Vitara som går ryckigt.

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Vitara som går ryckigt.

Inlägg av frank » tis nov 13, 2012 7:29

Har nu börjat använda min ganska nyinköpta vitara som bruksbil, i början gick den hur fint som helst, men nu har den börjat gå ryckigt på jämngas och den dör på tomgång, är inga problem att starta den igen men tomgången är väldigt låg ca:300rpm.
Detta händer bara när den är varm, vid kallstart går den som den ska.
Har bytt det mesta i tändningsväg på den.

Nån som har nån ide på vad det kan va?

Ja just det, det är en 89:a med 8v motorn och single point/ tbi vad man nu vill kalla det.

//Frank.
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Re: Vitara som går ryckigt.

Inlägg av sos » tis nov 13, 2012 13:42

tjyvluft? kolla slangar t.ex. anslutning till bromsservo (nyp ihop med en tång och kolla om den går bättre på tomgång), skitig "map-sensor" (känner av "trycket" i insuget).
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

Thomas i Värsta
Forumräv
Inlägg: 531
Blev medlem: mån feb 27, 2006 9:55
Ort: Väderstad (Mjölby)

Re: Vitara som går ryckigt.

Inlägg av Thomas i Värsta » tis nov 13, 2012 16:36

Hej!

Hade en Vitara som gick ryckigt o illa, symtom som om kamremmen hamnat ett kugg fel, det var krysskilen på vevaxeln som var rätt rejält glapp som gjorde att kamremmen inte låg helt i fas om du förstår? Inte det första man kollar efter....
Thomas i Värsta

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Vitara som går ryckigt.

Inlägg av MattisH » tis nov 13, 2012 16:37

Min går också lite små ryckigt och svarar inte riktigt på gas. Så jag är också intresserad av resultat och lösningar i den här tråden..
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Vitara som går ryckigt.

Inlägg av frank » tis nov 13, 2012 20:24

Vart sitter map-sensorn? är den den underliga lilla saken strax ovanför batteriet på torpeden, går en vaakumslang med en ögla på till den och några sladdar?

Har bytt stift på den idag och tändspole igen, får se om den går bättre nu, hade ju biltema stift innan och dom kändes ju sådär, gapet felade bortåt 0,2mm på allihop när jag satte i dom, men dom nya stämde klockrent när jag monterade dom idag.

Återkommer imorron om det hjälpte eller ej.
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

russinet
Veteran
Inlägg: 1500
Blev medlem: fre sep 22, 2006 6:45
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vitara som går ryckigt.

Inlägg av russinet » ons nov 14, 2012 6:05

Har ni kollat jordningen till bränslepumpen? Om den börjar rosta bort så kan man få lustiga problem.
Den sitter förövrigt bakom ena baklyktan och jag har för mig att det är bakom den vänstra.
//Fredrik Mahlin
Mahlin Advanced Mechanics AB
http://www.advancedmechanics.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://formulaoffroad.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.smkuppsala.se" onclick="window.open(this.href);return false;

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Vitara som går ryckigt.

Inlägg av frank » ons nov 14, 2012 6:33

russinet skrev:Har ni kollat jordningen till bränslepumpen? Om den börjar rosta bort så kan man få lustiga problem.
Den sitter förövrigt bakom ena baklyktan och jag har för mig att det är bakom den vänstra.
Jordningen va det första som fixades på bilen när jag köpt den(soppapumpen gick inte ens då).

Har provkört tiil och från jobbet sen jag bytte stiften igår, nu går den inte alls ryckigt längre, men den dör fortfarande på tomgång när den är varm.
Ska ta och gå lös med startgasen och leta läckor lite senare i veckan, känns som att det kan va tjuvluft nånstans...
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Vitara som går ryckigt.

Inlägg av MattisH » ons nov 14, 2012 8:25

Hmm, det där med jordningen kanske ska kollas. Jag vet ju hur det ser ut där bak, men antog att bilen går ju bra så länge den är kall och därmed borde den inte vara dålig. Tänkte jag skulle dra om alla kablar till bakstammen för att få det lite bättre.
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Vitara som går ryckigt.

Inlägg av frank » fre nov 16, 2012 9:27

Har nu prövat med en annan map-sensor också, men utan resultat, fortfarande taskig tomgång när den är varm.
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Vitara som går ryckigt.

Inlägg av MattisH » fre nov 16, 2012 9:57

Går den taskigt hela tiden?

Min går bra när den är kall, sen pendlar den vid tomgång (200-1500rpm och ibland motorstopp). Men har man kört en stund är det bara till att stanna till och efter det går den för det mesta bra.. Mkt märkligt tycker jag...
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Re: Vitara som går ryckigt.

Inlägg av sos » fre nov 16, 2012 10:19

frank skrev: Har bytt det mesta i tändningsväg på den.//Frank.
hade du bytt tändkablar? anslut stroboskop till 1:an kolla så det blinkar jämnt, ta sedan 2:an och så vidare OM någon av tändkablarna visar på ojämnt blink så byt den.

Tempgivare?
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Vitara som går ryckigt.

Inlägg av frank » fre nov 16, 2012 19:06

sos skrev:
frank skrev: Har bytt det mesta i tändningsväg på den.//Frank.
hade du bytt tändkablar? anslut stroboskop till 1:an kolla så det blinkar jämnt, ta sedan 2:an och så vidare OM någon av tändkablarna visar på ojämnt blink så byt den.

Tempgivare?
Nope, kablarna är inte bytta då dom såg rätt nya ut. Får väl kolla med stroboskopet en dag. Men den går ju inte ryckigt sen jag bytte stiften, det är bara tomgången som e kass när den är varm.

Vart sitter tempgivaren? För du menar väl inte den som sitter vid termostahuset antar jag?
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

TEE
Beroende
Inlägg: 1117
Blev medlem: lör feb 23, 2008 20:00
Ort: Östersund

Re: Vitara som går ryckigt.

Inlägg av TEE » fre nov 16, 2012 20:15

har för mig att den kontakten med två stift är till sprutet och den med ett stift är till mätaren. ja hade en vitara förut som gick fett som fasen och då va det kontakten till tempgivaren som erjat.

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Vitara som går ryckigt.

Inlägg av frank » sön nov 18, 2012 16:37

frank skrev:
sos skrev:
frank skrev: Har bytt det mesta i tändningsväg på den.//Frank.
hade du bytt tändkablar? anslut stroboskop till 1:an kolla så det blinkar jämnt, ta sedan 2:an och så vidare OM någon av tändkablarna visar på ojämnt blink så byt den.

Tempgivare?
Nope, kablarna är inte bytta då dom såg rätt nya ut. Får väl kolla med stroboskopet en dag. Men den går ju inte ryckigt sen jag bytte stiften, det är bara tomgången som e kass när den är varm.

Vart sitter tempgivaren? För du menar väl inte den som sitter vid termostahuset antar jag?

Tog och kollade med stroboskopet idag, mycket riktigt så blinkade det riktigt ojämnt på tvåans cylinder, bytte tändkabeln och hoppas på att det ska bli bättre nu, återkommer med resultat när jag provkört till och från jobbet.
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Vitara som går ryckigt.

Inlägg av frank » mån nov 19, 2012 6:48

frank skrev: Tog och kollade med stroboskopet idag, mycket riktigt så blinkade det riktigt ojämnt på tvåans cylinder, bytte tändkabeln och hoppas på att det ska bli bättre nu, återkommer med resultat när jag provkört till och från jobbet.
Har provkört bilen till och från jobbet, men samma resultat fortfarande... har även letat läckor med startgasen men hittade ingenting.
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

Skriv svar