Vitara som går ryckigt.

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

koppartaket
Veteran
Inlägg: 2001
Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: Vitara som går ryckigt.

Inlägg av koppartaket » mån nov 19, 2012 17:40

byt alla tändkablar om du nu inte redan gjort det, att byta en kan vara ogjort arbete. Ett smärtsamt men effektivt sätt att kolla kablarna är att ta på dom när bilen är igång :) gjorde detta på min Susubabaruru på jeepträffen i skövde i sömras, höll på å lägga mig pladask framför stöfångaren :) dom kablarna är skrot men hon går ändå ganska oki när hon är torr :)
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Vitara som går ryckigt.

Inlägg av frank » mån nov 19, 2012 20:06

Ska ta och beställa nya kablar i veckan, hoppas det hjälper.
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Vitara som går ryckigt.

Inlägg av frank » mån nov 26, 2012 20:50

Har nu bytt tändkablar, känns som att den går lite jämnare men fortfarande kass tomgång.
Så jag provade att byta dom 2 givarna i insuget, den ena är ju tempgivaren men den andra vet jag inte vad den är till, 2 sladdar till bägge iallafall.
Va ute och provkörde nu ikväll men det hjälpte inte, fortfarande samma problem, så fort bilen är varm så dör den på tomgång, är jäkligt irriterande när man måste gasa för att hålla liv i bilen så fort man trampar ner kopplingen...

Va kan det finnas mer för grejor som ger detta felet?
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

PFalk
Hemmastadd
Inlägg: 239
Blev medlem: ons maj 02, 2012 15:42
Ort: Torshälla

Re: Vitara som går ryckigt.

Inlägg av PFalk » mån nov 26, 2012 21:23

Jag tycker det låter som spjällhuset? Finns ju lite som går att kolla typ om det kärvar, hur skitigt det är samt att det inte är stopp i någon av vaccumanslutningarna. Annars får du väll låna spjällhuset från din andra för att testa (men du kanske redan gjort detta - om du har det kvar..?)
Challenge your self - go beyond the road
2014 och 2015 - Loose Nuts aka Team Front Flip

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Vitara som går ryckigt.

Inlägg av frank » tis nov 27, 2012 6:36

PFalk skrev:Jag tycker det låter som spjällhuset? Finns ju lite som går att kolla typ om det kärvar, hur skitigt det är samt att det inte är stopp i någon av vaccumanslutningarna. Annars får du väll låna spjällhuset från din andra för att testa (men du kanske redan gjort detta - om du har det kvar..?)
Ok, ska ta och kolla på det ieftermiddag. Låna spjällhuset från den andra blir nog inge bra då det sitter volvo B234F i den. :wink:
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

PFalk
Hemmastadd
Inlägg: 239
Blev medlem: ons maj 02, 2012 15:42
Ort: Torshälla

Re: Vitara som går ryckigt.

Inlägg av PFalk » tis nov 27, 2012 7:07

Skönt att det kanske finns fler som mig - dvs - "Det här kommer jag inte att behöva så det säljer jag eller slänger.."
Challenge your self - go beyond the road
2014 och 2015 - Loose Nuts aka Team Front Flip

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Re: Vitara som går ryckigt.

Inlägg av sos » tis dec 04, 2012 13:20

På grabbens Honda Accord så var det EGR strul... fick en felkod via OBD uttaget som jag tolkade via nätet till "EGR valve insufficient lift" och det var nog så att den inte stängde... den skall öppna över ett visst varvtal har jag för mig och den bilen gick precis så, bra kall men värdelös tomgång då varm samt att den tappade ork då felkoden kom... Rengjorde EGR ventilen och sedan dess inga problem.

Nu har väl Vitaran inte så avancerad data-box men jag skulle tro att EGR ventilen kan ställa till det med tomgången i alla fall... nu har ju Hondan "tomgångsmotor" också.
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

TEE
Beroende
Inlägg: 1117
Blev medlem: lör feb 23, 2008 20:00
Ort: Östersund

Re: Vitara som går ryckigt.

Inlägg av TEE » tis dec 04, 2012 16:54

Sitter vell inte egr på g16a motorn?

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Vitara som går ryckigt.

Inlägg av frank » tis dec 04, 2012 20:31

Har vart och skruvat på TBI:n nu, sitter ett litet lock med 3st skruvar, under det sitter det nån mojäng man kan justera, den skruvade jag ut litegrann och nu finns det tomgång även när den är varm :D :woot:

Det är locket vid pilen som jag lossade.
Bild
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Re: Vitara som går ryckigt.

Inlägg av sos » tis dec 04, 2012 20:48

frank skrev:Har vart och skruvat på TBI:n nu, sitter ett litet lock med 3st skruvar, under det sitter det nån mojäng man kan justera, den skruvade jag ut litegrann och nu finns det tomgång även när den är varm :D :woot:

Det är locket vid pilen som jag lossade.
Bild
Vilken slang-koppling till map-sensorn - har det suttit någon eftermonterad "backventil" där typ till fördelare på volvo... EGRn sitter väl strax till vänster om spjällhus/insug.

Kul att det funkar nu. :woot:
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Vitara som går ryckigt.

Inlägg av frank » tis dec 04, 2012 20:51

sos skrev:
frank skrev:Har vart och skruvat på TBI:n nu, sitter ett litet lock med 3st skruvar, under det sitter det nån mojäng man kan justera, den skruvade jag ut litegrann och nu finns det tomgång även när den är varm :D :woot:

Det är locket vid pilen som jag lossade.
Bild
Vilken slang-koppling till map-sensorn - har det suttit någon eftermonterad "backventil" där typ till fördelare på volvo... EGRn sitter väl strax till vänster om spjällhus/insug.

Kul att det funkar nu. :woot:
Menar du den fina "öglan" under Map-sensorn, isåfall är jag rätt säker på att det ser ut så på alla vitaror, har haft det på mina 3st, och har sett det på dom flesta andra jag tittat under huven på. :wink:
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Re: Vitara som går ryckigt.

Inlägg av sos » tis dec 04, 2012 21:15

Man har ju sett diverse plastkrumbukter på insug (avstämningar), t.ex. på Honda CRV men det där var en ny variant a'la slang...
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Vitara som går ryckigt.

Inlägg av MattisH » tis dec 04, 2012 22:44

Ja så ser det ut vi mapsensorn på min också.
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Gubbogubben
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: ons aug 22, 2012 23:18

Re: Vitara som går ryckigt.

Inlägg av Gubbogubben » tis dec 11, 2012 11:55

Har samma problem på min Samurai kat 88, fast värre... Det började med att den tappade ork och tomgång när den blev varm, men på väg hem från Bilprovningen härom veckan gick den bara sämre tills den dog helt, och sen dess inte gått att starta. Jag mekar tyvärr inte själv, men verkstan som hjälper mig tror att det är den elektroniska tändfördelaren som är boven - ingen gnista!

Tyvärr går det tydligen inte att få tag i en ny tändfördelare - slut hos Suzuki, och bildelsdatabasen gav inget napp. Någon här som har en extra liggande???
Suzuki Samurai 1988
Toyota Land Cruiser 2001

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Vitara som går ryckigt.

Inlägg av MattisH » tis dec 11, 2012 13:19

Mitt fel är nästan åtgärdat.. Blandtankade lite för hårt inför bes. Med mkt mer B95 så går den mkt bättre, fast fortfarande inte helt 100%. Tänddelar ska bytas.
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar