Vitara som går ryckigt.

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Vitara som går ryckigt.

Inlägg av MattisH » tis dec 11, 2012 13:19

Mitt fel är nästan åtgärdat.. Blandtankade lite för hårt inför bes. Med mkt mer B95 så går den mkt bättre, fast fortfarande inte helt 100%. Tänddelar ska bytas.
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Re: Vitara som går ryckigt.

Inlägg av sos » tis dec 11, 2012 13:38

Gubbogubben skrev:Har samma problem på min Samurai kat 88, fast värre... Det började med att den tappade ork och tomgång när den blev varm, men på väg hem från Bilprovningen härom veckan gick den bara sämre tills den dog helt, och sen dess inte gått att starta. Jag mekar tyvärr inte själv, men verkstan som hjälper mig tror att det är den elektroniska tändfördelaren som är boven - ingen gnista!

Tyvärr går det tydligen inte att få tag i en ny tändfördelare - slut hos Suzuki, och bildelsdatabasen gav inget napp. Någon här som har en extra liggande???
Är allt i fördelaren? eller sitter det någon tändmodul i anslutning till tändspolen? (är tändspolen hel?) frågar därför att på min Samuari är det så och det fanns inte en modul att hitta, över 4000kr ny hos Suzuki men genom klurande av siffror på grejerna så fann jag att Swift (om det var GTI eller något sådant) hade samma modul i anlsutning till tändspolen MEN då de satt ihop och det var olika nummer på arrangemanget (hållare+tändspole+modul) så hittade man inget på hela "klumpen" men modulerna hade samma nummer och kostnad 200kr.

Kan vara lönt att besöka en bra skrot och kika på komponent nivå på olika modeller kring samma årsmodell.
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Re: Vitara som går ryckigt.

Inlägg av MrHawk » tis dec 11, 2012 20:15

sos skrev:
Gubbogubben skrev:Har samma problem på min Samurai kat 88, fast värre... Det började med att den tappade ork och tomgång när den blev varm, men på väg hem från Bilprovningen härom veckan gick den bara sämre tills den dog helt, och sen dess inte gått att starta. Jag mekar tyvärr inte själv, men verkstan som hjälper mig tror att det är den elektroniska tändfördelaren som är boven - ingen gnista!

Tyvärr går det tydligen inte att få tag i en ny tändfördelare - slut hos Suzuki, och bildelsdatabasen gav inget napp. Någon här som har en extra liggande???
Är allt i fördelaren? eller sitter det någon tändmodul i anslutning till tändspolen? (är tändspolen hel?) frågar därför att på min Samuari är det så och det fanns inte en modul att hitta, över 4000kr ny hos Suzuki men genom klurande av siffror på grejerna så fann jag att Swift (om det var GTI eller något sådant) hade samma modul i anlsutning till tändspolen MEN då de satt ihop och det var olika nummer på arrangemanget (hållare+tändspole+modul) så hittade man inget på hela "klumpen" men modulerna hade samma nummer och kostnad 200kr.

Kan vara lönt att besöka en bra skrot och kika på komponent nivå på olika modeller kring samma årsmodell.
Skall finnas nån relativt vanlig Mazdamodell som har exakt samma lilla modul som samuraien med.
I aim to misbehave

Gubbogubben
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: ons aug 22, 2012 23:18

Re: Vitara som går ryckigt.

Inlägg av Gubbogubben » ons jan 09, 2013 11:50

Nu funkar den! :D

Ibland har man tur - hittade en fabriksny fördelare (komplett) och nu startar bilen bara man nuddar tändnyckeln, och funkar fint även när den är varm!

Enda smolket i glädjebägaren är att tomgångsvarvet nu är 1.800 varv, men det beror nog på något annat...
Suzuki Samurai 1988
Toyota Land Cruiser 2001

Johan Lundgren
Hemmastadd
Inlägg: 182
Blev medlem: ons apr 25, 2012 22:25
Ort: Ystad

Re: Vitara som går ryckigt.

Inlägg av Johan Lundgren » tor jan 17, 2013 8:54

Du hade pillat på nån skruv och fått upp tomgången skrev du tidigare. Dax att pilla på den igen. :-)
Jeep grand cherokee
Rough country 4" longarm kit
Notch customs skärmbreddare
NEV stötfångare och takkorg
37x12,5-17 på 8x17 "blackspoke"

Gubbogubben
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: ons aug 22, 2012 23:18

Re: Vitara som går ryckigt.

Inlägg av Gubbogubben » tor jan 17, 2013 9:09

Nej, det var inte jag som pillade, tyvärr...

Men om den som pillade kommer ihåg vilken skruv det var, så får han gärna berätta! :wink:
Suzuki Samurai 1988
Toyota Land Cruiser 2001

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Vitara som går ryckigt.

Inlägg av MattisH » tor jan 17, 2013 14:41

Gubbogubben skrev:Nej, det var inte jag som pillade, tyvärr...

Men om den som pillade kommer ihåg vilken skruv det var, så får han gärna berätta! :wink:
Följ gaswiren till under insuget (kommer inte riktigt ihåg) Men iaf så sitter det en skruv precis under där som justerar nolläget på gasspjället..
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar