Diffbromsfunderingar.......
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Diffbromsfunderingar.......
Ja säg det? Har fått för mej det bara. En vacker dag kanske jag springer på en "riktig" spärr och då vill jag inte ha förstört nåt som jag kanske måste använda.
Kan inte motivera det med annat än det.
SKREV OBELIX
Kan inte motivera det med annat än det.
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
-
- Beroende
- Inlägg: 1230
- Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
- Ort: Skogen utanför Kalmar
Re: Diffbromsfunderingar.......
De borde inte vara raketforskning direkt att få någon att kunna "skära" ut en "spole" som man kan montera i diffen istället för lameller osv.
Typ som
Typ som
//Jimmy
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
Re: Diffbromsfunderingar.......
Splinesen för drivaxlarna försvårar nog en aning om man ska göra en sån där.sleeper_86 skrev:De borde inte vara raketforskning direkt att få någon att kunna "skära" ut en "spole" som man kan montera i diffen istället för lameller osv.
Typ som
Men när man har fyra spindel-drev, borde det inte gå att svetsa genom att bara svetsa ihop dem med varandra?
Som så här ungefär, fast utan att svetsa i carriern, och bättre svetsat mellan dreven...
Då offrar man ju bara de dreven...
Sen fanns det väl ett gammalt knep där man la igen nästan alla kuggarna i utgående drev...
Fast det känns inte så himla hållfast tycker jag ...
Fast att testa att spänna upp lamellerna först är nog ingen dum idé det heller,
det kan ju som sagt spara lite drivaxlar.
Då fick jag lära mig något nytt idag medcallejeep skrev:Hej googla Dana Powerlock det är en sån modell som sitter i valpaxlarna.
Det går bra att spänna upp dom med plåtschims som läggs utanför dom yttre koniska lammellerna.
kan vara lite känsligt beroende på skick på lammellerna tex 0,6 mm plåt hård spänd 0,8mm helt låst.
Brukar ha en drivaxel fast i skruvstädet sedan hänga på diffbromsen sedan i med andra drivaxeln
och en stor kofot för att testa hur stum den blir.
Jag har en sån diffbroms bak i dodgen, men trodde den var uppspänd med konstant tryck,
men jag tyckte iofs hålen för spindeldrevsaxlarna såg lite skumma ut.
Jag tror förresten den heter Powr-lok om man ska vara petig.
Obelix, hade vi inte en diskussion om vad det satt för diffbroms i valparna för ett tag sen?
Det var ju kul att det blev utrett till slut
Re: Diffbromsfunderingar.......
Hittade tråden:
viewtopic.php?f=7&t=36505" onclick="window.open(this.href);return false;
Det var ju tur att den inte behövde rasa för dig, för att få det utrett
viewtopic.php?f=7&t=36505" onclick="window.open(this.href);return false;
Det var ju tur att den inte behövde rasa för dig, för att få det utrett
Re: Diffbromsfunderingar.......
Var det vi som diskuterade det? ja det är möjligt. Men jag kunde bara återge vad jag lärt mej om valpens diffbroms- och hade fått förklarat för mej att den var aktiv på nåt sätt. Vilket praktiska prov även visade. Så länge man har moment så griper den satan- men stannar man så är det i princip en öppen diff. Men jag trodde väl det var andra orsaker till det efter den diskussionen.
Hur som helst så vill jag kunna "spärra" den för att sedan kunna ta bort spärren igen. Skulle det visa sej att nybygget blir baktungt är det inte kul att ha 100% spärr i bakaxeln. Då räcker det mer än väl med att schimsa upp bromsen lite så man har bara nästan spärrat.
Jag återkommer med rapport i ämnet.
Men tack alla som kommit med tips och tankar i frågan.
Toppenforum det här...
TYCKTE OBELIX
Hur som helst så vill jag kunna "spärra" den för att sedan kunna ta bort spärren igen. Skulle det visa sej att nybygget blir baktungt är det inte kul att ha 100% spärr i bakaxeln. Då räcker det mer än väl med att schimsa upp bromsen lite så man har bara nästan spärrat.
Jag återkommer med rapport i ämnet.
Men tack alla som kommit med tips och tankar i frågan.
Toppenforum det här...
TYCKTE OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: Diffbromsfunderingar.......
Vad jag har lärt mig än så passar spärrar till Dana 44 i Valpaxlarna...
Har själv en Detroitlocker i framaxeln på min Valp , det driver på bra...
Tänk bara på att det finns olika modeller beroende på utväxlingen...
Att valpen har 19 splines begränsar oxå utbudet starkt...
OBS! Om du svetsar en framdiff och sätter bak eller monterar spole/minispole eller motsvarande , tänk på att fixa distansen mellan drivaxlarna så att du kan justera hjullagerspelet...
Har själv en Detroitlocker i framaxeln på min Valp , det driver på bra...
Tänk bara på att det finns olika modeller beroende på utväxlingen...
Att valpen har 19 splines begränsar oxå utbudet starkt...
OBS! Om du svetsar en framdiff och sätter bak eller monterar spole/minispole eller motsvarande , tänk på att fixa distansen mellan drivaxlarna så att du kan justera hjullagerspelet...
Lada Niva -05
Lada Niva -04 Siberian edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Den som inte är ett bra föredömme , får istället bli ett varnande exempel...
Lada Niva -04 Siberian edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Den som inte är ett bra föredömme , får istället bli ett varnande exempel...