Discovery 1 300tdi

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Jarskagarden
Hemmastadd
Inlägg: 193
Blev medlem: mån mar 19, 2012 15:14
Ort: Södra Härene, Vårgårda
Kontakt:

Discovery 1 300tdi

Inlägg av Jarskagarden » ons nov 21, 2012 7:47

Får väl starta en liten tråd om min Disco 1:a från 1997.

Impulsköp hos en firma i Göteborg för drygt ett år sen. Importerad från Tyskland -03 och lastbilsreggad.

Annonsbild
Bild

Den började krångla lite smått tämligen omgående, blinkers bak och startmotor.
Bak lamporna fick kopplas om lite då kontaktstycken var dåliga och en ny startmotor inhandlades från öriket. Fördelen med Land Rover är att reservdelar är tokigt billigt, start motorn kostade drygt 1000:-

Sen var det dags att börja anpassa bilen till min smak. Började med vita blinkers fram.
För familjefridens skull så såldes Jaggan och jag fick lite rörelsekapital för Discon.
Bild

Hjulen såldes och lite större köptes för en spottstyver på skroten.
Bild


Monterade extraljus som funkar
Bild


Fick tag i ett snyggt takräck som genast monterades.
Bild


När jag kom hem efter takräcksköpet så monterades lampor på räcket och extraljusen i fronten byttes mot xenon.
Bild


Behövde lite grövre hjul för skogslekar, fick tag i en uppsättning så gott som nya däck för 3000:- och skapliga whitespoke för en tusing. Lite små men det får duga tills bilen blir höjd.
Bild

Fick hem lite grejor från Paddocks som genast monterades, grillskydd, vindavvisare och stege.
BildBildBild


Bilen fick sedan lite service med nya oljor och bromsklossar, la en ny order till Paddocks på lite mer bra att ha grejor. Leveranserna från UK funkar riktigt bra, det tar oftast 4-6 dagar så har man det hemma. Köpte även en rörkofångare i rostfritt på Blocket för att matcha rockslidesen. När grejorna dök upp drog jag och lillgrabben till jobbet för monteing av delarna, varmt och gott där. Framför allt så är det mer plats där, grabben har spritt ut sej i min verkstad. Sketonge :lol:

Kofångaren på plats, inte nöjd med looken. Men den får sitta så länge.
Bild


Sen var det dags att såga hål för Mantec snorkeln.
Bild

Ingen återvändo. :lol:
Bild

Röret på plats.
Bild

Klart.
Bild



To be continued
Obotlig anglofil som aldrig blir vuxen.
Land Rover Discovery ll TD5
Land Rover Discovery l Trophy TDI
Land Rover Discovery l V8i
Range Rover Classic MB300TDI

övrigt i garaget:
Jaguar XKR
Jaguar Sovereign 3,6
Triumph 2000 mk1
Triumph 2000 mk1

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Discovery 1 300tdi

Inlägg av MattisH » ons nov 21, 2012 8:06

En sån vill jag också ha!!
Det är bra att du redovisar det du gör så jag kan skapa mig en att göra lista...

Har dom svårt att hålla temp på vintern och därav grillskyddet?
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Jarskagarden
Hemmastadd
Inlägg: 193
Blev medlem: mån mar 19, 2012 15:14
Ort: Södra Härene, Vårgårda
Kontakt:

Re: Discovery 1 300tdi

Inlägg av Jarskagarden » ons nov 21, 2012 8:51

MattisH skrev:En sån vill jag också ha!!
Det är bra att du redovisar det du gör så jag kan skapa mig en att göra lista...

Har dom svårt att hålla temp på vintern och därav grillskyddet?
Ja, den har väldigt låg temp för det mesta tycker jag. Men på vintern är det mer påtagligt. Det funkar hyffsat bra, den når arbetstemp lite fortare. Värmen i bilen är inte direkt imponerande, det tar nästan en mils körning innan det blir "gosigt" varmt.
Obotlig anglofil som aldrig blir vuxen.
Land Rover Discovery ll TD5
Land Rover Discovery l Trophy TDI
Land Rover Discovery l V8i
Range Rover Classic MB300TDI

övrigt i garaget:
Jaguar XKR
Jaguar Sovereign 3,6
Triumph 2000 mk1
Triumph 2000 mk1

Jarskagarden
Hemmastadd
Inlägg: 193
Blev medlem: mån mar 19, 2012 15:14
Ort: Södra Härene, Vårgårda
Kontakt:

Re: Discovery 1 300tdi

Inlägg av Jarskagarden » ons nov 21, 2012 10:02

Efter moget övervägande såldes takräcket. När jag räknade på vikterna som skulle hamna där fick jag tänka om. Hade tänkt ha taktält, reservhjul, reservdunkar och reservdelslåda där. Men när man som jag väger 120 pannor och lillgrabben oxå är en 100 plussare så skulle nog taket kollapsa. :lol:
Det får bli ett släp istället och bilen förses med markis på sidan och ett förtält vid bakdörren.
Det gjorde att en extraljusbåge fick inhandlas istället.
Bild


På SLRK:s forum annonserades det ut en uppsättning Mach 5 fälgar med AT däck, vill egentligen ha MT men fälgarna är ovanliga här så det var bara att slå till. Det blev väldigt tight så jag fick frisera skärmkanterna lite i väntan på höjningssats och skärmbreddare.
Bild

Då var en större order lagd, eller rättare sagt tre. Paddocks, MM-4x4 och Rimmer får leverera.
Rimmer var snabbast och det blev en tur till jobbet för montering av Winchstötfångaren. Mycket nöjd med utseendet. Nu får jag bara flytta oljekylen för att få plats med winchen som ligger och väntar.
BildBild


Tog en liten paus från utsidan och fixade till insidan lite. Monterat dvd-stereo och en docka för tabben, det blev även en 220v konverter.
Bild


Lådan från mm-4X4 kom och det var dags att börja såga ordentligt i bilen.
Bild

Man fick såga bort väldigt mycket, men det blev jäkligt bra tycker jag.
Bild


Inte riktigt nöjd med offseten på hjulen, får se om det inte blir ett par spacerplattor monterade.


Efter detta blev det en liten paus på Land Rover fronten, har ju lite andra bilar som behöver uppmärksamhet. Hann dock inte få igång Triumphen i år men det hindrar ju inte att man åker på träffar. :lol:
Bild



To be continued
Obotlig anglofil som aldrig blir vuxen.
Land Rover Discovery ll TD5
Land Rover Discovery l Trophy TDI
Land Rover Discovery l V8i
Range Rover Classic MB300TDI

övrigt i garaget:
Jaguar XKR
Jaguar Sovereign 3,6
Triumph 2000 mk1
Triumph 2000 mk1

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Discovery 1 300tdi

Inlägg av Robe » ons nov 21, 2012 10:49

Snyggt!!
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Jarskagarden
Hemmastadd
Inlägg: 193
Blev medlem: mån mar 19, 2012 15:14
Ort: Södra Härene, Vårgårda
Kontakt:

Re: Discovery 1 300tdi

Inlägg av Jarskagarden » ons nov 21, 2012 11:24

Efter pausen var det dags för en längre tur för att mecka lite. SLRK-Småland hade garageträff i Aneby och det såg jag som ett utmärkt tillfälle att montera höjningsklossarna och HD-styrstaget.
Jag och Fredrik (lillgrabben) startade i arla morgonstund på lördagen och körde dom 16 milen till Aneby. När vi väl var framme så var det inte en själ där, konstigt tänkte jag. Kollade på forumet om träffen och såg att vi åkt dit fel dag. :rodnar: Svor lite och vi tog en lite sightseeing tur hemåt istället. Den turen blev drygt 20 mil, men vi hade det trevligt grabben och jag.

På söndagsmorgon som var rätt dag åkte vi återigen dom 16 milen till Aneby. Anläggningen vi hade tillgång till visade sej vara riktigt bra, vi blev inte så många så det var gott om plats.
Bilen hissades upp och vi började med bakdelen av den enkla anledningen att dom klossarna låg överst. :roll: Det gick tämligen smärtfritt, vi lånade Morgans (värden för träffen) fjäderkompressor så det gick som en dans.
Bild

Klossen på plats
Bild

Klart, bara att repetera på andra sidan.
Bild


Fram blev en helt annan historia. Styrstaget kom på plats men klossarna fick ligga kvar i lådan.
Ett bromsrör gick av, det var riktigt ruttet. Som tur var så hade Morgan ett liggande, men det var den enda turen vi hade. Att få bort det galmla röret och nipplar var ett jäkla slit. Nippeln i oket gick givetvis av så vi fick pyssla en stund innan det var klart. Detta gjorde att tiden rann ut så inga klossar blev monterade fram. Körde hemåt med raggarstuk på bilen. :shock:


Jag kollar av Blocket flera gånger om dagen och en dag dök det upp en Disco -94 utan motor för 2000:-. Kastade mej på telefonen och ringde upp killen och gjorde affär direkt. Förde över pengarna omgående så han förstod att jag verkligen ville ha den.
Annonsbild
Bild

På söndagsmorgon drog jag till Lund för att hämta bilen. Det visade sej vara en trevlig pensionär som haft bilen som donator till sitt V8:a bygge. Han hade tagit motor och instrumentbräda och det skulle hamna i en Ford Sierra av alla bilar. Jag synade bilen lite hastigt och konstaterade att den hade väldigt fina odubbade vinterdäck på orginal aluminiumfälgar, bara där var affären i hamn.
Lastade på bilen snabbt och lätt och vinkade hej då, tänkte att det är bäst att kvicka på så han inte ångrar sej. :lol:
Bild



To be continued
Obotlig anglofil som aldrig blir vuxen.
Land Rover Discovery ll TD5
Land Rover Discovery l Trophy TDI
Land Rover Discovery l V8i
Range Rover Classic MB300TDI

övrigt i garaget:
Jaguar XKR
Jaguar Sovereign 3,6
Triumph 2000 mk1
Triumph 2000 mk1

Jarskagarden
Hemmastadd
Inlägg: 193
Blev medlem: mån mar 19, 2012 15:14
Ort: Södra Härene, Vårgårda
Kontakt:

Re: Discovery 1 300tdi

Inlägg av Jarskagarden » ons nov 21, 2012 14:14

Nu var det dags för stor service av bilen, en stor order från Paddocks har ankommit. Kamrem och övriga motorremmar plus alla spänn och löphjul, vattenpump, packboxar, vevhusventilation och lite annat smått å gott ska bytas. Tyvärr måste jag lämna in bilen för detta jobb, råkade ut för ett litet missöde och skadade handen rätt illa dan innan servicen var tänkt att göras.
Reservdelsbilen hade stått på släpet ett par dagar och det var dags att lasta av. Körde runt ett av uthusen på gården för att kunna rulla in den i verksta´n. När jag rundat ett av hörnen låg det en EU-pall i vägen, vågade inte köra över den med släpet utan stannade för att flytta på den. Jag hade lillgrabben i telefon när jag gick ur bilen, han fick en liten utskällning för att han inte plockat undan så jag kunde få in bilen. När jag drog undan pallen så körde bilen iväg, hade glömt lägga i p-läge. :rodnar:
När jag skulle knata ikapp bilen halkade jag i det blöta gräset och satte ned vänsterhanden framför hjulen på släpet, väldigt dumt ställe. Fy satan vad ont det gjorde när skärmen rev i överarmen och hjulet sakta körde över handen, och inte var det mindre smärtsamt när nästa hjul kom. Blodet sprutade och fingrarna stod åt alla håll och kanter, stänkte ned hela sidan på delebilen när jag väl kom upp och ifatt för att få stopp på det hela. Virade in eländet i en handduk och gick in till frugan och bad henne köra mej till akuten. Hon höll på att tuppa av när hon såg näven. Tummen satt mitt i handen och lill och ringfinger pekade rätt bakåt, pek och långfinger hade hamnat vid tummen mitt i handen och pekade rakt åt vänster. Tummen såg ut som en kycklingklubba för huden hade spruckit runt om mot handflatan, blödde kraftigt. Även handleden hade fått en rejäl knäck så huden hade spruckit på ovansidan, blödde rätt bra där med. När jag kom till akuten så bad receptionisten mej att sätta mej i väntrummet, det sa jag var inte aktuellt och la handen på disken. Hon stirrade en stund och ringde efter läkare direkt. När han kom fick jag en stadig dos smärtstillande och en försiktig riktning av fingrar och bandagering innan jag skulle iväg till röntgen.
Bild
När läkaren kollade röntgenplåtarna skakade han på huvudet och sa att det var den värsta stukning han sett, i stort sett varenda ben i handen och handleden var kraftigt ur led. Men konstigt nog inga frakturer. Han beslutade om att operera själv så jag slapp åka till Sahlgrenska. Han ville få gjort det innan handen svullnat för mycket, och vi kan ju säga att svullen blev den. Operationen gick bra och nu låg jag med tre långa spikar i handen för att fixera fingrarna, blev nattad med lite starka grejor av en söt liten sköterska.
Det värsta med detta var att den tänkta fjällsafarin med SLRK fick ställas in. Fick hem lite prylar från Paddocks igen. Arbetsträning med att skruva ihop det nya takräcket, lite svårt med en hand men det gick till slut. Ringde in några av dom äldre pojkarna för att hjälpa till med montering på bilen. Inte väldens snyggaste räcke men med den tänkta minitakboxen framför blir det nog bra.
Bild
Fick även monterat lite LED-lampor, dock inte kopplat in dom.
Sen var det dags för nästa Blocket fynd, 4st BFG MT på Fordfälgar. Hastade till Varberg för att hämta dom. Mycket nöjd med det köpet. Samma storlek som AT-däcken jag har men mycket större, måste finnas olika måttband där ute. :D
Bild
Nu är frågan, skall jag montera dom på Mach 5 fälgarna eller köpa nåt nytt. Det beslutet fick vänta tills bilen fått sin service på den lokala Boschverkstaden.
Obotlig anglofil som aldrig blir vuxen.
Land Rover Discovery ll TD5
Land Rover Discovery l Trophy TDI
Land Rover Discovery l V8i
Range Rover Classic MB300TDI

övrigt i garaget:
Jaguar XKR
Jaguar Sovereign 3,6
Triumph 2000 mk1
Triumph 2000 mk1

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Discovery 1 300tdi

Inlägg av MattisH » ons nov 21, 2012 18:21

Ja bilen blir påkostad det är inget man kan neka...

Jag blev ju inte mindre sugen nu, MEN jag har lagt bud på ett hus idag så det får nog vänta ett bra tag innan det blir aktuellt..
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Discovery 1 300tdi

Inlägg av Joel_Vbg » ons nov 21, 2012 18:36

Kul byggtråd... Gillar Discon. :tumbup:
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Re: Discovery 1 300tdi

Inlägg av optodsl » ons nov 21, 2012 18:37

Den blir fin

Illa det där med handen, hoppas att det blir bra med den
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4403
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Re: Discovery 1 300tdi

Inlägg av Marcus-84 » ons nov 21, 2012 20:13

Mycket intressant tråd som kommer följas! :) Jag trodde först det var ett skämt det där med handen, det lät som om det kom från nån dålig komedi :lol:

Så här ska alla byggtrådar vara!! Själv är man ju inte så bra på det men men.... :rodnar:

Fortsätt så! :tumbup:
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Discovery 1 300tdi

Inlägg av macke » ons nov 21, 2012 21:16

Kul tråd!

Trodde för en sekund att du hade lastat in en jävla massa lastpallar i bilen men det speglades bara i fönstret :rodnar:

Gillar din winschbumper och självklart ska du lägg BF MT däcken på Mach 5 fälgarna :jump:
TGB 13

Jarskagarden
Hemmastadd
Inlägg: 193
Blev medlem: mån mar 19, 2012 15:14
Ort: Södra Härene, Vårgårda
Kontakt:

Re: Discovery 1 300tdi

Inlägg av Jarskagarden » tor nov 22, 2012 6:16

Tack för positiv input, behöver det just nu. Gjorde ett långt inlägg med vad jag gjort till dags läge, precis innan jag skulle posta så slocknade datorn och allt försvann. :twisted:
Obotlig anglofil som aldrig blir vuxen.
Land Rover Discovery ll TD5
Land Rover Discovery l Trophy TDI
Land Rover Discovery l V8i
Range Rover Classic MB300TDI

övrigt i garaget:
Jaguar XKR
Jaguar Sovereign 3,6
Triumph 2000 mk1
Triumph 2000 mk1

740Hobbe
Hemmastadd
Inlägg: 228
Blev medlem: tis mar 08, 2011 20:05

Re: Discovery 1 300tdi

Inlägg av 740Hobbe » tor nov 22, 2012 9:03

Det går bra för dig nu, jävla otur hela tiden...

Men annars så är det en rolig och intressant tråd, och ett bra projekt :tumbup:
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---OlllllllO
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___

Jarskagarden
Hemmastadd
Inlägg: 193
Blev medlem: mån mar 19, 2012 15:14
Ort: Södra Härene, Vårgårda
Kontakt:

Re: Discovery 1 300tdi

Inlägg av Jarskagarden » tor nov 22, 2012 11:46

Vi börjar så smått att närma oss nutid. Medans bilen stod på verkstad så kom fälgarna jag beställt från Devon 4x4, det blev svarta Modular 16x8 med ET-32. Breddar duktigt utåt och det blev till samma kostnad som spacerplattor.
Bild

Dom blev direkt omlackade till antracitgråmetallic, ser lite bättre ut så tycker jag.
Bild


Blev mycket nöjd med resultatet, det går att få till det även med sprayburkar. :lol:
Förmodligen blir det nån form av rand för att lätta upp det lite.

Fick ett samtal från verkstaden som hade bilen på service, dom ville att jag skulle komma ner och kika lite. Åkte dit på lunchen och snackade med reparatören, det visade sej att det fanns en hel del läckage av både olja och vatten. Det var inte som jag först trott att det var vattenpumpen som läckte utan pumphuspackningen mot blocket. Han påpekade även att vevaxeltätningen läckte, den packningen hade inte ingått i den sats jag köpt, vilket jag trodde. Det blev en liten kompletterande order och ytterligare väntan på att bilen skulle bli klar.
Det gick en vecka innan dom ringde och sa att bilen var klar. Gôtt mos, nu ska man få åka riktig bil igen. Fick greppa djupt i plånboken för att lösa ut bilen men det var skönt att få det gjort.

Firade med att åka på garageträff som SLRK-väst hade i Kungälv. Fredrik följde som vanligt med och fick denna gång vara huvudmekaniker, jag stod för fikandet och peppande tjöt. På agendan stod byte av glödstift och montering av "blanking kittet" som legat ett tag.
Denna gång höll vi till hos en bilrekondare, väldigt bra ställe. Vi skall nog försöka få till det så att vi kan ha månadsträffar här.
Bild


Fredrik håller på med glödstiften, bara tre blev bytta. För den fjärde krävdes ett ganska omfattande demonteringsarbete, så det struntade vi i. Stiften var inte speciellt dåliga ändå.
Bild

Bilen blev sjukt mycket rappare när EGR-systemet blivit pluggat, som en ny bil. Det var mitt livs bäst investerade hundring. Otroligt att det kan bli en sån stor skillnad. Vid en väldigt ovetenskaplig mätning på 0-100 tiden så minskade den med c:a 8 sekunder, en klart märkbar skillnad.

Helgen efter var det dags att montera däcken. Åkte ner till en kompis som har däckmaskiner och fick krängt på däcken. Det var lite jobbigt, vänsterhanden är inte till mycket hjälp. Har fortfarande smärtor och endast 20% kraft. Skippade balansering, ska köra några mil med dom först. Av erfarenhet så är det en bra idé med större hjul. La även på en neonorange rand på fälgarna, blev rätt bra tycker jag.
Bild


När jag kom hem ville Fredrik provmontera hjulen, jag var tveksam. Den behöver höjas först tyckte jag, men han insisterade.
Bild

Nu börjar jag bli nöjd med stuket på bilen, nu skall bara klossarna monteras fram.
Har sålt av en hel del däck och fälgar, tyvärr oxå Mach 5 fälgarna. Riktigt synd egentligen, men man kan inte ha hur mycket hjul som helst. Sen blev det ju en påse pengar att köpa annat skoj för.

Så nu är det lagt några orders till, bl.a en bakstötfångare som matchar winchstötfångaren.

Nu är vi framme vid lördag den 17/11.
Hög tid att montera klossarna fram, för i morgon ska det tävlas i Potatistrailen. En lokal tävling som arrangeras av SLRK-väst. Jag och Fredrik drog till jobbet peppade till tusen.
Bytet var en riktig pärs och tog hela dan, varenda skruv jävlades. Det fick både skäras, värmas och sväras en hel del innan det var i hamn. Likadant när vi skulle ta av rockslidesen. Dom platsar inte riktigt längre och sitter dessutom väldigt lågt monterade. Så väck med dom.
BildBild

Vi var inte klara förrän vid 20-tiden, väl hemma så lastades bilen med allehanda grilltillbehör och sponsorgodis för söndagens äventyr.


Vaknade ovanligt tidigt, satte på kaffehurran och packade det sista pryttlarna som skulle med.
Väckte Fredrik och vi drog till hans kompis som ville följa med. Därefter bar det av till Stefan vars ägor vi skulle köra på. Samling och lite frukostfika i en av hans fårhagar.
Bild


Själva tävling gick väldigt bra förutom en miss i vägvalet mellan två passager vilket gjorde att jag till slut hamnade på en tredjeplats. Skyller allt på co-drivern :wink: som skulle ha koll på detta. Lite surt var det för utan missen hade jag blivit delad etta, man får inte slappna av en sekund i skogen. :lol:
Jag är väldigt nöjd med däcken och looken på bilen.
Bild

Då var vi framme vid dagsdato och jag väntar på helg, har en JÄTTEHÖG med grejor som ska monteras. Har varit lite köpgalen ett tag, fick i skrivade stund ett paket från Moonraker med en Sirio HP4000PL antenn. Har haft en magnetfotsantenn hittils och inte varit riktigt nöjd med den.
Ska försöka hinna med att montera chequerplates på sidorna, styrstagskydd, diffskydd och antennen i helgen. Problemet är att frugan fyllde år igår och förrgår var det 40 år sen vi träffades så hon har nog lite krav på uppmärksamhet denna helg. Skall visst bli stort kalas. :lol:
Obotlig anglofil som aldrig blir vuxen.
Land Rover Discovery ll TD5
Land Rover Discovery l Trophy TDI
Land Rover Discovery l V8i
Range Rover Classic MB300TDI

övrigt i garaget:
Jaguar XKR
Jaguar Sovereign 3,6
Triumph 2000 mk1
Triumph 2000 mk1

Skriv svar