Johans Highroof
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Johans Highroof
Lite intryck från provkörningen;
MTZ-däcken verkar fungera riktigt bra på den lätta Suzukin. Trots 0.7-0.8 i tryck formar de sig fint runt stenarna. Jag testade lite olika underlag, jämfört med Super Swamper TSL-SX och LTB var faktiskt den största skillnaden i ren lera - MTZ driver bättre, kan dock ha mer att göra med att jag har lite mer plats under diffarna nu, samt att det bredare däcket flyter på underlaget istället för att gräva. Man kan se mot slutet på filmen när jag kör igenom det lite större lerhålet på tvåan att det rensar riktigt bra, bättre än jag trodde.
Chassit fungerar rätt bra nu, bilen går mjukt och fint, nästan helt tyst. Framkardan bottnar fortfarande i övre korset, jag vet inte riktigt var jag ska göra åt det, jag kan inte flytta framaxeln längre fram, och jag vill inte sänka f-lådan. Bak misstänker jag att dämparna kunde fungera bättre, får göra något åt det när jag plockar ner bakaxeln igen för att göra om fästen.
Utväxlingen fungerar riktigt bra även med 35:orna, dock fick jag inte testat några riktigt tekniska partier.
Servot orkar bra även med de större däcken men visst känns det att det går tyngre.
De nya stolarna blev fantastiskt bra, jag är jättenöjd med den uppgraderingen.
MTZ-däcken verkar fungera riktigt bra på den lätta Suzukin. Trots 0.7-0.8 i tryck formar de sig fint runt stenarna. Jag testade lite olika underlag, jämfört med Super Swamper TSL-SX och LTB var faktiskt den största skillnaden i ren lera - MTZ driver bättre, kan dock ha mer att göra med att jag har lite mer plats under diffarna nu, samt att det bredare däcket flyter på underlaget istället för att gräva. Man kan se mot slutet på filmen när jag kör igenom det lite större lerhålet på tvåan att det rensar riktigt bra, bättre än jag trodde.
Chassit fungerar rätt bra nu, bilen går mjukt och fint, nästan helt tyst. Framkardan bottnar fortfarande i övre korset, jag vet inte riktigt var jag ska göra åt det, jag kan inte flytta framaxeln längre fram, och jag vill inte sänka f-lådan. Bak misstänker jag att dämparna kunde fungera bättre, får göra något åt det när jag plockar ner bakaxeln igen för att göra om fästen.
Utväxlingen fungerar riktigt bra även med 35:orna, dock fick jag inte testat några riktigt tekniska partier.
Servot orkar bra även med de större däcken men visst känns det att det går tyngre.
De nya stolarna blev fantastiskt bra, jag är jättenöjd med den uppgraderingen.
TEAM HORRED CUSTOMS
Trevlig film .
Jag och Ernie va ute hos Jocke igår och kollade in eran provslinga, såg jäkligt skoj ut, vi får nog ta med oss bilarna ner till Jocke en dag och prova lite...
Jag och Ernie va ute hos Jocke igår och kollade in eran provslinga, såg jäkligt skoj ut, vi får nog ta med oss bilarna ner till Jocke en dag och prova lite...
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.
Tack, ja det är en kul litet spår där.frank skrev:Trevlig film .
Det har trillat inte lite nya pryttlar igen, får väl se när denna hittar sin plats bak på bilen
Samma vinsch som jag har fram.
TEAM HORRED CUSTOMS
Tänkte skaffa en sån där jag med, verkar vara mycket fina winchar.oxyjohan skrev:Tack, ja det är en kul litet spår där.frank skrev:Trevlig film .
Det har trillat inte lite nya pryttlar igen, får väl se när denna hittar sin plats bak på bilen
Samma vinsch som jag har fram.
Suzuki sj424 td -85
Vi är ett gäng som kör med dem och alla verkar nöjda vad jag har hört. På en lätt bil som Suzuki är den riktigt snabb och verkar hålla för tävlingskörning med långa vinschningar om och om igen.mateks skrev:Tänkte skaffa en sån där jag med, verkar vara mycket fina winchar.
Värt att tänka på är att den drar lite mer ström än standardvinscharna, runt 80A utan last och 530A max har jag för mig. En vanlig 12000lbs ligger runt 65A/380A, så med last handlar det om 40% mer strömförbrukning. Rejäla/fräscha strömkablar/batterier/generator är ett måste.
TEAM HORRED CUSTOMS
Började kolla lite på monteringen av bakvinschen, märkte att det var jäkligt skitigt och rostigt runt tanken så jag fick börja med att blåsa rent, slipa bort rost och måla lite.
Planen är att kapa bort allt på karossen bakom tanken mellan karossfästena, inklusive tvärbalken i ramen, lägga i en ny starkare tvärbalk och sätta vinschplattan på stötfångaren och den nya balken så att den inte sticker ut bakom den befintliga stötfångaren.
Planen är att kapa bort allt på karossen bakom tanken mellan karossfästena, inklusive tvärbalken i ramen, lägga i en ny starkare tvärbalk och sätta vinschplattan på stötfångaren och den nya balken så att den inte sticker ut bakom den befintliga stötfångaren.
TEAM HORRED CUSTOMS
Bytte alla bussningar i bladen fram, de gamla var lite slitna Jag började kapa upp för vinschen igår också, kommer väl lite bilder på det sen.
TEAM HORRED CUSTOMS
Blev lite mer gjort idag. Kapade bort del av ram och kaross.
Lite nytt material till ramen
Vinschplatta tillkapad och provmonterad
Lite nytt material till ramen
Vinschplatta tillkapad och provmonterad
TEAM HORRED CUSTOMS
Ser bra ut Johan , du hinner väl färdigt tills helgens Boråsträff va?
Volvo XC70 -04.
Tack. Det verkar bli riktigt stadigt och jag tror vinschen kommer att sitta bra skyddat där. Färdigt innan helgen? Nja, nu blir det inget mer byggt den här veckan men bilen är ju fullt körbar. Vissa av oss tar lite mer tid på sigfrank skrev:Ser bra ut Johan , du hinner väl färdigt tills helgens Boråsträff va?
TEAM HORRED CUSTOMS
Hej blev ju kanonnbra snygg montering av winchen vill se den live i växjö till helgen
Mvh Andreas
Mvh Andreas
Suzuki 416 Challengeräser!
Tack som fan! Jo, tanken är är köra i helgenAndreas B skrev:Hej blev ju kanonnbra snygg montering av winchen vill se den live i växjö till helgen
Mvh Andreas
EDIT: Nu är vi anmälda. Ses till helgen!
TEAM HORRED CUSTOMS
Trevlig och mycket proffsigt ordnad challengetävling i Växjö i helgen! Tack till alla som jobbade för att organisera tävlingen. Mycket sten, lera och stubbar blev det
Tyvärr knäckte jag en drivaxel bak, måste nog göra en rejäl genomgång av bakaxeln snart, verkar vara lite sådär med skicket på den, en av de få saker jag inte haft isär ännu. Ett jättetack till Borkjonas, Håkan, Jocke Fransson, Ernie, Frank m.fl. som hjälpte till med delar, verktyg etc. så att vi kunde köra vidare
Lite nya bucklor blev det också Bakvinschen funkade jäkligt bra
Tyvärr knäckte jag en drivaxel bak, måste nog göra en rejäl genomgång av bakaxeln snart, verkar vara lite sådär med skicket på den, en av de få saker jag inte haft isär ännu. Ett jättetack till Borkjonas, Håkan, Jocke Fransson, Ernie, Frank m.fl. som hjälpte till med delar, verktyg etc. så att vi kunde köra vidare
Lite nya bucklor blev det också Bakvinschen funkade jäkligt bra
TEAM HORRED CUSTOMS