gällivare, malmberget

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

king-cab86
Hemmastadd
Inlägg: 126
Blev medlem: lör sep 26, 2009 15:58

Re: gällivare, malmberget

Inlägg av king-cab86 » mån nov 12, 2012 18:47

grattis! dundret har billiga stugor till uthyrning har jag hört,
hehe

mhenriksson
Användare
Inlägg: 50
Blev medlem: lör dec 17, 2011 12:26
Ort: Norrbotten

Re: gällivare, malmberget

Inlägg av mhenriksson » mån nov 12, 2012 21:49

Om du ska bo i Gällivare kan jag rekomendera att gå in på http://www.msor.se" onclick="window.open(this.href);return false; håller till i Boden (med våra mått mätt inte så långt från gve.)
Vi har offroad-orienteringar ca 4 gånger/år, sista för i år är nu i helgen :tumbup:
Daihatsu Rocky -89 med portaler och 39,5" bogger A-traktor
http://www.4-FUN.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Sveriges nya offroad-shop

bug_x
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: tor jun 10, 2010 8:34
Ort: Stockholm

Re: gällivare, malmberget

Inlägg av bug_x » tor nov 15, 2012 21:22

Silverado skrev:
bug_x skrev:Men grattis, LKAB är en grym arbetsgivare!

Då kanske vi ses där nere, kör själv lite extra på 600 nivån ibland åt NTT.

Om du inte har boende så skaffa det, grymt svårt att få! 10 års kö i den vanliga bostadskön (går att få förtur, prata med LK). Annars har Lk ett eget fastighetsbolag, "FAB", eller "LKAB fastigheter (tror dom bytt namn). Och får du välja, bo i Gällivare och inte Malmberget eller Koskuskulle!

Sen är bil ett måste som du säger!

Eftersom du bor i Västerås rekomenderar jag dig att flyglifta (standby) via nextjet upp och ner. Billigare o snabbare än tåg o jag har aldrig blivit nekad iallafall.

Tåg typ 16 h allt bil 14h suger.

Men har du frågor eller vi ses där uppe och köra lite så hör av dig, gjorde själv flytten till Gällivare för 1,5 års sedan.

Lycka tilL!
tack för bra info! :tumbup: har hållt på att jaga boende hela dagen, men det är kärvt. har hittat nån på blocket, men bara via mail så vet ju inte hur lång tid det kommer att ta, har annars kollat vandrarhem, hittade ett ställe som hade ledigt under perioden jag behövde, men ska se om jag kan få svar om lägenheten, då¨det vart billigare.

flyg har jag börjat kika på nextjet som du tipsa om, har aldrig flugit förr, standby är det sista minuten eller?

bil har jag hittat en bra kandidat som jag ska kontakta, så förhoppningsvis är det löst :D

har du lägenhet där själv alltså?, du behöver inte en inneboende? :wink: :mrgreen:

Mvh Erik :jump:
"Stay in" finns det ett vandrarhem som heter. Okej pris (tror det är 3000 i månaden) men sen hyr migrationsverket rum där samt massa gymnasieelever + alla rum har inte fönster...

Stand by är inte riktigt som sista minuten. Man åker till flygplatsen innan avgång och köper biljett. Finns det sedan plats på planet får man åka med och annars får man stanna kvar. Men man kan ringa innan och se hur mycket som är bokat. Det är också turordning på stand byarna, ju tidigare man köper biljett, ju större chans.

Bil, har en kompis som har en gammal volvo 440 tror jag, besiktat något halvår till men ruskigt billig (ink vinterdäck). Om du är intresserad.

Står nog över inneboende, men du är välkommen över på öl någon kväll!
Unimog is the shit! :D

Silverado
Rutinerad
Inlägg: 405
Blev medlem: lör feb 14, 2009 10:58
Ort: Västerås

Re: gällivare, malmberget

Inlägg av Silverado » fre nov 16, 2012 17:29

bug_x skrev:
Silverado skrev:
bug_x skrev:Men grattis, LKAB är en grym arbetsgivare!

Då kanske vi ses där nere, kör själv lite extra på 600 nivån ibland åt NTT.

Om du inte har boende så skaffa det, grymt svårt att få! 10 års kö i den vanliga bostadskön (går att få förtur, prata med LK). Annars har Lk ett eget fastighetsbolag, "FAB", eller "LKAB fastigheter (tror dom bytt namn). Och får du välja, bo i Gällivare och inte Malmberget eller Koskuskulle!

Sen är bil ett måste som du säger!

Eftersom du bor i Västerås rekomenderar jag dig att flyglifta (standby) via nextjet upp och ner. Billigare o snabbare än tåg o jag har aldrig blivit nekad iallafall.

Tåg typ 16 h allt bil 14h suger.

Men har du frågor eller vi ses där uppe och köra lite så hör av dig, gjorde själv flytten till Gällivare för 1,5 års sedan.

Lycka tilL!
tack för bra info! :tumbup: har hållt på att jaga boende hela dagen, men det är kärvt. har hittat nån på blocket, men bara via mail så vet ju inte hur lång tid det kommer att ta, har annars kollat vandrarhem, hittade ett ställe som hade ledigt under perioden jag behövde, men ska se om jag kan få svar om lägenheten, då¨det vart billigare.

flyg har jag börjat kika på nextjet som du tipsa om, har aldrig flugit förr, standby är det sista minuten eller?

bil har jag hittat en bra kandidat som jag ska kontakta, så förhoppningsvis är det löst :D

har du lägenhet där själv alltså?, du behöver inte en inneboende? :wink: :mrgreen:

Mvh Erik :jump:
"Stay in" finns det ett vandrarhem som heter. Okej pris (tror det är 3000 i månaden) men sen hyr migrationsverket rum där samt massa gymnasieelever + alla rum har inte fönster...

Stand by är inte riktigt som sista minuten. Man åker till flygplatsen innan avgång och köper biljett. Finns det sedan plats på planet får man åka med och annars får man stanna kvar. Men man kan ringa innan och se hur mycket som är bokat. Det är också turordning på stand byarna, ju tidigare man köper biljett, ju större chans.

Bil, har en kompis som har en gammal volvo 440 tror jag, besiktat något halvår till men ruskigt billig (ink vinterdäck). Om du är intresserad.

Står nog över inneboende, men du är välkommen över på öl någon kväll!
boende löst, vadrarhem på gällivare camping, verkar trevligt^^.
det med inneboende var lite på skoj :lol: men lite pilsner och surra lite är ju alltid trevligt!

ok då är jag med lite hur det funkar med standby, verkar finnas plats än så länge, så kör på det, ringer nog på morgon där och kollar vilket flyg man har störst chans att komma med.

440:in kan vara intressant, fick tag i en kille som hade en skaplig 740 för en billig peng, han erbjöd sig t.o.m att köra till flygplatsen och möta mig där, såjag slapp ta taxi till han :D folk verkar vara väldigt trevliga däruppe. men iaf om han inte har kvar den då, så är det intressant, huvudsaken är att den är besiktad och funkar.

Mvh
1989 Cheva Blazer k10 4x4 6.2 Diesel
1987 silverado k10 4x4 6.2 Diesel
1987 silverado k20 4x4 350tbi

Mvh Diezl

Skriv svar