Wrangler är bra bil, och lite annat om bra bilar
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Wrangler är bra bil, och lite annat om bra bilar
Visst.. suki och jeep är bra bilar och ägandet är förhållandevis enkelt med reservdelar i snart varenda buske. Känns liksom inte svårt.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Re: Wrangler är bra bil, och lite annat om bra bilar
Precis Mats... Man får vad man betalar för... Har haft ca 5 Suzuki och två Wrangler, båda är bra men Suzuki är lite av en "Tösa bil" (Skånska)... men visst, den är ok som leksak men man ska inte pumpa in för mycket slantar i den, man får nog inte igen pengarna... säkrare i så fall med en Wrangler.
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 247
- Blev medlem: mån nov 07, 2011 20:33
Re: Wrangler är bra bil, och lite annat om bra bilar
Visst kan man ha olika åsikter om bilar vore tråkigt om alla åkte likadana bilar.
Dock är det några saker. Dels att Wrangern är livsfarlig på vintern. Har åkt Wrangler i 7 vintrar oftast med 4wd helt utan problem. Sen värmen, den är hur bra som helst. Jag har bott i Jämtland tills för ett år sedan och där är det kallt. Körde bla 20 mil i -32 i bara T-shirt. Så jag tycker värmen är otroligt bra särskilt med tanke på att hardtoppen är oisolerad.Var till fjälls då det var -34 grader och min bil var den enda som startade. ACn fungerar mycket bra, blir kall direkt. Vad gäller användningsområde är JKU-R perfekt för mig. Fungerar bra som DD, har snart kört 9000 mil, ganska bra med plats, Bra att ta sig fram, stark att dra. Fartresurserna räcker väl till för mig. Kort sagt en perfekt bil för mina behov.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 247
- Blev medlem: mån nov 07, 2011 20:33
Re: Wrangler är bra bil, och lite annat om bra bilar
Anledningen att dom köpte dom tre Samuraibilarna var att de var billigare än tex Hilux. Och naturligtvis inte klarade lika mycket. De lastade knappast alls var mycket sällan mer än två personer. Detta också pga att fjädringen bak säckade ganska omgående vilket gjorde det i princip omöjligt att ha folk i baksätet. Sen var det problem med stötdämpare, fjädrar. Koppling, växellåda, plus att det uppstod sprickor så delar lossnade. Försökte man gasa på lite studsade den något helt otroligt. Sen kunde man bli omkörd av en 15 år gammal Land Rover. Den var inte alls bra i terrängen och fastnade ofta. Fick sen en Hilux som tog sig fram mycket bättre. Vet inte exakt hur många Samuraibilar jag drog lös med det var ganska många.
Re: Varför är Suzuki Samurai så bra?
Nuvarande Danskamästaren i trial kör en Wrangler. Den enda i den klassen (kort med spärr)......Lasse Suzican skrev:Varför körs i stort sett inga Wrangler inom Biltrial eller Challenge, men många Suzuki?
En av dom som provade Wrangler i trial konstaterade snabbt att den är närmare 500kg för tung, är för låg under fördelningslådan, alltför bred och svänger för dåligt....
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Jeep Wrangler 4,0 1991
VW Amarok 4WD
VW Amarok 4WD
-
- Veteran
- Inlägg: 2001
- Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
- Ort: Lidköping
- Kontakt:
Re: Wrangler är bra bil, och lite annat om bra bilar
Kan vi inte bara komma överens om att vi alla trivs bra med olika bilar, så länge det inte är fransk eller kinesiskt så spelar det väl ingen större roll vad det är
Jag åker Landrover Disco 2 till vardags som vissa påstår är världens sämsta bil, jag säger till när jag märker av det, (1,5 år märker inget än)
och Suzuki SJ 413 i skogen, visst rostar den, visst går den sönder..so what???
PS, stod vrevid Kättilstorparna i falköping idag å tittade på avundssjukt när dom lekte i leran å man Jänkare stod på fältet å skämdes, nästa år blir det Suzuki på biltransport dit....
![:thefinger:](./images/smilies/00thefinger.gif)
Jag åker Landrover Disco 2 till vardags som vissa påstår är världens sämsta bil, jag säger till när jag märker av det, (1,5 år märker inget än)
och Suzuki SJ 413 i skogen, visst rostar den, visst går den sönder..so what???
PS, stod vrevid Kättilstorparna i falköping idag å tittade på avundssjukt när dom lekte i leran å man Jänkare stod på fältet å skämdes, nästa år blir det Suzuki på biltransport dit....
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)
Re: Wrangler är bra bil, och lite annat om bra bilar
Håller fullständigt medkoppartaket skrev:Kan vi inte bara komma överens om att vi alla trivs bra med olika bilar, så länge det inte är fransk eller kinesiskt så spelar det väl ingen större roll vad det är![]()
Jag åker Landrover Disco 2 till vardags som vissa påstår är världens sämsta bil, jag säger till när jag märker av det, (1,5 år märker inget än)
och Suzuki SJ 413 i skogen, visst rostar den, visst går den sönder..so what???
![:tumbup:](./images/smilies/00tumme.gif)
Re: Wrangler är bra bil, och lite annat om bra bilar
....Ap-ap-ap! Inte skälla på grodorna, deras bilar från 60- och 70 talen är underbara. Men jag håller med dig till 100% ang Land Rover... Fina vagnar, bra bilarkoppartaket skrev:Kan vi inte bara komma överens om att vi alla trivs bra med olika bilar, så länge det inte är fransk eller kinesiskt så spelar det väl ingen större roll vad det är![]()
Jag åker Landrover Disco 2 till vardags som vissa påstår är världens sämsta bil, jag säger till när jag märker av det, (1,5 år märker inget än)
![:tumbup:](./images/smilies/00tumme.gif)
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Re: Wrangler är bra bil, och lite annat om bra bilar
Oavsett vart man hamnar blir det revirpink mellan olika falanger, i detta fall anhängare av olika bilmärken. Jag tycker om min suzuki för vad den är, men jag skulle gärna äga en TGB, fyrdörrars jk rubicon eller en landrover defender. Alla bilar går sönder och då är det bra med billiga och lättillgängliga reservdelar om man nu inte gillar utmaningen att hitta delar och därför kör något obskyrt gammalt militärfordon från långtbortistan som finns i 3 ex i Europa. ![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85
Re: Varför är Suzuki Samurai så bra?
Ursäkta ännu mer OT, men jag tömde ungarnas dagis också när jag hade Nivan. Fast inte på barn, utan på deras morsor som tittade, fnissade, undrade och tyckte det var en så gullig veteranbil jag skaffat.... Jag har aldrig haft någon bil som dragit till sig lika mycket brudar.Klemenz skrev:Ursäkta O.T men "Pedo alert"Rubiconjeep skrev:Med en svart Rubicon tömmer man dagiset![]()
![]()
![]()
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Wrangler är bra bil, och lite annat om bra bilar
Efter att ha gjort 114 bilaffärer så köpte jag ännu en bil i dag.
En för mig nygammal bil.
Jag köpte tillbaka den bästa offroad/terrängbil jag någonsin ägt.
Ägt och kört tufft med i 9 år.
Sålde den för 11 månader sedan.
Kontaktade den jag sålt bilen till.
Och jag fick köpa tillbaka den.
Samuraien så klart.
Efter bl a G-Wagen, Shogun, Defender och 3 Jeepar m fl vet jag att Samurai är bäst.
Vad jag saknar från G-Wagen är diffspärrarna, från Shogun är den mysiga interiören,
från Defendern fördelningslådan, TC och det manliga sjungande ljudet från Td5:an, från Wrangler AC, servostyrning och farthållare, från Libertyn ingenting - för den har jag kvar för att den är så lagom och bekväm, men den är ingen offroad/terrängbil.
Sammanfattningsvis är Wranglern ingen bra bil för att den är så bristfälligt konstruerad utan att därmed ha blivit vad den vill utge sig för, Defendern är teoretiskt rätt konstruerad, men har i praktiken blivit en sån katastrof ur driftsäkerhetssynpunkt.
G-Wagen är suverän, men för dyr att köpa.
Återstår endast en bil, Samurai. Både välkonstruerad och hög kvalitet. Måhända lite olyckliga karosskarvar för svenska vintertid saltbemängda vägar, men rätt underhållen inte mer rostbenägen än andra bilar, snarare bättre än franska, italienska och svenska bilar.
Minns Alfasud, Citroen GS, Renault 4 och SAAB V4.
För Jeeps del anser jag att man skulle hållit sig kvar vid CJ 7. Den nya fronten som kom med YJ är vämjelig. TJ är visserligen snyggare och bekvämare än YJ - men vilket nerköp kvalitetsmässigt med de underdimensionerade hjulupphängningarna. JK menar jag är den sämst konstruerade av alla Jeepar. Därtill undermålig sammansättning av delar med låg kvalitet.
Att det över huvud taget gått att att sälja Wranglers till de överpriser som begärs såväl nya som begagnade är en gåta.
Säger som Håkan Mattson: Det är mycket man inte förstår.
En för mig nygammal bil.
Jag köpte tillbaka den bästa offroad/terrängbil jag någonsin ägt.
Ägt och kört tufft med i 9 år.
Sålde den för 11 månader sedan.
Kontaktade den jag sålt bilen till.
Och jag fick köpa tillbaka den.
Samuraien så klart.
Efter bl a G-Wagen, Shogun, Defender och 3 Jeepar m fl vet jag att Samurai är bäst.
Vad jag saknar från G-Wagen är diffspärrarna, från Shogun är den mysiga interiören,
från Defendern fördelningslådan, TC och det manliga sjungande ljudet från Td5:an, från Wrangler AC, servostyrning och farthållare, från Libertyn ingenting - för den har jag kvar för att den är så lagom och bekväm, men den är ingen offroad/terrängbil.
Sammanfattningsvis är Wranglern ingen bra bil för att den är så bristfälligt konstruerad utan att därmed ha blivit vad den vill utge sig för, Defendern är teoretiskt rätt konstruerad, men har i praktiken blivit en sån katastrof ur driftsäkerhetssynpunkt.
G-Wagen är suverän, men för dyr att köpa.
Återstår endast en bil, Samurai. Både välkonstruerad och hög kvalitet. Måhända lite olyckliga karosskarvar för svenska vintertid saltbemängda vägar, men rätt underhållen inte mer rostbenägen än andra bilar, snarare bättre än franska, italienska och svenska bilar.
Minns Alfasud, Citroen GS, Renault 4 och SAAB V4.
För Jeeps del anser jag att man skulle hållit sig kvar vid CJ 7. Den nya fronten som kom med YJ är vämjelig. TJ är visserligen snyggare och bekvämare än YJ - men vilket nerköp kvalitetsmässigt med de underdimensionerade hjulupphängningarna. JK menar jag är den sämst konstruerade av alla Jeepar. Därtill undermålig sammansättning av delar med låg kvalitet.
Att det över huvud taget gått att att sälja Wranglers till de överpriser som begärs såväl nya som begagnade är en gåta.
Säger som Håkan Mattson: Det är mycket man inte förstår.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Wrangler är bra bil, och lite annat om bra bilar
Bra info!
Xtra tacksam är jag som nybörjare...![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Xtra tacksam är jag som nybörjare...
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Re: Wrangler är bra bil, och lite annat om bra bilar
Hej!
Wrangler är bra bilar! Jag har tidigare kört en Wrangler TJ, lagom offroadutrustad för att kunna användas i både terräng och på gatan. Fungerade klockrent under de åren jag hade bilen, inga som helst problem!
Kör i dagsläget en JK Unlimited Rubicon. Även denna fungerar som offroad samt gatbil. Har inte upplevt någrs som helst problem!
Föräldrarna har kört en modifierad TJ under 12 års tid, denna har gått som vardagsbil samt offroadleksak. Även här helt utan problem, endast normala slitagedelar bytta. De kör nu en JK 2012, helnöjda än så länge.
Pris, ja de beror väl på vad man relaterar till. Att jämföra en sprillans JK med en gammal Suzuki går ju inte... Jämför man med en nyare Defender så är inte priset farligt. TJ nu för tiden ligger väldigt bra i pris, bortsett från en o annan som tror de ska få igen allt de lagt ut på modifieringar.
Känns inte som om Jeep skulle krångla mer än ngn annan bil. Alla bilar går att köra sönder om man klantar sig![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Är toknöjd med min Rubicon! Med 5.13 utväxlingar och 35" däck så går den riktigt bra!
Vore ju konstigt om alla skulle förespråka samma bilmärke, ville bara ge lite input på de Jeepar som jag och min familj kör / har kört. Fast ute i skogen så har väl alla lika roligt oavsett bilmärke eller prislapp på denna!
Wrangler är bra bilar! Jag har tidigare kört en Wrangler TJ, lagom offroadutrustad för att kunna användas i både terräng och på gatan. Fungerade klockrent under de åren jag hade bilen, inga som helst problem!
Kör i dagsläget en JK Unlimited Rubicon. Även denna fungerar som offroad samt gatbil. Har inte upplevt någrs som helst problem!
Föräldrarna har kört en modifierad TJ under 12 års tid, denna har gått som vardagsbil samt offroadleksak. Även här helt utan problem, endast normala slitagedelar bytta. De kör nu en JK 2012, helnöjda än så länge.
Pris, ja de beror väl på vad man relaterar till. Att jämföra en sprillans JK med en gammal Suzuki går ju inte... Jämför man med en nyare Defender så är inte priset farligt. TJ nu för tiden ligger väldigt bra i pris, bortsett från en o annan som tror de ska få igen allt de lagt ut på modifieringar.
Känns inte som om Jeep skulle krångla mer än ngn annan bil. Alla bilar går att köra sönder om man klantar sig
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Är toknöjd med min Rubicon! Med 5.13 utväxlingar och 35" däck så går den riktigt bra!
Vore ju konstigt om alla skulle förespråka samma bilmärke, ville bara ge lite input på de Jeepar som jag och min familj kör / har kört. Fast ute i skogen så har väl alla lika roligt oavsett bilmärke eller prislapp på denna!
Jeep Wrangler JK Unlimited Rubicon | OME | 37" Cooper STT | G2 5.13 | AEV Procal | ARB bumper | Warn 9.5cti | www.jeepsweden.net