Rutinerad
Inlägg: 463
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: Smurfens vedermödor

Inlägg av gorQi » tis maj 22, 2012 23:51

Vart en tur ut på lite trevliga slingor igår och tack vare det vackra vädret vart det premiär för att köra cabbat.
Bild
Tomgången går inte helt rent och det var ett irritationsmoment vid lutning i skogen.
Bild
Jag lärde mig en läxa: kör inte i samma spår där en tgb kört fast:
Bild
Bild
Det vart lerigt, såg nästan lika illa ut på insidan.
Bild
Som tur är körde jag först så polarens valp kunde dra upp mig, det motsatta hade blivit tungt.

Beställde ett renoveringskit till förgasaren så jag kan renovera förgasaren och ställa tändningen så kanske tomgången blir lite trevligare. En diffspärr hade suttit fint.

Har även fixat färg och rengöringsmedel så när tid finns så skall den målas.
Senast redigerad av gorQi den tor aug 08, 2013 22:03, redigerad totalt 1 gånger.
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

Skriv svar